"Cholera, nawet Kurtulmak ma swoją prestiżówkę, a Oghma nie. Trzeba coś z tym zrobić."
Rzekłem. Nazwa angielska, bo jest b. fajna, a "prawdomówca" brzmi okropnie.
TRUTHSAYER
Oghma jest bogiem wiedzy, a jego kler rzadko wychodzi z przypominających biblioteki świątyń. Kapłani spędzają większość życia na krążeniu między półkami, kopiowaniu starych ksiąg, nauce i nauczaniu. Niewiele sług Oghmy decyduje się na aktywne działanie poza murami świątyni.
Większość Truthsayerów to kapłani, ci o niespokojnych duszach, choć bywają nimi również bardowie, zrzeszeni w stowarzyszeniu bardów w służbie Oghmy – Towarzyszach Srebrnej Struny.
Truthsayerzy rzadko kiedy podróżują samotnie. Skoro już zdecydowali się na opuszczenie swych świątyń i ruszenie na szlak, nie stronią od ludzi. Często dołączają do grup poszukiwaczy przygód, służąc im radą i magicznym wsparciem. Nie zdarza się jednak, by w tej samej grupie podróżników znajdował się więcej niż jeden Truthsayer – ścieżka każdego z nich jest niezależna.
Kość Wytrzymałości: k8
WYMAGANIA
Aby postać mogła zostać Truthsayerem, musi spełniać następujące warunki:
Umiejętności: Wiedza (dowolne trzy dyscypliny) 12 rang, Język (dowolne trzy)
Atuty: Zogniskowanie umiejętności (dowolna kategoria wiedzy)
Czary: Zdolność do rzucania czarów 4. poziomu
Patron: Oghma
Specjalne: Kapłani Oghmy bardzo rzadko opuszczają swe klasztory. Zwykle udziela się kapłanowi zgody na wstąpienie do kasty Truthsayerów dopiero po wykonaniu jakiegoś zadania, co ma udowodnić, że Truthsayer nieprzywykły do trudów życia poradzi sobie z daleka od bezpiecznych murów świątyni.
UMIEJĘTNOŚCI KLASOWE
Umiejętności klasowe Truthsayera (oraz atrybut kluczowy dla każdej z nich) to: Czarostwo (Int), Dyplomacja (Cha), Jeździectwo (Zr), Koncentracja (Bd), Leczenie (Rzt), Odcyfrowywanie zapisków (Int), Profesja (Rzt), Rzemiosło (Int), Wiedza (wszystkie kategorie, ujmowane oddzielnie), Wróżenie (Int, umiejętność wyłączna), Wyczucie pobudek (Rzt) i Zbieranie informacji (Cha). Opisy tych umiejętności znajdziesz w rozdziale 4 Podręcznika Gracza.
Punkty umiejętności na każdym poziomie: 4 + modyfikator z Int.
WŁAŚCIWOŚCI KLASOWE
Oto właściwości klasowe Truthsayera:
Biegłość w broni i pancerzu: Truthsayer nie zyskuje biegłości w broni ani pancerzu.
Czary na dzień: Na każdym poziomie Truthsayer zyskuje nowy czar na dzień, jakby zyskał również poziom w klasie rzucającej czary, do której należał, zanim wybrał tę klasę prestiżową. Nie otrzymuje jednak żadnej innej korzyści, jakie zyskałaby postać tej klasy (na przykład zwiększonej szansy na odegnanie lub skarcenie nieumarłego). Jeśli postać, zanim została Truthsayerem, posiadała więcej niż jedną klasę czarującego, musi zadecydować, z której z tych klas wynikać będą nowe czary dziennie, a zatem w której z tych klas uzyska „wirtualny poziom”.
Nowa domena: Na 1. poziomie Truthsayer zyskuje dostęp do wybranej domeny z grupy domen Oghmy (oszustwo, podróż, szczęścia, urok, wiedza) i zyskuje jej moc domenową. Oznacza to, że Truthsayer posiada trzy domeny zamiast dwóch.
Wrażliwość na kłamstwo (zn): Nawiązując rozmowę z jakimś stworzeniem, Truthsayer może zyskać świadomość prawdziwości jego słów, jakby używał czaru wykrycie kłamstwa, z tą różnicą, że czar działa wyłącznie na jeden obiekt. Zdolność tę może wykorzystać przez minutę na poziom klasowy dziennie, a użycie zdolności trwające krócej niż minutę liczy się, jakby trwało minutę.
Ponadto, jeśli któryś z przyjaciół Truthsayera skłamie w jego obecności, a Truthsayer będzie o tym wiedział – otrzymuje karę –1 z morale do wszystkich testów na 1 godzinę/poziom w klasie Truthsayera. Za każde kłamstwo, kara zwiększa się o 1, do maksymalnej wartości równej poziomowi w klasie Truthsayera.
Truthsayer nigdy nie kłamie, nie mija się z prawdą i zawsze musi odpowiadać na pytania. Może milczeć tylko w wypadku, gdy udzielenie odpowiedzi mogłoby zagrozić bezpośrednio ludzkiemu życiu lub kościołowi Oghmy. Nie musi też odpowiadać na żadne pytania zadane przez wyznawców Leiry, Strażniczki Kłamstw. Jeśli Truthsayer nie zastosuje się do tej zasady, natychmiast traci wszystkie zdolności klasowe (z wyjątkiem Tajników) aż do odprawienia pokuty.
Prawda objawiona (zc): Raz dziennie Truthsayer może użyć każdego z wymienionych zaklęć jako zdolności czaropodobnej. Zyskuje dostęp do nowych zaklęć wraz ze wzrostem poziomu.
Poziom 2: Wykrycie magii
Poziom 4: Identyfikacja
Poziom 5: Kopista
Poziom 7: Prawdziwe widzenie
Poziom 9: Wizja
Tajniki: Truthsayer spędza dużo czasu na nauce, a na szlaku często spisuje niesamowite opowieści. Począwszy od 3. poziomu otrzymuje dostęp do legend lub informacji w rozmaitych dziedzinach. Zdolność ta jest analogiczna do wiedzy bardów. Członek tej prestiżowej klasy dodaje swój poziom oraz modyfikator z Intelektu do testu Wiedzy. Więcej informacji o wiedzy bardów znajduje się na stronie 29 Podręcznika Gracza.
Boska obecność: Począwszy od 6. poziomu, prezencja kapłana Oghmy roztacza wokół niego aurę prawdy – efekt analogiczny do czaru sfera prawdy. Aura ma promień 6 metrów. Jest to zdolność nadnaturalna. Zdanie rzutu obronnego na Wolę (ST 10+poziom w klasie Poszukiwacza+modyfikator z charyzmy) czyni odpornym na działanie sfery na cały dzień.
[table] [tr] [td] Poziom [/td] [td] BAB [/td] [td] Wytrwałość [td] Refleks [/td] [td] Wola [/td] [td] Specjalne [td] Czary na dzień [/td] [/tr][tr] [td] 1 [/td] [td] 0 [/td] [td] 2 [td] 0 [/td] [td] 2 [/td] [td] Nowa domena, Wrażliwość na kłamstwo [td] Obecna klasa +1 [/td] [/tr][tr] [td] 2 [/td] [td] 1 [/td] [td] 2 [td] 0 [/td] [td] 2 [/td] [td] Prawda objawiona [td] Obecna klasa +1 [/td] [/tr][tr] [td] 3 [/td] [td] 2 [/td] [td] 3 [td] 1 [/td] [td] 3 [/td] [td] Tajniki [td] Obecna klasa +1 [/td] [/tr][tr] [td] 4 [/td] [td] 3 [/td] [td] 4 [td] 1 [/td] [td] 4 [/td] [td] Prawda objawiona [td] Obecna klasa +1 [/td] [/tr][tr] [td] 5 [/td] [td] 3 [/td] [td] 4 [td] 1 [/td] [td] 4 [/td] [td] Prawda objawiona [td] Obecna klasa +1 [/td] [/tr][tr] [td] 6 [/td] [td] 4 [/td] [td] 5 [td] 2 [/td] [td] 5 [/td] [td] Boska obecność [td] Obecna klasa +1 [/td] [/tr][tr] [td] 7 [/td] [td] 5 [/td] [td] 5 [td] 2 [/td] [td] 5 [/td] [td] Prawda objawiona [td] Obecna klasa +1 [/td] [/tr][tr] [td] 8 [/td] [td] 6 [/td] [td] 6 [td] 2 [/td] [td] 6 [/td] [td] [td] Obecna klasa +1 [/td] [/tr][tr] [td] 9 [/td] [td] 6 [/td] [td] 6 [td] 3 [/td] [td] 6 [/td] [td] Prawda objawiona [td] Obecna klasa +1 [/td] [/tr][tr] [td] 10 [/td] [td] 7 [/td] [td] 7 [td] 3 [/td] [td] 7 [/td] [td] [td] Obecna klasa +1 [/td] [/tr][/table]