Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
Imaginaari
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 111
Rejestracja: śr cze 20, 2007 7:13 pm

Kosmologia a Planescape

pn cze 07, 2010 7:22 pm

Planuję użyć Planescape jako świata do gry na autorskiej mechanice. Chciałbym jednak skorzystać z jak największej ilości możliwych planów, do czego potrzebuję opracować w miarę jednolitą kosmologię.

Chce się oprzeć na podstawie Planescape+Spelljammer. Pierwsze materialne w plogistonie połączone planem astralnym z wielkim kołem i planem eterycznym z planami wewnętrznymi. Mam jednak wiele pytań odnośnie różnych rozwiązań zastosowanych w innych edycjach które chciałbym "dołączyć" do 'mojego planescape'.

1. Gdzie znajdują się półplany? Jak do nich dotrzeć?
2. Co łączy pierwsze materialne z Shadowfell i Feywild?
3. Gdzie znajdują się odległa dziedzina, plan luster, plan snów i plan energii temporalnej i jak do nich dotrzeć?
4. W jaki sposób można się dostać do Astral Sea?
5. W jaki sposób dostać się do Elemental Chaos?

6. Jakie znaczenie mają plany wewnętrzne dla świata Planescape? Czy zastąpienie ich przez Elemental Chaos spowodowałoby jakąś znaczącą różnicę?
7. Jakie znaczenie mają pierwsze materialne dla świata Planescape? Czy możliwe jest bezproblemowe "usunięcie" z wieloświata oryginalnych światów zastępując je innymi, lub pozostawiając je nieokreślone?

Z góry dziękuję za wszelką pomoc.
Ostatnio zmieniony pn cze 07, 2010 7:32 pm przez Imaginaari, łącznie zmieniany 3 razy.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Zireael
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 3534
Rejestracja: wt maja 24, 2005 3:11 pm

Re: Kosmologia a Planescape

pn cze 07, 2010 7:34 pm

1. Do półplanów dociera się z Planu Astralnego.
3. Sprawdź w Księdze Planów.
7. Tak. Bezproblemowo.
Pytania 2,4,5,6 odnoszą się do 4 ed.
 
Awatar użytkownika
Imaginaari
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 111
Rejestracja: śr cze 20, 2007 7:13 pm

Kosmologia a Planescape

pn cze 07, 2010 7:56 pm

1. Jesteś pewna? Na deviantarcie jest pewien art, który montuje grafiki z podręczników i na nim Demi-Planes są umieszczone w planie eterycznym, zaraz obok planów wewnętrznych. Chodzi mi o ten ART

3. W księdze planów nie ma określenia ich miejsca, nie jest też napisane jak się łączą. Tzn. Luster i Snów przez lustra i sny, energii temporalnej jest powiązany z materialnym jednak nie jest to opisane w jasny sposób, a odległa dziedzina to już w ogóle jest niewiadomo gdzie i niewiadomo jak. Miałem nadzieję, że w innych źródłach może jest więcej konkretów.

6. Nie odnosi się bezpośrednio do 4 edycji, bardziej interesuje mnie czy sama budowa planów wewnętrznych ma jakieś większe znaczenie dla wieloświata, czy też można ją zmienić? (podanie Elemental Chaos było jedynie wymienienie mojego ostatecznego zamiaru)


Do szczęścia pozostaje więc mi jedynie ktoś, to oświeci mnie odnośnie 4 edycji jeszcze :)
Ostatnio zmieniony pn cze 07, 2010 7:57 pm przez Imaginaari, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Schpeelah#144
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 939
Rejestracja: pn sie 21, 2006 8:26 pm

Kosmologia a Planescape

pn cze 07, 2010 8:24 pm

1. W 3 edycji półplany mogą być "podczepione" do dowolnego planu, w oryginalnym drugoedycyjnym Planescape znajdują się w Głębokim Eterze. W 3ed a Astrala można dotrzeć na dowolny plan, przynajmniej na pierwszą warstwę, a prawdopodobnie można też wejść z planu, na którym dany półplan się znajduje. W 2ed oprócz portalu/bramy na półplan można dotrzeć zapuszczając się w Głęboki Eter.
2. Shadowfell i Feywild to plany z 4 edycji, to inna kosmologia. Ich odpowiednikami byłby Faerie (półplan) i Plan Cienia (półplan i plan przechodni odpowiednio w 2 i 3 edycji).
3. Odległa Dziedzina znajduje się poza Wieloświatem i dotarcie do niej jest bardzo trudne, gdyż otwarcie przejścia do niej może być wydarzeniem apokalitycznym. Nie jestem pewien czy to kanoniczne, ale słyszałem że jedyna duża brama to Riftgate, zamrożona głęboko na ostatniej warstwie Tartaru i nigdy nie otwarta (w co zamieszane są podróże w czasie).
Plan Luster - półplan w eterze, może służyć jako nietypowy plan przechodni z lustrami jako portalami.
Plan Sńów - półplan, od Głębokiego Eteru oddzielony niprzekraczalnym tęczowym murem. Można tam trafić tylko we śnie.
Plan Energii Temoralnej - półplan w eterze. Trudno dostępny.
4 i 5. Znów inna kosmologia. Warto zaznaczyć, że do alternatywnych kosmologii można dotrzeć poprzez Plan Cienia.
6. To integralna część kosmologii. Różnica byłaby, gdyż Elemental Chaos jest dużym uproszczeniem systemu 4 płaszczyzn żywiołów, 4 parażywiołów, 8 quasiżywiołów i 2 energii do jednego Limbo-podobnego planu z wszystkim wymieszanym.
7. Żadna konkretna pierwsza nie ma dużego znaczenia w Planescape, nie wiem jak w Spelljammerze.

Na początek radzę się zaznajomić w Planescape Campaign Setting i Spelljammer Campaign Setting.
 
Awatar użytkownika
Imaginaari
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 111
Rejestracja: śr cze 20, 2007 7:13 pm

Kosmologia a Planescape

pn cze 07, 2010 8:38 pm

2,4,5. Ja wiem, że to czwarta edycja, inna kosmologia. Jednak jak zaznaczyłem, chciałbym z nich skorzystać, ponieważ wydają mi się ciekawe. Dążę do stworzenia kosmologii raczej autorskiej, choć jak najbliższej oryginalnemu Planescape. Ciekawi mnie po prostu jak można dostać się do tych planów wg. 4 edycji.

6. Jak dla mnie, najbardziej integralne jest wielkie koło. Powiedz, co jest ważnego w idei planów wewnętrznych? Jakie mają znaczenie dla wieloświata? Jaki mają na niego wpływ? Bo z tego co widzę, są jedynie nijakimi, szablonowymi planami z których pochodzą na żywiołaki. W dodatku są raczej niegrywalne, bo nie posiadają warunków przyjaznych do życia. Wydaje mi się, że zastąpienie ich misz-maszem może być ciekawsze. Nie chcę jedynie zrobić czegoś co miałoby wpływ na historię i ideologię planów.

Zaznajomiłem się ze sferopedią. Teraz szukam jedynie rozwiązania jak do Planscepowego wielkiego koła doczepić inne plany i stworzyć w miarę spójną kosmologię.
 
Awatar użytkownika
Schpeelah#144
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 939
Rejestracja: pn sie 21, 2006 8:26 pm

Kosmologia a Planescape

pn cze 07, 2010 9:18 pm

Dla przykładu weźmy takie City of Brass. Druga po Sigil najbardziej ikoniczna metropolia, w której rezyduje Sułtan Ifrytów, właściciel Płaszczyzny Ognia - cała sprawa nie ma sensu jeśli nie ma Planu Ognia. Pewnie, że Plany Wewnętrzne mają trochę mniejsze znaczenie niż Zewnętrzne, ale jako całość widziałby je raczej jako mniejsze Wielike Koło, ważniejsze niż jakikolwiek pojedynczy plan. To jest, qurczę, pół Wieloświata! Nie jest przecie tak, żeby materiału na temat Planów Zewnętrznych było jakoś szczególnie więcej niż Wewnętrznych.
Ostatnio zmieniony pn cze 07, 2010 9:21 pm przez Schpeelah#144, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Imaginaari
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 111
Rejestracja: śr cze 20, 2007 7:13 pm

Re: Kosmologia a Planescape

pn cze 07, 2010 9:56 pm

Jak na razie zamierzam chyba do pierwszej materialnej doczepić bezpośrednie połączenia z feywild i shadowfell i przyczepić Astral Sea połączeniem z planem astralnym, a do Astral Sea wrzucić wszelkie plany z innych edycji i kosmologii. Nie wiem tylko co z tymi planami wewnętrznymi. One mnie jakoś ewidentnie nie zachwycają, chociaż o samym Elemental Chaos też za dużo nie wiem...
 
Awatar użytkownika
Planetourist
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2056
Rejestracja: wt paź 04, 2005 8:20 pm

Kosmologia a Planescape

pn cze 07, 2010 10:22 pm

Chętnie napisał bym tu coś dość długiego, ale nie mam czasu, więc stwierdzę tylko, że w zastąpieniu Planów Wewnętrznych Pierwotnym Chaosem nie ma nic złego. W nim i tak istnieją duże połacie zdominowane przez jeden żywioł - jak choćby Spiżowe Miasto iftytów - a jednocześnie pozwala na wprowadzenie zupełnie dowolnego żywiołu (w rozumieniu współczesnej fantastyki, gdzie żywiołem może być nieomal dowolna energia) i swobodniejsze ich mieszanie. Będą z tym tylko dwa problemy - Chaos rzeczywiście dubluje Limbo, a na jego dnie znajduje się Otchłań. O ile tę drugą można po prostu przerzucić do Koła, to problem podwójnego Limba wymaga chyba wymyślenia nowego planu chaosu.
Przy czym według mnie Otchłani jest dobrze tam, gdzie jest teraz. Wyśmiewane deklaracje WotC o 'ostatecznym rozróżnieniu diabłów i demonów' mają tak naprawdę w sobie sporo prawdy, choć szkoda, że przy okazji zupełnie zniknęły (ściślej - zostały pozbawione historii i wciśnięte na siłę do demonów) dajmony, czyli yugolothy.
 
Awatar użytkownika
Imaginaari
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 111
Rejestracja: śr cze 20, 2007 7:13 pm

Kosmologia a Planescape

pn cze 07, 2010 10:35 pm

Czyli równie dobrze można by przenieść wszystkie plany żywiołów jako fragmenty limbo do wielkiego koła. Tylko wtedy zostanie wielkie puste miejsce. I co tam dać? Astral Sea z "wszystkim innym co nie pasuje" ?
 
Awatar użytkownika
Zsu-Et-Am
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 9825
Rejestracja: sob cze 26, 2004 11:11 pm

Kosmologia a Planescape

sob sie 21, 2010 6:07 pm

A może się zabaw? Możesz oczywiście przyjąć gotową kosmologię (Planescape, 4E czy dowolną inną). Z tego co widzę, skłaniasz się trochę bardziej do wersji z 4E... więc nie rezygnuj z niej, raczej rozwiń to, co już masz.

Przyjmij istnienie pięciu kategorii planów i zapełniaj je do woli:

- Światy Równoległe - tu zmieścisz zarówno nieskończone plany materialne (Torile, Oerthy itd.), jak i ich rozmaite warianty (np. kopie światów, w których historia potoczyła się inaczej, albo w których istnieje/nie istnieje magia). Przejścia pomiędzy nimi mogą być "magiczne" (odpowiednie przejścia, pojazdy itp.) lub "fizyczne" (podróże kosmiczne między planetami? Czemu nie?). Pod tę kategorię mogą się łapać rozmaite Faerie czy inne Krainy Cieni.

- Krainy Żywiołów - Chaos Żywiołów z 4E; tutaj zmieścisz Spiżowe Miasto i Muspelheim z Niflheimem i wszelkimi podobnymi pomysłami. Latające wyspy? Nie ma sprawy. Rzeki płynące w powietrzu? Jasne. Możesz zachować Otchłań albo z niej zrezygnować, pozostawiając ją Astralowi.

- Astralne Dominia - nie powtarzaj błędu projektantów kosmologii 4E i unikaj niespójności. Czy Astral powinien przypominać bezkresny ocean pod nocnym niebem, czy raczej fantastyczną przestrzeń kosmiczną albo po prostu rozświetloną dziwnym blaskiem srebrzystą pustkę? Jeśli domem żywiołów jest Chaos, to kusi, by jego dopełnieniem był Kosmos (Porządek). W zależności od tego, na co się zdecydujesz, określ: czy zamieszkiwane przez bogów i ich sługi krainy - wszelkie Celestie, Nieba i Piekła - są integralną częścią Astralu, jak wyspy, kontynenty i archipelagi w morzu lub gwiazdy i systemy planetarne na niebie, czy też są w jakiś sposób ukryte? W 4E Celestia to wyspy na morzu, a Pandemonium i Baator - planety... Nie ograniczaj liczby planów - możesz za to rozważyć istnienie jakichś zgrupowań, podróż między którymi będzie łatwiejsza.

- Półplany - wszelkie sztuczne i kieszonkowe światy - bez wyjątku ograniczone, choć być może niekiedy dorównujące rozmiarom miastom czy nawet kontynentom albo księżycom? Półplany nie muszą mieć miejsca nigdzie w kosmologii, ale równie dobrze mogą istnieć "na styku" między Chaosem a Kosmosem.

- Inne - jeśli w powyższych kategoriach nie widzisz miejsca dla jakiegoś pomysłu, wprowadź go poza schematem. Obce wymiary rodem z Cthulhu? Żadna Odległa Dziedzina nie musi stanowić części kosmologii - może być gdzieś "poza nią". To samo tyczy się Krain Snów i im podobnych.

Jeśli zależy Ci na zachowaniu Wielkiego Koła, a nie zadowala Cię wymówka w rodzaju: "to tylko jedno z wielu planarnych zgrupowań w Astralu", widzę dwie opcje:

1. Zachowaj Limbo i po prostu stwierdź, że Plany Wewnętrzne i wszystko, co z nimi związane, mieści się gdzieś na Zewnętrznych - w większości (żywioły) w Limbo, gdzie funkcjonują jako stosunkowo niewielkie, ale też zaskakująco stabilne krainy.

2. Zamień Plany Wewnętrzne w Chaos Żywiołów (łączący w sobie cechy ich i Limbo), a w miejscu Limbo w pierścieniu umieść nowy plan dający się skojarzyć koncepcyjnie z Chaosem.
Ostatnio zmieniony sob sie 21, 2010 7:10 pm przez Zsu-Et-Am, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Lunar190
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 358
Rejestracja: pt wrz 07, 2007 9:33 pm

Kosmologia a Planescape

pt wrz 03, 2010 8:31 pm

To i ja odpowiem.

1. Gdzie znajdują się półplany? Jak do nich dotrzeć?|

Półplany są najpopularniejsze w Planie Eterycznym. Najróżniejsze ich rodzaje i większość powstałych (stworzonych przez bóstwa, czy potężnych czarowników) także znajduje się w Eterze. I pierwotnie (2 edycja) były tylko tam. W części Eteru zwanej Głębokim Eterem. (Bliski Eter to ta część Eteru, która pokrywa się z planem materialnym).
Mogą jednak być wyjątki istniejące gdzie indziej. Przykładowo Święty Dwór wędrujący po paru planach zewnęrznych, jest boską krainą, choć przyrównałbym go do wędrującego półplanu. W 3 edycji już nie istnieje dla tego ograniczenie.
2. Co łączy pierwsze materialne z Shadowfell i Feywild?

Łączą je połączenia naturalnie (; Przejścia, portale. Shadowfell, Feywild i plan materialny są zawsze obok siebie (dawno temu były jednym światem rozdzielonym na troje).
3. Gdzie znajdują się odległa dziedzina, plan luster, plan snów i plan energii temporalnej i jak do nich dotrzeć?

- Odległa Dziedzina znajduje się na skraju doczesności, poza czasem i przestrzenią. Dosłownie. Jest to miejsce nienaturalne i nie szanujące żadnych praw kosmologicznych. I w istocie jako plan może być dosłownie wszędzie i nigdzie. W 2 edycji Planescape za granicami Miast-Bram na Zewnętrzu, istniała nieznana anormalna kraina Zaziemie (Hinterlands), o której niewiele napisano, lecz jej maluczki opis miejsca obcego i dziwnego, sugeruje, że to właśnie protoplasta Odległej Dziedziny.
- Plan Luster to bajer dodany w Księdze Planów w 3 edycji. Dostać się można na niego tak jak tam właśnie napisano. Zaklęciem "lustrzana podróż" tam opisanym. Jest to plan "pomiędzy" nie mający połączeń ani z Astralem ani Eterem, toteż nie martw się jego umiejscowieniem względem nich.
- Plan Energii Temporalnej - nie jest to wspomniane, twór modułowy (tj. do twojej dyspozycji), sam decydujesz jak się dostać. Jako "najnormalniejszy" plan może być po prostu osiągnięty Astralem.
- Kraina Snów - znowuż dostajesz się opisanym w Księdze Planów czarem
4. W jaki sposób można się dostać do Astral Sea?

Np. Projekcja Astralna, czy Zamiana Planów ;)
5. W jaki sposób dostać się do Elemental Chaos?

Zdaje się, że Eter nie istnieje w 4 edycji, toteż wykorzystaj tamtejszy odpowiednik czaru do podróży po planach.. Jeśli zaś wprowadzisz Eter, to są odpowiednie czary do podróżowania po eterze. Eteryczny Spacer z 7 poziomu czarodzieja pozwala na krótkie odwiedziny, Eteryczność z 9 poziomu pozwala na dłuższą wyprawę grupową.
6. Jakie znaczenie mają plany wewnętrzne dla świata Planescape? Czy zastąpienie ich przez Elemental Chaos spowodowałoby jakąś znaczącą różnicę?

Well, zależy jak wiele chcesz zachować.
Jeśli wystarcza ci to co opisane w Księdze Planów, to niewiele stracisz. Tam przedstawione plany są bardzo elastyczne i dość jałowe i puste.
Z kolei z Planescape masz 18 planów wewnętrznych, cywilizacje dżinów, wpływy bogów nad całymi swoimi planami... robiąc z tego Elemental Chaos, zrobiłbyś właśnie to co ta nazwa mówi. Wielki kogiel mogiel, gdzie nie istnieje zbytnio szansa na utrzymanie się stałych kultur jak azerowie i ifryty na planie ognia w pięknym Mieście z Mosiądzu.
7. Jakie znaczenie mają pierwsze materialne dla świata Planescape? Czy możliwe jest bezproblemowe "usunięcie" z wieloświata oryginalnych światów zastępując je innymi, lub pozostawiając je nieokreślone?

Możesz usunąć Toril, Oerth, Krynn i ich Kryształowe Sfery. A także wszystkich ich bożków z planów zewnętrznych. Wciąż zostaną Ci bogowie ras nie-ludzkich (elfy, krasnoludy, smoki.) oraz naszych mitologii (greckie, egipskie, hinduskie, nordyckie etc.) i wciąż będzie to sporo. Jak najbardziej można tworzyć nowe światy i nowych bożków w ich miejsce.
Ostatnio zmieniony pt wrz 03, 2010 8:34 pm przez Lunar190, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość