Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
Boguch
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 4
Rejestracja: pt lut 11, 2005 10:47 am

Jak napisać dobry scenariusz do WFRP?

pt cze 03, 2005 10:04 pm

Proszę was abyście mogli mi przedstawić jak stworzyć samemu dobry scenariusz... :help: :help: :help: :( Czekam na odpowiedzi
 
Awatar użytkownika
M.K.
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 316
Rejestracja: sob maja 01, 2004 10:16 pm

sob cze 04, 2005 12:52 pm

jak to mi mówił bjorn "każdy dobry scenariusz powinien zaczynać się od bójki", to jeszcze zależy dla jakiej grupy prowadzisz sesje. Musisz wiedzieć czy twoi gracze nastawieni są tylko na rzeźnie, a może lubią głównie rozwiązywać twoje intrygi?? Od tego bardzo dużo zależy.
 
Awatar użytkownika
Furiath
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 3802
Rejestracja: ndz mar 23, 2003 12:10 am

sob cze 04, 2005 12:52 pm

Jak rozumiem, chodzi Ci o scenariusz do Warhammera, a nie do innych systemów?

BTW zmieniłem temat na krótszy i bardziej uniwersalny.

Jeśli brak Ci pomysłów na przygodę, może scenariusze w naszym Dziale Warhammera przypadną Ci do gustu. Oto link do nich:

http://wfrp.polter.pl/artykuly.php?dzial=Przygody
Ostatnio zmieniony śr wrz 21, 2005 8:40 pm przez Furiath, łącznie zmieniany 3 razy.
 
Awatar użytkownika
Largus
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 899
Rejestracja: wt lut 08, 2005 10:39 pm

ndz cze 05, 2005 6:08 pm

Hmm... ja zawsze (no prawie zawsze) przygody zaczynam w karczmie. Myślę, że to najlepsze miejsce na rozpoczęcie. Twoi gracze mogliby być w takiej karczmie wynajęci do jakiejś zlecenia, no ewentualnie mogliby wdać się w bójkę jak to mówił M.Koncman, ale według mnie nie jest to najlepszym pomysłem. Moim zdaniem najlepsza przygoda będzie taka, w której znajdzie się jakaś intryga, zagadka, bójka, walka. Będzie wtedy dla każdego coś miłego :razz:
 
Tyhagara
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1495
Rejestracja: sob cze 19, 2004 8:19 pm

ndz cze 05, 2005 7:00 pm

Przede wszystkim
fabuła. Musisz mieć fundament na którym oprzesz całą przygodę, to właśnie fabuła. Jeśli fabuła ma dziury to wszystko się posypie. Dlatego ważne jest byś stworzył ogólny zarys, koncepcję od początku do końca. Dopiero potem wokół tego budował scenariusz.

Jeśli nie wiesz jak coś takiego stworzyć, wzoruj się na książkach lub filmach które znasz. Spróbuj w dwóch trzech zdaniach określić co jest ich fabułą.

Dla przykładu.
W książce "Hobbit czyli tam i z powrotem", mamy do czynienia z wyprawą po skarb.
Główny bohater Bilbo zostaje zwerbowany do drużyny krasnoludów. Hobbit uwielbia podróże, chce przeżyć niezapomnianą przygodę i wyrwać się z nudnego Shire.
Krasnoludy pod przewodnictwem Thorina chcą odzyskać zrabowany przed laty przez smoka Smauga, skarb Ereboru.
Czarodziej Gandalf towarzyszy wyprawie, jest jej przewodnikiem i opiekunem.

To jest główna oś fabularna książki. Każdy ma tu swoje miejsce, a cel został jasno określony.
 
Awatar użytkownika
sskellen
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 254
Rejestracja: czw mar 31, 2005 10:24 am

pn cze 06, 2005 2:40 pm

Jak napisac dobry scenariusz?
Pozwolę sobie przedstawić moje odczucia w tej jakże frapującej kwestii, a więc po kolei:
- dobry nawet wybitny scenariusz nie zawsze oznacza dobra rozrywkę dla graczy (smutne ale prawdziwe),
- jak pisał przedmówca "fabuła" ja nazwałbym to raczej koncepcją, bez tego nic nie pójdzie. Koncepcja nie musi byc bardzo skomplikowana, czasem jest to niewskazane,
- bądź elastyczny, nie zakładaj zbyt wiele z gory i nie zmuszaj do dokonywania wyborow jakie tobie pasują,
- bądź logiczny, nie ma nic gorszego niż nielogiczny scenariusz,
- graj na uczuciach, wiadomo miłośc nienawiśc, ale i chciwość,
- bądź konsekwentny, a co często za tym idzie bezlitosny, jesli popełnili błąd to giną nie stosuj cudownych ocaleń,
- nie faworyzuj graczy w związku z osobistymi sympatiami.

Jako, że pytanie tyczyło jak stworzyć sceanariusz a nie jak poprowadzić dobrze to jeszcze tytułem uzupelnienia.

Dobra gra wynika z nastroju i atmosfery. Nie tylko mówię tu o tzw nastroju gry jako gry ale chodzi mi o otoczkę. Dobrze żeby iec komfor czysto ludzki, bez małych/dużych dzieci na głowie, bez pośpiechu, bez przysypiania na sesji itp.

Acha jeszcze jedno warto dopasowac sesję do graczy, poznac ich pragnienia. Czasami świnipas chce pozostać świniopasem, a ratowanie świata pozostawi innym.

PS.

Swoją droga dynamika działu: przygody jest powalająca:) 25.06.2004 ostatni wpis. Smutek wypełnił me serce w związku z tym.

Powodzenia
 
Awatar użytkownika
equilibrium
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 53
Rejestracja: ndz sty 02, 2005 4:45 am

ndz wrz 11, 2005 3:26 am

A powiedzcie jak zacząć prowadzić sesje na dwóch graczy.Jeden z nich planuje zostać złodziejem a drugi druidem.Od czego powinienem zacząć,jakiego typu stawiać przed nimi wyzwania i jak szybko powinni awansować.Być może w przyszłości graczy będzie więcej (1 bądź 2),co muszę mieć na uwadze.
 
Awatar użytkownika
Aramis
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 112
Rejestracja: ndz sie 07, 2005 11:30 pm

ndz wrz 11, 2005 9:32 am

Proponuję z każdym sesję wprowadzającą jeden na jeden. Niech zaznajomią się trochę ze światem, dotrą gdzie mają dotrzeć ze swoich miejsc zamieszkania, wykonają jakieś zadanie poboczne.

Dopiero potem niech się spotkają i zaprzyjaźnią (lub niech przynajmniej są sobie potrzebni).

Innym sposobem jest z góry założyć że się znają i od jakiegoś czasu podróżują razem. Nie muszą wiedzieć wszystkiego o sobie, ale założenie że spotkali się na trakie, jeden pomógł drugiemu i postanowili podróżować razem dla bezpieczeństwa i wygody jest sposobem, jeżeli nie pasuje Ci zaznajomianie ze sobą graczy od zera.

Ja na ogół stosuję drugi sposób ze względu na jednego z graczy (uwielbia on być w centrum zainteresowania, kiedy poświęcam uwagę innym graczom, on jest chory...), który z uporem maniaka tworzy postacie praktycznie niegrywalne w grupie. Kiedy próbowałem zastosować pierwszy sosób zawsze kończyło się tym, że drużyna szła w jedną stronę, a jego bohater w inną, co zwykle rozwalało dość skutecznie sesje.
 
Awatar użytkownika
Cooperator Veritatis
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 520
Rejestracja: czw cze 23, 2005 11:51 am

ndz wrz 11, 2005 11:33 am

Koncepcja to bardzo dobre słowo, odpowiednie do tworzenia scenariuszy.
Przede wszystkim należy wiedzieć kto jak gra, czyli znać swoich graczy. Tutaj może się przydać dość przygłupi (w mniemaniu wielu osób) rozdział w podręczniku do Neuroshimy, jak to radzą MGowi, aby notował główne elementy historii postaci i zwrócił szczególną uwagę na statystyki i profesję, jaką wybiera bohater. W WFRP dodamy do tego rasę.
Moje przygody zwykle były zależne od jednego gracza, który miał przyjąć zadanie. Tutaj dochodzimy do zmotywowania gracza (całkiem niezły topic mamy w tym dziale). Jeżeli gra krasnoludem, a otoczenie przedstawimy jako nieprzychylne nieludziom (zawsze tak robię :wink:), to raczej prośbie nie odmówi. Żydowski system powiadamiający podróżującego Żyda, gdzie jest kolejna najbliższa żydowska rodzina sprawdza się świetnie w Starym Świecie .
Na dobrą sprawę przygoda to kilku NPCów i wydarzeń, na które gracze trafią bez względu na ich działania. Dodajemy do tego "fabułę", która towarzyszyć będzie graczom przez całą przygodę. Jeżeli chcemy zrobić coś więcej niż jednostrzałówkę, powinniśmy mieć jeszcze kilku Bohaterów Niezależnych i zdarzeń, które dadzą graczom furtkę do innego rozwiązania przygody, poznania świata, następnych zadań w innych przygodach, sojuszników itp. Zwykle przygody polegają z przemieszczania się z miejsca na miejsce. Należy graczy szybko oduczyć podróżowania pieszo i w nocy. Można łatwo to zrobić ukazując w chwili wyjazdu bohaterów wjeżdżający wóz ze zwłokami podróżnych, których napadnięto w nocy. Może być, że był jeden ocalały, przerażony prawię do utraty zmysłów, który będzie się darł ostrzegając wszystkich przed bandytami czającymi się w mroku.
Tak, bandyci wystarczają. Bohaterowie podróżując zobaczą resztki pojazdu, którym podróżowali nieszczęśnicy, którzy teraz oglądali Królestwo Morra. Gracze zobaczą też...trupy conajmniej 12osobowej bandy! Przypominając sobie, że zmasakrowanych podróżnych było tylko trzech, pewnie się zdziwią. I wtedy zobaczą...Trupy dwóch Zwierzołaków ze śladami po broni zbójców. Cóż, jeżeli gracze wciąż będą chcieli podróżować nocą, niechaj w tą noc rozpęta się burza. W błysku piorunów ujrzą oni bandy Zwierzołaków idące w różnych kierunkach wykrzykując modlitwy do Mrocznych Bogów. Jeżeli dobrze MG odegra sytuację, gracze nie będą chcieli już podróżować bez armii przy boku :P
Tak, teraz dojdziemy do ostatecznej rzeczy, która odróżnia Warhammera od większości systemów fantasy-Chaos.
Zwierzołaki, mutanci, Orkowie, Skaveni, Kultyści...Gracze muszą trzymać przed nimi respekt. To nie mogą być "przeciwnicy do odwalenia", tylko potężne siły, z którymi trzeba się liczyć. Jak ja to robię? Otóż, daję każdemu wojownikowi conajmniej 2 ataki. Zwierzoczłek z 2 atakami i toporem dwuręcznym jest bardzo trudny do zabicia w walce wręcz. Danie mu Wt 5 i Siły 4 uczyni każdego z nich wielkie zagrożenie dla egzystencji graczy :P
Co do demonów...W topicu o zneutralizowaniu obrażeń (czy coś w ten deseń) jest trochę przemyśleń o samych demonach w WFRP, między innymi zamieściłem tam swoje.
Kultystów...Jak najmniej do walki bezpośredniej! Mów swoim graczom o kultach, ale nie dawaj zbyt wielu "na miecz". Ślady obecności wystarczą.
Skavenów też traktuj bardzo dobrze-to chyba najbardziej klimatyczni przeciwnicy w WFRP. Nie zrób z nich "maszyny do EXPowania".
A tak w ogóle, to walki jak najmniej, i powtarzam: jak już jest, to strasznie trudna.
 
Awatar użytkownika
beacon
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2186
Rejestracja: ndz lis 21, 2004 7:08 pm

ndz wrz 11, 2005 12:42 pm

Przede wszystkim kierować się należy upodobaniami drużyny.
Jeśli gracze chcą siekaniny to im ją daj.
Jeśli wolą intrygi, zabójstwa i śledztwa, to już trudniejsza sprawa. Wybierz wówczas wokół czego ma się wszystko kręcić, np. wynajęty przez kompanię handlową zabójca morduje członków konkurencyjnej gildii handlowej. Wówczas wymyśl poszlaki, które mogą naprowadzić BG na odpowiedni trop. A resztę pozostaw ich inwencji i swojej elastyczności. Powinno wówczas być ok. Przyjrzyj się konkstrukcji profesjonalnych przygód, choćby cyklowi "Śledztwa" z Gwiezdnego Pirata. Są pisane pod DnD, ale nadają się do prowadzenia ich w Warhammerze.
 
Awatar użytkownika
Rivalir
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 141
Rejestracja: pt lut 13, 2004 10:32 pm

Re: Jak napisać dobry scenariusz do WFRP?

ndz wrz 11, 2005 1:11 pm

Boguch pisze:
Proszę was abyście mogli mi przedstawić jak stworzyć samemu dobry scenariusz... :help: :help: :help: :( Czekam na odpowiedzi


Wziąść kartkę papieru, coś do skrobania, zrobić sobie dzban herbaty (lub otworzyć piwko) i legnąc wygodnie na sofie. Sączyć napój mysląc intensywnie o graczach których masz w ekipie. O tym co lubią podczas gry i do czego dążą. Czego szukają a czego nie przełkną. Jak już się skończy napój należy zanotować wnioski, uwagi i pomysły. Następnie znów zrobić herbatkę (po dwóch piwach już mi sie pióro kiwa) i poukładać te uwagi i pomysły w jakiś sesnowny łańcuch przyczynowo skutkowy. Poczym pomyśleć w jakiej to podać lokalizacji, konwencji, tempie - biorąc też pod uwagę na co ty masz ochotę (ja jak pomyśle o prowadzeniu sesji w Marienburgu mam już odruchy wymiotne :belt: ) A potem iść i zająć się czymś innym czekając na - eureka.

A na serio nie ma przepisu. Dla mnie najważniejsze jest to eureka - jedna jedyna rzecz, sytuacja do której chce doprowadzić, albo jakiś BN z tajemnicą coś wokół czego oplatam resztę- zakładając że chce mieć kompletny kilko sesyjny scenariusz z którego ma coś konkretnego wynikać na przyszłość.

Na jedno strzałówki stosuję zasadę czekoladek z niespodzianką: najpierw izolujemy orzeszka-czyli niespodziankę, rozwiązanie intryg, śmierć a potem otaczamy go karmelem maskującym, czekoladowymi intrygami posypujemy wiórkami kokosowymi na zasadzie nic nie znaczących epizodów, poczym konstruujemy jeszcze dwa lub trzy takie ciastka ino bez orzeszka, wszystko wsadzamy w bombonierkę którą pokażemny graczom. Właśnie każda sesja jest jak konsumowanie bombonierki :papieros: stwarzasz masę alternatyw a gracze wybierają podejmując decyzję od pierwszej minuty gry.

Swoją drogą już dawno nie pisałam scenariusza. Ograniczam się do spisania na wieczku pudełka od fajek - jadąc tramwajem na sesję- jakiegoś fajnego nazwiska czy nazwy miejscowości - co mi tam wpadnie do głowy, a potem improwizacja. :razz:
 
Awatar użytkownika
Infernus
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 41
Rejestracja: wt lut 22, 2005 7:56 pm

ndz wrz 11, 2005 2:35 pm

Swoją drogą już dawno nie pisałam scenariusza. Ograniczam się do spisania na wieczku pudełka od fajek - jadąc tramwajem na sesję- jakiegoś fajnego nazwiska czy nazwy miejscowości - co mi tam wpadnie do głowy, a potem improwizacja.


Od niedawna też tak robie. Po prostu nie znajduje czasu na pisanie. Ale teraz zauwazyłem, że nie jest mi ju spisany scenariusz potrzebny. Jednak fajnie jest od czasu do czasu poprowadzic spisany scenariusz. :wink:
 
Awatar użytkownika
sskellen
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 254
Rejestracja: czw mar 31, 2005 10:24 am

ndz wrz 11, 2005 3:54 pm

Niestety z barku czasu jest to trudne (spisanie scenariusza), a jednak w przypadku długiego modułu, pismiennictwo jest konieczne. Szczerze mówiąc od pewnego czasu czekam na wyrąbisty pomysł, na kanwie którego mogłbym poprowadzic kampanię życia:) Wiem z doświadczenia, że takie pomysły nie przychodzą ad hoc, trzeba się czasem nałazić.

Podsumowując, robisz szkielet przygody a potem improwizacja rulezzz:)
 
Awatar użytkownika
Yarghuzzz
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1377
Rejestracja: sob sty 17, 2004 9:38 pm

ndz wrz 11, 2005 4:08 pm

A ja generalnie lubię długo i solidnie obmyśleć przygodę - nie lubię natomiast jej spisywać. Pisanie co i rusz - gracze robią, gracze pójdą, Hans ma brodę, Johann nie ma nogi - drażni mnie to :) Jestem za leniwy, żeby pisać dla siebie przygodę w taki sposób, jakbym pisał dla obcej osoby.
Nadto - podoba mi się pomysł Księgi Przygód, zaszczepiony przez (o ile się nie mylę) Maćka Szaleńca. Michała Oracza. Portal nr 10 s. 94 art. Michała Oracza pt. Jak się Pisze scenariusze. mod. Furiath.
Jest to zbiór takich "zapładniaczy" wyobraźni, różnych zdjęć, ciekawych tekstów, klimatycznych opisów z którego bardzo szybko można sklecić świetną przygodę
 
Awatar użytkownika
beacon
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2186
Rejestracja: ndz lis 21, 2004 7:08 pm

ndz wrz 11, 2005 9:49 pm

Ja lubię opracowywać przygody. Biorę kartkę, coś do pisania i bazgrzę jakieś nielogiczne ciągi wyrazów, z których rodzi się jakiś scenariusz. Często na pomysły wpadam czytając artykuły w gazetach, albo na stronach. Tak jak przeczytałem art w Gwiezdnym Piracie by Trzewik o skavenach i od razu pierwszy scenariusz ich właśnie dotyczył. Żałuję, że nie zrobiłem z tego jakiejś kampanii...

Nie lubię jednak zapisywać scenariuszy w jakiejś zjadliwej formie, takiej "do publikacji".
 
Awatar użytkownika
Cooperator Veritatis
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 520
Rejestracja: czw cze 23, 2005 11:51 am

ndz wrz 11, 2005 10:30 pm

Infernus pisze:
Od niedawna też tak robie. Po prostu nie znajduje czasu na pisanie. Ale teraz zauwazyłem, że nie jest mi ju spisany scenariusz potrzebny. Jednak fajnie jest od czasu do czasu poprowadzic spisany scenariusz

Improwizowanie cały czas nie jest zbyt dobre. Lepiej "improwizować na temat" (:P), czyli masz spisanych tych kilku NPCów i założenia przygody (wystarczy, że przeczytasz przed sesją i już), a potem "doimprowizujesz" sobie resztę :) To chyba najlepsza forma prowadzenia...MG, który co 5 minut zagląda w notatki nie wygląda zbyt dobrze :wink:
 
Awatar użytkownika
Rivalir
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 141
Rejestracja: pt lut 13, 2004 10:32 pm

pn wrz 12, 2005 2:04 am

Cooperator Veritatis pisze:
a potem "doimprowizujesz" sobie resztę :) To chyba najlepsza forma prowadzenia...MG, który co 5 minut zagląda w notatki nie wygląda zbyt dobrze :wink:


Na tym polega czysta improwuizacja że niema gdzie zaglądać, chyba tylko graczom - głęboko w oczy :razz:
 
Awatar użytkownika
Drozdal
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1269
Rejestracja: pt lip 18, 2003 2:52 am

pn wrz 12, 2005 4:34 am

equilibrium pisze:
A powiedzcie jak zacząć prowadzić sesje na dwóch graczy.Jeden z nich planuje zostać złodziejem a drugi druidem.Od czego powinienem zacząć,jakiego typu stawiać przed nimi wyzwania i jak szybko powinni awansować.Być może w przyszłości graczy będzie więcej (1 bądź 2),co muszę mieć na uwadze.

Hej E
Podstawową rzeczą dla mnie jest coś co nazywam sesją twożenia postaci. W czasie niej oczywiście celem jest stwożenie postaci (ze wszystkimi graczmi obecnymi!), ale jednocześnie środowiska w którym gra (przynajmniej na początku) bedzie się toczyć oraz określenie wstępnego kierunku w ktorym bedzie zmierzać akcja przygody (tak, zmobilizuj ich do pomocy w kreowaniu fabuły, gwarantuję że dzięki temu będą bardziej zaangażowani w samą rozgrywkę). Rozmawiałes już z graczami o samej kampanii, pytałeś się ich jakie długofalowe cele mają ich postaci, oraz w jaki sposób (jeżeli chcą grać właśnie tym złodziejem i druidem) wyobrażają sobie wspólną grę/wędrówkę/kampanie, gdzie toczyć bedzię sie sama akcja, dlaczego tam, jakie niebezpieczeństwa mogą ich czekać (lub w jakim wyzwaniom chcieli by sprostać)? Zawsze bierz pod uwagę sugestie graczy, staraj się nie twożyć przygód samotnie, bazuj na tym co interesuje graczy oraz celach samych postaci.
 
MG. Bones
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 28
Rejestracja: śr wrz 21, 2005 3:23 pm

śr wrz 21, 2005 3:49 pm

Jak napisac dobra sesje??

To jest dosc trudne pytanie. Na poczatek trzeba zalozyc sobie zeszyt, taki formatu A4. Posiedziec przed nim i odejsc. Krecac sie tu i ówdzie myslec o tym jak przygoda ma sie zaczac np. Bohaterowie zostaja zwabieni do Gór Szarych wiescia o wielkim zlozy zlota. Prosze bardzo.

Mamy juz poczatek teraz pomyslicie ze czas na srodek...wcale nie. Teraz siadamy przed wczesniej zalozonym zeszytem i czas zaczac tentegowac, wymyslamy kilku fajnych NPC-ów, tacy ktorzy mogliby miec cos wspólnego ze zlotem np. krasnolud który uwaza ze krainy te sa beszczeszczone przez ludzi, ktorzy kopia w gorach itp. I znowu odchodzimy od zeszytu.

Czas zastanowic sie co moze spotkac tam naszych dzielnych poszukiwaczy, moze bedzie to jakis stwór który porywa ludzi, moze grupa przemytników, ktora napadac bedzie na górników i wywozic niby zloto( w rzeczywistosci komponetnt do orzywienia demona) do jakiejs siedziby kultystow.Oczywisci to co zawsze, opuszczamy nasz ukochany zeszyt.(Zapisujac w nim najwarzniejsze wontki, tylko zarys, aby sie nie pogóbic)

Powoli zblizamy sie do konca. Teraz kolej na zakonczenie, tego jednak nie zapisuj (przez rózne dzialania graczy moze ulec zmianie) zakonczenia sa rózniaste B: zabijaja stwora, przenikaja w szeregi przemytników nie pozwalajac na odrodzenie demona itp. itd. Pózniej czas na PD-eki.

Dobra, dobra a gdzie cala reszta, no cóz masz ogolny zarys, ciekawe postaci, zakonczenie(jako tako), jezeli jestes kreatywnym MG to na pewno wymyslisz cos na poczekaniu. Ja zawsze tak robie. Takie sesje sa o wiele lepsze bo zawsze cos zmienisz bez obawy ze namieszasz cobie w scenariuszu a takie cos nigdy nie bedzie mialo miejsca. A dlaczego? Bo go nie ma :)

Zycze powodzenie na sesjach. Jest to moj wlasny sposb opracowany wieloma sesjami na "spontanie" pozniej zauwazylem ze czegos tam brakuje i tak to wszystko powstalo.

P.S. sorki ze nie ma polskich znaków ale cos mi w klawce siadlo i jedyny jaki mam to Ó :D
 
Awatar użytkownika
Luth
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 7
Rejestracja: sob sie 06, 2005 7:34 pm

śr wrz 21, 2005 5:38 pm

Każdy mniej lub bardziej opisał to w jaki sposób tworzy sesję i jak w najlepszy sposób to zrobić. Ja jednak jestem za tym żeby każdy wg własnego uznania wymyślał własny sposób. Nie ma to jak spontaniczne pisanie przygody. Niezależnie od miejsca i czasu. Liczy się tylko koncepcja. Jeśli już ma się koncepcję to jakbyśmy nie byli zakręceni i zajęci, coś tam powstanie, a resztę można doimprowizować. Poza tym pytania typu: jak najlepiej stworzyć sesję, niestety nie mogą zostać w 100% objaśnione czy jak kto tam woli:) No chyba, że ktoś jest wybitnie leniwy i nie umie zabrać się do roboty to korzysta z takowego gotowca: zrób to tak i siak:P:) Ważne żeby jako tako obmyślić sobie plan działania i wiedzieć co gracz lubi a co nie. Do czego jest skłonny i co może go zmobilizować, no i co może go zaboleś lub taki haczyk psychologiczny: tego się boisz to zafunduję Ci małą przejażdżkę po śliskim terenie. Jeśli to wiesz to wymyślanie sesji nie sprawi Ci problemów. A pisanie też nie jest koniecznie. To zależy od Twojego podejścia i od tego jaki jesteś:) Ja tak btw na pisanie dłuuuuuuuugich scenariuszy, krok po kroczku, to zdecydowanie się nie nadaję:P Jeśli zapisuję to generalne punkty i założenia, których mam się trzymać i oczywiście KONCEPCJA. Nie ma bata żeby dobrze jej nie dopracować chociaż często zdarza się, że robię to tylko i wyłącznie w głowie. Papieru mi szkoda ;) Powodzenia w Waszych sesjach i ich tworzeniu:)
 
Tyhagara
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1495
Rejestracja: sob cze 19, 2004 8:19 pm

śr wrz 21, 2005 6:16 pm

Luth pisze:
A pisanie też nie jest koniecznie. To zależy od Twojego podejścia i od tego jaki jesteś:)

No tak, tylko że czasem piszemy na konkurs, do magazynu lub innej publikacji i wtedy pytanie - jak napisać scenariusz - znowu nabiera sensu.
 
Byroon
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 143
Rejestracja: czw gru 01, 2005 10:41 pm

czw sty 05, 2006 12:00 pm

Yarghuzzz pisze:

Nadto - podoba mi się pomysł Księgi Przygód, zaszczepiony przez (o ile się nie mylę) Maćka Szaleńca. Michała Oracza. Portal nr 10 s. 94 art. Michała Oracza pt. Jak się Pisze scenariusze. mod. Furiath.
Jest to zbiór takich "zapładniaczy" wyobraźni, różnych zdjęć, ciekawych tekstów, klimatycznych opisów z którego bardzo szybko można sklecić świetną przygodę


Dla mnie od zawsze takim zapładniaczem są bajki Disneya :)
Wyspa Skarbów, Alladyn, Przygody Sindbada, Herkules, Atlantyda - tam jest kopalnia bardzo charakterystycznych BN-ów i kmin na przygody (te tytuły to trochę z głowy, więc mogą odbiegać od prawdziwych :razz:).
 
Awatar użytkownika
Skavenblight
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 261
Rejestracja: śr gru 22, 2004 7:09 pm

czw sty 05, 2006 7:09 pm

Dla mnie zawsze podstawą byli NPCe. Jakoś nigdy nie miałam zamiłowania do szukania skarbów czy mordowania czego popadnie, moi gracze na szczęście też nie [choć przeciw skarbom nie mieli nic przeciwko]. Nie przepadam za dokładnym spisywaniem scenariusza - kiedyś tak robiłam, ale okazało się to nie tak konieczne, jak się kiedyś wydawało.

Podstawą jest dla mnie wyrazisty BN. Taki, który ma coś charakterystycznego - rzadziej wygląd, częściej jakąś cechę charakteru, bogaty życiorys lub zaskakujące zdolności. Albo podwójną osobowość. Nie musi to być koniecznie ktoś wzbudzający sympatię graczy. [byle nie superbohater, bo co innego, jak go nie lubią, a co innego, jak ziewają i go unikają]Powinien mieć "to coś". Jakąś historię do opowiedzenia. Powinien oddziaływać na graczy silnie - negatywnie czy pozytywnie, to według uznania...

Kiedy już takiego stworzę, nie muszę za wiele myśleć nad resztą. Oczywiście, jakieś podstawowe założenia, koncepcja, ale tyle. Zaglądanie do notatek nie jest wygodne.
Poza tym notatki mogą stanąć w płomieniach - mi się zdarzyło :)
 
Awatar użytkownika
Linka
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 581
Rejestracja: czw wrz 04, 2003 4:42 pm

czw sty 05, 2006 8:54 pm

MG. Bones pisze:
To jest dosc trudne pytanie. Na poczatek trzeba zalozyc sobie zeszyt, taki formatu A4.
No way. nigdy nie zabieram się do wielkiego 'tworzenia'. Jestem fanką tysiąca karteluszków i dwóch tysięcy zakładek w książkach. Ze spisaniem wszystkiego mam problem, bo nie wiem, od jakiej strony przygodę ugryźć.

Skavenblight pisze:
Podstawą jest dla mnie wyrazisty BN. Taki, który ma coś charakterystycznego - rzadziej wygląd, częściej jakąś cechę charakteru, bogaty życiorys lub zaskakujące zdolności. Albo podwójną osobowość.
Ja natomiast wolę się oprzeć na graczach. Przecież siedzieli długie wieczory obmyślając postać, łapali mnie na przerwie, żeby dodać jakiś szczegół, wypełniali bohaterów życiem. Nie można tego nie docenić, a broń Boże - przyćmić innym bohaterem. Niech się czasem poczują wyjątkowi. Zresztą od pewnego czasu razem opracowujemy 'haczyki', o które zaczepiam przygodę.
 
Awatar użytkownika
Norman
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1037
Rejestracja: pn wrz 29, 2003 1:56 pm

czw sty 05, 2006 10:29 pm

Ja z reguły nie pisze, nie gryzmole. Idę sobie ulicą, czytam coś, widze jakiś krajobraz, słyszę jakąś rozmowe, lub widze ciekawego człowieka i zaczynają mi wpadac do głowy pomysły.
Bawie sie nimi, jedne zostawiam jakie są, inne odkładam na potem. Z tego co zostało pichce sobie opowieść doprawioną charakterem moich graczy i już potrawa gotowa.
Ale najważniejsze jest dla mnie pozostawic maks swobody graczom, wtedy oni sami za ciebie nie raz tworzą scenariusz, któregonie wymyśliłbyś za chiny ludowe. Po prostu wystarczy posłuchac ich domysłów na sesji, lekko zmodyfikowac pewne założenia i wszyscy sa zadowoleni: ciebie mają za dobrego MG a siebie za łebskich kolesi.

A o zabawe wszak chodzi.
 
Byroon
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 143
Rejestracja: czw gru 01, 2005 10:41 pm

czw sty 05, 2006 11:18 pm

Norman - chylę czoła.
Kreatywność graczy nie ma granic.
 
Wallshield
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 14
Rejestracja: śr sty 04, 2006 10:45 pm

czw sty 05, 2006 11:28 pm

Mnie to boli na przykład jak mój mistrz gry prawie wcale nieurozmaica naszych przygód. NAjbardziej mnie rozwala że w co poniektóre grałem 5 razy z leciutko zmienionym światem ale wontek ciągle był ten sam. Jeżeli ktoś z was jest w stanie pomóc mi z tym problemem aby nie robić ciągle przygód
w których jest ciągle ten sam lub podobny wątek np. ktoś komuś coś tam ukradł i trzeba to znależć to będę wdzięczny za pomoc. :cry:
 
Byroon
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 143
Rejestracja: czw gru 01, 2005 10:41 pm

czw sty 05, 2006 11:49 pm

Niech ten co ukradł okaże się właścicielem. Niech ten co ukradł ma przez to za co żyć. Niech gracze zdecydują po czyjej stronie stanąć. Zabrać chleb pięcioosobowej rodzinie czy oddać część swojego majątku. (zapisać potem decyzję jak zabiorą dać plusa u Bogów Chaosu, jak nie nic nie dać)

Jak odbiorą to co ukradziono ukarać ich za to, że ukradli to co było ukradzione, bo złodziej to Szlachcic a gracze to zera bez koneksji i znajomości. Niech dostaną za to 15 lat galer i próbują uciekać, żeby się na fircyku zemścić.

Cały ten wątek mówi o miejscach gdzie można znaleźć natchnienie. Najlepiej siedząc w kibelku - tam przychodzą najlepsze pomysły :razz:
 
Awatar użytkownika
meduzzzz
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 66
Rejestracja: sob wrz 24, 2005 9:25 am

pt sty 06, 2006 1:12 am

U mnie sytuacja jest zupełnie odwrotna, gracze do tego stopnia przyzwyczaili sie do intryg i ukrytej prawdy, że ostatnio musiałem poprowadzić typową napierdzielankę. Czasem trzeba się odchamić:] Zbyt częste doprowadzanie do sytuacji gdy to "złodziej jest właścicielem", a teoretycznie zły bn okazuje się dobrym, doprowadzi do tego, że gracze beda znac finał historii na jej początku. Dlatego przygody powinny być różne. Czasem proste, czasem skomplikowane. Niech gracze nigdy nie wiedzą co ich czeka.

RUTYNA ZABIJA RPG!
 
Byroon
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 143
Rejestracja: czw gru 01, 2005 10:41 pm

pt sty 06, 2006 7:23 am

Pewnie, że tak. U mnie w drużynie jest gość, który w pewnym okresie RPGowego życia wszędzie widział smoki. I podczas pewnej przygody kiedy zaczęła nas owiewać mgiełka tajemnicy, on bezczelnie powiedział, że to wszystko co się dzieje w około to sprawka smoka, którego trzeba znaleźć i wyjaśnić parę rzeczy. Z uwagi na niecodzienność pomysłu olaliśmy pana kompletenie. Przez całą sesję facet powtarzał, że to smoki i one są winne, i on zna rozwiązanie zagadki, bo to smoki i ze smokami mamy tu dzieło.
A potem się okazało, że to faktycznie były smoki. MG dzielnie zniósł to, że ten szalenieć odkrył tajniki całości sesji. Ale potem mówił, że był bliski zatłuczenia cwaniaczka kostkami.
Morał jest taki, że z graczami nie możesz być niczego pewien. :p

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości