Odnośnie Shadowruna - raczej odradzam polską 2 edycję. Niby w miarę tanie i bywa na Allegro, ale mechanika jest naprawdę ciężka. W dodatku polskie wydawnictwo dołożyło od siebie tyle błędów, że włosy się jeżą. Jeśli już to może się przydać jako wprowadzenie do historii świata.
Osobiście jestem za to wielkim fanem 4 edycji, więc jeśli tylko radzisz sobie z angielskim - polecam!
Mechanika oparta na k6. W uproszczeniu: test oznacza z reguły rzut ilością kości równą Atrybut + Umiejętność; każda wyrzucona 5 lub 6 to "trafienie"; poziom trudności oznacza ilość trafień potrzebnych do zdania testu. Różne modyfikatory dodają/odejmują kości z puli.
Z drobnych sugestii:
1)
stąd ściągniesz darmowe Quick-Start Rules, czyli uproszczoną wersję mechaniki z paroma gotowymi postaciami i krótką przygodą (osobne pdf-y dla graczy i MG).
2) Podstawka jest w dwóch wersjach: "normalnej" i "rocznicowej"; recki są na polterze, trochę opinii znajdziesz na Rebelu. W skrócie: "normalna" podstawka jest sporo tańsza, ale ma tylko kilka kolorowych stron i lepiej ściągnąć do niej
erratę. "Rocznicowa" (
Shadowrun Fourth Edition 20th Anniversary Edition, wydana z okazji 20-lecia systemu) jest wydana w kolorze i zawiera wszelkie dotychczasowe poprawki; niestety, kosztuje więcej.
Możesz ewentualnie popatrzeć na ebay-u.
3) Zapraszam na
oficjalną polską stronę Shadowruna!
EDIT:
Podstawka wystarcza do prowadzenia, choć zasady dotyczące Matrycy (czyli, w uproszczeniu, baaardzo zaawansowanego internetu, w tym VR) są nieco mętne. Pod tym względem lepiej spisuje się podstawka "rocznicowa".