Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
AGrzes
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 1140
Rejestracja: pn gru 30, 2002 5:42 pm

Równowaga w Savage Worlds

wt lis 09, 2010 8:47 pm

Hej, chciałbym was zapytać drodzy forumowicze, czy spotkaliście się dotąd z jakimiś istotniejszymi problemami z balansem na mechanice Savage Worlds?
Przez poważniejsze problemy rozumiem sytuacje gdy albo pojedyncze postaci odstają na tyle od możliwości drużyny by psuć zabawę pozostałym graczom lub gdy mistrz gry musi poświęcić nieproporcjonalnie wiele wysiłku by opanować możliwości drużyny.

Osobiście na razie nie widzę takich miejsc, ale zapieram się za pewne modyfikacje mechaniczne i chciałbym wiedzieć czy jest coś na co warto uważać by nie "złamać" systemu.
 
Ramel

Równowaga w Savage Worlds

pt lis 12, 2010 6:30 pm

Magia. Magia bardzo latwo moze sie wymknac spod kontroli. Dla wielu ludzi ona juz jest niezbilansowana, wiec kazda modyfikacje magii trzeba przemyslec.
 
Awatar użytkownika
Vukodlak
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1622
Rejestracja: śr maja 11, 2005 4:41 pm

Równowaga w Savage Worlds

sob lis 13, 2010 1:04 pm

E tam, magia. Jak magia jest zbalansowana, a czarodziej nie odstaje bardzo potęgą od reszty grupy (na korzyść czarodzieja), to ja mam gdzieś system z taką magią i takimi czarodziejami. Akurat w SW chyba jest dobrze (dla AGrzesia raczej źle zatem) z magią, ale mogłoby być lepiej.

Tak w ogóle, to nie rozumiem problemu "psucia zabawy poprzez niezbalansowanie mocy i możliwości postaci". Gra mi się źle, bo kumpel ma większego koksa? :? Może chodzi o to, że gracz ze zbyt potężną postacią może rozwałkować całą sesję bez problemu, ale ten problem chyba nie istnieje, bo gramy z kumplami przecież. Z ludźmi równie dojrzałymi i inteligentnymi co my (alem posłodził), więc z ludźmi, którzy znają umiar i cel spotkania. A jak ktoś nie rozumie tego, to się go na dalsze sesje nie zaprasza. Proste. Proszę kogoś kompetentnego o oświecenie mnie na privie, bom się pogubił.
 
Ramel

Równowaga w Savage Worlds

sob lis 13, 2010 2:20 pm

Widzisz, Vukodlak, powiedziales dokladnie to co mysle - staralismy sie, zeby bylo zbilansowane.
 
Awatar użytkownika
AGrzes
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 1140
Rejestracja: pn gru 30, 2002 5:42 pm

Re: Równowaga w Savage Worlds

sob lis 13, 2010 6:27 pm

Vukodlak pisze:
Tak w ogóle, to nie rozumiem problemu "psucia zabawy poprzez niezbalansowanie mocy i możliwości postaci". Gra mi się źle, bo kumpel ma większego koksa?
Filmik ;)
Chodzi mi tylko o sytuacje kiedy któraś z postaci jest o rząd lub kilka rzędów mocniejsza od innych tak że reszta powinna na zdrowy rozum zająć się parzeniem kawy i robieniem ksero.
Vukodlak pisze:
Może chodzi o to, że gracz ze zbyt potężną postacią może rozwałkować całą sesję bez problemu, ale ten problem chyba nie istnieje, bo gramy z kumplami przecież. Z ludźmi równie dojrzałymi i inteligentnymi co my (alem posłodził), więc z ludźmi, którzy znają umiar i cel spotkania.
Ok, tylko niejednokrotnie fajnie jest pokombinować jak wyciągnąć z postaci 110% możliwości w danej sytuacji więc potencjalnie sytuacje w których muszę się ograniczyć dopowiedzmy 40% bo inaczej zepsuje fabułę tudzież zabawę kolegom uznam za dziurę mechaniki.

Nie mówię że takie występują w SWEX (Bo w moim odczuciu występują w D&D 3.25 +-0.25) pytam się tylko czy ktoś nie napotkał na takie. Na razie myślę że nie ma takich wyraźnych dziur.

Ramel pisze:
Magia.
Magię raczej będę przerabiał w kierunku raczej większych ale też dużo bardziej trudnych do wywołania efektów (pod względem czasu i warunków) przy czym założył bym że magia była by umiejętnością drugorzędną czyli że każde postać umie dobrze coś jeszcze a czarować może na boku.
 
Awatar użytkownika
Balgator
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 514
Rejestracja: wt sie 26, 2003 5:23 pm

Re: Równowaga w Savage Worlds

pn lis 15, 2010 2:25 pm

AGrzes pisze:


Wymiękłem. Coż za riposta :shock: Swoją drogą, podzielam Twoje zdanie AGrzes.
 
Awatar użytkownika
Vukodlak
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1622
Rejestracja: śr maja 11, 2005 4:41 pm

Równowaga w Savage Worlds

wt lis 16, 2010 7:26 pm

AGrzes pisze:
Chodzi mi tylko o sytuacje kiedy któraś z postaci jest o rząd lub kilka rzędów mocniejsza od innych tak że reszta powinna na zdrowy rozum zająć się parzeniem kawy i robieniem ksero.


Wiesz, niby tak... Znam filmik, stary, ale bardzo dobry. Tylko, że nie oddaje do końca problemu. Gramy w świecie, gdzie jest taki rozrzut potęgi i chcesz grać gościem na BMXie zamiast przepakowanym magiem? Sorry, ale to raczej nie problem systemu. To tak jakby w Ars Magica grać zwykłym ciołkiem, albo w Monastyr chłopem. Taka gra trochę mija się z celem, ale to był wybór gracza, więc niech cierpi. A sytuacja ogromnej przewagi jednej postaci nad innymi, to raczej kwestia poziomów/profesji i MG, który nie potrafi sobie poradzić z paroma sprawami. Tak sądzę, ale przyznam, że nie miałem do czynienia z systemami, gdzie istnieje tak wielka przepaść. WFRP jest, mimo wszystko, dość dobrze tutaj zrobiony. Jeśli zetknąłeś się z takimi, to współczuję. Ja jakoś nigdy nie wyczułem takiego problemu wśród systemów na mojej półce. A jak się coś zdarzy, to zazwyczaj ma to zakorzenienie w świecie - Jedi w Star Wars d6 mają zostawiać innych bohaterów w tyle, bo to Jedi. Proste.


AGrzes pisze:
Ok, tylko niejednokrotnie fajnie jest pokombinować jak wyciągnąć z postaci 110% możliwości w danej sytuacji więc potencjalnie sytuacje w których muszę się ograniczyć dopowiedzmy 40% bo inaczej zepsuje fabułę tudzież zabawę kolegom uznam za dziurę mechaniki.


A widzisz, właśnie nie. Ja nie mówię żeby ograniczać się do 40% możliwości postaci. Ja mówię, że MG jest kichowaty jeśli nie potrafi zapewnić odpowiednich wyzwań swoim graczom. Z drugiej strony w przypadku graczy, którzy lubią wykorzystywać na maxa mechanikę i ten aspekt gry kompletnie się nie sprawdza model drużyny na różnych poziomach mocy. Lepiej tak dobrać ekipę żeby każdy się mógł w czymś wykazać. Ale do takiej gry z balansem polecam D&D 4.0, a chyba nie o to ci chodzi.
 
Awatar użytkownika
AGrzes
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 1140
Rejestracja: pn gru 30, 2002 5:42 pm

Re: Równowaga w Savage Worlds

wt lis 16, 2010 10:10 pm

Vukodlak pisze:
Gramy w świecie, gdzie jest taki rozrzut potęgi i chcesz grać gościem na BMXie zamiast przepakowanym magiem? Sorry, ale to raczej nie problem systemu.
Jeżeli to postacie za te same "punkty" (czymkolwiek te punktu w danym systemie by nie były) to uważam to za problem systemu. Ogólnie moje wątpliwości mają źródło w systemie D&D 3.* gdzie biorąc dla porównania przykładowo rozpisane w podręczniku mistrza gry postaci dało się z powodzeniem zrobić coś dziesięć razy mocniejszego na tym samym poziomie.

Jak dla mnie koniec tematu, utwierdziłem się w opinii że nie grozi mi podobne zjawisko w Savage Worlds. Dzięki.
 
Awatar użytkownika
Ragadyjczyk
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 10
Rejestracja: pt paź 30, 2009 5:45 pm

Równowaga w Savage Worlds

wt lis 23, 2010 4:26 pm

Podobno są problemy z balansem na mechanice. N.p. lepiej mieć k4 niż k6.
 
Awatar użytkownika
AGrzes
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 1140
Rejestracja: pn gru 30, 2002 5:42 pm

Re: Równowaga w Savage Worlds

wt lis 23, 2010 7:22 pm

Ragadyjczyk pisze:
Podobno są problemy z balansem na mechanice. N.p. lepiej mieć k4 niż k6.
A możesz rozwinąć albo zalinkować źródło?
 
Yossarian
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 62
Rejestracja: śr sty 13, 2010 12:04 pm

Re: Równowaga w Savage Worlds

śr lis 24, 2010 8:12 pm

Ragadyjczyk pisze:
Podobno są problemy z balansem na mechanice. N.p. lepiej mieć k4 niż k6.

Prawdopodobnie chodzi o mit, że skoro łatwiej uzyskać przebicie na niższych kostkach, nie warto ich rozwijać. Statystyka jest nieubłagana i dobitnie pokazuje, że wyższe kości są lepsze.

To dla niedowiarków:
http://cameralovesyou.net/swprob/swprob.rb

Ja osobiście już dawno przestałem szukać dziur w mechanice i skupiam się na dobrej zabawie.
 
Awatar użytkownika
Eri
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1607
Rejestracja: śr maja 02, 2007 11:12 pm

Równowaga w Savage Worlds

czw lis 25, 2010 9:14 pm

Prawdopodobnie chodzi o to: http://polter.pl/rdo,blog.html?10081 ?

Przy jednej konkretnej trudności testu jest mały problem.
 
Awatar użytkownika
Szczur
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 3991
Rejestracja: ndz mar 16, 2003 8:48 pm

Re: Równowaga w Savage Worlds

pt lis 26, 2010 1:10 pm

Eri pisze:
Przy jednej konkretnej trudności testu jest mały problem.


Przy kilku nawet - lekko powyżej danej kostki (znaczy 8 dla k6 i k8, 10 dla k8 i k10...).


Trzeba po prostu zdawać sobie z nich sprawę. Problem jest, gdy mechanikę zaczynają komentować osoby metodą głuchego telefonu, jak Ragadyjczyk. Zresztą - większość mechanik ma większe lub mniejsze luki. SW przy paru rozwiązaniach spoza domyślnej konwencji po prostu nie działa poprawnie, ale póki jest w jej obrębie sprawdza się całkiem dobrze. Dziur mechanicznych jako takich ma względnie mało.
 
Awatar użytkownika
Eri
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1607
Rejestracja: śr maja 02, 2007 11:12 pm

Równowaga w Savage Worlds

ndz lis 28, 2010 7:35 pm

OK - przy jednej mały, przy kilku malutki. ;-)

A używanie jakiejkolwiek sensownie zrobionej mechaniki poza właściwą dla niej konwencją powoduje problemy.
Ostatnio zmieniony ndz lis 28, 2010 7:36 pm przez Eri, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości