pt lut 25, 2005 7:19 pm
Wydawałoby się że w większości przypadków wystarczy tylko opowiedzieć o tym co znajduje się w Twojej wyobraźni. Przecież to takie proste. Postać gracza widzi pokój , więc opisuje go mu w najdrobniejszych szczegółach.
Ech, niestety ,nie tędy droga. Nasze oczy, a dokładniej mózg, rejestrują tylko niektóre elementy otaczającej nas przestrzeni. I tu podstawowa zależność. To ile zdążył zaobserwować gracz jest wprost proporcjonalne do przeznaczonego na tę czynność czasu. Znaczy to tyle że jeśli bohater gracza rzucił krótkie spojrzenia do wnętrza owego pokoju , jego spostrzeżenia będą bardzo ogólne. Nie powinieneś więc wymieniać listy znajdujących się tam przedmiotów , tylko dostosować ich liczbę do czasu obserwacji. Nasze umysły nie rejestrują za pomocą listy , a piramidy. (Patrz mój poprzedni post).
Na początku dociera do nas informacja o tym czy w pokoju zauważamy ruch. To bardzo ważne dla ludzkiego instynktu. Może on bowiem stanowić zagrożenie. Co w dalszej kolejności? Źródło ruchu. Jeśli nie stanowi ono potencjalnego zagrożenia , nasz BG zwróci uwagę na kolor, zapach, dźwięk , czucie.
Każde pomieszczenie posiada swój uśredniony kolor. Załóżmy ze w pomieszczeniu znajdują się stare , dębowe meble , czarno- brązowy gobelin na ścianie z czarnych drewnianych bali. Uśrednionym kolorem będzie ciemnobrązowy. Podobnemu uśrednieniu ulegają inne zmysły. Cóż dalej? Po prostu od uogólnień do szczegółów. Pamiętając oczywiście o tym ile uwagi poświęcił na to bohater.
Trzeba pamiętać o tymże gracz przed wejściem do pomieszczenia lyb chwilę po tym może ci przerwać opis i zadeklarować ze poszukuje czegoś konkretnego . Np. listu. Dzięki temu po opisaniu pierwszych trzech punktów piramidy , powinien się on skoncentrować na kryteriach postawionych przez gracza. Dzięki temu , być może dostrzeże małą kartkę papieru leżąca na stole, ale nie zwróci uwagi na gobelin. Chyba że po znalezieniu listu , zadeklaruje rozejrzenie się po pokoju. Musisz pamiętać że jeśli nie bezie takiej deklaracji , a postać pozostanie dłużej w owym pokoju , w końcu wszystkie punkty opisu dotrą do umysłu postaci. Nie wahaj się wtedy opisywać każdego elementu. Z drugiej strony gracz może ci przerwać opis słowami „wychodzę stamtąd” lub skoncentrować się na jakiejś czynności (np. czytaniu listu , rozsupływaniu węzła itp.)
To niedokładny cytat z Ksiegi Bajarza który obicałem przytoczyć. Chyba w zupełności odpowiada na zagadnienie, prawda? Oczywiście to tylko ułamek widzy jaką powinien pośiąść MG aby świetnie opisywać. Ale na potrzeby posta wystarczy.