Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
Sadhaka
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 7
Rejestracja: sob sty 08, 2011 2:03 am

Jeżeli nowy Mag nie wyjdzie...

sob sty 22, 2011 11:13 am

Witam!
Niedawno kupiłem Maga Wstąpienie po tym jak usłyszałem o trudnościach wydawniczych z nową edycją. Nie posiadam podręcznika do nowego Świata Mroku, ale słyszałem o tym, że mechanika jest udoskonalona. Nie będę się rozpisywał:

Czy posiadając podręcznik do Maga z drugiej edycji mogę dokonać łatwego update'u mechaniki po zakupie podręcznika podstawowego do trzeciej edycji Świata Mroku?

Jeżeli jednak Mag do trzeciej edycji wyjdzie, to proszę o cynk ;)
 
Awatar użytkownika
NoOne3
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1910
Rejestracja: ndz wrz 18, 2005 4:42 pm

Jeżeli nowy Mag nie wyjdzie...

sob sty 22, 2011 1:36 pm

TRZECIA edycja Świata mroku? Czyżby coś mnie ominęło? Chyba, że kolega wlicza do tego wersję Monte Cook'a. Albo jakieś poprawki do wydania.

Zgodnie z moją wiedzą Mag, jak cały WoD dzieli się na nowy i stary.
Mage: the Ascension - czyli Wstąpienie i
Mage: the Awakening - czyli niedoszłe Przebudzenie

Nowego maga po naszemu na razie nie ma i się zdecydowanie nie zanosi. Linia zamknęła się na dwóch z trzech (najbardziej podstawowych trzech :P) podstawek i jednym dodatku (Second Sight, vel Oczyma Duszy).

A co do mechaniki, to nowy świat - nowe zasady. Mechanika jest zupełnie nowa, tyle że wykorzystuje te same kości. przeróbek jednej na drugą można dokonywać tylko jako "a jak by to było w starej/nowej mechanice" i wymyślaniu od podstaw. Dodatkowo w nMagu, w którym za bardzo nie siedzę inny jest pogląd na magię i wiele rzeczy nie ma swoich odpowiedników, tak w mechanice jak i w systemie w ogóle.
Ostatnio zmieniony pt paź 26, 2012 8:53 am przez NoOne3, łącznie zmieniany 3 razy.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Albiorix
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2265
Rejestracja: pn gru 20, 2010 10:10 pm

Jeżeli nowy Mag nie wyjdzie...

sob sty 22, 2011 2:37 pm

Mechanika przeszla niewielkie, kosmetyczne poprawki i naprawde jest lepsza pod paroma wzhledami._

Prowadzenie starego maga z nowa mechanika nie jest problemem oprocz zasad magii - tworzenie postaci, walka, testy umiejetnosci, sila woli, obrona - luzik, sam tak robie.

Sfery i arete trzeba raczej wypunktowac wedlug starych zasad bo w postawce nwoda tego nie znajdziesz a w nmagu to
nie jest kompatybilne bo w nmagu sa sfery w parach zwiazane z nowym podzialem magow na 5 typow i 5 organizacji. W omagu jest jakos chyba 9 grupo-organizacji. Ogolnie, omag jest ciekawszy w zalozeniach choc caly swiat oprocz magow jest ogolnie bardziej glupawy.
 
Awatar użytkownika
Vukodlak
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1622
Rejestracja: śr maja 11, 2005 4:41 pm

Jeżeli nowy Mag nie wyjdzie...

sob sty 22, 2011 5:22 pm

Sadhaka pisze:
Czy posiadając podręcznik do Maga z drugiej edycji mogę dokonać łatwego update'u mechaniki po zakupie podręcznika podstawowego do trzeciej edycji Świata Mroku?


Technicznie rzecz biorąc - tak. Ale to będzie mechanika podstawowa, Sfery, Arete i tego typu bzdury musisz opracować sam. Gdybyś chciał smażyć oMaga na nMaga, to najlepiej byłoby po prostu kupić podstawkę do Awakening. Przynajmniej miałbyś ogólny opis mechaniki nowej magii i łatwiej byłoby przekonwertować magię (jest kilka rzeczy w Awakening, których kompletnie brakowało w Ascension).

Sadhaka pisze:
Jeżeli jednak Mag do trzeciej edycji wyjdzie, to proszę o cynk


Awakening raczej nie wyjdzie po polsku - ISA dała ciała na całej linii. Już wspomniano, że nie jest to też trzecia edycja systemu. Awakening to nie kontynuacja Ascension - to zupełnie nowa gra, która ma kilka podobnych rzecz. Generalnie Awakening, w przeciwieństwie do Ascension, jest grą o magach właśnie, a nie o czymś co magów przypomina.

Albiorix pisze:
Sfery i arete trzeba raczej wypunktowac wedlug starych zasad bo w postawce nwoda tego nie znajdziesz a w nmagu to nie jest kompatybilne bo w nmagu sa sfery w parach zwiazane z nowym podzialem magow na 5 typow i 5 organizacji.


No, ale chyba bardziej chodzi o mechanikę samych Sfer, a nie ich umiejscowienie w świecie gry. Nie ma żadnego problemu w przeróbce mechanicznej Sfer na Arkana - nie musi wcale iść za tym wciskanie 5 Ścieżek itp. Arkana z Awakening to trochę inna rzecz, niż Sfery z Ascension.
 
Awatar użytkownika
mortmaire
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 16
Rejestracja: śr sie 18, 2010 9:03 am

Re: Jeżeli nowy Mag nie wyjdzie...

śr sty 26, 2011 11:03 am

Prowadzę sesję PBF starego Maga i mam w tej chwili problem jak połączyć zasady owodowe z nwodowymi. Największy problem to Sfery, Arete oraz Wady i Zalety, tudzież Punkty Wolne - w starym WoD przy odpowiednim minmaxingu byłeś w stanie osiągnąć duże ilości punktów Sfer, w nowym nie ma takiej możliwości. Natomiast jeśli chodzi o założenia i fluff nowego Maga... umówmy się, lepiej w ogóle nie podchodzić wtedy do starego - być może coś siedzi w nowym, ale cały Magowski klimat poszedł z dymem.
 
Awatar użytkownika
Albiorix
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2265
Rejestracja: pn gru 20, 2010 10:10 pm

Jeżeli nowy Mag nie wyjdzie...

śr sty 26, 2011 1:12 pm

Ja tymczasem prowadziłem jedną sesję technokracji i nie mam problemu z kropkologią. W sumie dla sfer dałem własne zasady wyssane z palca (masz 6 kropek w sferach max 3 lub jedną sferę na 4. Niektóre konwencje nie mają niektórych sfer. Koniec). Brak tysięcy dodatkowych kropek z wad (dzięki temu że w nWoDzie wady nie odgrywają takiej roli w munchkinizowaniu postaci) raczej ułatwia zarządzanie kropkami. Dałem postaciom dwie kategorie punktów - jedne specjalnie na pozycję w Technokracji (piramidka zaczyna im się dopiero od 5 kropki) drugie - zwykłe punkty wolne z nWoDa, wydawane jak punkty doświadczenia.
Postaci i tak wyszły potężne, ale mają ku temu dobry powód - są w Technokracji a Technokracja jest po prostu super fajna ;D Albo inaczej - technokracja nie rządziłaby światem gdyby była dużo cieńsza od całej nadnaturalnej hałastry którą musi kontrolować.
Ostatnio zmieniony śr sty 26, 2011 1:13 pm przez Albiorix, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Vukodlak
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1622
Rejestracja: śr maja 11, 2005 4:41 pm

Jeżeli nowy Mag nie wyjdzie...

śr sty 26, 2011 5:39 pm

mortmaire pisze:
Prowadzę sesję PBF starego Maga i mam w tej chwili problem jak połączyć zasady owodowe z nwodowymi. Największy problem to Sfery, Arete oraz Wady i Zalety, tudzież Punkty Wolne - w starym WoD przy odpowiednim minmaxingu byłeś w stanie osiągnąć duże ilości punktów Sfer, w nowym nie ma takiej możliwości.


W nWoD generalnie obcięto możliwości postaci, nie tylko na starcie, ale też maksymalny potencjał różnych mocy nadnaturali. Jakie konkretnie masz problemy na polu Sfer i Arete, jeśli wolno spytać? Mnie się wydawało, że właśnie te rzeczy najłatwiej przepisać na nowe zasady. Zaltey rzeczywiście mogą stanowić problem, bo trzeba teraz wysmażyć i wartość w kropkach, a to nie zawsze jest proste. Niektóre trzeba wręcz odrzucić, tak jak zdecydowaną większość Wad.

mortmaire pisze:
Natomiast jeśli chodzi o założenia i fluff nowego Maga... umówmy się, lepiej w ogóle nie podchodzić wtedy do starego - być może coś siedzi w nowym, ale cały Magowski klimat poszedł z dymem.


Wiesz, zależy. W pewnym momencie doszedłem do wniosku, że Wstąpienie nie ma nic wspólnego z magami i magią. Być może paradoksalne, ale w pewnym sensie mag to tylko maska, równie dobrze gra mogłaby się nazywać Prawnik: Zdziczenie i większość zaangażowanych graczy w Maga dalej świetnie by się bawiła, jeśli tylko dobrze wkomponować podstawowe idee ze Wstąpienia. Akurat Awakening daje mi to, czego chcę - grę o magach i magii we współczesnym świecie, a nie filozofów, którzy próbują wymusić na wszystkich swoją wizję metafizyki. Jakoś nigdy nie lubiłem subiektywnej rzeczywistości, walk o paradygmat (choć to niekiedy miało swój klimat, niekiedy..) - w sumie tych rzeczy, które są podstawą Wstąpienia. Gusta, jak mniemam.

Szkoda tylko Technokracji (której szczerze nienawidzę, ale jednak idea ma swój polot) i ogólnego nastroju ukrywania się oraz wojny podjazdowej. Ale dwa ostatnie w nMagu da się czasami odwzorować.
 
Awatar użytkownika
Albiorix
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2265
Rejestracja: pn gru 20, 2010 10:10 pm

Jeżeli nowy Mag nie wyjdzie...

śr sty 26, 2011 5:53 pm

nMag jest po prostu grą o magach, którzy miotają czary i są w miarę wystylizowani na archetypy okultystyczne z prawdziwego świata. W sumie mi się nie podoba za bardzo bo nie przemawiają do mnie tradycje przekazywane od Atlantydy. nMag ma za to jedną gigantyczną zaletę - jest kompatybilny z innymi systemami nWoDa. Stare systemy nie są kompatybilne wzajemnie, z własnymi dodatkami i w ogóle z niczym. A już na pewno stary Mag, w którym magowie są z założenia początkującymi bogami wszechmogącymi.
 
Awatar użytkownika
Vukodlak
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1622
Rejestracja: śr maja 11, 2005 4:41 pm

Jeżeli nowy Mag nie wyjdzie...

śr sty 26, 2011 6:22 pm

Albiorix pisze:
nMag jest po prostu grą o magach, którzy miotają czary i są w miarę wystylizowani na archetypy okultystyczne z prawdziwego świata.


To "w miarę" jest tutaj chyba kluczowe, bo ostatecznie się okazuje, że to tylko bardzo pozorne. Możnaby wręcz postawić tezę, że Ścieżki są inspirowane typowymi czarodziejami z fantasy: Acanthus - iluzionista, Mastigos - demonolog, Moros - nekromanta, Obrimos - elementalista, Thyrsus - druid. Tylko, że te idee nie do końca są słuszne, bo mechanika pokazuje troszkę coś innego.

To właśnie Tradycje ze Wstąpienia starały się bardziej oddać okultystów i magików z różnych stron świata - nie licząc WA i SE.

Albiorix pisze:
W sumie mi się nie podoba za bardzo bo nie przemawiają do mnie tradycje przekazywane od Atlantydy.


Wiesz, mam podobnie z Atlantydą, przynajmniej do pewnego stopnia. Same Zakony jednak bardzo mi się podobają i kupuję koncept. W sumie solidny kop w twarz, jaki Awakening na samym początku podręcznika daje podstawowym założeniom Wstąpienia, ma na celu właśnie zwrócenie uwagi na kwestie magii, tajemnicy i tego typu rzeczy. Atlantyda zaś ironicznie nie przeszkadza, bo można ją potraktować jako zwykła bajkę dla małych czarodziejków. Niemniej jednak jeśli ktoś woli subiektywną rzeczywistość i jej dynamiczne kształtowanie, to system nie jest po prostu dla niego. Bo i magia w Awakening jest, w myśl Wstąpienia, statyczna i uporządkowana.

Albiorix pisze:
nMag ma za to jedną gigantyczną zaletę - jest kompatybilny z innymi systemami nWoDa. Stare systemy nie są kompatybilne wzajemnie, z własnymi dodatkami i w ogóle z niczym. A już na pewno stary Mag, w którym magowie są z założenia początkującymi bogami wszechmogącymi.


Uważałbym na taką zaletę. W kontekście miłośnika Wstąpienia to chyba żaden plus. No, przynajmniej w rozważaniu czy przesiąść się na nowego Maga. Rzeczywiście w oWoD kompatybilność systemów nie istniała, a zasad, które miały je wprowadzać było kilka w różnych podręcznikach. Każde inne i średniej jakości. Jednak to odpowiadalo pierwotnym założeniom WoD - one nie były kompatybilne od początku. Lupini w Maskaradzie to nie byli Garou z Apokalipsy. Dopiero później WW połączył niemrawo te systemy w jedno uniwersum, ze szkodą dla każdego z nich moim zdaniem.

A co do ostatniego - Awakening ma bardzo podobne założenie odnośnie Magów - przecież chodzi o wstąpienie do Nadkrain (świetne garnkowe tłumaczenie Supernal Realms, szkoda że nie działa w przypadku innych Supernal "rzeczy"; np. Supernal Magic, Supernal Fire) i walka z Egzarchami o uwolnienie dusz zwykłych śmiertelników i ostateczne Przebudzenie ludzkości. Lub dołączenie do ich grona i władanie Upadłym Światem jako mroczny bóg. Tyle, że po drodze obcięli możliwości.
 
Awatar użytkownika
Headbanger
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 201
Rejestracja: pt maja 21, 2010 12:34 pm

Jeżeli nowy Mag nie wyjdzie...

pn sty 31, 2011 7:16 pm

Jak nie byłem magiem zainteresowany tak powoli się staję... dammit... wiedziałem żeby tego nie czytać. Jeszcze z Requiem się nie ograliśmy :P
 
Awatar użytkownika
Vukodlak
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1622
Rejestracja: śr maja 11, 2005 4:41 pm

Jeżeli nowy Mag nie wyjdzie...

śr lut 02, 2011 2:19 pm

A którym dokładnie? Jak chcesz jakieś info, to wal na priva. Z chęcią pchnę jakieś informacje dla rozjaśnienia i większego zainteresowania.
 
Awatar użytkownika
Headbanger
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 201
Rejestracja: pt maja 21, 2010 12:34 pm

Jeżeli nowy Mag nie wyjdzie...

czw lut 03, 2011 4:28 pm

nowego a jakiego?! Tylko przechodzenie przez 200 stron rot mnie nieco... odstrasza...
 
Awatar użytkownika
Vukodlak
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1622
Rejestracja: śr maja 11, 2005 4:41 pm

Jeżeli nowy Mag nie wyjdzie...

czw lut 03, 2011 4:36 pm

Heh, na rozdział z rotami jest sposób - trzeba znaleźć klucz. W dalszym ciągu to zmarnowane 200 stron z podręcznika, ale jak się go dokładniej przejrzy, to lepiej wypływa dokładny limit mocy każdej kropki Arcanum. No, potrafi być pomocny, wbrew pozorom - jednak nie zmienia to faktu, że WW mógł nie traktować fanów jak kretynów i wykorzystać ze 150 stron na dokładne opisy możliwości poziomów, a resztę na roty.
 
Awatar użytkownika
ironfist
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 68
Rejestracja: sob mar 10, 2007 11:50 pm

Jeżeli nowy Mag nie wyjdzie...

wt kwie 10, 2012 7:57 pm

Jak Wstąpienie po prostu ja i moja ekipa pokochaliśmy i graliśmy wiele wiele sesji (jakoś ~150-200), to do Przebudzenia nie byliśmy w stanie się przekonać. Właśnie przez te "przeklęte" 200 stron hehe :) No ale, powoli zaczyna mi wracać chrapka na maga - poprowadzę pewnie w mocno zmutowanej i powykręcanej wersji - taki mix Wstąpienia i Przebudzenia pod moją (bardzo specyficzną;)) ekipę :)
 
Awatar użytkownika
Nephand
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 180
Rejestracja: pn kwie 28, 2003 7:48 am

Re: Jeżeli nowy Mag nie wyjdzie...

sob kwie 14, 2012 1:07 pm

ironfist pisze:
do Przebudzenia nie byliśmy w stanie się przekonać. Właśnie przez te "przeklęte" 200 stron hehe :) No ale, powoli zaczyna mi wracać chrapka na maga


Na początek w zupełności wystarczy przeczytać nagłówki opisujące potencjał na każdym poziomie arkanum i tylko przejrzeć pobieżnie przykładowe roty. Później w miarę postępu rozgrywek, oraz dalszego kartkowania podręcznika, informacje same wchodzą do głowy.
 
Awatar użytkownika
ironfist
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 68
Rejestracja: sob mar 10, 2007 11:50 pm

Jeżeli nowy Mag nie wyjdzie...

wt kwie 17, 2012 1:44 am

Nie ma bata abym przeczytał wszystko (obecnie). Zbyt dużo roboty, i jak mam czas wolny, to jest jego bardzo mało w tygodniu. Chyba by mnie pogięło gdybym miał czytać 200 stron czarów wtedy heheh :P Dlatego co najwyżej, za Twoją radą, przejrzę to co tam jest ;)
 
Awatar użytkownika
Nephand
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 180
Rejestracja: pn kwie 28, 2003 7:48 am

Jeżeli nowy Mag nie wyjdzie...

wt kwie 17, 2012 8:07 pm

Jeśli masz dostęp do Tome of Mysteries, to polecam przejrzeć dział z "magical practicies". Jest on o wiele bardziej przyswajalny od listy rot z podstawki, a co najważniejsze, fajnie porządkuje wiedzę co się da, a co nie na każdym poziomie znajomości arkanum.
 
Awatar użytkownika
ironfist
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 68
Rejestracja: sob mar 10, 2007 11:50 pm

Jeżeli nowy Mag nie wyjdzie...

śr kwie 18, 2012 8:10 pm

Dzięki. Akurat nie mam tego booka, ale spróbuję gdzieś go dorwać :)

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości