Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
Xathrodox86
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 34
Rejestracja: pt sty 27, 2012 7:00 pm

[WFRP 2Ed] Zmiania deklaracji

pt lip 06, 2012 11:09 pm

Witam

Mam pytanie odnośnie zmiany deklaracji w trakcie walki. Podczas ostatniej sesji jeden z moich graczy zadeklarował podejście i atak w przeciwnika, ale kiedy przyszła jego tura postanowił zrezygnować z wykonania tych akcji. Czy mógł to zrobić? W podręczniku głównym nie znalazłem nic na temat rezygnowania z zadeklarowanych akcji.

Jeszcze jedno. Czy po zadeklarowaniu akcji, można je zmienić w swojej turze? Np. jeśli postanowiłem przeprowadzić atak i parowanie a chcę je później zmienić na ruch i atak? Z góry dzięki za pomoc.
 
Rozti
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 82
Rejestracja: pn cze 07, 2010 8:14 pm

Re: [WFRP 2Ed] Zmiania deklaracji

pt lip 06, 2012 11:28 pm

W Księdze zasad nie ma tego chyba jasno napisane, ale logicznym jest, że wykonywanie TWOICH akcji następuje zaraz po TWOJEJ deklaracji.

w przypadku walki wielu osób to byłoby dziwne, że zadeklarowałeś wcześniej atak wielokrotny, a w czasie swoich tur wszyscy przeciwnicy od ciebie odeszli więc wykonujesz ataki w powietrze, bo już nie możesz nic zmienić,
 
Awatar użytkownika
KRed
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1136
Rejestracja: pt lip 01, 2005 9:12 pm

[WFRP 2Ed] Zmiania deklaracji

pt lip 06, 2012 11:50 pm

Rozti ma rację, gracze nie muszą niczego deklarować zanim nadejdzie kolejność działania ich postaci:

"(...) Pierwsza postać kończy turę i nie może już wykonać innych akcji w tej rundzie. Nastepnie swoje akcje deklarują i wykonują pozostałe postacie, zgodnie z ustaloną kolejnością tur." (podręcznik, s.129)
 
Awatar użytkownika
Xathrodox86
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 34
Rejestracja: pt sty 27, 2012 7:00 pm

Re: [WFRP 2Ed] Zmiania deklaracji

sob lip 07, 2012 1:06 pm

Zaraz, zaraz. Nie jest czasem tak, że najpierw wszyscy (gracze i przeciwnicy) deklarują co będą robić, a później przechodzimy do wykonania tych akcji. W przeciwnym wypadku nie dałoby się np. skutecznie deklarować parowania. Może się mylę, ale ze znajomymi gramy w ten sposób od prawie trzech lat. :help:
 
Awatar użytkownika
gacoperz
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1397
Rejestracja: sob paź 01, 2011 8:44 am

[WFRP 2Ed] Zmiania deklaracji

sob lip 07, 2012 1:10 pm

Takie coś pamiętam z L5K, Burning Wheel ma podobnie. Ale nie Warhammer. W Młotku deklarujesz, turlasz, rozstrzygnięcie i kolejny frajer po tobie działa w ten sam sposób według inicjatywy.
Parowanie daje się skutecznie deklarować, po prostu w kolejnej turze możesz już sobie nie podziałać.

Skąd wy w ogóle wzięliście ten pomysł by deklarować naraz przed turą?
 
Awatar użytkownika
Siriel
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2022
Rejestracja: śr cze 22, 2005 10:42 am

Re: [WFRP 2Ed] Zmiania deklaracji

sob lip 07, 2012 1:21 pm

Xathrodox86 pisze:
Nie jest czasem tak, że najpierw wszyscy (gracze i przeciwnicy) deklarują co będą robić, a później przechodzimy do wykonania tych akcji.
Nie. Bo wtedy mogłoby dojść do absurdalnej sytuacji. Np. jeśli gracz A i B deklarują atak w stwora C. Gracz A ma wyższą inicjatywę i zabija stwora C. Co ma zrobić gracz B? Albo traci turę, co jest mocno niesprawiedliwe i bezsensowne (bo równie dobrze mógłby zadeklarować, że nic nie robi). Albo zmienia deklarację, co oznacza, że system wcześniejszych deklaracji jest bez sensu.

W przeciwnym wypadku nie dałoby się np. skutecznie deklarować parowania.
Deklarujesz gotowość do parowania. Weź pod uwagę, że jeśli tego nie zrobisz, nie możesz parować (chyba że walczysz oburącz, albo wydajesz Punkt Szczęścia). Deklaracja "parowania", czyli pozycji obronnej sprzyja obronie, zwłaszcza gdy walczysz przeciwko kilku napastnikom. Masz szansę sparować cios pierwszego. Jeśli pierwszy nie trafi, masz szansę sparować drugiego, itd. aż do początku twojej następnej tury.

EDIT: Poprawiłem pierwszy akapit, żeby było czytelniej.
Ostatnio zmieniony sob lip 07, 2012 11:54 pm przez Siriel, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Xathrodox86
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 34
Rejestracja: pt sty 27, 2012 7:00 pm

Re: [WFRP 2Ed] Zmiania deklaracji

sob lip 07, 2012 3:43 pm

Cóż, graliśmy tak od dawna. Nie wiem w sumie skąd to się wzięło. Wydaje mi się, ze moja poprzednia grupa wprowadziła taką zasadę i kiedy sam zacząłem prowadzić młotka, to automatycznie ją "skopiowałem".
Rozumiem już o co chodzi z tymi deklaracjami. Oczywiście zawsze pierwsza deklaruje i wykonuje swoje akcje postać, która posiada największą inicjatywę, prawda?
 
Awatar użytkownika
KRed
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1136
Rejestracja: pt lip 01, 2005 9:12 pm

[WFRP 2Ed] Zmiania deklaracji

sob lip 07, 2012 4:12 pm

Xathrodox86 pisze:
Może się mylę, ale ze znajomymi gramy w ten sposób od prawie trzech lat.

Zdarzają się zaskakujące pomyłki, zwłaszcza w zamkniętych grupach gdzie podręcznik czytała tylko jedna osoba.
Trafiłem kiedyś do grupy, która grała kilka lat kumulując rozwinięcia cech z kolejnych profesji. Po przejściu na nową profesję aktualne cechy przepisywane były w miejsce początkowych. Współczynniki postaci sięgały tak ponad setkę :)

Xathrodox86 pisze:
Oczywiście zawsze pierwsza deklaruje i wykonuje swoje akcje postać, która posiada największą inicjatywę, prawda?

Deklaruje pierwszy. Działa również pierwszy, chyba, że wybierze akcję Opóźnienia (wtedy oczywiście zadziała odpowiednio później).


gacoperz pisze:
Takie coś pamiętam z L5K, Burning Wheel ma podobnie. Ale nie Warhammer.

W bitewnym Warhammerze na początku deklaruje się (deklarowało się? - nie znam aktualnych zasad) wszystkie szarże. Potem działa się też w miarę synchronicznie. Może komuś się z tym skojarzyło?
 
Awatar użytkownika
Xathrodox86
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 34
Rejestracja: pt sty 27, 2012 7:00 pm

Re: [WFRP 2Ed] Zmiania deklaracji

sob lip 07, 2012 4:56 pm

Dzięki! Teraz wszystko jest jasne. Oj zdziwi się grupa, kiedy im powiem jak się teraz sprawy mają. ;)
 
Awatar użytkownika
gacoperz
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1397
Rejestracja: sob paź 01, 2011 8:44 am

[WFRP 2Ed] Zmiania deklaracji

sob lip 07, 2012 5:21 pm

Tak to jest, jak się grało od razu nieświadomie na czyichś haouse-rules. Proponuję przeczytać rozdział o walce. Tak profilaktycznie ;)
 
Awatar użytkownika
Xathrodox86
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 34
Rejestracja: pt sty 27, 2012 7:00 pm

Re: [WFRP 2Ed] Zmiania deklaracji

sob lip 07, 2012 5:50 pm

Jeszcze jedna sprawa. Odnośnie postu Siriela. Jakim sposobem gracz B mógł zadeklarować atak w stwora C, skoro gracz A go ubił? Wynika z tego, że gracz A miał wyższą inicjatywę i zabił stwora C, zanim nadeszła tura gracza B. Gracz B w ogóle nie może zadeklarować ataku w stwora C, no chyba, że stwór C zmartwychwstał. ;) Wydaje mi się, że według podręcznikowych zasad, zmiana deklaracji nie następuje zbyt często podczas gier, prawda?
 
Awatar użytkownika
KRed
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1136
Rejestracja: pt lip 01, 2005 9:12 pm

[WFRP 2Ed] Zmiania deklaracji

sob lip 07, 2012 8:45 pm

Xathrodox86 pisze:
Odnośnie postu Siriela.

Siriel podał przykład pewnego absurdu jaki wynikałby z deklarowania akcji wszystkich graczy na początku rundy. Wtedy każdy musiałby bawić się po trochu w przewidywanie przyszłości.

Wydaje mi się, że według podręcznikowych zasad, zmiana deklaracji nie następuje zbyt często podczas gier, prawda?

Jak gracz mało rozgarnięty to potrafi kilka razy zmieniać deklarację w ciągu jednej rundy. Zasady raczej tego nie zabraniają :)

A mówiąc poważnie, jeśli mechanika nie wymaga jednoczesnych deklaracji (pentagram w Klanarchii, starcie psioniczne w D&D 3.0) to zmiana deklaracji raczej nie powoduje większych problemów.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość