Trzy Pierścienie dla królów elfów pod otwartym niebem,
Siedem dla władców krasnali w kamiennych pałacach,
Dziewięć dla śmiertelników, ludzi śmierci poległych,
Jeden dla Władcy Ciemności na czarnym tronie
W Krainie Mordor, gdzie zaległy cienie,
Jeden, by wszystkimi rządzić, Jeden, by wszystkie odnaleźć,
Jeden, by wszystkie zgromadzić i w ciemności związać
W Krainie Mordor gdzie zaległy cienie.
W tym chciałbym zwrócić uwagę na Śrudziemie- świat J.R.R.Tolkiena gdzie jest wiele możliwości wykorzystania go w D&D- Prosto jest zrobić przygody na podstawie książki wymaga to jednak cierpliwości a ponieważ akcja powinna się zacząć w 2954roku trzeciej ery według kalendarza Rohamu nie należy robić dużych przerw(po zniszczeniu pierścienia jest 120 lat pokoju a potem ogromnie nudno, a wcześniej bardziej byłoby to związane raczej z Hobbitem-60 lat to wcale przecież nie mało)potrzebna jest jednak znajomości książki, mapy do niej oraz przystosowania(gracze powinni wiedzieć jak najmniej a MP jak najwięcej)- oto bardzo uogólnienie zmian zrobienia przygód w danym świecie oraz uproszczone pomoce do tworzenia sławnych bohaterów oraz potworów:
1.KLASY:
Barbarzyńca:Bardzo rzadcy i występują jedynie u ludzi, orków i krasnoludów(Gimli może posiadać w tej klasie kilka poziomów).
Bard:Niezwykle rzadcy występują jedynie u elfów i ludzi.
Kapłan:Sporadycznie mogą występować u elfów i ludzi(jeżeli korzystasz z tego wariantu gandalf w 2częśći ma w tej klasie przynajmniej 1poziom).
Mnich:Nie występują w Śrudziemiu.
Wojownik:Pospolici występują często u ludzi orków elfów krasnoludów oraz ludzi(Aragorn, Gimli, Legolas oraz Boromir mają w tej klasie przynajmniej kilka poziomów).
Czarodziej:Jedynymi postaciami które opcjonalnie mają tą klasę to Suruman oraz Gandalf ale jest ogólnie zbędna ponieważ nikt w Śrudziemiu nie nosi księgi czarów(chowańcem Gandalfa byłby nietoperz a Surumana kruk).
Zaklinacz:Gandalf oraz Suruman moją poziomy w tej klasie ale ich zaklęcia powinny być ograniczone do czarodzieja.
Łotrzyk:Są bardzo pospolici u ludzi, orków i hobbitów więc Mariadok Gollum(Smeagol), Brandybuk(Marry) oraz Pergrin Tuk(Pipin) powinni mieć pare poziomów w tej klasie.
Tropiciel:Są części u elfów i ludzi ale u innych ras spotyka się ich sporadycznie(Aragorn i Legolas powinni mieć przynajmniej kilka poziomów w tej klasie a ich ulubionymi wrogami byliby rzecz jasna goblinoidzi).
Druid:Jeżeli wogule występują to tylko u elfów oraz sporadycznie u hobbitów oraz ludzi.
Paladyn:Rzadcy ale występują u ludzi oraz elfów(Aragorn oraz Gandalf ma w drugiej części przynajmniej 1poziom w tej klasie, wierzchowcem Gandalfa jest snieżnogrzywy).
2.INNE KLASY:
(Krainy Wshodu):W Śródziemiu nie występuje żadna klasa z kultur dalekiego wschodu.
(Podręcznik Psionki):W Śródziemiu nie występuje żadna klasa związana z psionką.
3.RASY:
Krasnoludy:Praktycznie wymarły(w książce tylko kilka postaci jest krasnoludami a to z powodu ataku orków i goblinów na Morię, Gimli jest członkiem tej rasy).
Ludzie:Jak zwykle są najpowszechniejsi i około40% społeczności to właśnie ludzie(10%to hobbici,15%elfy,1%krasnoludy a reszta to orki, (Gandalf, Aragorn i Boromir zaliczają się do rasy ludzi, występują powszechnie praktycznie wszędzie ale ich wielkie skupiska znajdują się w Rohamie oraz Gondorze).
Elfy:Rzadkie ale występują- każdy z nich dostaje po urodzeniu zapewnia im nieśmiertelność(nieśmiertelność a nie niezniszczalność!, są niepodatne na choroby a Legolas zalicza się do tej rasy).
Niziołki:W Śrudziemiu zwą je Hobbitami i dodatkowo posiadają włochate stopy ze stwardniałą podeszwą przez co rzadko noszą buty(Frodo Bagins, Samwise Gamree, Mariadok Brandybuck(Marry), Peregrin Tuk(Pipin), Bilbo Bagins oraz Gollum(Smeagol) należą do tej rasy, występują praktycznie tylko w Shire, Bree ale w Gondorze słyszano legendy o małych ludziach, enty nie znają wogule niziołków przez co z początku nie wiedzą z kim mają doczynienia).
Gnomy:Gnomy nie występują w Śrudziemiu.
Półelfy:Półelfy są niezwykle rzadkie w Śrudziemiu ale spotyka się je na terenach gdzie w pobliżu są osady ludzi i elfów.
Półorkowie:Półorkowie występują pospolicie w Śrudziemiu i są połączeniem złych duchów z ludźmi, walczą dla Saurona.
4.POTWORY:
Orkowie:Walczą dla Saurona a ich większość stacjonuje w Mordorze.
Ogromny orzeł:Rodowite potwory Tolkiena(Gandalf przyjaźni się z ich królem, wyttępują głównie w górach i lasach).
Worgi:Są to dzieła Tolkiena więc nie ma w nich żadnych zmian(Najczęściej spotyka się je z orkami lub goblinami na grzbietach).
Zartan(patrz księga broni i ekwipunku):W Śrudziemiu znane są jako Fastikalony i słyną z zanurzania się po zapaleniu na ich grzbiecie ogniska.
Bestia mroku(patrz potwory faerunu):Są to wierzchowce Nuzguli-wielkie wynaturzeniami nie mają mocy zaklęć, nie słabną w świetle dziennym,zasięg ugryzienia zwiększony o 1,5 m, brak trującego żądła na ogonie (trucizna "przechodzi" na ugryzienie), z dodaną aurą smrodu (jak troglodyta, ale wyższe ST - zależne od Bd) i wrzaskiem (raz na 1k4 +4 minuty; wywołuje efekt analogiczny do Strachu we wszystkich istotach w promieniu 30 m, którym nie powiedzie się rzut obronny na Wolę; ST 13 + mod. z Bd).
Potworny pająk:W Śrudziemiu są bardzo pospolite ale szczególnie zasłynęły dzięki Szalobie(jest ona czarcim kolosalnym pająkiem sieciowcem i nienawidzi światła).
Kraken:Są rzadko spotykane ale jeden z nich znajduje się w sadzawce na którą natrafia drużyna pierścienia.
Kruk:Śrudziemiu zwą je krebinami, zawsze mają neutralny zły charakter i służą Sauronowi jako zwiadowcy(Suruman może posiadać jednego jako chowańca).
Kucyk(wszystkie):Często występują na terenie ziem krasnoludów oraz niziołków(jest to spowodowane prawdopodobnie ich małą wysokością oraz zdolnością noszenia dużych ciężarów).
Dzik(każdy):Są one pospolitą zwierzyną łowną ale niejeden myśliwy stał się ich ofiarą(zwłaszcza ich złowieszczych odpowiedników)
K"zzin:Nowy potwór posiadający śmiertelną chorobę którego statyki stworzę gdy temat będzie miał dostateczne powodzenie.
Nietoperz(wszystkie):Są dziełami samego Saurona i występują najczęściej właśnie na jego ziemiach.
Drzewiec:Tolkien nazwał je Entami-posiadają własny powolny język, czasami wpadają w szał(jak u barbarzyńcy) oraz wyglądają jakby były stworzone z starego pokrytego mchem drewna(ich liczba ciągle maleje-a to z powodu że istnieją tylko ich samce oraz że "drzewieją", olbrzymi przedstawiciel tej rasy zwany po prostu Drzewcem jest umownym królem Entów oraz przyjaźni się po jakimś czasie z Marrym oraz Pipinem którzy zmobilizowali go do walki przeciw Surumanowi).
Vasharowie(patrz księga plugawego mroku):Ta rasa występuje jedynie jako Nuzgule(9) to wielopoziomowi rycerze śmierci którzy służą Sauronowi, w Śródziemiu są nazywani czarnymi nezeryjczykami.
Gobliny:Nie ma w nich żadnych zmian ale często posiadają atut dobrowalna deformacja(z księgi plugawego mroku).
Koń(każdy):Występują one pospolicie w Śrudziemiu ale legendarny i złowieszczy(patrz władcy dziczy lub księga potworów2) występuje bardzo rzadko(każdy koń rozumie elficki, a ich legendarny półniebiański przedstawiciel "snieżnogrzywy" służy wiernie Gandalfowi, na początku kilka złowieszczych czarcich koni służy także Nuzgulom).
Zjawy:Służą one przez krótki okres Aragornowi i posiadają standardowe moce(można nawet użyć przykładu).
Niedźwiedziołak:Hobbit wspomina o Beoringach którzy byli plemieniem ludzi-naturalnych niedźwieziołaków-wojowników nie zarażają one jednak linkotopią- jeden z nich jest przyjacielem Gandalfa.
Hobgobliny:Zastępują one statykami Uruk-hai i zawsze posiadają mistrzowski wielki miecz, powęż, zbroję płytową i są niepodatne na ból.
Ogr:Zastępuje on trolla ponieważ Tolkien prawdopodobnie miał je na myśli ale jego nazwa pasuje do zupełnie innego potwora(kamienieją one w świetle słonecznym, ale Suruman po jakimś czasie wynajduje sposób na zapobiegnięcie temu).
Balor:Balrog to nic innego jak balor-półżywiołak(ognia) bez zdolności czaropodobnych(szablon półżywiołaka znajduje się w księdze planów oraz w powrocie do świątyni złych żywiołów.
Olifant:To złowieszczy słoń(Patrz władcy dziczy, księga potworów2) z landrami i z howdah w którym zawsze siedzą źli ludzie(sam zawsze jest neutralny zły).
WIĘCEJ STWORZEŃ ŚRÓDZIEMIA NIE STANOWI ZAGROŻENIA DLA ZDROWIA(I, LUB) ŻYCIA ISTOT O ROZMIARACH LUDZI.
5.PROPONOWANE PORADY DO TWORZENIA WAŻNIEJSZYCH POSTACI
Frodo:Główny bohater-Hobbit jest głównym bohaterem i prawie nigdy nie zdejmuje pierścienia władzy z łańcuszka.
Gollum:Niegdyś niziołek-teraz potwór posiada poziomy łotrzyka oraz atut deformacja:chudość znajdujący się w księdze plugawego mroku.
Suruman:Zły czarodziej uważany najogólniej za Generała Mordoru.
Gimli:Barbarzyński krasnolud który razem z Legolasem bawi się często w "liczenie trupów".
Samwise gamree:Dzielny ogrodnik Froda będący również hobbitem.
Gandalf:Człowiek-Czarodziej na początku występuje pod przydomkiem szary ale w drugiej zmienia go na biały(W Morii ma przynajmniej 13poziomów czarodzieja a po pokonaniu Balroga staje się bohaterem epickim).
Aragorn:Człowiek-Tropiciel-Paladyn który jest królem znanym powszechniej pod przydomkiem obieżyświat.
Meriaduk Brandybuck(Merry):Niezły rozrabiaka-hobbit, razem z Perginem są świetnymi kumplami.
Peregrin Tuk(Pipin):Niezły śpiewak-razem z maridukiem wojują świat.
Legolas:Elf-Tropiciel który nienawidzi orków ale razem z Gimlim kłócą się kto zabije ich więcej.
Boromir:Człowiek-wojownik najgorsza postać do gry-umiera prawie od razu i ma bardzo słabą wolę.
6.INNE:
Już niedługo klasa prestiżowa jeźdźca Rohrimmów oraz rycerza Gondoru oraz nowy potwór K"azzin.
Na koniec test na Tolkiena:
Na samym początku zalicz sobie 1 punkt za każde przeczytanie "Hobbita" i 2 punkty za "Władcę Pierścieni"
5 punktów jeśli przeczytałeś wszystkie dodatki do "WP"
3 punkty za każde przeczytanie "Silmarillionu"
5 punktów za każdą inną pracę Tolkiena, którą przeczytałeś
1.Dodaj jeden punkt za każde odwiedziny tej witryny
2.Jeśli masz jakiś tolkienowski plakat w swojej sypialni, dodaj 1 punkt
3.Jeśli masz własną stronę internetową poświęconą Tolkienowi, dodaj 3
4.Jeśli zdażyło Ci się nazwać jakieś zwierzątko imieniem jakiejś tolkienowskiej postaci, dodaj 1
5.Jeśli zdażyło Ci się nazwać dziecko imieniem jakiejś tolkienowskiej postaci (ksywki się nie liczą!), dodaj 5
6.Jeśli oficjalnie i legalnie zmieniłeś swoje własne imię na imię jakiejś tolkienowskiej postaci, dodaj 10
7.Jeśli Twoim ideałem partnera (-rki) jest ktoś taki jak Aragorn/Galadriela, dodaj 1
8.Jeśli chciałbyś, aby Twoim dziadkiem był Gandalf, dodaj 1
9.Jeśli bóg, któremu oddajesz cześć nazywa się Iluvatar, dodaj 10
10.Jeśli planujesz koczować, by zdobyć bilety kiedy "WP" będzie wchodził na ekrany kin, dodaj 5
11.Jeśli potrafisz słowo w słowo cytować duże części "WP", dodaj 1
12.Jeśli znasz prawdziwe imię ktoregokolwiek Nazgula, dodaj 1
13.Jeśli zdażyło Ci się przygotowywać Lembasy lub miruvor wg własnego przepisu, dodaj 1
14.Jeśli zdażyło Ci się przebrać na przyjęcie za jakąś tolkienowską postać, dodaj 1
15.Jeśli zdażyło Ci się przebrać dla zgrywu za jakąś tolkienowską postać, dodaj 3
16.Jeśli jesteś dumny ze swoich owłosionych stóp, dodaj 1
17.Jeśli jesteś dumny ze swoich owłosionych pleców, odejmij 3
18.Jeśli zdażyło Ci się grać hobbitem lub strażnikiem w jakiejś grze fabularnej (rpg), dodaj 1
19.Jeśli jakieś miejsca przypominają Ci Śródziemie, dodaj 1
20.Jeśli zdażyło Ci się umiescić na dworcu, murze, estakadzie, pulpicie itp. grafitti "Frodo żyje!", dodaj 3
21.Jeśli wiesz co to jest Orzeł i Dziecko [Eagle and Child], dodaj 3
22.Jeśli zdażyło Ci się w czasie rozmowy słowa ["dwimmerlaik"], dodaj 5
23.Jeśli widziałeś film "WP" Bakshiego, dodaj 1
24.Jeśli widziałeś film "WP" Bakshiego i Ci się podoba, odejmij 5
--------------------------------------------------------------------------------
Punktacja:
1 - 10 : Hej, pomyliłeś strony, koleś. "Władca Pierścieni" to nie "Stone Cold Steve Austin"
11 - 30 : Młody hobbit, nigdy nie opuścił Shire
31 - 40 : Byłeś kiedyś tak daleko jak w Bree
41 - 60 : Byłeś kilka razy "tam i z powrotem"
61 - 80 : Elf Puszczański (Leśny)
81 - 100 : Elf Wysokiego Rodu
101 - 120 : Jesteś zaginionym Istari
121 i więcej : Czystej krwi Valar!