dudek909 pisze:czy mogl by mi ktoś powiedzieć o co chodzi z rozpiskami , ststystykami , atakami ruchami i tym podobnymi? bardzo prosze o odpowiedź..
Postaram się omówić to w miarę przystępnym językiem.
Świat Warhammera zamieszkuje wiele różnych ras. Począwszy od najbardziej uniwersalnych ludzi, poprzez harde krasnoludy, zwinne elfy, krwiożercze wampiry i armie wyznawców Chaosu (którzy biją się z "dobrymi nacjami", a w wolnych chwilach także między sobą - wyznają czterech różnych bogów). Każda figurka ma unikatowe statystyki określające podstawowe współczynniki (jak to nazwałeś statystyki) takie jak:
RUCH - czyli ile cali jednostka może przejść w ciągu jednej tury lub jak szybko uda jej się dojść do szeregów wroga.
WALKA WRĘCZ - parametr określa, jak dobrze postać radzi sobie w zwarciu, gdy w ruch idą miecze, topory, młoty oraz generalnie broń biała. Klasyczna walka.
ZDOLNOŚCI STRZELECKIE - parametr określa, jak dobrze postać radzi sobie z atakami dystansowymi (np jak dobrze strzela z łuku, kuszy czy strzelby). Im wyższy, tym postaci łatwiej jest trafić wrogi model.
SIŁA - poziom krzepy Twojej postaci. Im wyższa, tym łatwiej jest Ci zranić wrogi model.
WYTRZYMAŁOŚĆ - w dużym skrócie: im wyższa, tym Twoja postać ma większe szanse na przeżycie jakiegokolwiek ciosu lub pocisku (w tym magicznego).
ŻYWOTNOŚĆ - ilość ran, jakie może otrzymać postać, nim zostanie zdjęta ze stołu. Szeregowi żołnierze prawie zawsze mają 1, w związku z tym giną od pierwszej rany, natomiast silniejsze postaci (bohaterowie, lordowie) z reguły mają 2 lub więcej żywotności.
ATAKI - parametr określa, jak wiele razy w ciągu tury Twoja postać może próbować trafić wrogą postać w WALCE WRĘCZ. Z reguły zwykły żołnierz może uderzyć raz, dowódca oddziału (o ile takowy jest) posiada już dwa, trzy posiada już bohater, cztery ataki lord (na przykład król krasnoludów). Zdarzają się też zwykłe stwory mające po 2 ataki i więcej, ale to wyjdzie potem
INICJATYWA - określa zwinność postaci. Im wyższa, tym prawdopodobieństwo, iż Twoi żołnierze będą uderzać przed żołnierzami wroga jest większa. Często ma to niebagatelny wpływ na wynik walki.
ZDOLNOŚCI PRZYWÓDCZE - w skrócie: jest to odwaga Twojej postaci/żołnierza. Im wyższa, tym postać trudniej przestraszyć i złamać jej morale w walce wręcz.
Ze względu na to, iż poszczególne modele z różnych armii różnią się pomiędzy sobą, a w Warhammerze rozgrywa się z reguły bitwy, gdzie obie strony dysponują takimi samymi siłami, został wprowadzony system punktowy. Przykładowo hardy wojownik krasnoludzki z pełnym ekwipunkiem (ciężka zbroja, topór i tarcza) kosztuje 9 punktów. Za 9 punktów przeciwnik, który gra armią zielonoskórych może wystawić 3 gobliny z włóczniami i tarczami (3 punkty każdy), które jednak nie mają pancerza i są słabsze od krasnoluda. Jest ich więcej, ale krasnolud jest silniejszy. Generalnie jest tak, że im mocniejsza postać/żołnierz/rydwan/potwór, tym więcej punktów kosztuje, stąd też tworzy się ogólny podział na armie, w których dysponujesz naprawdę wieloma modelami, choć z reguły są one słabe (na przykład gobliny, skaveni) oraz armie, w których dysponujesz z reguły mniejszą ilością modeli niż przeciwnik, jednak Twoje figurki są silniejsze (np. wysokie elfy czy wojownicy chaosu). Jeśli umówisz się na grę na 1500 punktów, układasz sobie listę armii, w której skład wchodzą jednostki oraz bohaterowie (musisz mieć w końcu jakiegoś generała). To są właśnie owe tajemnicze rozpiski
Poszukaj w internecie stron, gdzie jest wszystko wyjaśnione. Podstawa to podręcznik z zasadami!