Zrodzony z fantastyki

 
Darrian
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 1
Rejestracja: wt gru 28, 2010 10:45 pm

Stara Szkoła

wt gru 28, 2010 10:50 pm

Witam. Czytałem "Wstęp do starej szkoły RPG". Chciałbym razem ze znajomymi przejść na ten styl gry. Tutaj pytanie, które podręczniki musiałbym wykorzystać do tego stylu gry?. Ponieważ 3.0, 3.5 oraz 4.0 nie nadadzą się raczej. Które podręczniki są wykorzystywane w tym stylu gry?.
 
Awatar użytkownika
Albiorix
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2265
Rejestracja: pn gru 20, 2010 10:10 pm

Stara Szkoła

śr gru 29, 2010 2:26 am

Jeśli chcesz się wczuwać w klimat lat osiemdziesiątych pełną gębą, to chyba Sword and Sorcery.

Ale jeśli chciałbyś połączyć najlepsze cechy współczesnego i starego RPG, to "stare" podręczniki to tylko kwestia pozersko - kolekcjonerska a 3.5 nadaje się doskonale. To kwestia podejścia do zasad i do świata przedstawionego.

1. Nie przedstawiasz świata gier komputerowych. Przedstawiasz świat pseudośredniowiecza / literatury fantasy. Święte nie są zasady mechaniki tylko zdrowy rozsądek. Dobre przygody i przedstawienie świata nie przypomina efektów z karty graficznej za 2000 pln tylko raczej powieści o Conanie albo eposy rycerskie :) Dobrze przedstawieni magowie nie przypominają miotających dużo świecących kuleczek postaci z Diablo tylko Gandalfa który efektów magicznych użył w całej powieści kilka razy ale za to dobrze. Itd itp.

2. Testy umiejętności zastępujesz autosukcesami, autoporażkami i zagwozdkami dla graczy. Jeśli gracze chcą kogoś oszukać, odegraj rozmowę. Jeśli gracze chcą pokonać pułapkę - wymyśl jak działa i zapytaj co dokładnie przesuwają. Jeśli gracze decydują się biegać po oblodzonych spadzistych dachach - wróć do współczesnej mechaniki i rzuć. Zamiast rzucać na spot i listen, po prostu sprawdź która postać ma najlepszego spota i temu graczowi mów pierwszemu że coś widzi.

Ogólnie zasady 3.5 są dużo sensowniejsze

3. Nie cuduj z tysiącami klas, prestiżówek, featów i pierdułek z 50 podręczników. Podręcznik gracza w wersji podstawkowej spokojnie wystarcza. Zasad walki, wieloklasowości, cech, umiejętności etc warto jednak używać nowych - są sensowniejsze i spójniejsze niż te pradawne.

4. Hardocorowo, postaci robi się z losowania.
Naprawdę hardcorowo i oldschoolowo, losujesz 6 * 3k6, zostawiasz w tej kolejności co rzucałeś i zależnie od tego co ci wyszło wiesz już czy wyjdzie ci z tego wojownik, mag czy co. Jeśli postać prawie do niczego się nie nadaje, zostaje po prostu słabowitym wojownikiem lub złodziejem - trudno, najwyżej zginiesz i wylosujesz nowego. Tylko przy szczęśliwych rzutach wychodzi dobry mag czy wojownik, tylko niektóre w ogóle kwalifikują się np na paladyna.

Mniej hardcowo możesz pozwolić graczom powtórzyć całą serię jeśli wyszła zupełnie do bani.

Jeszcze mniej hardcorowo i bardziej heroicznie pozwól na te nowoczesne rzuty gdzie się zostawia 3 lepsze kostki z 4k6 ale bez zmiany kolejności.

Moich graczy to raczej przerażało niż bawiło i mając do wyboru różne mniej i bardziej tradycyjne sposoby generowania postaci większość wolała jednak po nowemu zrobić sobie z punktów.

5. Postaci nie schodzą do podziemi żeby klepać potwory i dostawać expy tylko żeby zdobyć skarby tudzież odbić księżniczkę czy co tam bądź jest celem przygody. Nagradzaj expami sukcesy w realizacji misji oraz zdobyte skarby a nie ilość zostawionych ciał. Nie licz expów według abstrakcyjnych zasad i tabelek tylko prostej umowy - zrobicie tego questa to dostaniecie po 500. Czy postaci wyrżnęły wszystkich w pień, czy nasłały na orki na hobgobliny a sami zawinęli skarby, czy prześlizgnęli się kanałem wentylacyjnym do skarbca czy może wysłali tam ekipę najemników - sukces jest sukces. Taki system doświadczenia promuje racjonalne i inteligentne zachowania takie, jakie mogłaby podjąć "prawdziwa" osoba w świecie fantasy.

6. Zignoruj tabelki ze skarbami i wymyśl je tak żeby były fajne.

7. Zignoruj mechanikę skali wyzwania. Większe potwory zwykle siedzą głębiej w lochach a nie akurat dokładnie na drodze porównywalnych ze sobą bohaterów. Ale nie wszystkie. Jeśli trzeciopoziomowe postaci wlezą do legowiska beholdera to ich problem. Lochy projektuje się tak, żeby bohaterowie mogli uciec, mogli ominąć leże beholdera i żeby mogli się gdzieś dowiedzieć że takie leże tam jest. Zadaniem graczy jest przeprowadzenie należytego zwiadu, począwszy od wysłuchania legend okolicznych osad, poprzez wysłanie łowców a skończywszy na zwróceniu uwagę na to jakie szkielety walają się po lochu i co mogło zabić ofiary. Ważnym źródłem wiedzy jest "bardic lore" - zgodnie z "duchem pseudośredniowiecza" wiele ostrzeżeń i podpowiedzi występuje w postaci legend i pieśni. Następnie wymyślenie co zrobić z trudnymi przeszkodami - a nie wybicie po kolei mnóstwa przeszkód o zawsze średnim stopniu trudności. Zejście do podziemi pełnych potworów jest prawdziwym ryzykiem i wyzwaniem.

8. Pozwalaj graczom na rzeczy nie opisane przez mechanikę i nie pilnuj zbyt fanatycznie równowagi. Jeśli postać jest podobna do jakiegoś szlachcica (bo przygoda) i dzięki temu zyska na 2 poziomie 30 zbrojnych popleczników (bo gracz zakombinował) nie psuj tego żeby trzymać się jakiejś tabelki. Jeśli postać na niskim poziomie zdobyła mnóstwo kasy albo super magiczną broń - fajno. Jeśli postać na wysokim poziomie nie ma "odpowiedniego" sprzętu i majątku - też fajno. Jeśli gracze zamiast wykonywać misję dla Tajemniczego Strażnika by przejść przez Przepaść Zagłady przyprowadzą z miasteczka murarzy i zaczną budowac przez tą przepaśc most - fajno. Itd itp.
 
Awatar użytkownika
Malaggar
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 3222
Rejestracja: ndz cze 01, 2003 3:36 pm

Stara Szkoła

śr gru 29, 2010 2:56 am

4. Hardocorowo, postaci robi się z losowania.
Naprawdę hardcorowo i oldschoolowo, losujesz 6 * 3k6, zostawiasz w tej kolejności co rzucałeś i zależnie od tego co ci wyszło wiesz już czy wyjdzie ci z tego wojownik, mag czy co. Jeśli postać prawie do niczego się nie nadaje, zostaje po prostu słabowitym wojownikiem lub złodziejem - trudno, najwyżej zginiesz i wylosujesz nowego. Tylko przy szczęśliwych rzutach wychodzi dobry mag czy wojownik, tylko niektóre w ogóle kwalifikują się np na paladyna

W 3 ed nie ma wymogów minimalnych dla klas, więc każda faja może być palem ;)
Od siebie rzucę imho najfajniejszą metodę losowania z AD&D- rzucasz 12 razy zestawem 3k6 i wybierasz 6 najlepszych wyników z tych "trójeczek". Wbrew pozorom ciężko o naprawdę mocną postać, ale za to też ciężko o totalną łamagę.

Ogólnie zasady 3.5 są dużo sensowniejsze
Osobiście mi w nich brakuje w pewnym sensie klimatu i ducha (wiem wiem, zasady to tylko zasady, ale nadal) odpowiedniego do takich zabaw. Do tego trzeba ograniczyć listę podręczników, bo zaczyna się niemiłosierne koksowanie.

Niemniej porady generalnie bardzo fajne :spoko:
 
Awatar użytkownika
Dark Sage
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 370
Rejestracja: pn sty 30, 2006 7:25 pm

Stara Szkoła

śr gru 29, 2010 1:52 pm

Jak dla mnie 3.x nie nadaje się do starej szkoły opisanej w artykule, gdyż preferuje ona rozgrywkę "kil-them-all". Aby dostosować 3.x do starej szkoły trzeba minimalizować xp otrzymywany za walkę i maksymalizować za wykonanie zadania oraz nagradzać za rozwiązania inne niż walka. Jest to jednak niezwykle trudne w tym systemi, przynajmniej w moim mniemaniu.

Osobiście prowadzę teraz 1ed młotka w stylu mocno zbliżonym do starej szkoły, ale część graczy nie jest w stanie zrobić czegokolwiek bez rzutów i zrzuca z siebie wszelką kombinatorykę. Na przykład jedna z graczek po usłyszeniu "NIE" od kogokolwiek zaniecha wszelkich akcji, mrucząc pod nosem, że najchętniej by pozabijała wszystkich (z jej "jestem dobra" nabijamy się naokrągło :P). Wielu postaciom odechciewa się drążenia problemów, jeżeli nie mają jasnego rozwiązania (i mają mi za złe, że npc nie chcą im pomóc od tak).

Zależy to oczywiście od graczy, ale ja sugerowałbym stworzenie własnego systemu opisanego krótką listą atrybutów i kilku umiejętności na krzyż. Bardzo pod tym względem podoba mi się FATE, który premiuje u graczy pomysłowość (wykorzystanie aspektów i nagięcie pewnych elementów do posiadanych umiejętności). Nie skończyłem go jednak jeszcze studiować, więc nie jestem pewien, czy nie posiada on elementów niszczących starą szkołę.
 
Awatar użytkownika
Albiorix
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2265
Rejestracja: pn gru 20, 2010 10:10 pm

Stara Szkoła

śr gru 29, 2010 2:10 pm

Nie wiem jaki jest problem z dawaniem w 3.5 expów za sukcesy. Ja daję po prostu 100 expów * ilość sesji poświęconych na quest za każdego zakończonego questa oraz 100* poziom za każdy wybitny czyn godny profesji i poziomu.

Rozpisałem to szczegółowo i wyszedł długi test ale zasadniczo zasada mieści się w powyższych dwóch zdaniach. Nie ma dodatkowych nagród za rozwiązania niebojowe - jeśli bohaterowie wybiją wszystkich - też dobrze.

Długi tekst o ekspach tu:
http://albi.rootnode.net/wiki/index.php ... wiadczenia

Zastanawiam się nad pomnożeniem tego przez 2 albo 3 bo poziomu robią się strasznie powoli. Niemniej zasada ogólna pozostaje prosta jak kij.

System expów na profesję ma zachęcać graczy do tego, żeby ich postaci starały się zrobić coś wielkiego zgodnego z profesją i żeby wciągali w to resztę drużyny. Reszta drużyny, o ile ma inne profesje, nie dostanie expów profesyjnych ale może będzie oczekiwać od gracza oddania podobnej przysługi.
Promuje również drużyny o zbliżonych profesjach, które mają głęboki sens z punktu widzenia symulacjonizmu - np ekipa 5 wojowników z tego samego oddziału albo 4 magów na ekspedycji badawczej albo trupa 3 bardów ogólnie mają sens w świecie gry choć są słabsze mechanicznie niż wojownik+mag+kapłan+złodziej. W nagrodę, grupa 5 wojowników dostawałaby doświadczenie za wygrywanie tej samej bitwy w przeciwieństwie do wojownik+mag+kapłan+złodziej.
Ostatnio zmieniony śr gru 29, 2010 2:12 pm przez Albiorix, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Sadhaka
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 7
Rejestracja: sob sty 08, 2011 2:03 am

Re: Stara Szkoła

śr sty 19, 2011 4:10 pm

Do old-schoolowych sesji polecam the Basic Fantasy RPG. Jest to darmowy system, więc zamiast się rozpisywać - sami zerknijcie.
http://www.basicfantasy.org/

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość