Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
Drozdal
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1269
Rejestracja: pt lip 18, 2003 2:52 am

[preHistoria] Gry RPG i pochodne w polsce do roku 1995

pn cze 05, 2006 7:13 pm

Ok aby nie dryfowac dalej w OT w tym watku. Postanowilismy doedukowac siebie nawzajem na temat historii gier fabularnych w Polsce. Na razie zamierzmy opracowac timeline od czasow antycznych - po rok 1994, w ktorym na rynku ukazal sie drukiem pierwszy oficjany system RPG (w jezyku polskim).

Interesuja nas informacje w czasopismach (rok wydania i w miare mozliwosci numer, strona i ewentualnie tytul artykulu [oraz krotka notka o tym co bylo w srodku / ew. skan :mrgreen: ]), informacje o tlumaczeniach klubowych systemow zachodnich, bardziej znanych krajowych "autorkach", grach planszowych majacych chocby cos wspolnego z szeroko pojetym RPG (rok wydania!), konwentach (miejsce, czas, liczba uczesnikow) i tym podobne nikomu niepotrzebne szczegoly.

Ten post bedzie edytowany i dodawane beda do niego informacje w miare ich zbierania.
* - informacje potwierdzone
? - informacje niepotwierdzone

    Rok
    -----------------
  • 1982
    -----------------
    * wydana zostaje planszowka Labirynt śmierci. Byla ona kopia (czy tez plagiatem) innej gry Death Maze Grega Costikyana. (Dro)
  • 1984
    -----------------
    * pierwsza polska gra paragrafowa "Władca Podziemi" ukazuje sie w Razem nr. 35 i 43/84 (Borejko)
  • 1985
    -----------------
    * paragrafowka "Monstrum" w Razem nr. 35/85 (Borejko)
  • 1986
    -----------------
    * Informacje w prasie:
    • 11/86 Magazyn Razem - art o grach fabularnych- historia i gatunki (Borejko)
  • 1987
    -----------------
    * Informacje w prasie:
    • Magazyn "Razem":
      • ? Magazyn Razem numer 5/87 , "Gry Fantazji" prawdopodobnie pierwszy artykul w prasie szeroko omawiającym gry RPG. Jacek Ciesielski opisuje w nim AD&D, Runequesta, WFRP, Middle-Earth'a oraz przelotnie wspomina o grach Elfquest, Stormbringer, Thieves World, Powers & Perils, Lost Worlds oraz grach planszowych fantasy. (Borejko/Dro-linki)
      • Razem 33 i 34/87 w tygodniku "Razem" ukazuje sie po raz pierwszy paragrafowy "Dreszcz" autorstwa Jacka Ciesielskiego (errata w numerze 40/87) (Tyhagara/Borejko)
      • Razem 5/87 - art o grach fabularnych- historia i gatunki (Borejko)
      • Razem 8/87, Tygodnik Razem 32/87 Traveller- opis systemu (Borejko)
      • Razem 7 i 10/87 FANTASOLO (chyba J.Ciesielski wymyślił na gry paragrafowe termin FANTASOLO). (Borejko)
  • 1988
    -----------------
    * "Dreszcz" (Fantasolo) zostaje wydana przez Ultime w nakladzie 30.000 egzemplarzy jako 16 stronicowa broszurka A4 z kolorowa okladka. (Tyhagara)
    * Informacje w prasie:
    • Fantastyka nr.72, wrzesień. "Zabawa w fantastykę" - D. J. Toruń. Kolorowa galeria omawiająca gry RPG i bitewne, liczne zdjęcia i informacje na temat gier w kilku artykułach. (Borejko/Tyhagara)
    • Magazyn "Razem":
      • Razem 37-40/88 drukuje kolejna gre paragrafowa "Goblin" (Borejko)
      • Razem 1/88 - Ghostbusters opis gry RPG (Borejko)
      • Razem 3/88 - Atlantyda opis gry RPG (Borejko)
      • Razem 5/88 - Traveller 2300 - opis gry RPG (Borejko)
      • Razem 7/88 - Fantasolo - artykul będący milowym kamieniem, powstał na bazie "Fighting Fantasy" Steva Jacksona a traktowal o tym jak przerobić FANTASOLO na grę fabularną. (Borejko)
      • ? Razem ???? - Paranoia - przedstawienie systemu (Borejko)
  • 1989
    -----------------
    * debiut planszowki Magia i Miecz (Seji/Beamhit)
    ? (90,91) pojawia sie fanowskie tlumacznie Players Handbook do AD&D (czy AD&D 2e?) w postaci pliku tekstowego.(Borejko)
    ? okolo (roku 89-91) w formie pliku tekstowego dostepne sa takze Ksysztaly Czasu (Borejko)
    * debiutuje seria "histiorycznych gier ksiazkowych" Wehikul Czasu:
    • W poszukiwaniu Króla Artura (Borejko)
    • Ostrze gilotyny - Arthur Byron Cover / przeł. Wiesław Lipowski 1989 (Beamhit/Borejko)
    • Tajemnica Atlantydy - Jim Gasperini / przeł. Ryszard Z. Fiejtek 1990 (Beamhit/Borejko)
    • Pierścienie Saturna - Arthur Byron Cover / przeł. Wiktor Bukato 1989 (Beamhit/Borejko)
    • Na tropie miast ze złota. - Richard Glatzer / przeł. Anna Gwarek 1989 (Beamhit/Borejko)
    • Piracki rejs - Jim Gasperini / przeł. Ewa Kieruzalska-Gewartowska (wydawnictwo Alfa, Warszawa str. 126, ilusracje w środku,) 1991 (Beamhit/Tyhagara)
    • W poszukiwaniu źródeł Nilu 1991 - Robert W. Walker / przeł. Arkadiusz Nakoniecznik 1991 (Beamhit)
    • ? Śladami Dinozaurów (Tyhagara)[custom2]I think the Polish fans should go with the German line of thinking and have shirts that say, "The last time Germans beat the Poles, their leader shot himself in the head and their country lay in smoking ruins! Better luck next time!"
    • ? Detektywi Scotland Yardu (Tyhagara)
    • ? Kurs na Antlantyde (Tyhagara)
    *Konwenty 1989:
    • "Kontur" 04-07 maja. Pierwszy LARP, albo raczej terenowka (Beamhit/Morf_GM)
    * Informacje w prasie:
    • Magazyn "Razem":
      • Razem 9/98 Warhammer - opis Czarnego orka i WFRP (Borejko)
      • Razem 4/89 - recenzje Transformers, Dragon Warriors (Borejko)
      • Razem 6/89 artykul "Doublegame" opisujacy innowacyjna jak na owe czasy paragrafówke dla 2 osób, grający co kilka /kilkanaście paragrafów spotykali się w jakimś okreslonym miejscu i dochodziło do interakcji między dwoma graczami) (Borejko)
  • 1990
    -----------------
    * w numerze 3/90 Fenixa ukazuje sie artykul autorstwa Andrzeja Sapkowskiego "Role Playing Games" (?oraz Oko Yrhedessa
    tegoz samego autora - pierwsza polska gra fabularna dostepna na lamach ogolnodostepnego magazynu?) (Ramel/Tyhagaral)
    * Konwenty 1990:
    • 1991
      -----------------
      * Amber wydaje pierwszy tom paragrafowki "Wojownik Autostrady" autorstwa Joe Devera (Dro)
      • I: Piekło na Autostradzie Amber, 1991
      • II: Przejście przez Góry Masakry, Amber 1991
      • III: Strefa Śmierci, Amber 1992
      • IV: Ostatni Etap, Amber 1993
      * Informacje w prasie:
      • w marcowym numerze Fenixa ukazuje sie Oko Yrhedessa autorstwa Andrzeja Sapkowskiego. Pierwsza polska gra fabularna dostepna na lamach ogolnodostepnego magazynu? (Ramel)
      * Konwenty 1991:
      • ? maj, Wroclaw - odbyla sie Szedariada w ktorej uczesniczylo okolo 120 osob. (Dro)
    • 1992
      -----------------
      ? (93?) Ukazuje sie gra planszowa "Potyczka" wzorowana na Melee Steve'a Jacksona, nastepnie "Smiertelna Proba" i "Mag" (kompatybilny z potyczka). Mag, ktory ma bardzo wiele wspolnego z gra Wizard, takze Steve'a Jacksona. (Beamhit/Seji/Dro)
      * Konwenty 1992:
      • ? "Geheimisnaht" - pierwszy konwent w Polsce na który przyjechalo wiecej niz 100 osób (Lublin). (Google - Seji)
      • pierwsza "Szedariada" - Wrocławski Konwent Miłośników Fantastyki i Gier (Talizman 4/Tyhagara/Beamhit)
      * Prasówka:
      • Nowa Fantastyka 114, marzec, strona 65 - pierwsze relacje z konwentów, które zawierały w sobie imprezy poświęcone RPG (Tyhagara)
      • Nowa Fantastyka 122, listopad , strona 67. - Jak wyzej (Tyhagara)
    • 1993
      -----------------
      * (21 marca) Ukazuje sie pierwszy numer pisma poswieconego grom fabumarnym i strategicznym "Magia i Miecz"(wydawanym przez "Sfere"). (Ramel)
      * lubelski klub "Cytadela" wydaje (w 100 egz.) pierwsze polskie "klubowe" tlumaczenie Warhammera (wydruk z TAG'a - polskiego DOS'owego edytora tekstu). (Ramel)
      * Konwenty 1993
      • ? pierwszy Blablakon w Legnicy? (Talizman 4/Tyhagara/Ramel)
      • Polcon (Beamhit)
      • Samhain (Beamhit)
      • Lubelskie Dni Fantastyki (Beamhit)
      • najprawdopodobniej dwie Szedariady (jedna w maju, jedna w listopadzie) (Beamhit)
      • odbył się poraz pierwszy Letni Obóz RPG "Playwack" (Talizman 4/Tyhagara)
      * Prasówka:
      • Magazyn Magia i Miecz rocznik '93:
        • Magia i Miecz - Magazyn Gier SF i Fantasy, nr 1(format A4, str, 32) (Borejko)
        • Magia i Miecz - Magazyn Gier SF i Fantasy, nr 2(format A4, str, 36) (Borejko/Dro)
          • X przykazan Mistrza Gry (na podstawie "Dragon Magazine") str. 2
          • Wplyw Gier Role-Playing na zmiany w psychice str. 4
          • Charakter postaci a specyfika sytuacji w RPG str.5
          • Krzysztaly Czasu, druga czesc systemu (doswiadczenie, magia, bogowie, profesje, mechanika) str. 7
          • Krysztaly Czasu, Opisy Postaci (tan Aghar Bialobrody, Zagar, tan Saldum) str. 25
          • Krysztaly Czasu, Przygody (mini przygody dla powyzszych postaci) str. 28
          • Gry fabularne na zywo (opis gier terenowych / Larpow / relacja z "Konturu '89") str. 35
        • Magia i Miecz - Magazyn Gier SF i Fantasy, nr 3 (format A4, str, 40) (Borejko)
        • Magia i Miecz - Magazyn Gier SF i Fantasy, nr 4 (format A4, str, 40) (Borejko)
        • Magia i Miecz - Magazyn Gier SF i Fantasy, nr 5 (format A4, str, 48) (Borejko)
        • Magia i Miecz - Magazyn Gier SF i Fantasy, nr 6 (format A4, str, 64) (Borejko)
    • 1994
      -----------------
      * pojawia sie "Złoty Smok" - magazyn traktujacy o grach fabularnych (Ramel + ocena z zachowania :D).
      * powstaje Ogólnopolskie Stowarzyszenie Miłośników Gier Fabularnych "Awanturnik" pod przewodnictwem Artura Szyndlera. Stowarzyszenie zrzeszalo 7 klubów "Awanturnika" z Warszawy, Częstochowy, Kielc, Łodzi i Radomia. (Tyhagara)
      * Na scenie Amigowej pojawia sie Necronomicon - pierwszy polski mag dyskowy o tematyce czysto RPG'owej redagowany i kodowany przez Devotha (Dro)
      * Ukazuje się zin "Fanzin" (zwany pozniej "K6") numer zerowy, wydawca: księgarnia "U IZY" Warszawa, red. nacz. Maciej Milach. (Tyhagara/Dro)
      * MAG (dawna Sfera) wydaje polskojezyczna wersje Warhammera. (Dro)
      * Konwenty 1994:
      • "Playwack" Letni Obóz RPG (nad jeziorem Potęgowskim) (Talizman 4/Tyhagara)
      • "Krakon '94", Kraków 25-27 lutego. Konwent zorganizowal KKMF "Jabbersmok" udzial wzielo 117 osób
      • "Kontur '94", Supraśl 26-29 maja. Organizator - Podlaskie Towarzystwo Miłośników Fantastyki (Tyhagara)
      • "Polcon X", Lublin 22-25 września. ubileuszowy X Polcon, mieli się pojawić goście z GW, odbylo sie m.in. przyznanie pucharu Kalessina za najlepszy scenariusz prowadzony na konwencie, premiera poskiej ersji Warhammera. (Tyhagara/mattness)
      • "Orkon '94", 8-10 lipca. KKMF "Jabbersmok" i KMF "SCAS" (LARP/Gra terenowa) (Tyhagara)
      • "Szedariada III", 30 kwietnia - 3 maja (Tyhagara)
      * Prasówka:
      • Artykuly z "Gamblera" '94:(Dro)
        • 02/94 "Fantazja z krzemowej doliny" - Maksymilian Wrzesinski. Obszerny artykul wspominajacy przelotnie o Tolkienie i grach fabularnych, szybko jednach skupia sie na rozwoju komputerowych gier RPG. (str. 51-54)
      • Magazyn Magia i Miecz rocznik '94:
        • Magia i Miecz - Magazyn Gier SF i Fantasy, nr 4 (format A4, str, 40) (Tyhagara)
          • recenzja gry planszowej Battletech, firmy Encore. str 4;
          • artykuł "Czarownik Damazy o niewidzialności", jest to opracowanie czaru niewidzialność na podstawie systemu AD&D, str 6;
          • Kryształy Czasu, tworzenie nowego bohatera, str. 10
          • Kryształy Czasu, przygoda Nieproszony Gość, str. 27
          • informacje o klubach, recenzje Szedariady i Orkonu.
          • Klan Miłośników Gier Strategicznych, str. 36
        • Magia i Miecz - Magazyn Gier SF i Fantasy, nr 7 (format A4, str, 80) (Tyhagara)
          • Kluby, sprawozdanie z Krakonu, info o powołaniu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Miłośników Gier Fabularnych "Awanturnik".
            Zawiadomienie o imprezach Kontur, Orkon, Polcon Szedariada. str 3
          • Almanach MG, Charakter Bohatera. str 5
          • Almanach MG, Księga Przygód, czyli jak wygenerować przygodę. str 13
          • A. Sapkowskiego, obszerny artykuł o grze "Oko Yrrhedesa", podzielony na rozdziały "Tym którzy pierwszy raz", "Podręcznik Mistrza Gry", "Magia", i "Oko Yrrhedesa" który jest przygodą do tejże gry. str 30
          • Ileś tam typów, typy graczy i MG, art. humorystyczny. str 66
          • Kryształy Czasu, bestariusz str. 68
          • Top Secret w MiM, artykuł o komputerowych grach strategicznych, wojennych. str 72
          • Klan Strategów. str. 74
      • Top Secret '94 Artykuły: (Dro)
        • 04/94 "RPG a co to za zwierz" - brak autora. Ogolny opis gier fabularnych, wspomniane kilka systemow. (str. 16)
        • 05/94 "Warhammer" - przedstawienie systemu - Artur Marciniak (str. 16)
        • 08/94 "Taktyka Pot i Lzy" - porownianie strategii komputerowych z ich planszowymi odpowiednikami - Wojciech Zalewski. (str. 16)
        • 09/94 "Cyberpunk 2020" - przedstawienie systemu - Jacek Brzezinski (str. 9)
        • 10/94 "Shadowrun" - przedstawienie systemu - Rafal Galecki (str. 11)
        • 11/94 "Krotki poradnik aktora" - Rafal Nowocien. Artykul omawia "techniki" odgrywania postaci. (str.7)
        • 12/94 "Warhammer i co dalej" - Artur Marciniak. Prezentacja "Liczmistrza", "Galerii Bohaterow", "Ksiegi Wiedzy Tajemnej" oraz "Potepienca" (str. 62)
      • Magazyn Złoty Smok rocznik '94
        • Złoty Smok nr.1 (1/94 - listopad) (Pers)
          • opowiadania: Samotrzeć (Igor Cyprjak), To strach, piękna Pani (Przemysław Mazurowski)
          • Gry Planszowe - Armageddon, Paladyn
          • Gildia Wojowników - Sądy Boże (Tomasz Szajewski)
          • Galeria Postaci (Cyryl Lechowicz) (Tomasz Szajewski)
          • Scenariusz - 24 godziny (Profesor Wilczur)
          • Gildia Magów - Zodiak - klucz do fantasy? (Krzysztof Wirpsza)
          • Gospoda - Recenzja powieści A. Sapkowskiego (Jacek Inglot)
          • Komiks - Wilcze kły (Michał Mularski)
        • Złoty Smok nr.2 (2/94 - grudzień) (Pers)
          • Opowiadania: Coś się kończy, coś się zaczyna (Andrzej Sapkowski), Obiad w Audoghaściei (Bruce Sterling) Dni, które nadejdą (Piotr Gociek)
          • Gry Planszowe - Zbroja Boga
          • Galeria Postaci (Łukasz Krzyżanowski)
          • Gildia Magów - Zodiak - klucz do fantasy? c.d. (Krzysztof Wirpsza)
          • Gildia Wojowników - Miecznicy kontra płatnerze (Tomasz Szajewski) O początku i końcu kozaków zaporoskich (Jacek Komuda)
          • Scenariusz - 24 godziny c.d. (Profesor Wilczur)
          • Gospoda - Przynieście mi głowę Rogera i Roberta (A. Sapkowski) Gdybym pisał fantasy - Piotr Gociek rozmawia z Fishem
          • Komiks - Wilcze kły c.d. (Michał Mularski)
    • 1995
      -----------------
      * ukazuje się polska gra RPG "Aphalon" (krótka recka w Talizmanie); (Talizman 4/Tyhagara)
      * Zły cień: Kruki - "slowianskie RPG" autorstwa Jaceka S. Greczyszyna (ydawnictwo Szaman). Pierwszy podrecznik na rynku w trzech woluminach: podrecznik podstrawowy 171 stron (A4, twarda oprawa!), Tworzenie postaci: 70 stron (A4, miękka oprawa), zestaw kart postaci (Beamhit)
      * powstaje Copernicus Corporation, pozniejszy wydawca polskiej wersji Cyberpunka 2020 i drugirj edycji warhammera (Beamhit)
      * wychodzi pierwszy numer "Talizmanu", trzeciego w polsce periodyku o grach fabularnych (Seji/Dro)
      * konwenty 1995:
      • "Necronomicon" w Augustowie (wiadomo tylko że odbył się takowy w roku 1995, ale czy odbywal sie wcześniej nie wiadomo)(Talizman 4/Tyhagara)
      • "Ragnarok" we Wrocławiu (konwent zamknięty, nie mam pojęcia czy organizowano go wcześniej). (Talizman 4/Tyhagara)
      • "Blablakon III" w Legnicy (Talizman 4/Tyhagara/Ramel)
      • "Szedariada VI" Wrocławski Konwent Miłośników Fantastyki i Gier (Talizman 4/Tyhagara)
      • "Gemeimnisnacht" 25-27 sierpien, Augustow, w imprezie udzial wzielo okolo 40 uczesnikow (Necronomicon 4/Dro)
      • "Playwack" Letni Obóz RPG (nad jeziorem Żarnowieckim) (Talizman 4/Tyhagara)
      * Prasówka:
      • "Top Secret" '95 Artykuły:
        • 11/95 "Doom Trooper" - przedstawienie karcianki - Grzes (str. 11)
      • Magazyn Złoty Smok rocznik '95
        • Złoty Smok nr.3 (1/95 - styczeń) (Pers)
          • Opowiadania: Veto (Jacek Komuda), Raistlin i rycerz z Solamni (Margaret Weis i Tracy Hickman) Dolce Vita (Kot)
          • Gry Planszowe - Olimpiada (BLK & GBK)
          • Galeria Postaci (Tomas Mayer)
          • Gildia Magów - Zodiak - klucz do fantasy? c.d. (Krzysztof Wirpsza)
          • Gildia Wojowników - Miecznicy kontra płatnerze c.d. (Tomasz Szajewski) Ordalia - Sądy Boże (Jedrzej Grodzicki)
          • Gildia Obieżyświatów - Bestiarium - Żyry (Jedrzej Grodzicki)
          • Scenariusz - 24 godziny c.d. (Profesor Wilczur) Królowa Śniegu (Rafał Nowocień)
          • Gospoda - Zasłyszane przy kufelku (Bogusław Zagłoba), Listy, Smocza lista, Apetyt na dziewice (Kosciej Papiginis) Powyżej średniej (Andrzej Olszewski) Wszystkie plagi średniowiecza (Adam Bański) Gry fabularne (Grzegorz B. Karykowski) Gry komputerowe (Emil Leszczyński)
          • Komiks - Wilcze kły c.d. (Michał Mularski)
        • Złoty Smok nr.4 (2/95 - luty) (Pers)
          • Opowiadania: Wydrwiząb (Eugeniusz Dębski), Profesjonalizm zabójcy smoków (Ewa Białołęcka) Sprawa honoru (Igor Cyprjak) Odejście - Kuszenie (Franky Stein)
          • Gildia Magów - Zodiak - klucz do fantasy? c.d. (Krzysztof Wirpsza)
          • Gildia Obieżyświatów - Gródek średniowieczny (Adam Bański) Bestiarium - Ćpungi (Jedrzej Grodzicki) Wilkołaki i Wilkołactwo (Jacek Komuda)
          • Gry Planszowe - Smocza piłka (Pili)
          • Galeria Postaci (Piotr Kowalski)
          • Gildia Wojowników - Szpada, rapier, lewak... (Tomasz Mogiła-Szajewski) Katalog broni (Tomasz Mogiła-Szajewski)
          • Scenariusz - Czarny pies (Maciej Jurewicz i Marcin Baryłka) Po zmroku (Rafał Nowocień)
          • Gospoda - Zasłyszane przy kufelku (Bogusław Zagłoba), Listy, Smocza lista, Prawda (Kosciej Papiginis) Powyżej średniej (Andrzej Olszewski) Typy kompanii (Maciej Nowak) Ars Magica (Piotr Leszczyński) Ja czarodziej (Jacek Piekara)
          • Komiks - Bez tytułu (Andrzej Grzechnik)
        • Złoty Smok nr.5 (3/95 - marzec) (Pers)
          • Opowiadania: Nie wszystko złoto co się świeci (Jacek Piekara), Woda życia (Robbi de Wil) Bracia (Piotr Witold Lech)
          • Gildia Magów - Zodiak - klucz do fantasy? c.d. (Krzysztof Wirpsza)
          • Gildia Wojowników - Szabla - ukochana broń Polaka (Tomasz Mogiła-Szajewski) Katalog broni (Tomasz Mogiła-Szajewski)
          • Gildia Obieżyświatów - Bestiarium - Krasawki (Jędrzej Grodzicki) Gród stożkowy (Adam Bańskii) O hultajach, łotrach... (Jacek Komuda)
          • Galeria Postaci (Sławomir Kolendo)
          • Gry Planszowe - Kryształowa różdżka (Pili)
          • Scenariusz - Miecz z Eidaskod (Krzysztof Wirpsza)
          • Gospoda - Zasłyszane przy kufelku (Bogusław Zagłoba), Redakcja i Ja, Smocza lista, Przed premierą (Arkadiusz Grzegorzak) Obszar nieciągłości (Eugeniusz Dębski) Intymny nastrój (Rafał Nowocień) Kraina labiryntów (Jacek Piekara)
          • Komiks - Magiczna księga (Jarosław Musiał i Konrad Lewandowski)
          • Abramakabra (Mervin Szraman)
        • Złoty Smok nr.6 (4/95 - kwiecień) (Pers)
          • Opowiadania: Czarna nowina (Jacek Komuda), Twarzą w twarz (Ed Greenwood) Miód dla Emiry (Feliks W. Kres)
          • Komiks - Krótka rozpierducha (Wojciech Nawrot)
          • Gildia Magów - Zodiak - klucz do fantasy? c.d. (Krzysztof Wirpsza)
          • Gry Planszowe - Wieża dobrego maga (Pili)
          • Gildia Obieżyświatów - Bestiarium - Mierzwak (Grzegorz B. Karykowski) Wieża Obronna (Adam Bańskii) O hultajach, łotrach... c.d. (Jacek Komuda)
          • Gildia Wojowników - Kusza - broń wyklęta (Tomasz Mogiła-Szajewski) Katalog broni (Tomasz Mogiła-Szajewski)
          • Scenariusz - Czarna wieża (Adam "Bowan" Kowalski i Athlar) Strategus (Paweł Wrześniewski i Filip Łajszczak)
          • Gospoda - Zasłyszane przy kufelku (Bogusław Zagłoba), Redakcja i Ja, Smocza lista, Co tam Panie w integracji? (Eugeniusz Dębski) I Apage Satanas (Jacek Piekara) Magia X Muzy (Arkadiusz Grzegorzak) Gry fabularne (Profesor Wilczur)
          • Komiks - Magiczna księga c.d. (Jarosław Musiał i Konrad Lewandowski)
          • Abramakabra (Mervin Szraman)
      Zrodla
      -----------------
    • Charakterystyka subkultury graczy w RPG


      Do zrobienia
      -----------------
    • Dokładna zawartość wczesnych numerów MiM
    • Dokładna zawartość Talizmanow
    • informacje na temat konwentów, których nie ma na liście
    • informacje o grze paragrafowej wydanej przez FIKCJE (parwdopodobnie w 84 roku, na 99% procent był to numer podwójny)
    • czekamy na propozycje :)

    Do dziela!
    Ostatnio zmieniony śr cze 21, 2006 1:58 am przez Drozdal, łącznie zmieniany 40 razy.
     
    Awatar użytkownika
    Gruszczy
    Fantastyczny dyskutant
    Fantastyczny dyskutant
    Posty: 2775
    Rejestracja: wt sty 20, 2004 10:25 pm

    pn cze 05, 2006 7:31 pm

    Uuu.. Normalnie watek dla badaczy tajemnic, starajacych sie rozgryzc antyczna zagadke powstania tajemnego bractwa PGR :wink:
     
    Ramel

    pn cze 05, 2006 7:42 pm

    Na moim cytadelowskim tagowym WFRP jest 1993 jako data wydania, a ja ten podrecznik kupilem na 3 szedarce, to bylo jakos wlasnie 1993 albo 94 rok.
     
    Awatar użytkownika
    Drozdal
    Zespolony z forum
    Zespolony z forum
    Posty: 1269
    Rejestracja: pt lip 18, 2003 2:52 am

    pn cze 05, 2006 8:46 pm

    Gruszczy pisze:
    Uuu.. Normalnie watek dla badaczy tajemnic, starajacych sie rozgryzc antyczna zagadke powstania tajemnego bractwa PGR :wink:
    Moze wreszcie rzucilbys na "uzywanie bibliotek" :P

    Ramel, dzieki - dodane!
     
    Tyhagara
    Zespolony z forum
    Zespolony z forum
    Posty: 1495
    Rejestracja: sob cze 19, 2004 8:19 pm

    pn cze 05, 2006 8:49 pm

    W starych MiM jest mnóstwo informacji w stylu jakie kluby RPG istniały, jakie książki ze świata gier RPG wychodziły, recenzje konwentów, opisy gier RPG (od pierwszego numeru sukcesywnie opisywano jedna grę RPG), itd. Wszystko oczywiście przed rokiem 95. Nie wiem czy jest sens to wszystko wymieniać ponieważ to dość dużo informacji.

    Również nie jestem pewien co do paragrafówek czy jest sens pisać o "Dreszczu", "Wechikule Czasu" "Wyspie Zmierzchu" czy "Goblinie", pomijam "Odkrywców Nowych Światów" bo to jest na poły planszówka, a na poły paragrafówka. Co z tym robimy?

    Jeśli chodzi o konwenty to proponuje ograniczyć się tylko do podania daty plus krótka notka co miał ten konwent wspólnego z RPG. Ewentualnie jakieś ważne wydarzenia (premiera gry itp)

    Co do daty wydania WFRP to w moim nie ma daty wydania, więc trudno mi na 100% stwierdzić kiedy wyszedł, ale w Bibliotece Narodowej podają datę 1994, a w MiM numer 7, 1994 rok, jest reklama WFRP i napis „już wkrótce Polska edycja”, więc nie mógł wyjść w 1993 :wink:

    Może przejdę się do biblioteki i przewertuje stare pisemka, ale to będzie dużo roboty, mam na mysli "Razem" , "Joker" czy "Świat Gier", bo w tym ostatnim też chyba coś było na temat gier RPG, a jak nie RPG to paragrafowych.

    Biblioteka Narodowa podaje, że MiM numer 1 był wydany w roku 1993, ale to tylko kolejna poszlaka
    Ostatnio zmieniony pn cze 05, 2006 9:00 pm przez Tyhagara, łącznie zmieniany 1 raz.
     
    Ramel

    pn cze 05, 2006 8:59 pm

    Tyhagara pisze:
    Co do daty wydania WFRP to w moim nie ma daty wydania, więc trudno mi na 100% stwierdzić kiedy wyszedł, ale w Bibliotece Narodowej podają datę 1994, a w MiM numer 7, 1994 rok, jest reklama WFRP i napis „już wkrótce Polska edycja”, więc nie mógł wyjść w 1993 :wink:


    Mógł. To fanowskie wydanie. No, pirackie w pewnym sensie :D
     
    Awatar użytkownika
    Drozdal
    Zespolony z forum
    Zespolony z forum
    Posty: 1269
    Rejestracja: pt lip 18, 2003 2:52 am

    pn cze 05, 2006 9:00 pm

    Tyhagara pisze:
    W starych MiM jest mnóstwo informacji w stylu jakie kluby RPG istniały, jakie książki ze świata gier RPG wychodziły, recenzje konwentów, opisy gier RPG (od pierwszego numeru sukcesywnie opisywano jedna grę RPG), itd. Wszystko oczywiście przed rokiem 95. Nie wiem czy jest sens to wszystko wymieniać ponieważ to dość dużo informacji.
    IMHO jak najbardziej jest. Co do klubow to nie za bardzo, ale o konwentach to bym sobie z checia poczytal. MOna zrobic po prostu liste MiM'ow, ktore wyszyly i w parunastu zdaniach strescic co sie w danym numerze zawieralo. Tak na marginesie ile MiM'ow ukazalo sie do konca 94' roku? 10? (i nie mam do nich aktualnie dostepu).
    Tyhagara pisze:
    Również nie jestem pewien co do paragrafówek czy jest sens pisać o "Dreszczu", "Wechikule Czasu" "Wyspie Zmierzchu" czy "Goblinie", pomijam "Odkrywców Nowych Światów" bo to jest na poły planszówka, a na poły paragrafówka. Co z tym robimy?
    Odkrywcy nie, ale o paragrafowkach jak najbardziej - poszperam za nimi w sieci.
    Tyhagara pisze:
    Jeśli chodzi o konwenty to proponuje ograniczyć się tylko do podania daty plus krótka notka co miał ten konwent wspólnego z RPG. Ewentualnie jakieś ważne wydarzenia (premiera gry itp).
    Spoko, to mialem wlasnie na mysli, ale bardzo ciezko znalesc jakiekolwiek informacje o konach ktore mialy miejsce przed '95 (co nieco pewnie w mimach sie znajduje).
    Tyhagara pisze:
    Co do daty wydania WFRP to w moim nie ma daty wydania, więc trudno mi na 100% stwierdzić kiedy wyszedł, ale w Bibliotece Narodowej podają datę 1994, a w MiM numer 7, 1994 rok, jest reklama WFRP i napis „już wkrótce Polska edycja”, więc nie mógł wyjść w 1993 :wink:
    Dobra, ustalilismy ze timeline konczy sie na roku 95' wiec tego sie trzymajmy ;)
    Tyhagara pisze:
    Może przejdę się do biblioteki i przewertuje stare pisemka, ale to będzie dużo roboty, mam na mysli "Razem" czy "Świat Gier", bo w tym ostatnim też chyba coś było na temat gier RPG, a jak nie RPG to paragrafowych.
    SG jesli mnie pamiec nie myli wydrukowal na swoich lamach Dreszcza z nowymi ilustarcjami (ale to bylo grubo po roku 95). Najbardziej brakuje mi informacji z Razem - z checia przeczytalbyn nawet kserowki tych artykolow.

    Co do samego wygladu tej listy - bedzie ona ewoluowala wraz z naplywem siwezych informacji, moze uda sie nawet w przyszlosci przeksztalcic w cos na ksztalt bazy danych o tych zamierzchlych czasach. Co do formatowania / linkowania itd. czekam na sugestie.
     
    Awatar użytkownika
    Seji
    Fantastyczny dyskutant
    Fantastyczny dyskutant
    Posty: 7523
    Rejestracja: czw mar 20, 2003 1:43 am

    pn cze 05, 2006 9:24 pm

    Drozdal pisze:
    19** - debiut planszowki Magia i Miecz

    Hmm... 1990? 1989? Chyba bylem w 4 klasie podstawowki.


    Drozdal pisze:
    1994 - MAG (Sfera?) wydaje polskojezyczna wersje Warhammera

    Juz MAG. Ja dostalem paczke 14 pazdziernika.
    Drozdal pisze:
    19** - "Geheimisnaht" - pierwszy konwent w Polsce na który przyjechalo wiecej niz 100 osób.

    Lubelski konwent? Wygooglane "od 1992 roku organizowanie lokalnego konwentu „Geheimnisnacht". ..."

    Drozdal pisze:
    * 1982 - wydana zostaje planszowka Labirynt śmierci

    '82? O maj... To ja jakies n-te wznowienie kupilem ;).

    Drozdal pisze:
    1992 - (93?) Ukazuje sie pierwszy numer pisma poswieconego grom fabumarnym i strategicznym "Magia i Miecz" (wydawanym przez "Sfere").

    Pisz raczej 1993.

    Drozdal pisze:
    1994 - pojawia sie "Zloty Smok" oraz "Talizman" - magazyn traktujacy o grach fabularnych.

    Wydaje mi sie, ze 1995. W Talizmanie byla "errata" do polskiego WFRP. I Zloty Smok tez byl raczej 1995 chyba. Ale nie mam jak sprawdzic - a wydaje mi sie tak dlatego, ze w 94 zglosilismy nasz zamojski klubik do MiM, adres poszedl w numerze bodaj 9, a jakos na jesieni nastepnego roku dostalem info poczta o Zlotym smoku.
     
    Tyhagara
    Zespolony z forum
    Zespolony z forum
    Posty: 1495
    Rejestracja: sob cze 19, 2004 8:19 pm

    pn cze 05, 2006 9:44 pm

    Drozdal pisze:
    IMHO jak najbardziej jest. Co do klubow to nie za bardzo, ale o konwentach to bym sobie z checia poczytal. MOna zrobic po prostu liste MiM'ow, ktore wyszyly i w parunastu zdaniach strescic co sie w danym numerze zawieralo. Tak na marginesie ile MiM'ow ukazalo sie do konca 94' roku? 10? (i nie mam do nich aktualnie dostepu).

    Ja mam kilka pierwszych MiMów mogę je dokładnie sprawdzić pod kątem informacji jakich szukamy i wkleję notki na forum. Mam numery 4, 7, 8, 9, 11, 12. Numer 13 to już jest rok 95.

    Drozdal pisze:
    Dobra, ustalilismy ze timeline konczy sie na roku 95' wiec tego sie trzymajmy ;)

    Ależ to mieści się w naszym timeline ;)

    Drozdal pisze:
    SG jesli mnie pamiec nie myli wydrukowal na swoich lamach Dreszcza z nowymi ilustarcjami (ale to bylo grubo po roku 95). Najbardziej brakuje mi informacji z Razem - z checia przeczytalbyn nawet kserowki tych artykolow.

    Tak ale przed rokiem 1995 były reklamy "Labiryntu Śmierci", więc może jakieś inne informacje, np. na temat RPG też były.

    Drozdal pisze:
    Co do samego wygladu tej listy - bedzie ona ewoluowala wraz z naplywem siwezych informacji, moze uda sie nawet w przyszlosci przeksztalcic w cos na ksztalt bazy danych o tych zamierzchlych czasach. Co do formatowania / linkowania itd. czekam na sugestie.

    Na razie jest spoko, trzeba podawać więcej źródeł, to znaczy że jak ktoś podaje informacje, to niech napisze skąd to wie. W ostatecznej wersji info musi być pewne na 100%.

    Na razie do sprawdzenia jest pisemko "Joker", tygodnik "Razem", "Fenix", miesięcznik "Talizman" i ewentualnie "Świat Gier". Ja mogę się zając tygodnikiem "Razem" ale to od następnego tygodnia, w bibliotece jest bo kiedyś szukałem info o Dreszczu.

    O teraz widzę, że w numerze 12 MiM niejaki Marcin Segit z Zamościa maltretował redakcje pytaniami z mechaniki, w dziale Listy. :razz:

    "Dreszcz" Fantasolo
    Rok wydania: 1988
    Wydawnictwo: Ultima, Warszawa
    Autor: Jacek Ciesielski
    Format A4, kolorowa okładka, w środku czarnobiałe ilustracje, str. 15, nakład 30. 000 egz.,

    Krótki wstęp napisany przez Jacka Ciesielskiego, z którego dowiadujemy się, że gra "Dreszcz" należy do gatunku "Fighting Fantasy", który autor nazwał "Fantasolo". Jest również informacja, że gra "Dreszcz" ukazał się po raz pierwszy w tygodniku "Razem" latem 1987 roku.
    Zasady gry to jedna strona dalej mamy 387 paragrafów i na ostatniej stronie Kartę Wyprawy (karta postaci).

    PS:
    W Talizmanie numer 4 Październikowy (rok 1995) wyczytałem właśnie że odbył się konwent "III Blablacon", nie wiem czy te III oznacza nazwę czy oznacza trzecie spotkanie, jeśli trzecie spotkanie to znaczy, że pierwszy Blablacon odbył się w roku 1993. (Naczelny rozpisuje się we wstępniaku o konwentach)
    Ostatnio zmieniony pn cze 05, 2006 10:05 pm przez Tyhagara, łącznie zmieniany 2 razy.
     
    Awatar użytkownika
    Ezechiel
    Zespolony z forum
    Zespolony z forum
    Posty: 860
    Rejestracja: czw mar 27, 2003 11:07 am

    Hej

    pn cze 05, 2006 9:57 pm

    Kiedy zostało wydane Oko Yrhedessa? Pamiętam, że najpierw było opublikowane w jakimś czasopiśmie a potem w postaci książki. Z całą pewnością był to pierwszy polski erpeg, wydany książkowo przed Złym Cieniem i KCtami. KC były chyba pierwszym opublikowanym w ogóle, na łamach MiMa.
    Ostatnio zmieniony pn cze 05, 2006 10:03 pm przez Ezechiel, łącznie zmieniany 1 raz.
     
    Ramel

    pn cze 05, 2006 9:57 pm

    Jeżeli nie wyrzuciłem z piwnicy, to powinien tam leżeć komplet Talizmanów i Smoków, więc sprawdzę. Wydaje mi się, że Złoty Smok to 94/95. Głównie dlatego, że w 95 roku miałem przez Złoty Smok obniżone zachowanie na świadectwie :D

    A niejaki Segit chyba się w 7nr najpierw pojawił. Ale nie jestem pewien :)

    Edit:
    Ezechiel pisze:
    Kiedy zostało wydane Oko Yrhedessa. Przypomnę, że najpierw było opublikowane w MiM a potem książkowo. Z całą pewnością był to pierwszy polski erpeg, wydany książkowo przed Złym Cieniem i KCtami. KC były chyba pierwszym opublikowanym na łamach MiMa


    Marzec 1990. Feniks
     
    Awatar użytkownika
    Seji
    Fantastyczny dyskutant
    Fantastyczny dyskutant
    Posty: 7523
    Rejestracja: czw mar 20, 2003 1:43 am

    pn cze 05, 2006 10:08 pm

    Ezechiel pisze:
    Kiedy zostało wydane Oko Yrhedessa. Przypomnę, że najpierw było opublikowane w MiM

    Najpierw bylo publikowane w magazynie Fenix.
    Ramel pisze:
    A niejaki Segit chyba się w 7nr najpierw pojawił. Ale nie jestem pewien

    W 9 ;).

    Ezechiel pisze:
    całą pewnością był to pierwszy polski erpeg, wydany książkowo przed Złym Cieniem i KCtami.

    Przed KC na pewno, ale nie wiem, czy przed ZCieniem.
     
    Ramel

    pn cze 05, 2006 10:15 pm

    Ezechiel, Seji - Zły Cień był przed książkowym Okiem. BTW - mam datę 21 marca 1993 jako datę wydania MiMa nr 1.
     
    bragni
    Częsty bywalec
    Częsty bywalec
    Posty: 228
    Rejestracja: śr lut 22, 2006 8:19 am

    pn cze 05, 2006 10:27 pm

    Z mojego punktu widzenia najwazniejsze w okresie "przed KC" były artykuły w Razem (no i paragrafówki) , Joker i oczywiście gry wydawnictwa Encore. To były okna na świat, na podstawie których robiło się potem samoróbki.
     
    Awatar użytkownika
    Beamhit
    Fantastyczny dyskutant
    Fantastyczny dyskutant
    Posty: 2359
    Rejestracja: czw paź 09, 2003 8:22 pm

    pn cze 05, 2006 10:42 pm

    92 - 93 - wyszła "Potyczka" i jakiś czas później było do tego rozszerzenie (tytuł teraz mi wyleciał), które polegało własnie na chodzeniu po labiryncie. Taki Dungeon Crawl.

    1989 Kontur - pierwszy znany mi zapisany LARP

    Konwenty...

    1993 - Polcon, Samhain, Lubelskie Dni Fantastyki, i najprawdopodobniej dwie Szedariady (jedna w maju, jedna w listopadzie).
     
    Awatar użytkownika
    Seji
    Fantastyczny dyskutant
    Fantastyczny dyskutant
    Posty: 7523
    Rejestracja: czw mar 20, 2003 1:43 am

    pn cze 05, 2006 10:44 pm

    Beamhit pisze:
    92 - 93 - wyszła "Potyczka" i jakiś czas później było do tego rozszerzenie (tytuł teraz mi wyleciał)

    Smiertelna proba. Plus Mag kompatybilny z Potyczka. Obie to zzyna z bodaj z czegos (bodaj fantastic Voyage), z czego potem zrobiono GURPS.
     
    Ramel

    pn cze 05, 2006 10:44 pm

    Wiem, ze w 95 byl Blablakon, slynny kon w Legnicy. Mial fajna recke w 4 Talizmanie :D
     
    Tyhagara
    Zespolony z forum
    Zespolony z forum
    Posty: 1495
    Rejestracja: sob cze 19, 2004 8:19 pm

    pn cze 05, 2006 11:06 pm

     
    Awatar użytkownika
    Deckard
    Fantastyczny dyskutant
    Fantastyczny dyskutant
    Posty: 2097
    Rejestracja: wt wrz 20, 2005 9:50 pm

    pn cze 05, 2006 11:49 pm

    OK - dołożę od siebie:

    Poczatek lat `90tych - słów kilka w czasopismach branży komputerowej: "Bajtek", "Top Secret" <recki angielskich wersji CP 2020, Shadowruna, wiem, bo robiłem gazetki szkolne z nimi na froncie>, "Secret Service", "Świat Gier Komputerowych", "Gambler" - tam na pewno (i jaka szkoda, iż wywaliłem wszystkie :/). Chyba padło kilka zdań w "Fantastykach" i "NF" a propo konwentów. :)
     
    Awatar użytkownika
    Drozdal
    Zespolony z forum
    Zespolony z forum
    Posty: 1269
    Rejestracja: pt lip 18, 2003 2:52 am

    wt cze 06, 2006 12:24 am

    Dobra, cale info przecedzone i dodane do listy wlacznie z postem Deckarda (popracuje i poprzegladam stare Top Secrety / Bajtki / Gamblery itd. w poszukiwaniu informacji). Ponawiam apel a podawanie linkow (w miare mozliwosci) - oszczedzi mi to kupe czasu.
    Tyhagara pisze:
    "Dreszcz" Fantasolo
    Rok wydania: 1988
    Wydawnictwo: Ultima, Warszawa
    Autor: Jacek Ciesielski
    Format A4, kolorowa okładka, w środku czarnobiałe ilustracje, str. 15, nakład 30. 000 egz.,

    Krótki wstęp napisany przez Jacka Ciesielskiego, z którego dowiadujemy się, że gra "Dreszcz" należy do gatunku "Fighting Fantasy", który autor nazwał "Fantasolo". Jest również informacja, że gra "Dreszcz" ukazał się po raz pierwszy w tygodniku "Razem" latem 1987 roku.
    Zasady gry to jedna strona dalej mamy 387 paragrafów i na ostatniej stronie Kartę Wyprawy (karta postaci).
    Docelowo o taka charackterystyke bedzie chodzic dla kazdego z produktow (+ wzglednie zdjecia).
     
    Tyhagara
    Zespolony z forum
    Zespolony z forum
    Posty: 1495
    Rejestracja: sob cze 19, 2004 8:19 pm

    wt cze 06, 2006 1:17 am

    Drozdal pisze:
    * 1988 - "Dreszcz" (Fantasolo) - gra zostaje wydana przez Ultime w nakladzie 30.000 egzemplarzy jako 16 stronicowa broszurka A4 z kolorowa okladka.

    Fachowo to się chyba nazywa "zeszyt" ponieważ jest zszyte dwoma spinaczami.

    Drozdal pisze:
    ? 1993 - Pierwszy bablakon Legnicy? (Tyhagara - bazujac na info z talizmana nr.4)

    Dokładna pisownia to "Blablacon", przez "c", a nie "k". Ma znaczenie jeśli ktoś będzie szukał w sieci lub publikacjach elektronicznych, chociaz w sieci widziałem też pisane przez "k".

    Przestudiowałem od deski do deski i podaje za Talizmanem numer 4, z 1995 roku:
    - rok 1993 odbył się poraz pierwszy konwent "Playwack", Letni Obóz RPG. (w 1994 odbył się nad jeziorem Potęgowskim);
    - rok 1990 odbyła się pierwsza "Szedariada", Wrocławski Konwent Miłośników Fantastyki i Gier;
    - konwent "Necronomicon" w Augustowie (wiadomo tylko że odbył się takowy w roku 1995, ale czy wcześniej nie wiadomo).
    - 1995 roku ukazuje się polska gra RPG "Aphalon" (krótka recka w Talizmanie);
    - 1995 konwent "Ragnarok" we Wrocławiu (konwent zamknięty, nie mam pojęcia czy organizowano go wcześniej).

    Informacje można znaleźć wszędzie, we wstępniakach, reklamach, na wewnętrznych stronach okładek, itd, tak więc jeśli ktoś chce pomóc i przegląda jakieś pismo, to niech będzie uważny.
     
    Awatar użytkownika
    Drozdal
    Zespolony z forum
    Zespolony z forum
    Posty: 1269
    Rejestracja: pt lip 18, 2003 2:52 am

    wt cze 06, 2006 2:21 am

    Tyhagara pisze:
    Fachowo to się chyba nazywa "zeszyt" ponieważ jest zszyte dwoma spinaczami.
    To jest jednak broszura, zeszyt to prostu czysta broszura przeznaczona do pisania w niej :) (ale nadal uzywa sie powiedzienia "format zeszytowy" co oznaczalo IIRC po prostu "na papierze formatu A5"). ;)
    Tyhagara pisze:
    Dokładna pisownia to "Blablacon", przez "c", a nie "k". Ma znaczenie jeśli ktoś będzie szukał w sieci lub publikacjach elektronicznych, chociaz w sieci widziałem też pisane przez "k".
    Poprawione.
    Tyhagara pisze:
    Przestudiowałem od deski do deski i podaje za Talizmanem numer 4, z 1995 roku:
    Dodane, dzieki.

    Powoli dochodze do wniosku, ze jezeli uda sie gdzies ten projekt doprowadzic to bedzie go mozna powiesic na polskiej wikipedii.
    Edit: Dodana list artykulow z "MiM'em" znajdujacych sie w roczniku 94 "Top Secretu". Niestety brak mi numetow 1-10 i 12/95 - nie mam pojeia co tam sie znajdowalo.
    Edit1: Przeformatowalem liste, wydaje mi sie bardziej "zjadliwa".
    Edit2: Dodany art z Gamblera 2/94, w numerach 3,4/94 i 6/98 zawartosci RPGowej nie stwierdzono.
     
    Awatar użytkownika
    Seji
    Fantastyczny dyskutant
    Fantastyczny dyskutant
    Posty: 7523
    Rejestracja: czw mar 20, 2003 1:43 am

    wt cze 06, 2006 6:33 am

    Dro, Deckard pisze w watku o rankingu, ze Labirynt smierci wyszeld w '92. Ty masz na liscie '82.
     
    Awatar użytkownika
    Drozdal
    Zespolony z forum
    Zespolony z forum
    Posty: 1269
    Rejestracja: pt lip 18, 2003 2:52 am

    wt cze 06, 2006 6:39 am

    Seji pisze:
    Dro, Deckard pisze w watku o rankingu, ze Labirynt smierci wyszeld w '92. Ty masz na liscie '82.
    Nas kilinac na linki podane nie uczono ;) Kto ma wreszcie racje Deckard, czy pan Jan Adamski, ex-wlasciciel firmy Encore? ;)
     
    Awatar użytkownika
    Seji
    Fantastyczny dyskutant
    Fantastyczny dyskutant
    Posty: 7523
    Rejestracja: czw mar 20, 2003 1:43 am

    wt cze 06, 2006 6:45 am

    No tak ;). Wiec jasne.
     
    Borejko

    wt cze 06, 2006 8:46 am

    Ah wielce miła inicjatywa dla dinozaurów i archeologów RPG. Więc i ja wtrące swoje trzy grosze.

    "Wehikuł Czasu- W poszukiwaniu Króla Artura"
    Rok wydania: 1989
    Wydawnictwo: Alfa, Warszawa
    Autor: Ruth Ashby (przełożył Wiktor Bukato
    Format A85, kolorowa okładka, w środku czarnobiałe ilustracje, str. 1126, nakład ???? egz.,
    W serii Wehikuł Czasu ukazały się jeszcze:
    2. Nóż gilotyny
    3. Tajemnica Atlantydy
    4.Pierścienie Saturna
    5. Na tropie miast ze złota.
    Niestety nie posiadam kolejnych odcinków "Wehikułu Czasu"

    Fantastyka 72 nr. wrześniowy 1988.
    Kolorowa galeria omawiająca gry RPG i bitewne, liczne zdjęcia i informacje na temat gier w kilku artykułach.

    JOKER 2 magazyn gier dodatek miesiecznika PAN
    Rok wydania: dokładnie nie wiem acz zgłoszenia konkursowe wysyłać można było do 15 VII 89
    Nakład 150.000
    Wydawca RSW "Prasa Ksiązka Ruch"

    Pierwszym artykułem (moim zdaniem) szeroko omawiającym gry RPG był artykułJacka Ciesielskiego "Gry Fantazji" w Razem. Niestety mam samą wkładkę z "Razem", także daty dokładnej numeru niestety nie znam. Obstawiam jednak na rok 1987 ew. 1988 (jakoś latem chyba)
    Są to 4 strony (pożółkłe kiedy mam je dzisiaj przed oczami). Omówiono idee i podstawowe zasady RPG,pokrótce AD&D, RUNEQUESTA,WFRP, MIDDLEEARTH, a także w kilku zdaniach ELFQUEST, STORMBRINGER, THIEVES WORLD, POWERS & PERSILS, LOST WORLDS, planszowe gry fantasy.
    W kolejnych numerach "Razem" które to musiałbym wyszperać...omawiano napewno "Atlantydę", "Paranoię" i "Zew Cthulhu" To na 100% reszty musiałbym szukać...
    Przypomnę jeszcze o paragrafówce w "Fikcjach" (fanzinie ŚLĄKFY) w którym była paragrafówka Steva Jacksona w klimatach SF. Niestety numer ktoś sobie pożyczył.
    W kwesti Młota Wojennego. WFRP otrzymaliśmy chyba jakoś jesienią 1994 ( i wogóle w niego długo nie graliśmy bo był za prosty w porównaniu z "doskonałą mechaniką" KC heheh, albo graliśmy korzystając z mechaniki KC).
    W "Bajtkach", "Komputerach" nie przypominam sobie żadnych informacji o grach czysto RPG (nie cRPG), niestety obydwie pozycje komuś oddałem w zamian za symboliczne piwo.
    Mniej więcej w tym samym czasie kiedy mieliśmy wersję KC w postaci pliku .txt dysponowaliśmy również wersją Players Handbook w wersji.txt PL, tak więc ktoś przetłumaczył i w tamtych czasach 89,??,90,91 dokładnie nie pomnę...Ja sam grałem pierwszy raz w RPG jakieś 19-20 lat temu, kiedy to byłem rumianym młodzieńcem.
    A i od razu deklaruję chęć pomocy jakem Starosta Śląski, jeśli pospołu zbierzemy tu na forum informacje na temat prehistorii polskiego RPG, chętnie zbiorę wszystko w zgrabną całość - artykuł (o ile nikt z Poltera nie bedzie miał nic przeciwko temu...).
    [/b]
     
    Awatar użytkownika
    Seji
    Fantastyczny dyskutant
    Fantastyczny dyskutant
    Posty: 7523
    Rejestracja: czw mar 20, 2003 1:43 am

    wt cze 06, 2006 9:04 am

    Borejko pisze:
    2. Nóż gilotyny

    Ostrze, nie Noz :).

    Borejko pisze:
    (o ile nikt z Poltera nie bedzie miał nic przeciwko temu...).

    A czemu mialby miec? Chetnie wezme do dzialu RPG :).
     
    Awatar użytkownika
    Beamhit
    Fantastyczny dyskutant
    Fantastyczny dyskutant
    Posty: 2359
    Rejestracja: czw paź 09, 2003 8:22 pm

    wt cze 06, 2006 9:04 am

    "Wehikuł Czasu- W poszukiwaniu Króla Artura"
    Rok wydania: 1989
    Wydawnictwo: Alfa, Warszawa
    Autor: Ruth Ashby (przełożył Wiktor Bukato
    Format A85, kolorowa okładka, w środku czarnobiałe ilustracje, str. 1126, nakład ???? egz.,
    W serii Wehikuł Czasu ukazały się jeszcze:
    2. Nóż gilotyny
    3. Tajemnica Atlantydy
    4.Pierścienie Saturna
    5. Na tropie miast ze złota.
    Niestety nie posiadam kolejnych odcinków "Wehikułu Czasu"


    2. Ostrze Gilotyny ('89) - Arthur Byron Cover / przeł. Wiesław Lipowski
    3. Tajemnica Atlantydy ('90) - Jim Gasperini / przeł. Ryszard Z. Fiejtek
    4. Pierścienie Saturna ('89) - Arthur Byron Cover / przeł. Wiktor Bukato
    5. Na tropie Miast ze Złota ('89) - Richard Glatzer / przeł. Anna Gwarek
    6. Piracki rejs ('91) Jim Gasperini / przeł. Ewa Kieruzalska-Gewartowska
    7. W poszukiwaniu źródeł Nilu ('91) Robert W. Walker / przeł. Arkadiusz Nakoniecznik

    Z czego nie posiadałem tylko Króla Artura. A jak ktoś posiada, to niech sprawdzi, czy faktycznie Tajemnica Atlantydy została wydana w 1990 roku.

    I znalezione gdzieś na sieci:
    W roku 1989 Sfera wraz z Games Workshop wydały na Polskim rynku planszową grę zwaną zaczepnie "Magia i Miecz"
     
    Ramel

    wt cze 06, 2006 9:21 am

    Tygahara - to był afair Blablakon. Przynajmniej tak twierdzą organizatorzy i uczestnicy (na przykład ja). Ale jako że to był dość specyficzny kon, to nie ma o co się spierać.
     
    Tyhagara
    Zespolony z forum
    Zespolony z forum
    Posty: 1495
    Rejestracja: sob cze 19, 2004 8:19 pm

    wt cze 06, 2006 11:28 am

    Ramel pisze:
    Tygahara - to był afair Blablakon. Przynajmniej tak twierdzą organizatorzy i uczestnicy (na przykład ja). Ale jako że to był dość specyficzny kon, to nie ma o co się spierać.

    To istotne jak się nazywało, w końcu bawimy się w historyków ;) Jeśli organizatorzy twierdzą że "Blablakon" to muszą mieć rację, w końcu to oni organizowali. W talizmanie używają nazwy "Blablacon" i to konsekwentnie, możliwe że popełnili błąd, bo pisali z pamięci i sobie zangielszczyli.

    Dalszy ciąg Wehikułu Czasu
    8. Śladami Donozaurów
    9. Detektyw Scotland Yardu
    10. Kurs na Australię

    EDIT:
    Jeżeli ta informacja jest prawdziwa
    1993 - najprawdopodobniej dwie Szedariady (jedna w maju, jedna w listopadzie) (Behamit)


    to ta informacja
    1990 - pierwsza "Szedariada", Wrocławski Konwent Miłośników Fantastyki i Gier (Talizman 4/Tyhagara)
    Jest błędna, ponieważ Talizman podaje że w roku 1995 odbyła się VI Szedariada. Więc datę 1990 wyliczyłem sobie sam, z założeniem że jedna Szedariada na rok.
    Drozdal postaw przy Szedariadzie w roku 1990 znak zapytania :wink:

    EDIT II:
    1987
    * latem w tygodniku "Razem" ukazuje sie po raz pierwszy paragrafowy "Dreszcz" autorstwa Jaceka Ciesielskiego

    Literówka w imieniu


    EDIT III:
    Nie zrozumielismy się
    # odbył się poraz pierwszy konwent "Playwack" (Talizman 4/Tyhagara)
    # Letni Obóz RPG (Talizman 4/Tyhagara)

    Letni Obóz RPG to jest właśnie ten "Playwack", to jest pełna nazwa czyli powinno być.
    rok 1993 - "Playwack" Letni Obóz RPG
    rok 1994 - "Playwack" Letni Obóz RPG nad jeziorem Potęgowskim
    rok 1995 - "Playwack" Letni Obóz RPG nad jeziorem Żarnowieckim

    A pełna nazwa Szedariady (według Talizmanu) to:
    rok 1995 - VI (szósta) "Szedariada" Wrocławski Konwent Miłośników Fantastyki i Gier

    Postaram się na przyszłość być bardziej precyzyjny

    Kto jest online

    Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości