Zrodzony z fantastyki

 
Shine_lobo

Jakpasować stwory do drużyny?

ndz gru 05, 2010 12:59 pm

Siema.
Używam angielskiego podręcznika 3.0 i nie bardzo rozumiem jak mogę skalować stwory by dorównać skali wyzwania drużyny.
Podręcznik stwierdza, że prezentowane tu stworzenia są przedstawicielami najsłabszych, podstawowych osobników.
(str. 12 "Advancement")
Szykuję kampanię dla epików i chciałbym przygotować wcześniej jakichś przeciwników na poziomie.
Byłbym wdzięczny gdybyście mogli sprawdzić czy dobrze to robię na przykładzie Czerwonego Smoka:

Moja drużyna to Zaklinacz na 23 i Kapłan Lathandera na 24 poziomie. Średni poziom drużyny wynosi więc 23 i pół. Ponieważ postacie są dobrze wyposażone i generalnie wiedzą co robią, zaokrąglam poziom drużyny do 24.
Potrzebuję więc smoka, który byłby dla nich wyzwaniem:
DMG stwierdza że Challenge Rating jest odpowiednikiem poziomu drużyny złożonej z 4 postaci. Jeśli postaci w drużynie jest mniej niż 4, CR stwora należy zmniejszyć. No ale nie mówi o ile.

Przyjmijmy że smok miałby mieć CR 20 czyli Very Old.
TO daje mu w domyśle HD 32-33
449 hp no i reszta jak z tabelki.

Czy taki stworek będzie odpowiedni dla 2 osobowej drużyny ?
 
Awatar użytkownika
Schpeelah#144
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 939
Rejestracja: pn sie 21, 2006 8:26 pm

Jakpasować stwory do drużyny?

ndz gru 05, 2010 2:59 pm

DnD operuje na skali logarytmicznej. Dwa potwory o SW X są ekwiwalentem takiego o SW X+2. To się stosuje dla obu stron.

Liczba osób w drużynie - dostosowanie SW potworów
1 - +4
2 - +2
3 - +1
4 - +0
6 - -1
8 - -2
DMG stwierdza że Challenge Rating jest odpowiednikiem poziomu drużyny złożonej z 4 postaci.
Nie jest odpowiednikiem, ale wyzwaniem odpowiednim (standardowym) dla drużyny. Odpowiednikiem (równy przeciwnik, 50/50 szanse kto wygra) drużyny SW X jest potwór SW X+4 - bo takie SW mają 4 postacie NPC z poziomem X w klasach BG - czyli dokładna kopia tej drużyny.

Uwaga: do kogoś u autorów nie dotarła notatka wyjaśniająca to jak działa ostateczna wersja SW, i ktoś potraktował jako regułę że na poziomie X walczysz z potworami SW X, więc 'bossowie' (smoki, beholdery) są nieproporcjonalnie niebezpieczni - generalnie jak potwory o SW +2-4 większym. Z tego powodu smok o nominalnym SW 20 już sam w sobie będzie adekwatnym przeciwnikiem dla tej drużyny, zaś inne istoty o tym SW powinny być wzmocnione o 2 poziomy zgodnie z tabelką.
Ostatnio zmieniony ndz gru 05, 2010 3:00 pm przez Schpeelah#144, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Korbel
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 458
Rejestracja: sob kwie 03, 2010 2:09 pm

Jakpasować stwory do drużyny?

ndz gru 05, 2010 6:07 pm

Zgadza się. Dla takiej drużyny potworek o SW 22 powinien być odpowiednim wyzwaniem (takim, jak dla typowej drużyny na poziomie 24 potwór o SW 24). Trzeba jednak pamiętać, że system SW zakłada pełną, archetypiczną drużynę (wojak, złodziej, czarodziej i ktoś leczący). Jeśli rozpatrujemy inny wariant, może się okazać, że trochę się to rozpłynie i skomplikuje. Mianowicie: dla dwóch 7-poziomowych łotrzyków 5-poziomowy nieumarły może się okazać trudniejszym wyzwaniem, niż by wynikało to z obliczeń. Natomiast magowie lepiej poradzą sobie np. w jednym starciu z wieloma słabszymi przeciwnikami (kula ognia i po kłopocie) itp. itd. Dlatego trzeba też uważać i racjonalnie zmodyfikować SW, gdy zajdzie potrzeba. Ale ogólnie trzymaj się wskazówek Schpeelaha, powinno być OK. Siema
 
Awatar użytkownika
Zireael
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 3534
Rejestracja: wt maja 24, 2005 3:11 pm

Re: Jakpasować stwory do drużyny?

ndz gru 05, 2010 7:57 pm

A to nie powinno iść do działu Pytania o mechanikę?
 
Awatar użytkownika
smaller
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1633
Rejestracja: śr lis 15, 2006 2:55 pm

Jakpasować stwory do drużyny?

ndz gru 05, 2010 8:05 pm

Należy też dodać, że dla wprawnych optymalizatorów spokojnie można wziąć przelicznik ECL = CR. A i tak często gracze mają wówczas przewagę (przynajmniej u mnie).
 
Korbel
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 458
Rejestracja: sob kwie 03, 2010 2:09 pm

Jakpasować stwory do drużyny?

ndz gru 05, 2010 8:17 pm

Wprawnych optymalizatorów raczej w żadne systemy obliczania SW potworów nie złapiemy.. Taki już z nimi problem. Na szczęście zaklinacz 23 i kapłan 24 na przesadnie zoptymalizowanych nie wyglądają.
 
Shine_lobo

Jakpasować stwory do drużyny?

ndz gru 05, 2010 11:00 pm

ok dzięki.
Ostatnio zmieniony ndz gru 05, 2010 11:02 pm przez Shine_lobo, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość