Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
Zireael
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 3534
Rejestracja: wt maja 24, 2005 3:11 pm

Re: Logika i prawa fizyki, a DnD

pt lis 26, 2010 3:26 pm

Kamulec pisze:
Jak ktoś uważa, że nie ma racji, to powinien się nie odzywać.

Greyhawk, bo:
1. jest domyślnym światem 3ed
2. jest najstarszy
Zapomniane Krainy, bo:
1. są stare
2. są znane i popularne
3. wizja ZK jest zbliżona do podręcznikowej

Nie mam czasu na (moim zdaniem jałowe) dyskusje na temat co kto uważa. Przedstawiłem swoje stanowisko, by Kanya mogła i z nim się zapoznać.


Zgodzę się z Kamulcem co do przyczyn, dla których najczęściej patrzy się na te dwa światy. Przy czym nie są w żadnym wypadku jedyne.

Kanya Skulls pisze:
Kamulec pisze:
System = świat + mechanika.Dla mnie stałą warstwą fabularną D&D tworzy wyobrażenie, które powstaje po przeczytaniu podręczników podstawowych + Greyhawk i Zapominane Krainy. Kontrast między tę wizją, a światem np. Warhammera jest dość wyraźny.

Mi się zawsze zdawało inaczej. Nie czytałam (lub nie pamiętam bym czytała) jakiejś dokładnej definicji "systemu DnD", ale zawsze przyjmowałam, że "System = Mechanika/Zasady gry",a świat to natomiast "Setting". Można grać w FR bez systemu DnD, można też zagrać w Warhammera na zasadach DnD. Przy czym zaznaczę, że ja używam pojęcia "DnD" ogólnie, zamiennie z "d20".


Moim zdaniem Kanya ma rację, co do definicji słów setting i system.

Odniosę się jeszcze do rewelacyjnego posta Steenana. Można chyba zapomnieć o logice (rozumianej jako różne naukowe zasady) naszego świata grając w D&D. Trudno jest też doprowadzić mechanikę do całkowitej zgodności z logiką i zdrowym rozsądkiem, głównie z powodu "Rule of Cool" oraz
Schpeelah#144 pisze:
http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/LikeRealityUnlessNoted
Chyba o tym mówimy w tym momencie.

Natomiast można jak najbardziej starać się, żeby świat gry (setting) był logiczny.
Poprosiłabym o przykłady w miarę logicznych settingów...

Na tym chyba można zakończyć tę dyskusję.
P.S. Równania zaproponowane przez kilka osób parę postów wyżej są znakomite!
 
Awatar użytkownika
Schpeelah#144
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 939
Rejestracja: pn sie 21, 2006 8:26 pm

Logika i prawa fizyki, a DnD

pt lis 26, 2010 7:01 pm

Warstwy fabularnej systemu? O.o

Wbrew pozorom mówienie o settingu "czystego DnD" nie jest pozbawione sensu. Ten setting nie ma określonej historii czy geografii poza najszerszym sensem tego słowa, ale wiemy o nim wiele nie mniej ważnych rzeczy. Jest to miejsce gdzie żyją Beholdery z ich promieniami dezintegracji i stożkami, smoki, łupieżcy umysłów - potężni telepaci potrafiący zmieniać plany na życzenie, giganci, Tarrasquee i setki innych fantastycznych i niebezpiecznych stworzeń. Jest w nim wiele podziemi wypełnionych skarbami, pułapkami i potworami a jego częścią są miejsca takie jak Plan Żywiołu Ognia. Ludzie bywają często przez swoje postępowanie powiązani z Planami Wyższymi lub Niższymi, Prawem lub Chaosem i takie powiązanie da się wykryć. Można tam uzyskać określone moce magiczne przez studiowane ksiąg lub modlitwę do bogów, a odpowiedni trening pozwoli uniknąć uderzenia Kuli Ognia, nie przemieszczając się o więcej niż metr i bez jakiejkolwiek osłony.

To wszystko są ważne fakty na temat świata. W odpowiednich sekcjach Księgi Biesów i Dungeonomiconu można znaleźć rozwinięcie wątku kształtowania domyślnego settingu przez mechanikę.
 
Awatar użytkownika
Morel
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 4566
Rejestracja: śr mar 03, 2010 10:59 am

Logika i prawa fizyki, a DnD

pt lis 26, 2010 7:14 pm

Wtrącę się w kwestii terminologii słów system, setting mechanika.

Powszechnie uznaje się, że system rpg to mechanika + opis świata (setting). Taka jest zdaje się w miarę naukowa definicja, więc tutaj akurat Kamulec zdaje się miał rację.
Co do konwencji - to już jednak coś w co wpisuje się setting. Jak mamy cyberpunka, to setting z wielkim miastem, cybernetyką, siecią etc. Operujemy skrótami, rzucając konkretnymi nazwami (Dragonlance, Ravenloft itd.) jednak należy pamiętać, że jakaś tam terminologia i podziały istnieją i jednak się do nich odnosić.

Oczywiście każdy może mieć swoje własne definicje, tego nie zabraniam ;)
 
Awatar użytkownika
Kamulec
Administrator, Koordynator społeczności
Administrator, Koordynator społeczności
Posty: 2237
Rejestracja: sob lip 09, 2005 12:32 pm

Logika i prawa fizyki, a DnD

pt lis 26, 2010 9:45 pm

Zgodzę się z Kamulcem co do przyczyn, dla których najczęściej patrzy się na te dwa światy. Przy czym nie są w żadnym wypadku jedyne.

Nie twierdzę oczywiście, że jedyne.

Odnośnie rozgraniczeń w definicjach z tego, co wiem (a w związku z tym, że trudno o naukowe definicje wiedza = typowe zastosowania) w kontekście D&D spotykałem się z takimi rozgraniczeniami:
  • mechanika: mechanika (zasady D&D)
  • świat: świat (np. Greyhawk)
  • setting: świat + mechanika do tego świata (Zapomniane Krainy, być może Eberron)
  • system: mechanika + stała warstwa fabularna (w D&D można grać i we własnym świecie, GH, ZK itd.)
Przy czym mam wrażenie, że nieraz tylko świat i setting są stosowane inaczej (zamiennie), niż napisałem, co moim zdaniem jest błędem. Na określenie świata nie potrzeba nowego słowa, nie ma za to określenia innego, niż setting, które oddawało by zjawisko, które ma miejsce np. w przypadku ZK, czyli dodanie świata i nowych zasad.
Nieraz zmiana jest też nieco inna, tzn. setting = system, ale tu też nie widzę sensu takiego użycia, mam raczej wrażenie, że to wtykanie na siłę angielskiego słowa.

Tę wiadomość napisałem na podstawie napotkanego znaczenia słów:
- w rozmowach
- na forach internetowych
- w artykułach

W związku z tym proszę o nie polemizowanie z samym faktem, że z takimi zastosowaniami przyszło mi się spotykać.
Ostatnio zmieniony pn gru 26, 2011 5:24 pm przez Kamulec, łącznie zmieniany 8 razy.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Schpeelah#144
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 939
Rejestracja: pn sie 21, 2006 8:26 pm

Logika i prawa fizyki, a DnD

pt lis 26, 2010 10:37 pm

Powszechnie uznaje się, że system rpg to mechanika + opis świata (setting).

Jeśli "powszechnie uznaje się" = "większość posterów na forum to powtararza" to się zgodzę. Przy czym wedle takiej definicji D&D to zbiór blisko powiązanych ze sobą systemów - co w sumie może być prawdą też dla innej definicji - Dark Sun, Midinight czy Ravenloft mają swoje specyficzne zasady różne od tych obowiązujących dla Grayhawka. Z resztą D&D jest wśród najbardziej zróżnicowanych pod względem konwencji i stylu gier, pewnie ze względu na popularność.
 
Awatar użytkownika
Anarchy_Kanya
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 303
Rejestracja: wt paź 19, 2010 2:29 am

Logika i prawa fizyki, a DnD

pt lis 26, 2010 11:53 pm

Noooo... Definicje słownikowe są jasne:
System w grach fabularnych
Setting w grach fabularnych
Tak więc Kamulec ma rację.
Można dyskusję na temat systemu już zakończyć. Zachęcam jednak do dalszego postowania waszych opinii na główny temat wątku. :)
Poprosiłabym o przykłady w miarę logicznych settingów...

Znam tylko FR i dla mnie jest on całkiem logiczny.
 
Awatar użytkownika
Kamulec
Administrator, Koordynator społeczności
Administrator, Koordynator społeczności
Posty: 2237
Rejestracja: sob lip 09, 2005 12:32 pm

Logika i prawa fizyki, a DnD

sob lis 27, 2010 12:24 am

Jeżeli chodzi o Wikipedię, to poza głównym artykułem są tam o RPG bzdury (w wakacje przeglądałem - Abasz'Har, Polter i zapewne dobre kilka innych stron i for pozwala uzyskać bardziej rzetelne informacje), więc nawet, jeżeli podlinkowane artykuły mają związek z rzeczywistością, radzę się nie sugerować.
Ostatnio zmieniony sob lis 27, 2010 12:25 am przez Kamulec, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Anarchy_Kanya
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 303
Rejestracja: wt paź 19, 2010 2:29 am

Logika i prawa fizyki, a DnD

sob lis 27, 2010 1:22 am

Jak kiedyś się sparzę na Wikipedii, to z przyjemnością skorzystam z twojej rady. Póki jednak Wikipedia dobrze mi służy, pozwól, że się z nią będę nadal męczyć.
 
Awatar użytkownika
Morel
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 4566
Rejestracja: śr mar 03, 2010 10:59 am

Logika i prawa fizyki, a DnD

sob lis 27, 2010 12:30 pm

Schpeelah#144 pisze:
Przy czym wedle takiej definicji D&D to zbiór blisko powiązanych ze sobą systemów - co w sumie może być prawdą też dla innej definicji - Dark Sun, Midinight czy Ravenloft mają swoje specyficzne zasady różne od tych obowiązujących dla Grayhawka.

No właśnie. I w ten sposób spełniają założenie mamy opis świata i mechanikę (tą podstawową z Core, ale zmodyfikowaną o zasady z podręcznika, jednak spoglądając na całość mamy mechanikę i świat).

Kanya Skulls pisze:
Znam tylko FR i dla mnie jest on całkiem logiczny.

No ale tak można powiedzieć o większości systemów patrząc na nie bez odnośników do naszej rzeczywistości prawda ? ;)
 
Awatar użytkownika
Jean de Lille
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1156
Rejestracja: śr paź 21, 2009 2:21 pm

Logika i prawa fizyki, a DnD

sob lis 27, 2010 1:26 pm

Kanya - Faerun, jak każdy system mocno skomercjalizowany nie jest logiczny - ponieważ jego storylinia i realia determinowane są w znacznej mierze przez potrzeby i oczekiwania konsumentów, a nie logikę i celowość wydarzeń. Ale jak sama wiesz najlepiej - nie jest to też coś, co (zwykle - losu Thay w 4 edycji im nie odpuszczę) przeszkadza się nim dobrze bawić. Ale szukanie logiki w systemach rpg jest równie celowe jak czepianie się gwiezdnowojennych głupotek - to nie ma być logiczne, tylko służyć do masażu zmęczonego mózgu :) . Czy logiczne jest utrzymywanie plebejskich, feudalnych armii, skoro mechanika pozwala jednemu magowi na podbój świata poprzez produkcję nieumarłych cieni? Nieważne. Cała quasi-średniowieczna otoczka robi za fajną dekorację i tak ma być.
Co zaś do logiki 'codziennej' - no cóż, inaczej myśleć nie umiemy, więc siłą rzeczy elementarne zasady logiczne znajdują zastosowanie.

A co do 'naszej' fizyki - czasem przydaje się do ustalania ST :D . FR na przykład jest pod względem praw (podstawowych) fizyki itp. w miarę podobny do naszego, czego np. nie da się powiedzieć o Planescape. Nie uważam, jak Eri by mechanika była lokalnym zestawem praw fizyki (a tym bardziej by była wiążąca dla powieści osadzonych w świecie, tak samo jak np. mechanika rzucania czarów - kogo przekonuje czarodziej co dnia studiujący zaklęcia, które od pół wieku zna na pamięć, a potem rzucający je z grzbietu latającego wierzchowca z księgą zaklęć i woreczkiem komponentów w rękach? - mnie na pewno nie. Zasady, które dobrze spisują się w grze nie zawsze wyglądają dobrze "w akcji" - a to jest wg mnie w medium artystycznym istotniejsze). Jest to umowne przełożenie podstawowych praw fizyki na język zasad gry - nie jest doskonałe i nie ma takie być, bo nie służy do opisywania świata en general, tylko do prowadzenia zabawy. Implementacja mechaniki zgodnej z zasadami fizyki newtonowskiej byłaby stratą czasu, bo większości graczy w większości przypadków tak kompleksowy i realistyczny system nie jest do niczego potrzebny.
 
Awatar użytkownika
Zireael
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 3534
Rejestracja: wt maja 24, 2005 3:11 pm

Re: Logika i prawa fizyki, a DnD

sob lis 27, 2010 2:48 pm

Jean de Lille +1
Mogę się tylko podpisać pod całym postem Jeana.

Ank pisze:
No ale tak można powiedzieć o większości systemów patrząc na nie bez odnośników do naszej rzeczywistości prawda ?


Pisząc o logicznych settingach miałam na myśli logiczne wewnętrznie i rządzące się stałymi (w miarę) zasadami. FR jest logiczne i Greyhawk też, Planescape nie. Jean ładnie to wyjaśnił powyżej.
 
Awatar użytkownika
Kamulec
Administrator, Koordynator społeczności
Administrator, Koordynator społeczności
Posty: 2237
Rejestracja: sob lip 09, 2005 12:32 pm

Logika i prawa fizyki, a DnD

sob lis 27, 2010 3:58 pm

Szczerze nie rozumiem, czemu Zapomniane Krainy miały by być uznane za przykład logiczny.

Stosowanie praw fizyki z naszego świata ma się nijak do logiki - inny świat może rządzić się innymi prawami. Świat logiczny będzie wtedy, kiedy na podstawie pewnych przesłanek otrzymamy efekt zgodny z wnioskami.

Przykład:

Przesłanki:
1. W ciągu każdych 5 lat życia przed osiągnięciem dorosłości jest 10% szans na śmierć od chorób.
2. W ciągu każdych 5 lat życia przed osiągnięciem dorosłości jest 10% szans na śmierć z innej przyczyny.
4. Elfy dorastają w wieku 110 lat.
6. Ludzie dorastają w wieku 15 lat.

Wnioski:
Dorosłości dożywa nie więcej, niż 1% elfów i 52% ludzi.
Ostatnio zmieniony sob lis 27, 2010 4:00 pm przez Kamulec, łącznie zmieniany 2 razy.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Jean de Lille
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1156
Rejestracja: śr paź 21, 2009 2:21 pm

Logika i prawa fizyki, a DnD

sob lis 27, 2010 4:24 pm

Kamulec pisze:
Stosowanie praw fizyki z naszego świata ma się nijak do logiki - inny świat może rządzić się innymi prawami.
Dlatego też zagadnienia fizyki i logiki poruszałem niejako oddzielnie. Zi trochę jednak uprościła mój przekaz, bo np. nie odmawiam logice zastosowania w Planescape (choć nie będzie to logika stricte wg prawideł naszego świata - tam obowiązują inne schematy logiczne, np. reguła trójek i tym podobne - więc w świetle pytania Kanyi - zwykła, codzienna logika nie do końca ma tu zastosowanie, logika dostosowana do realiów - tak.).

Kamulec pisze:
Przesłanki:
1. W ciągu każdych 5 lat życia przed osiągnięciem dorosłości jest 10% szans na śmierć od chorób.
2. W ciągu każdych 5 lat życia przed osiągnięciem dorosłości jest 10% szans na śmierć z innej przyczyny.
4. Elfy dorastają w wieku 110 lat.
6. Ludzie dorastają w wieku 15 lat.

Wnioski:
Dorosłości dożywa nie więcej, niż 1% elfów i 52% ludzi.


Pomijając fakt, że nie uwzględniono różnicy co do ryzyka śmierci w danym okresie w zależności od rasy, to owszem, wniosek jest logiczny - ale fałszywy. Co dowodzi także, że nie zawsze błąd logiczny leży po stronie systemu.
Ostatnio zmieniony sob lis 27, 2010 4:28 pm przez Jean de Lille, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Kamulec
Administrator, Koordynator społeczności
Administrator, Koordynator społeczności
Posty: 2237
Rejestracja: sob lip 09, 2005 12:32 pm

Logika i prawa fizyki, a DnD

sob lis 27, 2010 5:02 pm

Dlatego też zagadnienia fizyki i logiki poruszałem niejako oddzielnie.

Dlatego to napisałem.

Pomijając fakt, że nie uwzględniono

To jest przykład, uproszczenie - konkretne przesłanki, konkretne wnioski.

Aczkolwiek akurat fakt, że elfy w parę pokoleń nie wymarły jest w D&D nie logiczny, tak samo jak liczba rzeczy, które umie elf w wieku 110 lat - kierowano się balansem i "fajnością", a nie logiką.
Ostatnio zmieniony sob lis 27, 2010 5:02 pm przez Kamulec, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Anarchy_Kanya
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 303
Rejestracja: wt paź 19, 2010 2:29 am

Logika i prawa fizyki, a DnD

sob lis 27, 2010 11:26 pm

Ank pisze:
No ale tak można powiedzieć o większości systemów patrząc na nie bez odnośników do naszej rzeczywistości prawda ?

I o to właśnie wchodzi. Gdy gram (lub chociażby czytam książkę) w konwencji fantasy (lub jakiejkolwiek innej nie będącej realistyczną) to staram się stosować logikę tego świata/settingu/gry i to mi wychodzi na zdrowie, bo nie muszę się głowić lub frustrować nad zagadnieniem "Jak to możliwe, że ten smok lata, mimo, że tak faktycznie jest to niemożliwe?". To smok, pewnie smoki tak mają. ;)

@ Jean de Lille
To czy Zapomniane Krainy są logiczne czy nie to już kwestia gustu. Dla mnie twórcy tego settingu (z Edem na czele) wykonali kawał dobrej roboty dopracowując go w drobnych szczegółach.

Jean de Lille pisze:
tak samo jak np. mechanika rzucania czarów - kogo przekonuje czarodziej co dnia studiujący zaklęcia, które od pół wieku zna na pamięć, a potem rzucający je z grzbietu latającego wierzchowca z księgą zaklęć i woreczkiem komponentów w rękach? - mnie na pewno nie

A jednak w powieściach osadzonych w realiach FR tak właśnie działają czarodzieje. Zauważ, że taki czarodziej nie zapamiętuje TYLKO formułkę i gesty potrzebne do rzucenia czaru. On przetransferowywuje MOC tego zaklęcia, swoisty nabój, do swojego umysłu. Księga czarów to nie TYLKO tekst, ale też i moc zaklęć. Jak myślisz, czemu przepisanie zaklęcia do księgi trwa bodajże dzień i kosztuje dość sporą sumkę? Bo czarodziej odprawia rytuał, który przekopiowuje moc czaru do księgi. Zwoje z czarami są stosowalne ograniczoną ilość razy. Potrzeba też czaru, aby móc je odczytać.
Nie czytuję zbyt często, a książki z FR to już szczególnie (nie miałam okazji dorwać), ale z tego co czytam na Candlekeep to powieści dość dobrze współgrają z mechaniką (z pewnymi małymi wyjątkami - jest nawet taki temat, w którym o tym dyskutują).

Jean de Lille pisze:
logika dostosowana do realiów - tak.

Taką właśnie ja stosuję i polecam stosować innym.

Kamulec pisze:
Aczkolwiek akurat fakt, że elfy w parę pokoleń nie wymarły jest w D&D nie logiczny, tak samo jak liczba rzeczy, które umie elf w wieku 110 lat - kierowano się balansem i "fajnością", a nie logiką.

Jest logiczny w realiach FR (lub innego fantasy gdzie istnieją elfy). Dlaczego tak jest jest wyjaśnione w podręcznikach. Elfy, ze względu na swoją długowieczność, mają odmienną mentalność. Nie muszą się śpieszyć, bo mają dużo czasu.
A umiejętności nie muszą rosnąć wraz z wiekiem. Co z tego, że elf żyje już 100 lat? Może przez ten okres nic a nic nie robił pożytecznego/konkretnego? Nawet w realnym świecie są ludzie, którzy dożywają starości, a i tak nic nie potrafią, tkwią na tej samej marnej posadzie, nie uczą się niczego nowego. Są też ludzie ambitni, którzy w młodym wieku osiągają COŚ. Dobrzy sportowcy, którzy z roku na rok polepszają umiejętności, biznesmeni pnący się ciągle na szczeblach kariery, itp. itd.
 
Awatar użytkownika
Kamulec
Administrator, Koordynator społeczności
Administrator, Koordynator społeczności
Posty: 2237
Rejestracja: sob lip 09, 2005 12:32 pm

Logika i prawa fizyki, a DnD

ndz lis 28, 2010 4:14 am

Jest logiczny w realiach FR (lub innego fantasy gdzie istnieją elfy). Dlaczego tak jest jest wyjaśnione w podręcznikach. Elfy, ze względu na swoją długowieczność, mają odmienną mentalność. Nie muszą się śpieszyć, bo mają dużo czasu.

Może tak jest współcześnie. W realiach Zapomnianych Krain nie ma elektroniki, maszyn, leków (poza magia, ale nie są to czary powszechnie dostępne), a wszędzie pełno potworów. Ryzyko zgonu jest duże, a życie zwykłych humanoidów to walka o przetrwanie i nie ma powodu, by elfy miały dożywać pełnoletniości.

Może przez ten okres nic a nic nie robił pożytecznego/konkretnego?

Czyli elf mając 16,(6) raza więcej czasu niż człowiek uczy się tyle samo, bo nie robi nic konkretnego?

Światy D&D nawet specjalnie nie udają, że są logiczne.
Ostatnio zmieniony ndz lis 28, 2010 4:16 am przez Kamulec, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Anarchy_Kanya
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 303
Rejestracja: wt paź 19, 2010 2:29 am

Logika i prawa fizyki, a DnD

ndz lis 28, 2010 2:54 pm

Kamulec pisze:
Może tak jest współcześnie. W realiach Zapomnianych Krain nie ma elektroniki, maszyn, leków (poza magia, ale nie są to czary powszechnie dostępne), a wszędzie pełno potworów. Ryzyko zgonu jest duże, a życie zwykłych humanoidów to walka o przetrwanie i nie ma powodu, by elfy miały dożywać pełnoletniości.

Ale za to mają magię i dbają o siebie nawzajem. O ile dobrze pamiętam to większość elfów ma char. CD.

Kamulec pisze:
Czyli elf mając 16,(6) raza więcej czasu niż człowiek uczy się tyle samo, bo nie robi nic konkretnego?

Proszę, przeczytaj mój powyższy post jeszcze raz i pomedytuj nad tym.

Kamulec pisze:
Światy D&D nawet specjalnie nie udają, że są logiczne.

Twoje zdanie.
 
Awatar użytkownika
Namrasit
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2089
Rejestracja: ndz maja 21, 2006 11:12 pm

Logika i prawa fizyki, a DnD

ndz lis 28, 2010 3:05 pm

A ja mam takie pytanie: kto z was grał w system, bądź w świecie, nie opartym na logice, lub nie bazującym na fizyce świata realnego?

Problemem dnd jest nie tyle brak logiki, co niedopowiedzenia i brak odpowiedzi co się stanie w takiej, a takiej sytuacji.

A co do elfów, to one przez pierwsze 100 lat skupiają uwagę na szukaniu subtelnych różnic pomiędzy kolejnymi wschodami słońca, obserwacji powolnego wzrostu długowiecznych drzew, zliczaniu gwiazd, zamiataniu lasu jesienią, odśnieżaniu go zimą, podlewaniu wiosną i odpoczywaniu w nim latem.
Niestety zadania te nie zostały uwzględnione w tabeli SW, nie dają więc doświadczenia...
Ostatnio zmieniony ndz lis 28, 2010 3:05 pm przez Namrasit, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Kamulec
Administrator, Koordynator społeczności
Administrator, Koordynator społeczności
Posty: 2237
Rejestracja: sob lip 09, 2005 12:32 pm

Logika i prawa fizyki, a DnD

ndz lis 28, 2010 4:13 pm

Twoje zdanie.

Oczywista oczywistość. Sądzę, że niedostrzeganie tego to idealizowanie systemu.

Dyskusja o elfach jest tu więc proponuję nie kontynuować w obecnym temacie.

ad. poniższego: Jesteś w błędzie, ponieważ ja w nim nie jestem i twierdzę to bez cienia wątpliwości :razz:
Ostatnio zmieniony ndz lis 28, 2010 6:09 pm przez Kamulec, łącznie zmieniany 2 razy.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Anarchy_Kanya
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 303
Rejestracja: wt paź 19, 2010 2:29 am

Logika i prawa fizyki, a DnD

ndz lis 28, 2010 5:28 pm

Kamulec pisze:
Oczywista oczywistość. Sądzę, że niedostrzeganie tego to idealizowanie systemu.

Dla ciebie. Moja opinia jest inna. Czy jestem w błędzie, bo mam czelność myśleć inaczej niż ty?
 
Awatar użytkownika
Schpeelah#144
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 939
Rejestracja: pn sie 21, 2006 8:26 pm

Logika i prawa fizyki, a DnD

ndz lis 28, 2010 11:06 pm

Jesteś w błędzie, bo to kwestia faktów a nie opinii. Forgotten Realms nie ma sensu z punktu widzenia politicznego czy ekonomicznego (które to dziedziny zajmują się tym, jakie są logiczne reakcje grup o różnych sposobach myślenia i interesach), bo twórcy nie portafią przewidzieć logicznych konsekwencji (dla świata) tego jak działają zasady.
 
Awatar użytkownika
Anarchy_Kanya
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 303
Rejestracja: wt paź 19, 2010 2:29 am

Logika i prawa fizyki, a DnD

ndz lis 28, 2010 11:13 pm

Schpeelah#144 pisze:
Jesteś w błędzie, bo to kwestia faktów a nie opinii. Forgotten Realms nie ma sensu z punktu widzenia politicznego czy ekonomicznego (które to dziedziny zajmują się tym, jakie są logiczne reakcje grup o różnych sposobach myślenia i interesach), bo twórcy nie portafią przewidzieć logicznych konsekwencji (dla świata) tego jak działają zasady.

Jak już pisałam, dla mnie wykonali dobrą robotę.
A twoja nietolerancja wobec opinii innych mnie smuci. Twoje "fakty" mnie nie przekonują. Nawet jeśli ostatecznie naprawdę jestem w błędzie, to i tak nie zmieni to mojego szacunku wobec twórców FR i samego FR.
 
Awatar użytkownika
Kamulec
Administrator, Koordynator społeczności
Administrator, Koordynator społeczności
Posty: 2237
Rejestracja: sob lip 09, 2005 12:32 pm

Logika i prawa fizyki, a DnD

ndz lis 28, 2010 11:33 pm

To tak, jakbym twierdził, że film Władca Pierścieni jest realistyczny, bo go lubię.
 
Awatar użytkownika
Anarchy_Kanya
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 303
Rejestracja: wt paź 19, 2010 2:29 am

Logika i prawa fizyki, a DnD

ndz lis 28, 2010 11:52 pm

Kamulec pisze:
To tak, jakbym twierdził, że film Władca Pierścieni jest realistyczny, bo go lubię.

-_- Ja ci nie bronię.
Kamulec pisze:
ad. poniższego: Jesteś w błędzie, ponieważ ja w nim nie jestem i twierdzę to bez cienia wątpliwości

Ooookay. Widzę, że nietolerancja się szerzy. Ty, Shpeelah... Ktoś jeszcze nie szanuje mojego osobistego zdania?
 
Awatar użytkownika
Kamulec
Administrator, Koordynator społeczności
Administrator, Koordynator społeczności
Posty: 2237
Rejestracja: sob lip 09, 2005 12:32 pm

Logika i prawa fizyki, a DnD

ndz lis 28, 2010 11:56 pm

To nie jest temat o gustach, więc szacunek nie ma tu nic do rzeczy.
 
Awatar użytkownika
Anarchy_Kanya
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 303
Rejestracja: wt paź 19, 2010 2:29 am

Logika i prawa fizyki, a DnD

pn lis 29, 2010 12:01 am

I nie jest to też temat o logiczności FR, tylko logice w DnD.
Tak więc oboje sobie darujmy.
No chyba, że TY uważasz inaczej...
 
Awatar użytkownika
Kamulec
Administrator, Koordynator społeczności
Administrator, Koordynator społeczności
Posty: 2237
Rejestracja: sob lip 09, 2005 12:32 pm

Logika i prawa fizyki, a DnD

pn lis 29, 2010 12:03 am

Jeżeli uwzględnić podręczniki podstawowe + KBiE + PBT również nie uświadczymy logiki.

ad. poniższego: z punktu widzenia tematu to dość istotne, że D&D nie jest logiczne.
Ostatnio zmieniony pn lis 29, 2010 12:24 am przez Kamulec, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Anarchy_Kanya
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 303
Rejestracja: wt paź 19, 2010 2:29 am

Logika i prawa fizyki, a DnD

pn lis 29, 2010 12:20 am

Nosz dobra już! Macie rację, a ja jestem w błędzie, jeśli mamy być ściśli. Mimo wszystko - Mi to nie przeszkadza i dla mnie takie np. FR jest wystarczająco logiczne (nie piszę jednak o logice naszego świata). :)
Mam nadzieję, że na tym skończymy offtopa.
Temat wątku chyba też już jest wyczerpany, ale niech sobie jest. Może ktoś na coś wpadnie kiedy indziej.
A tak w ogóle to proszę - http://polter.pl/dreamwalker,blog.html?9796 - Bardzo ciekawy artykuł, który mnie przekonuje i jest zgodny z moim zdaniem.
Czemu mości Dreamwalker nie podzielił się tym artykułem wcześniej? ;P
Ostatnio zmieniony pn lis 29, 2010 1:53 am przez Anarchy_Kanya, łącznie zmieniany 2 razy.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Jean de Lille
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1156
Rejestracja: śr paź 21, 2009 2:21 pm

Logika i prawa fizyki, a DnD

pn lis 29, 2010 1:46 pm

Kanya Skulls pisze:
Ooookay. Widzę, że nietolerancja się szerzy. Ty, Shpeelah... Ktoś jeszcze nie szanuje mojego osobistego zdania?
Kanya - po prostu kiedy dwóch gości stoi nad otwartym samochodem i jeden mówi - "wg mnie ten samochód działa" - a drugi mu zaprzecza, to żadna z tych opinii nie zmienia faktu, że z wozu wymontowano silnik. Tak samo jest z logiką - jest tam, gdzie jest, a nie tam, gdzie ja myślę, że jest. Tolerancja wobec poglądów nie ma nic do rzeczy w kwestiach, które można zweryfikować.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości