Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
von Mansfeld
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1778
Rejestracja: wt lip 29, 2008 7:31 am

Mechanika - pytania i odpowiedzi

ndz maja 29, 2011 11:18 pm

cmwpz pisze:
Jako początkująca postać mam pulę 2k10. Wyniki z rzutów to 2 i 8.
Wybieram większy, dodaję 3 z podstawy umiejętności, otrzymuję 11.
Atrybut krzepa na poziomie normalnym, czyli przerzucam wynik 10.
To znaczy, że wynik 11 zamienia się na 10 ale mogę rzucić jeszcze raz 1k10?


Nie. Musisz mieć na kości wynik 10, by przerzucić kostkę.

cmwpz pisze:
A jeśli wyniki z rzutów to dalej 2 i 8, a ze specjalizacji dodaję 9, to mam 17. Czy przerzut jest konieczny? Wtedy 17 zamieniam na 10 i dodaję to co wyjdzie z rzutu 1k10? :|


Masz 8 z kości, dodając ze specjalizacji 9, masz 8+9=17. To tyle. Z przerzutem na 10+ więcej nic z kością nie zrobisz.

Przerzuty to wartości na samej kości, od których masz prawo daną kość rzucić jeszcze raz, a wyrzuconą wartość dodać do 10. Innymi słowy, gdy masz np.: przerzut na 9+ i wyrzuciłeś na obu kościach 7 i 9, to drugą kość przerzucasz. Uzyskujesz wynik 4. Ten rezultat dodajesz do 10 (wartość każdej przerzuconej kości nawet, jeśli przerzuciłeś na inną niż 10), a potem do innych modyfikatorów.

cmwpz pisze:
a jeśli postać ma pulę 3k10 to bierze się najwyższy rzut spośród trzech? czy może sumuje się dwa najwyższe rzuty?


Czy 2k10, czy 5k10, zawsze bierzesz najwyższy rzut spośród innych. Niemniej jeśli przynajmniej dwie kości pozwalają na przerzut, przerzucasz wszystkie kości z wynikiem sugerującym przerzut.
 
cmwpz
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 2
Rejestracja: ndz maja 29, 2011 10:00 pm

Re: Mechanika - pytania i odpowiedzi

ndz maja 29, 2011 11:41 pm

Przerzuty to wartości na samej kości, od których masz prawo daną kość rzucić jeszcze raz, a wyrzuconą wartość dodać do 10. Innymi słowy, gdy masz np.: przerzut na 9+ i wyrzuciłeś na obu kościach 7 i 9, to drugą kość przerzucasz. Uzyskujesz wynik 4. Ten rezultat dodajesz do 10 (wartość każdej przerzuconej kości nawet, jeśli przerzuciłeś na inną niż 10), a potem do innych modyfikatorów.


Dla powyższej sytuacji, gdybym zamiast 4 wyrzucił 9+ to byłby drugi przerzut (czyli już 20+ inne modyfikatory), kolejny rzut, jeśli znów 9+ to trzeci przerzut (30+ modyf.), tak to wygląda?

Czy 2k10, czy 5k10, zawsze bierzesz najwyższy rzut spośród innych. Niemniej jeśli przynajmniej dwie kości pozwalają na przerzut, przerzucasz wszystkie kości z wynikiem sugerującym przerzut.


i wtedy rozpatruję przerzuty dla każdego rzutu, który się kwalifikował do przerzutu, a potem wybieram ten, który wypadł najlepiej?

Dzięki!
 
Awatar użytkownika
von Mansfeld
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1778
Rejestracja: wt lip 29, 2008 7:31 am

Mechanika - pytania i odpowiedzi

ndz maja 29, 2011 11:51 pm

cmwpz pisze:
Dla powyższej sytuacji, gdybym zamiast 4 wyrzucił 9+ to byłby drugi przerzut (czyli już 20+ inne modyfikatory), kolejny rzut, jeśli znów 9+ to trzeci przerzut (30+ modyf.), tak to wygląda?


Dokładnie tak. Aż nie uzyskasz przerzutu.

cmwpz pisze:
i wtedy rozpatruję przerzuty dla każdego rzutu, który się kwalifikował do przerzutu, a potem wybieram ten, który wypadł najlepiej?


Tak. Liczy się najwyższy z otrzymanych rezultatów.
 
Awatar użytkownika
Pahvlo
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 11
Rejestracja: wt mar 30, 2010 7:28 pm

Re: Mechanika - pytania i odpowiedzi

pt lip 08, 2011 5:29 pm

Mam małe pytanie odnośnie zapisu statystyk obsady. Czasem, czy to przy zdolności, czy umiejętności widać gwiazdkę (*), np.:

obrona +5*
lub
12*/9+

Wydaje mi się, że gdzieś o tym czytałem w podręczniku głównym, ale wiecznie zapominam, co to było i która to strona. Można prosić o podanie przynajmniej strony, która zawiera znaczenie gwiazdki? Zaznaczę sobie jakoś...

Z góry dziękuję :)
 
Awatar użytkownika
Wędrowycz
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 261
Rejestracja: ndz lis 18, 2007 4:16 pm

Mechanika - pytania i odpowiedzi

pt lip 08, 2011 6:13 pm

Ta gwiazdka oznacza, że bonus ze zdolności został już wliczony do statystyk postaci. Na przykład zapis przy gadżecie strzelanie +3*, a przy sekcji Walka strzelanie 12*/9+ oznacza, że ten modyfikator z przedmiotu jest już uwzględniony w parametrach umiejętności przeciwnika.
 
Awatar użytkownika
Planetourist
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2056
Rejestracja: wt paź 04, 2005 8:20 pm

Mechanika - pytania i odpowiedzi

wt lip 19, 2011 11:37 pm

Jak właściwie działa zdolność "zaskoczenie"?
 
Awatar użytkownika
Garnek
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1469
Rejestracja: wt maja 13, 2003 3:32 pm

Mechanika - pytania i odpowiedzi

śr lip 20, 2011 4:46 pm

Przed rozpoczęciem konfrontacji masz prawo do testu przeciwstawnego (np. twój blef kontra spostrzegawczość przeciwnika). Jeśli wygrasz, trafiasz (i zapewne zdejmujesz znacznik). Na potrzeby rozliczania innych atutów/cech gadżetów, podbicia liczy się za każde 5 powyżej wyniku przeciwnika.
Po rozliczeniu ataku z zaskoczenia, rozpoczyna się właściwa konfrontacja.
 
Awatar użytkownika
Planetourist
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2056
Rejestracja: wt paź 04, 2005 8:20 pm

Mechanika - pytania i odpowiedzi

śr lip 20, 2011 9:33 pm

Hm... a co, gdyby gracz chciał zaskoczyć wroga w środku starcia - powiedzmy, wysunąć z laski ostrze, gdy walka już wre? Dać mu premię +3 za okoliczności?

Tak czy siak, dzięki za odpowiedź!
 
Awatar użytkownika
Garnek
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1469
Rejestracja: wt maja 13, 2003 3:32 pm

Mechanika - pytania i odpowiedzi

czw lip 21, 2011 8:16 am

Możesz to rozegrać na parę sposobów, np.:
- za żeton +5 do pierwszego ataku przeciw danemu przeciwnikowi
- raz na scenę: +5 do ataku ostrzem z laski
- w walce / pościgu pozwala na jeden atak oparty na blefie, bez kar za użycie niewłaściwej umiejętności
 
Awatar użytkownika
Planetourist
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2056
Rejestracja: wt paź 04, 2005 8:20 pm

Mechanika - pytania i odpowiedzi

pn lip 25, 2011 10:20 pm

Dzięki za pomysły :)

Mam kolejne pytanie: przeciwnicy posiadają wymienioną w ich statystykach odporność niezależnie od wagi konfrontacji, prawda? Tzn. do podanej w ich statsach wartości nie dolicza się +2 i nie dostają dodatkowych trzech znaczników, gdy gracze chcą grać va banque?
 
Awatar użytkownika
Garnek
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1469
Rejestracja: wt maja 13, 2003 3:32 pm

Mechanika - pytania i odpowiedzi

wt lip 26, 2011 6:24 pm

Nie dolicza się +2, tu masz rację. +3 za va banque też się zwykle nie dolicza.

Wyjątkiem powinni być zupełnie unikalni przeciwnicy - łotry znane z imienia i z nazwiska. Wtedy, nawet jeśli korzystasz z charakterystyk z podręcznika (np. wystawiając inteligentnego ghoula, którego chciałbyś uczynić ważną postacią w całej kampanii), załóż, że łotr raczej nie gra va banque. Po przegranej konfrontacji ucieka, spada w przepaść (ale przeżywa), trafia do więzienia (z którego może w następnych przygodach uciec) itd.
Jeśli gracze chcą go wyeliminować raz na zawsze, cała konfrontacja staje się grą va banque - i wtedy zarówno bohaterowie, jak i NPC dostają +3 znaczniki.
 
Awatar użytkownika
Cooperator Veritatis
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 520
Rejestracja: czw cze 23, 2005 11:51 am

Mechanika - pytania i odpowiedzi

czw sie 04, 2011 6:23 pm

Czy dobrze rozumiem, że aby wykorzystać słabość według zasad z "Almanachu", muszę poświęcić kostkę i kartę na wprowadzenie elementu, który ją uaktywni, a potem resztą kostek ściągnąć znacznik przeciwnikowi, by ona zadziałała?
 
Awatar użytkownika
beacon
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2186
Rejestracja: ndz lis 21, 2004 7:08 pm

Mechanika - pytania i odpowiedzi

czw sie 04, 2011 7:30 pm

@Cooperator

Nie widzę tam informacji, jakoby trzeba było poświęcić kostkę na wprowadzenie elementu. W przykładzie opisanym na tej samej stronie co zasada Słabości również nie ma niczego o poświęcaniu kostki, jedynie o zagraniu karty.


Almanach, str. 6 pisze:
Aby postawić przeciwnika w niekorzystnej sytuacji, należy zagrać kartę z archetypu, która pozwala wprowadzić na scenę element związany z jego słabością (...) Następnie, aby aktywować działanie słabości rasowej, należy w konfrontacji zdjąć przeciwnikowi znacznik, a poza konfrontacją pokonać go w teście przeciwstawnym.
 
Awatar użytkownika
Planetourist
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2056
Rejestracja: wt paź 04, 2005 8:20 pm

Mechanika - pytania i odpowiedzi

śr sie 10, 2011 12:07 pm

Od jakiegoś czasu prowadzę dla dwóch graczy i gra nam się naprawdę nieźle, ale domyślna trudność przygód z internetu wymaga ode mnie skalowania przygód, co niezbyt mi się podoba. Zastanawiałem się, jak wzmocnić ten duet, i przyszły mi do głowy dwa pomysły:

  • Zignorować regułę o min. 8 żetonach dla MG, stosować za to tę o dobieraniu żetonów przez wszystkie strony (gdy MG nie ma już żetonu, a chce z niego skorzystać, daje też po jednym graczom)
  • Zwiększyć ich pulę o 1k10.

Zastanawiam się, które z tych rozwiązań (a może dopiero oba) uczynią z Damy i Dżentelmena odpowiednik 3-4 osobowej drużyny, bo osiem żetonów to zdecydowanie za małe wzmocnienie.


Mam też dwa pytania o konfrontacje. Po pierwsze, czy obrona postaci przed atakami z innego rodzaju konfrontacji jest taka sama, co przed zwykłymi, czy zależy od rodzaju ataku? Innymi słowy: gdy chcę podczas walki zastraszyć wroga, celuję w jego Obronę, czy Pewność siebie? I druga sprawa: między etapami konfrontacji finałowej znaczniki graczy nie odnawiają się, ale co począć z różnymi typami konfrontacji? Odebrać bądź dać graczowi znaczniki, by oddać różnicę między jego atrybutami (np. postać z Opanowaniem 8+ i Zręcznością 10+ traci dwa znaczniki, gdy przechodzi z dyskusji do pościgu)?
 
Awatar użytkownika
Garnek
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1469
Rejestracja: wt maja 13, 2003 3:32 pm

Re: Mechanika - pytania i odpowiedzi

śr sie 10, 2011 12:55 pm

Planetourist pisze:
Zastanawiam się, które z tych rozwiązań (a może dopiero oba) uczynią z Damy i Dżentelmena odpowiednik 3-4 osobowej drużyny, bo osiem żetonów to zdecydowanie za małe wzmocnienie.


Moja propozycja: daj im na starcie po osiem żetonów i stosuj zasadę o tym, że jeśli ty jako MG dobierasz żeton, to oni też dostają po żetonie. Puli kości bym nie zwiększał. Ewentualnie możesz również nagradzać graczy dając im po żetonie za każde ważne wyzwanie, które pokonają (czy to mechanicznie, czy fabularnie).

Planetourist pisze:
Mam też dwa pytania o konfrontacje. Po pierwsze, czy obrona postaci przed atakami z innego rodzaju konfrontacji jest taka sama, co przed zwykłymi, czy zależy od rodzaju ataku? Innymi słowy: gdy chcę podczas walki zastraszyć wroga, celuję w jego Obronę, czy Pewność siebie?


Celujesz w cechę właściwą do konfrontacji, czyli w walce, nawet jeśli zastraszasz, celujesz w Obronę (+5 za umiejętność z innej konfrontacji). Tak przynajmniej gramy u nas ;-)

Planetourist pisze:
I druga sprawa: między etapami konfrontacji finałowej znaczniki graczy nie odnawiają się, ale co począć z różnymi typami konfrontacji? Odebrać bądź dać graczowi znaczniki, by oddać różnicę między jego atrybutami (np. postać z Opanowaniem 8+ i Zręcznością 10+ traci dwa znaczniki, gdy przechodzi z dyskusji do pościgu)?


Tak, w najbardziej koszernej wersji zasad, znaczniki powinny być modyfikowane. Ale, szczerze mówiąc, ja zwykle o tym zapominam :)
 
Awatar użytkownika
gower
Redaktor Naczelny
Redaktor Naczelny
Posty: 1487
Rejestracja: śr kwie 11, 2007 2:04 pm

Mechanika - pytania i odpowiedzi

wt sie 16, 2011 11:06 pm

Niedawno zacząłem grać w Wolsunga po długiej przerwie i pojawiło się sporo pytań w związku z "samograjem" jednego z moich graczy. Jest to czarodziej-artysta z gadżetami i atutami dającymi mu dostęp do mocy Uderzenie, Iluzja, Wpływ i Sugestia. Pomijając jej przepakowanie (po odpaleniu wszystkich mocy ma atak ekspresją +18 i zabiera przeciwnikowi 2k10), mam wątpliwości co do traktowania Uderzenia. Przykładowo cecha "bezmyślny" u zombiaków mówi wyraźnie, że są niepodatni na umiejętność ekspresja. Czy dotyczy to także Uderzenia? Jeśli tak, to czy w jeszcze jakichś sytuacjach nie można go używać?
Ostatnio zmieniony śr sie 17, 2011 12:44 am przez gower, łącznie zmieniany 2 razy.
Powód:
 
Awatar użytkownika
von Mansfeld
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1778
Rejestracja: wt lip 29, 2008 7:31 am

Mechanika - pytania i odpowiedzi

śr sie 17, 2011 6:52 am

gower pisze:
Przykładowo cecha "bezmyślny" u zombiaków mówi wyraźnie, że są niepodatni na umiejętność ekspresja.


Jak są niepodatni na ekspresję, to w czym problem? Niepodatni to niepodatni, moc to tylko rodzaj deklarowanej akcji (w przypadku Uderzenia możliwość stosowania w walce konkretnej umiejętność) która nie zaprzecza odpornościom potwora.

Gratuluję graczowi wykręcenia skutecznego zastosowania umiejętności, choć wcale nie wykręcił ekstremalnie silnego efektu. ;)
 
Awatar użytkownika
gower
Redaktor Naczelny
Redaktor Naczelny
Posty: 1487
Rejestracja: śr kwie 11, 2007 2:04 pm

Mechanika - pytania i odpowiedzi

śr sie 17, 2011 10:50 am

@Up
To wcale nie jest takie proste. Skoro Uderzenie pozwala wyważać drzwi i przebijać ściany (tak wynika wprost z opisu mocy), to dlaczego ma nie zadziałać na zombiaka?
 
Awatar użytkownika
Cooperator Veritatis
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 520
Rejestracja: czw cze 23, 2005 11:51 am

Mechanika - pytania i odpowiedzi

śr sie 17, 2011 9:52 pm

Ja bym dopuścił Uderzenie na Ekspresji przeciwko zombiakom. W końcu to zapewne jakaś porywająca pieśń, która na przykład ściąga pioruny. :) Nie przekonuje się zombiaka do czegokolwiek atakiem na Ekspresji, a taką intencję wyczytuję z opisu bezmyślności. Z przepakowanymi artystami stosunkowo łatwo "walczyć" fabularnymi warunkami konfrontacji, na przykład głośny śpiew na terenie cmentarza może grozić skandalem. Są także zdolności jak tajne techniki sunnirskich mistrzów (zdolność rasowa orków), która za żeton pozwala uniknąć wszelkich negatywnych efektów magii.
 
Awatar użytkownika
Planetourist
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2056
Rejestracja: wt paź 04, 2005 8:20 pm

Mechanika - pytania i odpowiedzi

pn lis 07, 2011 7:04 pm

Wydaje się, w faktach i mitach powinny znajdować się fakty przydatne w konfrontacjach - w końcu to gracze musi turlać, by je zdobyć, MG zwykle zna je od razu. Tymczasem często (jasne, nie zawsze - zdarza się np. info o słabościach) są to właśnie informacje dla MG, takie jak występowanie tych stworzeń, legendy o nich itp. Amatorski autor wolsungowych tekstów pyta więc: czemu tak naprawdę służą FiM i co w nich umieszczać?
 
Awatar użytkownika
Garnek
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1469
Rejestracja: wt maja 13, 2003 3:32 pm

Re: Mechanika - pytania i odpowiedzi

pn lis 07, 2011 11:04 pm

Umieszczać w nich rzeczy przydatne dla graczy - czy w konfrontacjach, czy w sesjach o śledztwie. Taka była nasza intencja, choć pewno nie zawsze udało się ją zrealizować idealnie :)
Te informacje o występowaniu itd. pojawiły się z myślą o sytuacjach, gdy gracze wiedzą już, że coś krąży po okolicy ale nie wiedzą co to jest. Rzut na przyrodę i podpowiedź – wiecie, na bagnach często występują gigantyczne ośmiornice.
 
Awatar użytkownika
Planetourist
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2056
Rejestracja: wt paź 04, 2005 8:20 pm

Mechanika - pytania i odpowiedzi

pt lis 09, 2012 1:53 pm

Szykuję właśnie gotowych BG na konwent i zauważyłem dwie dziwne sprawy:

Po pierwsze, czemu czarny lotos pozwala za żeton odnowić moc lub zaklęcie artysty, skoro to zawsze można zrobić za żeton - żadnego lotosu nie potrzeba?

po drugie, czy nadzwyczajna kompetencja działa w konfrontacjach? Nie jest to do końca wyjaśnione, a szczerze mówiąc wtedy ten atut byłby przegięty. Wydaje mi się, że chodzi o testy - nie konfrontacje i nie przeciwstawne - ale to nie jest napisane wprost.
 
Awatar użytkownika
Garnek
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1469
Rejestracja: wt maja 13, 2003 3:32 pm

Mechanika - pytania i odpowiedzi

pn lis 12, 2012 4:19 pm

Czarny lotos powienien mieć "raz na sesję".

Nadzwyczajna kompetencja powinna działać tylko w testach zwykłych. Rzeczywiście, brakło o tym informacji.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość