"Tam gdzie elfy tratują siebie nawzajem w popłochu, zaś krasnoludy sikają ze strachu, tam My, Orosleni, z łatwością powstrzymujemy przeciwnika!" - generał orosleński z nudów przetrzymującego na runce potężnego zdziczałego niedźwiedzia.
Rasa (Orosleni) niewiadomego pochodzenia, najprawdopodobniej pochodząca z rozległych sawann, gdzie człowieka czy ras podobnych nigdy nie było, zaś małpy wyginęły. Stworzyli własną pół-osiadłą cywilizację, opierającą się na najeżdżaniu innych większych miejscowości oraz gospodarowaniu zagrabionych dóbr na rozwój własnych osiedli. Dopiero od kilku pokoleń plemiona Oroslenów ostatecznie przekształciły się w kaganaty, które stały się na tyle silne by stopniowo plądrować rubieże silnych królestw. Według legend, są to dwunożne lwy na koniach, które ze swą niezrównaną siłą i gracją tną talwarami kolejnych wieśniaków. W niektórych krainach można napotkać Oroslenów będących kupcami, którzy z niesłychaną pewnością siebie oraz zmysłem oratorstwa zachwalają oraz (z powodzeniem) sprzedają swój towar; na ogół jedwab, świetnie wykonaną broń białą i łuki, bawełniane tkaniny oraz wino z dodatkiem kumysu.
"Ludzie budowali swoje imperia stulecia, tylko po to, by potrzebować wszystkich mężów ich rasy, by mieć jakiekolwiek szanse pokonania choćby Orosleńskiego dziecięcia" - jeden z kaganów porównujący ludzi do swojego najmłodszego syna.
Osobowość: Odważni, pewni siebie oraz swoich możliwości, a także otwarci na nowe pomysły i opinie. Nie znają jednak pojęcia pokory, nie obowiązujące kogokolwiek, kto nie jest zdecydowanie silniejszy bądź bardziej wpływowy od nich samych. Jako poszukiwacze przygód, są mniej aroganccy niż zazwyczaj.
"Wielki jak ork, piękniejszy od elfa, a do tego handluje jak nizioł!" - jedna z opinii ludzkich mieszczan.
Opis fizyczny: Typowy przedstawiciel Oroslenów mierzy co najmniej 1,8 metra wzrostu przy masie około 75 kg. Przypominają oni lwy chodzące na dwóch nogach i ramionach funkcjonujących jak ludzkie, choć poza motoryką tylko tyle podobieństw do człowieka. Kolor oczu na ogół szary, czarny bądź brązowy, maść sierści oraz grzywy jasna; jedynie mężczyźni posiadają grzywę na głowie. Często ubierają się w szaty oraz zbroje wygodne w suchym kontynentalnym klimacie (gorące lata, przenikliwie mroźne zimy). Dorastają nieco szybciej od ludzi, lecz dożywają dłużej niż półorki; poza śmiercią w walce, jedynie spokojna śmierć we śnie - niepoprzedzona długą ciężką chorobą - nie jest dyshonorem.
"Elfy zbyt zachowawcze, krasnoludy zbyt pijackie i nieznające wojny, niziołki tchórzliwsze od gryzonia, gnomy ze swoją szarlatańską iluzją, półorki jedynie ludzkimi rysami inne niż prymitywne dzikusy. Tylko ludzie gadają do rzeczy."
Relacje z innymi rasami: Teoretycznie, Orosleni traktują wszystkie rasy tak samo, czyli jako cele do ograbienia i zniewolenia. Jednakże kupcy oraz poszukiwacze przygód mają mniej skrajną opinię. Jedynie z ludźmi oraz wszelkimi mieszańcami (także planokrwistymi) potrafią znaleźć wspólny język, pomijając półorków do których mają zbyt wiele uprzedzeń. Elfy traktują jak zbyt poważne lub dokładnie odwrotnie, krasnolud są naturalnymi "konkurentami w biciu przeciwnika".
"Istnieje honor, siła oraz dbałość o naszą rasę. Reszta jest wolnością i dobrowolnością jednostki"
Charakter: Pomimo zapędów do łupienia, Orosleni nie są z natury źli, zaś niemała część populacji będzie praworządna (względem własnego prawa i poczucia honoru); napadanie na karawany czy wioski traktują jako "wypełnianie obowiązków wobec Kaganatu i Kagana". Niemniej, społeczność najczęściej odrzuca osoby o skrajnym charakterze, z wyłączeniem praworządnych złych.
Religia: Poza totemistycznymi i animistycznymi lokanymi wyznaniami, Orosleni wierzą w Lehdoi'a, lwiego boga honorowej wojny (pomniejsze bóstwo; praworządny neutralny; domeny: wojna, prawo, siła, wspólnota).
Język: Orosleni mają własny język, orosleński, zapisywany w alfabecie orosleńskim oraz krasnoludzkim (kalifgrafowanym na modłę orosleńską); ten drugi alfabet swą genezę zawdzięcza orczym zapiskom, zaś znany jest automatycznie posiadającym co najmniej jedną rangę Rzemiosła (kaligrafia).
Imiona: Imiona Oroslenów wykazują podobieństwa do imion ludzkich (mongolskie, turkomongolskie, kaukaskie) oraz orczych.
Poszukiwacze przygód: Wszelkiej maści wygnańcy, odszczepieńcy bądź ci, który jakkolwiek uczestniczyli kiedyś w dziedzinie handlu (najemnicy, ochroniarze, kupcy).
Cechy rasowe Oroslenów
- +2 do Siły i Charyzmy - Orosleni są naprawdę silni oraz pozbawieni kompleksów, dbają także o swój wygląd zewnętrzny
- Średni rozmiar - Jako istoty średnie, Orosleni nie mają żadnych specjalnych premi czy kar w związku ze swymi rozmiarami.
- Typ: Humanoid (potwór)
- Bazowa szybkość: 12 metrów - Orosleni z natury są szybsi od wielu podobnym im inteligentnym rasom, dzięki lepszej sprawności i sile nóg.
- Równinny pęd - Jeśli Oroslen posiada atut Bieg, może poruszać się z normalną szybkością pomnożoną przez 6 (zamiast 5) oraz premią do Skakania +6 (zamiast +4), wtedy jednak porusza się na czterech kończynach. Podczas tego typu wykorzystywania atutu Bieg, nie może nosić ciężkich zbroi; niemniej jest w stanie wykorzystywać ten atut bez rasowych specjalnych korzyści)
- Naturalny atak: ugryzienie (1k6 plus modyfikator z Siły; broń podstawowa) oraz 2 pazury (1k4 plus połowa modyfikatora z Siły; broń drugorzędna): Orosleni wciąż mogą wykorzystywać fizyczne walory swojego zwierzęcego dziedzictwa w obronie własnej.
- +2 do rzutów obronnych na wszelkie efekty (magiczne lub nie) związane ze strachem oraz bólem
- Widzenie w słabym świetle
- +2 do testów Zachowania równowagi oraz Dyplomacji
- Premiowe języki: dowolny inny niż niebiański, otchłanny czy piekielny.
- Ulubiona klasa: Wojownik. Gdy określasz, czy wieloklasowy Oroslen otrzymuje kary do PD, nie liczy się jego klasa wojownika.
- Dostosowanie poziomu: +1
Losowy wzrost oraz waga:
[table][tr][td][/td][td]
Bazowy wzrost (męż./kob.)
[/td][td]Bazowy modyf. wzrostu
[/td][td]Bazowa waga (męż./kob.)
[/td][td]Bazowy modyf. wagi
[/td][/tr][td]Oroslen
[/td][td]155 cm/148 cm
[/td][td]+5k12
[/td][td]56 kg/45 kg
[/td][td]x(1k4)kg
[/td][tr][/tr][/table]Losowy wiek początkowy:
[table][tr][td][/td][td]
Dorosłość
[/td][td]Prosta (klasa)
[/td][td]Średnia (klasa)
[/td][td]Trudna (klasa)
[/td][/tr][td]Oroslen
[/td][td]13 lat
[/td][td]+1k4
[/td][td]+1k6
[/td][td]+1k8
[/td][tr][/tr][/table]Efekty starzenia się:
[table][tr][td][/td][td]
Wiek średni
[/td][td]Stary
[/td][td]Wiek sędziwy
[/td][td]Maksymalny wiek
[/td][/tr][td]Oroslen
[/td][td]33 lata
[/td][td]48 lat
[/td][td]64 lata
[/td][td]+3k12 lat
[/td][tr][/tr][/table]----------------------------------------------------------------
Długo mnie nosiło, by napisać w końcu swój wymysł o tej rasie. Nie siliłem sie na ekstremalnie "oryginalne i udziwnione zdolności"; rasa ma być grywalna, a jej zdolności nietrudne do zapamiętania oraz przydatne dla gracza. Jak błędy fabularne/merytoryczne oraz własne dygresje - pisać. Jak błędy mechaniczne - pisać tym bardziej.