Czas Waśni (dawniej S.A.M) znaleźć można tutaj:
http://www.gryfabularne.infinity.pro24.pl/
S.A.M City to nazwa robocza nowego vaporware, nad którym w dniu dzisiejszym pracuje. W założeniu ma to być dodatek do systemu S.A.M: Czas Waśni, najbardziej rozbudowanego vaporware polskiej sceny systemów autorskich. Według S.A.M City ma być częścią projektu nadającego tradycyjnej grze fabularnej fantasy wymiar strategiczny i ekonomiczny. Projekt jest silnie inspirowany settingiem do AD&D Birthright, lecz stosuje odmienne rozwiązania.
Pytania na dzisiaj:
W S.A.M City gracze mają mieć możliwość gry na kilku poziomach rozgrywki. Będą to:
- poziom gospodarstwa (czyli zarządzenie jedną posiadłością, od małej chatynki po zamek, szkołę magii lub arenę gladiatorów)
- poziom prowincji, czyli władza nad jakimś terytorium lub państwem: od pojedynczej wioski po wielomilionowe i multirasowe imperium fantasy z niezliczonymi armiami podatników.
- poziomu organizacji, czyli instytucją (gangiem, firmą, siatką wywiadowczą, gildią lub sektom) nie posiadającą terytorium, lecz dysponującą licznymi placówkami i zatrudniającą dziesiątki pracowników różnych specjalności.
W tej chwili pracuje nad zasadami pierwszej grupy (które posłużyć mają za podstawę w późniejszych etapach rozgrywki).
Pytanie pierwsze:
Poniżej znajduje się lista (długa) budynków, którymi gracze będą mieli szanse zarządzać. Pytanie brzmi: co jeszcze można do niej dodać?
Budynki:
* rolnicze
- gospodarstwa rolne
- gospodarstwa hodowlane
- wyspecjalizowane uprawy (winorośl, ziele fajkowe, farmy jedwabników etc.)
- stajnie
- fantastyczne stajnie (np. gryfy, pegazy, smoki jezdne etc.)
- fantastyczne uprawy (np. fasolki z dragonballa)
- fantastyczne hodowle (np. smoki mlekodajne)
- herbaria
* produkcyjne
- lasy
- kopalnie
- kamieniołomy
- leśniczówki
- chaty myśliwych
- warzelnie soli
* przetwórcze
- tartaki i warsztaty ciesielskie
- rzeźnie
- młyny
- huty i odlewnie
- browary i gorzelnie
* przemysłowe
- huty szkła
- warsztaty rzemieślnicze
- manufaktury
- kuźnie
- warsztaty płatnerskie
* magazynowe
- winiarnie
- spichrze
- piwnice
- magazyny
- arsenały i zbrojownie
* handlowe
- kramy
- sklepy
- bazary i place handlowe
* kultura i rozrywka
- karczmy i oberże
- teatry
- galerie sztuki
- cyrki
- hipodromy
- zwierzyńce
- szranki dla rycerzy
- areny gladiatorów
* naukowe
- biblioteki
- pracownie uczonych
- pracownie inżynierów
- obserwatoria astronomiczne
* edukacyjne
- szkoły
- uniwersytety
* militarne
- zamki i twierdze
- mury obronne
- szkoły walki
- koszary
* religijne
- kapliczki
- świątynie
- katedry
- święte drzewa
- święte gaje
- święte głazy
- święte kręgi
- kapliczki strażnicze (odstraszają złe duchy)
- świątynie strażnicze
- klasztory
* magiczne
- pracownia czarownika
- pracownia alchemika
- wyrocznia
- szkoła magii
- wieża magii
- magiczne źródła i sadzawki
- studnie mocy
* ochrona zdrowia
- pracownia medyka
* transportowe
- przeprawa promowa
- most
- kanał
* administracyjne
- biura
- budynki gildii i cechów
- ratusz
* użyteczności prywatnej
- chata
- dom lub kamienica w mieście
- dworek
- dworek myśliwski
- pałace
- prywatne pracownie (np. artystyczne)
- pustelnie
* użyteczności publicznej
- kanały ściekowe
- akwedukty i wodociągi
- kanały nawadniające lub osuszające
- szpitale
* bandyckie
- gildie złodziei
- bandyckie kryjówki
- gildie skrytobójców
- paserzy
- domy publiczne
- kasyna
* potworzaste
- leża potworów
- nawiedzone budynki i cmentarze
- lochy i labirynty
- miejsca złych mocy
- chatki czarownic
- miejsca sabatów
- przeklęte miejsca
- pracownie nekromantów
- wieże nekromantów
- złe świątynie
* ruchomości
- stado zwierząt
- karawana
- obóz wędrowny
- plemiona nomadów / grupy wędrowców
Pytanie Drugie: Banki i Gildie Kupieckie a system feudalny:
Czyli generalnie instytucje finansowe. Mają one kilka zadań:
1) Ułatwiają akumulację dóbr i zabezpieczenie ich przed inflancją (nawet stopniową). Wpłacone do banku pieniążki powoli, ale systematycznie się powiększają.
2) Przyśpieszają rozwój gospodarki i konsumpcji I: banki udzielają pożyczek. Każdy może do nich przyjść, pożyczyć pieniążki i je przehulać. Albo też założyć za nie firmę, która będzie przynosiła zyski.
3) Przyśpieszają rozwój gospodarki i konsumpcji II: czyli głównie handel udziałami i system proto-akcyjny. Dzięki tego typu instytucją wiele łatwiej może rozwijać sę gospodarka: kupcy nie muszą w pojedynkę finansować przedsięwzięć, mogą powstawać spółki i kompanie. Nawet banda chłopów może skrzyknąć się i założyć firmę, która będzie konkurować z baronem.
4) Zmniejszenie ryzyka. Czyli ubezpieczenia. W normalnych okolicznościach jeśli np. bandyci napadną na karawanę, to kupiec traci wszystko. Jeśli wykupił ubezpieczenie: bynajmniej, nadal pozostaje w interesie.
Pytanie Trzecie: Walka Z Nędzą:
Jak zwalcza się biedę? Nie tylko biedę wynikającą ze złego stanu gospodarki (nadmierne podatki, złe przepisy, brak inwestycji) w rodzaju bezrobocia, niedostatku ziemi (ta jest łatwa), ale biedę ludzi nie nadających się do pracy: sieroty, kaleki, starcy etc.