Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
AGrzes
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 1140
Rejestracja: pn gru 30, 2002 5:42 pm

Zawady

sob cze 05, 2010 10:53 am

Zawady są w moim odczuciu jednym z fajniejszych elementów kreacji postaci w SWEX. Zauważyłem że na moich sesjach bardziej chyba niż wszystkie inne elementy definiują postać i nadają jej kształt. Gracze moi często mają problem z wybraniem sobie tylko tylu wad na ile pozwala podręcznik (Choć może to mieć związek z punktami za wady ;) ).

Pomyślałem sobie że można by uzupełnić repertuar wad tworami własnego pomysły, zapraszam do proponowania własnych słabości i komentowania.

Podopieczny (Większa lub Mniejsza)
Postać ma kokoś pod swoją opieką. Kogoś słabszego, niegotowego do samodzielnego radzenia sobie z wyzwaniami jakie świat stawia przed postacią. Jeśli podopieczny stanowi tylko czuły punkt postaci jest to wada mniejsza, jeśli sam pcha się w kłopoty większa.

Piętno porażki(Mniejsza)
Postać stanęła w przeszłości przed wyzwaniem i w krytycznej chwili zawiodła. Ludzie wiedzą ludzie pamiętają, ludzie nie omieszkają o tym przypomnieć. Postawiona ponownie w sytuacji w której zawiodła postać musi wykonać test ducha (Spirit)lub bolesne wspomnienia na chwile biorą górę (postać jest zmieszana (Shaken)).

Dług (Większa lub Mniejsza)
Za postacią ciągną się zobowiązania. Jeśli wierzyciele zatruwają postaci życie w granicach norm społecznych jest to wada mniejsza, jeśli sięgaja po pozaprawne środki egzekucji większa.
 
Ramel

Zawady

sob cze 05, 2010 11:48 am

U mnie czesto biora wiecej, niz moga, mimo, ze puntkow dostaja zawsze 4.

A zawady ciekawe, powiem tylko ze podopieczny pojawia sie w roznych settingach. Z tym, ze pietno porazki jako mniejsza powinien byc slabszy - takie cos, jak jest teraz, powinno byc dla wiekszej przewagi.
 
Awatar użytkownika
AGrzes
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 1140
Rejestracja: pn gru 30, 2002 5:42 pm

Re: Zawady

ndz cze 20, 2010 9:50 pm

Ramel pisze:
Z tym, ze pietno porazki jako mniejsza powinien byc slabszy - takie cos, jak jest teraz, powinno byc dla wiekszej przewagi.
W sumie to można by uzależnić od stopnia ogólności wyzwania. To znaczy jeśli miało by ono dotyczyć większości konfrontacji jakiegoś rodzaju (walka, dyskusja itp) to wada była by większa. Jeśli natomiast tylko konkretnego podzbioru (walka z konkretnym rodzajem przeciwnika, dyskusja z kimś z kim postać jest emocjonalnie związana) to mniejsza. Co i tym sadzisz?

Kolejne 3 zwady:

Parias (Większa)
Postać jest chłopem pańszczyźnianym, zbiegłym niewolnikiem, nielegalnym imigrantem, niedotykalnym. Najgorsze męty patrzą nań z góry, a o jakimkolwiek wsparciu ze strony władz czy służb porządkowych może zapomnieć.
Czy to wystarczająco rożni się od outsidera by tworzyć osobną przewagę?


Obowiązki (Większa lub Mniejsza)
Postać nie jest swobodnym jeźdźcem, ma obowiązki które musi wykonywać. Jeśli wyswobodzenie się od zobowiązań stanowi tylko pewną niedogodność, jak nakłamanie szefowi o pogrzebie babci, jest to wada mniejsza. Jeśli wiąże się z poważnymi konsekwencjami, jak poszukiwanie przez żandarmerię wojskową i oskarżenie o samowolne oddalenie się z jednostki, większa.

Druga połowa (Mniejsza)
Postać znajduje się w romantycznej relacji, co samo w sobie nie jest wadą. Wadą mniejszą natomiast jest sytuacja gdy owa relacja w istotnym stopniu ogranicza i kierunkuje postępowanie postaci. Postać musi przerwać ratowanie świata by wynieść śmieci i pozmywać naczynia. Musi ukrywać swe przygody by nie przerazić wybranka lub wybranki. Musi poświęcać czas i energię by zdobyć i utrzymać jej (jego) serce.

Co Wy na to?

A może ktoś podzieli się swymi zwadami?
 
Ramel

Zawady

ndz cze 20, 2010 10:04 pm

Fajne. Bardzo podobne do roznych zawad z roznych swiatow - co oznacza, ze ludzie podobnie mysla.
 
Awatar użytkownika
Erpegis
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1095
Rejestracja: sob cze 28, 2003 9:18 am

Zawady

ndz cze 20, 2010 10:17 pm

Obowiązki w sumie już istnieją, jako zobowiązanie. Druga połowa to też jest specyficzna forma zobowiązania.
 
Awatar użytkownika
AGrzes
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 1140
Rejestracja: pn gru 30, 2002 5:42 pm

Re: Zawady

ndz cze 20, 2010 10:26 pm

Erpegis pisze:
Obowiązki w sumie już istnieją, jako zobowiązanie. Druga połowa to też jest specyficzna forma zobowiązania.
Do pewnego stopnia się zgadzam, jednak zgodzisz się że zarówno Obowiązki jak i Druga połowa nie są tym co łatwo przychodzi na myśl przy czytaniu opisu Zobowiązania?
Uważam że wady są fajne właśnie o tyle że pozwalają z gotowych cegiełek szybko ułożyć ciekawą postać, tak więc o ile przy podejściu gdy mamy gotową koncepcję i chcemy ją zrealizować ogólne szeroko interpretowane wady wystarczą. To przy szukaniu w zwadach pomysłów na postać lepiej jest dać więcej gotowych wariantów nawet jeśli kreatywnie dało by się jedne podciągnąć pod drugie.

Jakieś dalsze uwagi? Zapraszam do komentowania.
Ostatnio zmieniony ndz cze 20, 2010 10:27 pm przez AGrzes, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Ramel

Zawady

ndz cze 20, 2010 10:27 pm

Ale jak sie przyjrzysz, Erpegisie, to jest czesto zawada Orders, ktora wlasnie tak dziala, jak Obowiazki.

Druga polowa to troszke przerobiony Dependent, swietna zawada.
Ostatnio zmieniony ndz cze 20, 2010 10:36 pm przez Ramel, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
AGrzes
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 1140
Rejestracja: pn gru 30, 2002 5:42 pm

Re: Zawady

sob cze 26, 2010 11:49 am

Przyszło mi do głowy żeby podejść do zagadnienia z trochę innej strony, mianowicie przeanalizować istniejące w podstawce zwady by stwierdzić w jakich obszarach czegoś brakuje.

Na początek podzielił bym wady na cztery kategorie, Fizyczne, Mentalne, Społeczne i Inne
  • Fizyczne - związane z ciałem bohatera i jego możliwościami działania.
    • Niezdara
    • Chuchro
    • Kiepski wzrok
    • Ślepiec
    • Ramol
    • Przygłuchy
    • Kulawy
    • Grubas
    • Jednoręki
    • Jednooki
    • Jednonogi
    • Konus
  • Mentalne - związane z psychiką bohatera i jego możliwościami intelektualnymi
    • Arogancki
    • Długi język
    • Krwiożerczy
    • Ostrożny
    • Tępak
    • Honorowy
    • Ciekawski
    • Straceniec
    • Świr
    • Niedowiarek
    • Chciwy
    • Nawyk
    • Bohaterski
    • Analfabeta
    • Lojalny
    • Wredny
    • Chojrak
    • Pacyfista
    • Fobia
    • Dziwactwo
    • Uparciuch
    • Mściwy
    • Tchórz
  • Społeczne - związane z relacjami bohatera ze światem zewnętrznym i społeczeństwem
    • Wróg
    • Odszczepieniec
    • Biedak
    • Zobowiązanie
    • Poszukiwany
  • Inne - jak sama nazwa wskazuje,wszystko co nie pasuje
    • Pech
    • Dzieciak
    • Brzydal

Jak widać dwie pierwsze kategorie są najmocniej reprezentowane więc można podzielić je jeszcze dalej.
  • Fizyczne
    Upośledzenie zmysłów
    • Kiepski wzrok
    • Ślepiec
    • Jednooki
    • Przygłuchy
    Upośledzenie narządów ruchu
    • Kulawy
    • Jednoręki
    • Jednonogi
    Ogólny brak sprawności
    • Niezdara
    • Chuchro
    • Ramol
    • Grubas
    • Konus
  • Mentalne
    Skazy charakteru
    • Arogancki
    • Krwiożerczy
    • Chciwy
    • Wredny
    • Mściwy
    • Chojrak
    • Uparciuch
    Niedomaganie intelektualne
    • Tępak
    • Analfabeta
    Problematyczna postawa
    • Honorowy
    • Bohaterski
    • Lojalny
    • Niedowiarek
    • Ostrożny
    • Straceniec
    • Ciekawski
    • Pacyfista
    • Tchórz
    Problemy psychiczne
    • Świr
    • Nawyk
    • Fobia
    • Dziwactwo
Jeśli nie zgadzacie się z moją systematyką to piszczcie (sam nie wiem czy zgadzam się z podziałem zwad mentalnych).

Wydaje mi się że wady społeczne są dość słabo reprezentowane, być może zostawiono tu miejsce na elementy specyficzne dla settingów ale i tak w tą kategorię wejdzie sporo zanim wyczerpie się wszystkie możliwości.
Poza tym to zestawienie może pomóc zdecydować gdzie są jeszcze nie zajęte obszary a gdzie lepiej wybrać po prostu najbardziej podobną wadę.

PS. Posługuję się tłumaczeniami z Tego dokumentu
PPS. Mam nadzieję że niczego nie pominąłem.
 
Ramel

Zawady

sob cze 26, 2010 12:01 pm

Spoleczne sa glownie dlatego "slabo reprezentowane", ze tam wszystko zalezy od opisu. Bo odszczepiencem mozna byc na wiele sposob, jednonogim - na jeden :) (no, na dwa, ale wiadomo o co chodzi).
 
Awatar użytkownika
Gerard Heime
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 3299
Rejestracja: czw mar 20, 2003 9:02 am

Zawady

ndz cze 27, 2010 12:42 pm

@Ramel

Punktów dostają zawsze maks 4? A nie maks 2? Myślałem, że można wziąć tylko 1 major (2 pkt) albo dwie minor (1+1pkt).

Co prawda sam zdryfowałem tą zasadę i gracze mogą u mnie mieć maks 4 pkt oraz maks 3 zawady (nie chcę sytuacji w której mam gracza z 4 minor, ciężko je wszystkie zapamiętać).
 
Ramel

Zawady

ndz cze 27, 2010 3:15 pm

Nic nie zdryfowales, bo tak w sumie jest :)

Możesz wybrać do dwóch drobnych zawad, za które otrzymujesz po jednym punkcie, oraz jedną poważną zawadę, wartą dwa punkty. To sa 4 pkty, 2 drobne i jedna powazna.
 
Awatar użytkownika
Gerard Heime
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 3299
Rejestracja: czw mar 20, 2003 9:02 am

Zawady

czw lip 01, 2010 1:16 am

Aaaaa. Fakt, myślałem, że to jest albo jedna poważna, albo dwie drobne. Damn, czytanie ze zrozumieniem się kłania.
 
Awatar użytkownika
AGrzes
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 1140
Rejestracja: pn gru 30, 2002 5:42 pm

Re: Zawady

czw lip 01, 2010 10:27 pm

To może trzy dalsze wady.

Jąkała (Mniejsza)
P-p-postać się ją-ą-ka. Otrzymuje karę minus 1 do testów przekonywania, zastraszania i wyśmiewania jeśli postać się przy tym odzywa.

Wychowany przez wilki (Większa)
Bohater spał w klasie gdy uczyli podstaw funkcjonowania w społeczeństwie. Alternatywnie pochodzi z kultury radykalnie odmiennej od stanowiącej tło kampanii. Nie kojarzy podstawowych zasad dobrego wychowania, nie wie co kiedy wypada a co nie i nie przejmuje się tym. Może również mieć problem ze zrozumieniem przyjętych zasad własności czy prywatności.

Hazardzista (Mniejsza)
Postać nie jest w stanie zrezygnować z partyjki kart, kości, czy odmówić zakładu. Sam nie przestanie grać dopóki ktoś nie zmusi go do tego, a to zazwyczaj dzieje się gdy już jest po szyję w długach.

Co sadzicie o tych wadach?
Zastanawiam się jaki jest powód dość małego odzewu, czy uważacie że wymyślanie dalszych wad jest zbędne? A może po prostu wszyscy grają zamiast produkować się na forum?
Ostatnio zmieniony czw lip 01, 2010 10:53 pm przez AGrzes, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Ramel

Re: Zawady

czw lip 01, 2010 10:48 pm

AGrzes pisze:
To może trzy dalsze wady.

Jąkała (Mniejsza)
P-p-postać się ją-ą-ka. Otrzymuje karę minus 1 do testów przekonywania, zastraszania i wyśmiewania jeśli postać się przy tym odzywa.

Wychowany przez wiki (Większa)
Bohater spał w klasie gdy uczyli podstaw funkcjonowania w społeczeństwie. Alternatywnie pochodzi z kultury radykalnie odmiennej od stanowiącej tło kampanii. Nie kojarzy podstawowych zasad dobrego wychowania, nie wie co kiedy wypada a co nie i nie przejmuje się tym. Może również mieć problem ze zrozumieniem przyjętych zasad własności czy prywatności.

Hazardzista (Mniejsza)
Postać nie jest w stanie zrezygnować z partyjki kart, kości, czy odmówić zakładu. Sam nie przestanie grać dopóki ktoś nie zmusi go do tego, a to zazwyczaj dzieje się gdy już jest po szyję w długach.

Co sadzicie o tych wadach?
Zastanawiam się jaki jest powód dość małego odzewu, czy uważacie że wymyślanie dalszych wad jest zbędne? A może po prostu wszyscy grają zamiast produkować się na forum?


Co do pytania - raczej to drugie :) Jest jeszcze sesja, choroba dziecka i praca.

Co do zawad. Hazardzista moze podpasc pod Nalog/Nawyk.
A wychowany przez wiki mnie rozwalil :) Wiem, literowka, ale fajnie robi z tego Nerda :) Poza tym, to jest juz jako odszczepieniec. Bo w sumie ma -2 do charyzmy przez to.
 
Awatar użytkownika
AGrzes
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 1140
Rejestracja: pn gru 30, 2002 5:42 pm

Re: Zawady

czw lip 01, 2010 10:57 pm

Ramel pisze:
Poza tym, to jest juz jako odszczepieniec. Bo w sumie ma -2 do charyzmy przez to.
Z tym że wedle opisu odszczepieniec to raczej postać która z jakiegoś powodu jest nielubiana przez społeczeństwo, natomiast Wychowany przez wilki to taka która sama z siebie nie umie się w nim poruszać.

Co do wików to kłopot jest taki że automatyczne sprawdzanie pisowni tego nie podkreśla a w dużym stopniu się na nim opieram (bo sam wiem co chciałem napisać więc widzę co chciałem a nie co napisałem), ale i tak niezła wpadka.
 
Ramel

Zawady

czw lip 01, 2010 11:02 pm

Co do poprawek - wiem, to przeciez normalne.

A tak na prawde, to odszczepieniec dokladnie pasuje pod tegoz wychowanego przez wilki. To, czy jest nielubiany przez jakis abstrakcyjny powod, czy przez to, ze nie pasuje do niego, bo nie umie sie w nim poruszac - nie ma znaczenia jako takiego. Mechanicznie, bedzie to -2 do charyzmy, inaczej moze byc odgrywane przez postac.
 
Awatar użytkownika
Gerard Heime
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 3299
Rejestracja: czw mar 20, 2003 9:02 am

Zawady

czw lip 01, 2010 11:09 pm

Wiesz co, czemu nie można po prostu zrobić tak?

ODSZCZEPIENIEC
Przykłady:

Parias (Poważna) - Postać jest chłopem pańszczyźnianym, zbiegłym niewolnikiem, nielegalnym imigrantem, niedotykalnym. Najgorsze męty patrzą nań z góry, a o jakimkolwiek wsparciu ze strony władz czy służb porządkowych może zapomnieć.

Wychowany przez wilki (Poważna) - Bohater spał w klasie gdy uczyli podstaw funkcjonowania w społeczeństwie. Alternatywnie pochodzi z kultury radykalnie odmiennej od stanowiącej tło kampanii. Nie kojarzy podstawowych zasad dobrego wychowania, nie wie co kiedy wypada a co nie i nie przejmuje się tym. Może również mieć problem ze zrozumieniem przyjętych zasad własności czy prywatności.

ZOBOWIĄZANIE
Przykłady:

Obowiązki (Drobna lub Poważna) - Postać nie jest swobodnym jeźdźcem, ma obowiązki które musi wykonywać. Jeśli wyswobodzenie się od zobowiązań stanowi tylko pewną niedogodność, jak nakłamanie szefowi o pogrzebie babci, jest to drobna zawada. Jeśli wiąże się z poważnymi konsekwencjami, jak poszukiwanie przez żandarmerię wojskową i oskarżenie o samowolne oddalenie się z jednostki, poważna.

Druga połowa (Drobna lub Poważna) - Postać znajduje się w romantycznej relacji, co samo w sobie nie jest wadą. Wadą jest sytuacja gdy owa relacja w istotnym stopniu ogranicza i kierunkuje postępowanie postaci. Gdy jest to zawada drobna, postać musi przerwać ratowanie świata by wynieść śmieci i pozmywać naczynia. Musi ukrywać swe przygody by nie przerazić wybranka lub wybranki. Musi poświęcać czas i energię by zdobyć i utrzymać jej (jego) serce. Jeśli druga połowa jest w jakiś sposób narażona na zagrożenie (np. często pakuje się w kłopoty, nastąpiła komuś na odcisk i teraz ktoś chce się na niej zemścić) i postać musi ją regularnie wyciągać z tarapatów, jest to zawada poważna.

Podopieczny (Drobna lub Poważna) - Postać ma kokoś pod swoją opieką. Kogoś słabszego, niegotowego do samodzielnego radzenia sobie z wyzwaniami jakie świat stawia przed postacią. Jeśli podopieczny stanowi tylko czuły punkt postaci jest to wada drobna, jeśli sam pcha się w kłopoty poważna.

NAWYK
Przykłady:

Dziwne przyzwyczajenia (Drobna) - Postać dłubie w nosie, przeklina, ciągle powtarza jakieś słowo, albo ma tiki nerwowe. Tak czy siak, sprawia to poważny problem towarzyski i otrzymuje -1 do Charyzmy.

Uzależnienie (Poważna) - Postać cierpi na uzależnienie od substancji (np. alkoholu lub narkotyków) i jej odstawienie może zakończyć się źle. Postać musi wykonać test Wyczerpania za każde 24 godziny abstynencji. Pierwszy nieudany oznacza Zmęczenie, drugi nieudany oznacza Wyczerpanie postaci. Kolejny nieudany test oznacza śpiączkę trwającą k6 dni (opieka medyczna może złagodzić objawy). Następnie gracz musi wykupić zawadę (poświęcając rozwinięcie) albo wrócić do nałogu.

Hazardzista (Drobna) - Postać nie jest w stanie zrezygnować z partyjki kart, kości, czy odmówić zakładu. Sam nie przestanie grać dopóki ktoś nie zmusi go do tego, a to zazwyczaj dzieje się gdy już jest po szyję w długach.



Jąkała to moim zdaniem specyficzna aplikacja drobnego Nawyku, choć jest na tyle inna, że warto to zaznaczyć w opisie (-1 do Charyzmy ale tylko gdy się odzywa).

Dług jest moim zdaniem za słaby. Spójrz na Wroga: już Drobny wróg chce cię zabić albo przynajmniej zniszczyć. A tu dopiero na Poważnym poziomie wierzyciele sięgają po brudne sztuczki? trochę nieproporcjonalne. Można albo podciągnąć Dług pod Wroga albo zrobić tak:

Dług (Drobna lub Poważna)
Za postacią ciągną się zobowiązania natury finansowej. Jeśli jest to zawada drobna, pojedynczy wierzyciel lub mała grupka próbują dorwać postać i wydusić z niej ostatni grosz. Jeśli postać nic nie posiada, zadbają by w ten czy inny sposób sobie to odbić - zmuszając ją do pracy albo ograbiając jej przyjaciół. W przypadku poważnej zawady sprawy mają się o wiele gorzej - wierzycielem jest potężna organizacja, a na tropie postaci jest policja z nakazem gończym, oraz przynajmniej kilku nieprzyjemnych egzekutorów długów.
Ostatnio zmieniony czw lip 01, 2010 11:15 pm przez Gerard Heime, łącznie zmieniany 5 razy.
Powód:
 
Pelerynek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 16
Rejestracja: śr maja 11, 2011 5:10 pm

Zawady

pt maja 13, 2011 3:11 pm

To ja dodam coś od siebie:

Powolny (Poważna)
Generalnie rzecz biorąc masz zapłon ślimaka. Zanim zorientujesz si w sytuacji, ta ulega zmianie, zawsze tracisz okazję do ciętej riposty,a w walce każesz na siebie czekać. Jeśli w trakcie ustalania inicjatywy wylosujesz kartę z liczbą wyższą od 5 musisz ją odłożyć i dobierać kolejne dopóki nie wylosujesz wspomnianej piątki lub niższej.
 
Awatar użytkownika
Dabi
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 321
Rejestracja: pn wrz 20, 2010 10:08 pm

Re: Zawady

sob maja 14, 2011 7:28 pm

To akurat ta zawada jest moim zdaniem kiepska.

Zbyt dużo zamieszania w trakcie walki i przedłużała by ją niepotrzebnie

Jest zbyt rzeźnicka ! :D

Jakby polegała na wyciągnięciu dodatkowej karty po wylosowaniu np karty figury a drugie ciągnięcie byłoby akceptowane to byłaby ok.
 
Awatar użytkownika
Albiorix
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2265
Rejestracja: pn gru 20, 2010 10:10 pm

Zawady

sob maja 14, 2011 8:13 pm

Drugie ciagniecie powinno byc akceptowane. Albo od razu wyciagasz 2 czy 3 i wybierasz najgorsza.
 
Pelerynek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 16
Rejestracja: śr maja 11, 2011 5:10 pm

Zawady

ndz maja 15, 2011 2:43 am

Kierując się twoją logiką Dabi przewagi Błyskawiczny refleks i opanowany również spowalniają walkę, tylko nikt tego nie powie, a to co zaproponowałem to to samo tylko na odwrót
 
Awatar użytkownika
Szczur
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 3991
Rejestracja: ndz mar 16, 2003 8:48 pm

Zawady

ndz maja 15, 2011 1:21 pm

Beznadziejna zawada - po pierwsze jest niesamowicie masakryczna, po drugie bezsensownie zrealizowana (kart które spełniają warunek w całej talii jest tylko 16), z związku z czym generuje ciągłe przewijanie talii i wyrzucanie z niej wysokich kart - więc szkodzi bardzo mocno całej drużynie, po trzecie - RAW uniemożliwia graczowi skorzystanie z Jokera, po czwarte - można ją zrealizować prościej jeśli się minimalnie pomyśli:

Powolny
Jeśli w trakcie ustalania inicjatywy wylosujesz kartę z liczbą wyższą od 5 (która nie jest Jokerem), twoja inicjatywa traktowana jest tak, jakbyś wyciągnął 5.


Ew. z adnotacją, że ewentualne remisy przegrywasz.
Dużo bardziej FFF. Choć i tak wątpię, żeby ktokolwiek ją w praktyce brał, bo solidnie odstaje od innych poważnych zawad. Odrzucanie figur wydaje się bardziej adekwatnym wariantem (to również 16 kart, tak jak 2,3,4,5 które realizuje przewaga).


@Pelerynek - rozumiem, że teraz od pewnego czasu matematyka nie jest obowiązkowa, ale nie podejrzewałem że ktokolwiek może mieć problem z zauważeniem różnicy pomiędzy przewijaniem ~30% a ~70% talii.
 
Awatar użytkownika
Dabi
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 321
Rejestracja: pn wrz 20, 2010 10:08 pm

Re: Zawady

ndz maja 15, 2011 1:59 pm

Kierując się twoją logiką Dabi przewagi Błyskawiczny refleks i opanowany również spowalniają walkę, tylko nikt tego nie powie, a to co zaproponowałem to to samo tylko na odwrót


Nie masz racji. I chyba nie zrozumiałeś co miałem na myśli.

Jest znacząca różnica między Błyskawicznym refleksem a tym co zaproponowałeś.

Bardzo celnie w tej kwestii wypowiedział się Szczur.
 
Awatar użytkownika
Albiorix
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2265
Rejestracja: pn gru 20, 2010 10:10 pm

Zawady

ndz maja 15, 2011 2:30 pm

Jest niewygodna w użyciu ale żeby solidnie odstawała od innych poważnych zawad? Toż to jedna z najlżejszych zawad poważnych jakie można sobie wyobrazić. Reagujesz później, no ale jeśli po prostu masz dobrą zbroję, jesteś wytrzymały albo stoisz w drugim szeregu to w sumie i tak zwykle dożyjesz do swojej kolejki i strzelisz.

W porównaniu z resztą ciężkich zawad z podręcznika to po prostu sielanka;

Arogancki: spotykasz pierwszego silnego NPCa który nie ma anielskiej cierpliwości => umierasz
Bohaterski: pierwsza dziewoja która prosi o uratowanie jej dzieci które porwał smok => umierasz
Chciwy: przy pierwszym podziale łupów zaczyna się krwawa jatka z resztą drużyny i umierasz
Chojrak: pierwsze poważne niebezpieczeństwo które lepiej byłoby ominąć => umierasz
Ciekawski: pierwsza tajemnica skrywana przez kogoś naprawdę niebezpiecznego => umierasz
Dzieciak: jeśli w kampanii minie jakieś 8 czy 10 lat, znajdziesz się na poziomie na którym pozostali zaczynali
Jednonogi, Jednoręki, Ślepiec...: jakieś pytania?
Pacyfista (poważna): nie walczysz w ogóle.
Ramol: możesz umrzeć ze starości.
Ostatnio zmieniony ndz maja 15, 2011 2:33 pm przez Albiorix, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Dabi
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 321
Rejestracja: pn wrz 20, 2010 10:08 pm

Re: Zawady

ndz maja 15, 2011 3:14 pm

Arogancki: spotykasz pierwszego silnego NPCa który nie ma anielskiej cierpliwości => umierasz
Bohaterski: pierwsza dziewoja która prosi o uratowanie jej dzieci które porwał smok => umierasz
Chciwy: przy pierwszym podziale łupów zaczyna się krwawa jatka z resztą drużyny i umierasz
Chojrak: pierwsze poważne niebezpieczeństwo które lepiej byłoby ominąć => umierasz
Ciekawski: pierwsza tajemnica skrywana przez kogoś naprawdę niebezpiecznego => umierasz
Dzieciak: jeśli w kampanii minie jakieś 8 czy 10 lat, znajdziesz się na poziomie na którym pozostali zaczynali
Jednonogi, Jednoręki, Ślepiec...: jakieś pytania?
Pacyfista (poważna): nie walczysz w ogóle.
Ramol: możesz umrzeć ze starości.


Tak banalnie interpretowane to każde mogą być zabójcze. ;-)
Wiedząc o tym jakie są zawady to MG dostosowywuje świat i nie jest tak, że te zawady aż tak bardzo przeszkadzają.
Nie działa to na zasadzie, że jak jesteś arogancki to każdemu okażesz to tak samo, a jak jesteś chojrak to pójdziesz sprawdzić czy wybuch granatu boli albo pójdziesz do walki ze smokiem uzbrojony w rzodkiewkę.

Troszkę jednak tych umiejętności MG i Gracze mieć powinni .

Po za tym wszystkie są do odgrywania i tu jest ich siła. Mają w sobie jakiś potencjał fabularny. Ta "powolny" nie ma.

Ale największa jej wada - przedłuża bardzo walkę.
 
Awatar użytkownika
Albiorix
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2265
Rejestracja: pn gru 20, 2010 10:10 pm

Zawady

ndz maja 15, 2011 4:13 pm

Pewnie że koloryzuję. I masz rację, ze to fajne zawady ulatwiajace wkrecanie postaci w fabułę. Co nie zmienia faktu ze postaci/graczowi przyniosa wiecej klopotow, ryzyka i kosztow niz jakies tam glupie opoznienie akcji.
 
Pelerynek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 16
Rejestracja: śr maja 11, 2011 5:10 pm

Zawady

ndz maja 15, 2011 7:34 pm

Hej! spokojnie kowboje. Ja nie jestem po prostu taki drobiazgowy. To prawda że to nie do końca było przemyślane, ale po to daje się takie rzeczy tu, co nie? By w razie czego mogło się to zmenić.

A propos potencjału fabularnego, ja twierdzę inaczej. Może nie wysmażyłem mega opisu pokazującego wszystkie możliwe sytuacje zastosowania wady, ale ludzie (przynajmniej nie wszyscy) to chyba nie takie matoły i mogą sobie wymyślić "Wezmę zawadę powolny, by oprócz spowolnienia w walce reagować na każdą obrazę, kawał o sobie, opóźnionym "Hej?". Tak na prawdę to wszystko zależy od gracza.

Po prostu, wymyśliłem "Powolnego" bo uważam, że dotychczas zaprezentowane zawady są już w podręczniku tylko mają inne nazwy, a nie ma niczego odnośnie inicjatywy. To, że źle została przeze mnie skonstruowana to inna sprawa :(
 
Awatar użytkownika
Albiorix
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2265
Rejestracja: pn gru 20, 2010 10:10 pm

Zawady

ndz maja 15, 2011 8:08 pm

Zawady mogą mieć potencjał fabularny i/lub sytuacyjny. Fabularny oznacza że generuje wątki, sytuacyjny generuje fajne smaczki w czasie gry.

Zawady społeczne czy fizyczne w stylu "arogancki" albo "bez nogi" są bardziej sytuacyjne. Dzięki nim możemy uświadczyć na sesjach efektowne sceny np kłótni z NPCem czy walki o kulach.

Zawady "osobowościowe" w stylu "honorowy" albo "bohaterski" są bardziej fabularne. Dzięki nim w prosty sposób możemy wpadać w dodatkowe wątki w stylu wywiązywanie się z przysięgi czy pomaganie damie. Nadają się też do odgrywania.

"Arogancki" też - możemy zyskać nowych wrogów i przeżyć nowe przygody walcząc z nimi.
 
Awatar użytkownika
Bleddyn
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 885
Rejestracja: wt maja 25, 2004 1:25 pm

Re: Zawady

ndz maja 15, 2011 9:30 pm

Już jest zawada Slow (np. w WW2), a działa tak, iż ciągnie się 2 karty i wybiera gorszą. I jest to zawada poważna.

Polecam http://savagepedia.wikispaces.com/Edges+and+Hindrances :)
Ostatnio zmieniony ndz maja 15, 2011 9:31 pm przez Bleddyn, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Wędrowycz
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 261
Rejestracja: ndz lis 18, 2007 4:16 pm

Zawady

czw lip 07, 2011 8:13 pm

Wymieniona przez Bleddyna zawada jest cechą rasową w Nemezis i nazywa się marny refleks. Zwiększa pulę cech o 3 i IMO jej wzięcie jest baardzo opłacalne.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość