Student of Warfare jest levelerem, tzn posiada specyficzną zdolność Level up oraz rozpiskę statystyk zależnie od poziomu.
Gdy go wystawiasz, jego statystyki są takie jak te pokazane na równym poziomie ze zdolnością Level up - w tym wypadku 1/1 bez specjalnych właściwości.
Za każdym razem, gdy odpalisz zdolność Level up (zagrywana jak sorcery) kładziesz level counter na Studenta. Zależnie od ilości counterów zmieniają się jego charakterystyki - pod pierwszym "piętrem" statystyk (tych bazowych) masz, po lewo, okienko opisane jako "level 2-6" a obok niego zdolność First strike i statystyki 3/3; oznacza to, że gdy masz od dwóch do sześciu level counterów na Studencie, to jego statystyki zmieniają się na 3/3 i zyskuje First strike. Analogicznie dla opcji opisanej przy levelu 7+ (siedem lub wyższym).
Planeswalkerzy to nieco bardziej skomplikowany typ karty
Planeswalker jest oddzielnym typem karty i posiada charakterystyczne podtypy - oznaczają one jaką postacią jest dany planeswalker; ma to zastosowanie w regule (nieco podobnej do legend rule) wedle której jeżeli na stole jest więcej niż jeden planeswalker danego typu, obaj schodzą na cmentarz (np. jeżeli masz wystawioną
Elspeth Tirel a przeciwnik zagra
Elspeth, Knight-Errant, obie idą na cmentarz gdyż równocześnie w grze jest dwóch planeswalkerów o typie "Elspeth").
Planeswalker wchodzi do gry z ustaloną liczbą loyalty counterów (tyle ile ma wpisane na "tarczy" w prawym dolnym rogu karty). Jeżeli ich ilość spadnie do zera, planeswalker schodzi na grave.
Wszyscy planeswalkerzy mają kilka zdolności o ustalonym koszcie i efekcie; zazwyczaj co najmniej jedna z nich ma "dodatni koszt", tzn. użycie danej ability dołoży na planeswalkera loyalty countery. Wszystkie zdolności planeswalkerów mogą być zagrywane jedynie jako sorcery.
Wszystkie obrażenia jakie otrzyma planeswalker mają efekt w postaci zdjęcia z niego ilości loyalty counterów równej zadanym obrażeniom. "Uszkodzić" planeswalkera można na dwa sposoby:
- kiedy deklarujesz atak na gracza który kontroluje conajmniej jednego planeswalkera, określasz kogo każdy stwór z osobna atakuje (gracza lub konkretnego planeswalkera); atakujące planeswalkera, niezablokowane stwory zadają mu obrażenia równe swojemu atakowi (przeciwnik może blokować atakujących tak samo jak w sytuacji gdy to jego atakujesz)
-za każdym razem gdy zadajesz graczowi noncombat damage, możesz zadeklarować redirect tych obrażeń na konkretnego planeswalkera który znajduje się pod kontrolą tego gracza; najprościej mówiąc, kiedy odpalasz we wroga
Shock a on nie skontruje go ani nie spreventuje obrażeń z niego, możesz zadecydować, że te dwa punkty obrażeń zostaną zadane wybranemu przez ciebie planeswalkerowi tego gracza