Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
Lord Xan
Administrator
Administrator
Posty: 608
Rejestracja: ndz gru 07, 2008 7:09 pm

Truespek w Zapomnianych Krainach

pn kwie 04, 2011 5:31 pm

Truname Magic, Magia prawdziwych imion z Tome of Magic jest bardzo specyficzna w swojej naturze. Faerun również jest w tejże specyficzny, a nałożenie ich na siebie generuje pewne nieścisłości. Mówię mianowicie o odkrywaniu prawdziwych imion humanoidów. W podręczniku używa się do tego zwyczajowo testów Wiedzy (miejscowej), jednakże taka umiejętność w ZK nie istnieje w postaci pojedynczej - zamiast tego mamy 60 różnorodnych dziedzin Wiedzy (miejscowej). To trochę utrudnia zadanie Truenamerowi, nawet bardziej niż trochę. Jak to rozwiązać? Nikt nie jest przecież w stanie opanować tylu dziedzin wiedzy, nie ma tyle pkt umiejętności, a jednak odszukiwanie prawdziwych imion wrogich postaci byłoby czymś ciekawym na sesji.
Może dokonać jakiejś substytucji? Wiedza (historia) dla humanoidów? Wszak znajomość przodków mocno ułatwia poszukiwania. Jakieś rady, braci forumowa?
 
Awatar użytkownika
Albiorix
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2265
Rejestracja: pn gru 20, 2010 10:10 pm

Truespek w Zapomnianych Krainach

pn kwie 04, 2011 5:37 pm

Nie tylko w Faerunie ale nigdzie wiedza miejscowa nie występuje pojedynczo. Jeśli w świecie XYZ pochodzisz z Balblandii to twoja wiedza miejscowa to inaczej mówiąc "wiedza o Blablandii".

Jeśli pochodzisz z Poklandii i potrzebujesz skorzystać z umiejętności "wiedza o Blablandii" to idziesz do biblioteki, szkoły, klasztoru, leża smoka albo jaskinii pustelnika w Blablandii i szukasz kogoś kto ci pomoże.
 
Awatar użytkownika
Lord Xan
Administrator
Administrator
Posty: 608
Rejestracja: ndz gru 07, 2008 7:09 pm

Truespek w Zapomnianych Krainach

pn kwie 04, 2011 5:40 pm

W podręczniku Gracza, a więc i w Greyhawku Wiedza (miejscowa) to jedna umiejętność. I tyle. Nie dzieli się na podkategorie. Tome of Magic jest oczywiście skrojony do zwykłego świata D&D, np. Greyhawka właśnie, gdzie nie sprawia to żadnych problemów. Porad co do dostosowania go do Eberronu/Faerunu jest niewiele.
Ostatnio zmieniony pn kwie 04, 2011 5:51 pm przez Lord Xan, łącznie zmieniany 2 razy.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Albiorix
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2265
Rejestracja: pn gru 20, 2010 10:10 pm

Truespek w Zapomnianych Krainach

pn kwie 04, 2011 5:48 pm

No i właśnie "Knowlege - Local" działa ci kiedy jesteś w "local", czyli tam gdzie zaczynałeś kampanię.

No na zdrowy rozum. Załóżmy że wychowałeś się we Wrocławiu. Wiedza Lokalna to w oczywisty sposób jest wiedza o Wrocławiu. Wiesz gdzie są knajpy, gdzie są nocne sklepy, kto jest z mafii a z kim sypia siostra burmistrza. Jeśli się przeniesiesz do Timbuktu to nagle nie poznajesz wszystkich ważnych ludzi i miejsc w Timbuktu - ani w Greyhawku ani w żadnym innym świecie.

Jeśli złożysz kilka dziedzin wiedzy globalnej (historię, geografię itd) do kupy to masz odpowiednik wiedzy lokalnej na całym świecie.
Ostatnio zmieniony pn kwie 04, 2011 5:50 pm przez Albiorix, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Lord Xan
Administrator
Administrator
Posty: 608
Rejestracja: ndz gru 07, 2008 7:09 pm

Truespek w Zapomnianych Krainach

pn kwie 04, 2011 6:05 pm

Oczywiście, na logikę. Mówmy o mechanice, a ta w Podręczniku Gracza od logiki odbiega ;] Rozpiski wielu przykładowych postaci w podręcznikach typu Complete Warrior czy Adventurer posiadają rangi w Knowledge (local), a w żadnym podręczniku nie jest zaznaczone, jakoby skill miał zawężone działanie.
Wiem, że na zdrowy rozsądek wygląda to inaczej, ale potrzebuję arbitrażu zgodnego z zasadami systemu.
Ostatnio zmieniony ndz lip 10, 2016 4:06 am przez Lord Xan, łącznie zmieniany 2 razy.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Deithwen_Addan
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 348
Rejestracja: pn sty 21, 2008 5:43 pm

Re: Truespek w Zapomnianych Krainach

pn kwie 04, 2011 8:39 pm

Opis świata - Zapomniane krainy na stronie 9., w akapicie Umiejętności specyficzne dla regionu, mówi wyraźnie o wiedzy lokalnej : bohater musi sprecyzować, jakiego regionu tyczyć się będzie wiedza (lokalna). Sorry. Rzemiosło też "się nie dzieli", jest podane całościowo, a w opisie umiejętności stoi, że to zbiór różnych, niezależnych od siebie, rękodzielnictw...

No ale głównym tutaj argumentem jest rzeczony akapit w OŚ-ZK, do którego odsyłam :wink:
 
Awatar użytkownika
Lord Xan
Administrator
Administrator
Posty: 608
Rejestracja: ndz gru 07, 2008 7:09 pm

Truespek w Zapomnianych Krainach

pn kwie 04, 2011 9:07 pm

Oj, no przecież wiem, jak to wygląda w zapomnianych krainach. Ba, zaznaczyłem to nawet w pierwszym poście. Ja cały czas chcę tylko otrzymać odpowiedź na pytanie, jak poradzić sobie z poszukiwaniem prawdziwych imion humanoidów ZK, bo typ humanoid wg PG jest niestety zbindowany do wiedzy (miejscowej), a ta w ZK jest właśnie nieciekawa.
Tylko o to :P
 
Awatar użytkownika
Deithwen_Addan
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 348
Rejestracja: pn sty 21, 2008 5:43 pm

Re: Truespek w Zapomnianych Krainach

pn kwie 04, 2011 9:13 pm

To może stwórz nową dziedzinę wiedzy? Skoro w Tome of battle jest Martial lore, to może zrób to na zasadzie Truename lore/knowledge (truename)? Albo rzeczywiscie, bez tworzenia nowych rzeczy, uprość to do wiedzy (historia) i tyle...
 
Awatar użytkownika
Albiorix
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2265
Rejestracja: pn gru 20, 2010 10:10 pm

Truespek w Zapomnianych Krainach

pn kwie 04, 2011 10:29 pm

Ja bym uznał że:

Knowlege local dotyczy krainy pochodzenia postaci ale na wysokich poziomach rozszerza się na krainy sąsiednie. Np na pewnym etapie znajomości historii Polski wiesz też przy okazji nieco o historii Niemiec czy Rosji.

Zrobiłbym to tak: knowlege local -2 dla krain sąsiednich lub silnie związanych (np handlem, kulturą, władcą), -4 dla krajów z którymi nasza ojczyzna ma pośrednie lub nikłe relacje, -6 do krain z których ma jakikolwiek związek kiedykolwiek -8 dla krain z którymi nie ma zupełnie nic wspólnego (ale książki o nich mogły leżeć w tej samej bibliotece przecież).

Inne rozwiącanie: jeśli masz 3 umiejki: knowlege history, royality i religion to najsłabsza z tych trzech to Twoje knowlege local dotyczące całego świata.
 
Awatar użytkownika
Derechin
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 201
Rejestracja: wt gru 23, 2008 9:38 pm

Truespek w Zapomnianych Krainach

wt kwie 05, 2011 6:58 pm

Znajdźmy może jakieś książkowe źródło Magii Prawdziwych Imion. Mnie pierwszy na myśl przychodzi cykl Ziemiomorza Ursuli K. Le Guin. Tam nawet Kurremkamerruk, Mistrz Imion z Roke nie znał wszystkich imion zatok, cieśnin i roślin w całym Ziemiomorzu. Tak samo, imiona rzeczy stosowane na Archipelagu różniły się od tych stosowanych na Rubieżach.

Odnosząc więc to do Faerunu i innych podobnych światów, bazowanie tego na Wiedzy (lokalna) jest dobrym pomysłem. Znalezienie prawdziwego imienia jakiejś osoby jest ciężkim zadaniem i nie powinno wiązać się po prostu z przypomnieniem sobie go (czym, de facto, jest test Wiedzy). Można zastosować też wariant zaproponowany przez Albiorixa, jest całkiem sensowny.

A za pomocą Wiedzy (historia) powinno się móc identyfikować imiona tylko potężnych lub powszechnie znanych bytów, które rzeczywiście w historii się pojawiają.

Oczywiście, to tylko rozwiązanie mające na celu przybliżenie mechaniki D&D do książkowego oryginału (choć nie mam pewności, że tam właśnie się pojawiał taki rodzaj magii po raz pierwszy).

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość