Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
Planetourist
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2069
Rejestracja: wt paź 04, 2005 8:20 pm

RPG dla młodych (10-13 lat)

pt maja 14, 2010 5:23 pm

Witajcie!

Swojego czasu wpadłem na - być może szalony - pomysł zaoferowania "usług" Mistrza Gry świetlicy Stowarzyszenia Dzieciom Będzina. Wstępnie dowiedziałem się, że znalazło by się dla mnie miejsce w planie zajęć świetlicy, ale nie miałem czasu pociągnąć tego dalej. Teraz postanowiłem wrócić do pomysłu i zacząć od maila do Stowarzyszenia, w którym wyjaśniłbym, czym właściwie jest RPG i jak zamierzam zajmować czas ich podopiecznych, nim to jednak zrobię, liczę na porady mądrzejszych ode mnie :)

Jak widzicie w temacie, Stowarzyszenie opiekuje się dość młodymi osobami - a jak widać w linku, nierzadko są to dzieci z rozmaitymi problemami. Wierzę, że RPGi mogły by być dla nich świetną i rozwijającą zabawą, ale nie mam pojęcia, jak poprowadzić sesje dla nich, by były i Fajne, i Mądre. Myślałem o skupieniu się na aktorskim obliczu RPGów i społecznych wyzwaniach na sesji. To, o czym była by sesja, zależało by od graczy - zapytałbym ich po prostu "co chcecie przeżyć?".

Czy ktoś z Was ma podobne doświadczenia? Czy wypaliło? Co byście mi doradzili?
Ostatnio zmieniony pt maja 14, 2010 5:27 pm przez Planetourist, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Zmieniłem pytania końcowe.
 
Awatar użytkownika
Scobin
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 4449
Rejestracja: śr lis 07, 2007 2:04 pm

Re: RPG dla młodych (10-13 lat)

pt maja 14, 2010 6:00 pm

1. Pomysł super, świetnie, że Ci się chce i w ogóle. :-)

2. Myślę, że lepiej najpierw samemu coś zaproponować, a dopiero potem stopniowo dawać grupie więcej przestrzeni. Na początku, kiedy ludzie nie są jeszcze zaangażowani, nie czują się pewnie w nowej sytuacji itd., lepiej od nich nie wymagać zbytniej kreatywności. Demokracja w grupie jest dobra dopiero po jakimś czasie i wcale nie jest pewne, czy dojdziesz do tego stadium. :)

3. Przydatne linki do bloga Czuliana Jurko: tutaj i tutaj.

Powodzenia!


PS. I jeszcze jeden link.
Ostatnio zmieniony pt maja 14, 2010 9:27 pm przez Scobin, łącznie zmieniany 2 razy.
Powód:
 
Aureus

RPG dla młodych (10-13 lat)

sob maja 15, 2010 11:43 pm

http://rpg.polter.pl/Cienie-darmowe-Indie-RPG-w21930 - Cienie. Gra dla ludzi w każdym wieku.
 
Awatar użytkownika
nid
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 245
Rejestracja: śr lut 15, 2006 11:24 pm

Re: RPG dla młodych (10-13 lat)

ndz maja 16, 2010 10:15 pm

Ostatnio The Wildlings John Harpera (Agon, Lady Blackbird) zbiera dość dobre opinie jako gra dla dzieci.
 
Awatar użytkownika
Morel
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 4566
Rejestracja: śr mar 03, 2010 10:59 am

RPG dla młodych (10-13 lat)

śr maja 19, 2010 5:37 pm

Planetourist pisze:
Czy ktoś z Was ma podobne doświadczenia? Czy wypaliło? Co byście mi doradzili?


Hej - przez 8 miesięcy pracowałem we Wrocławiu w jednej ze świetlic środowiskowych, gdzie prowadziłem różnego rodzaju działania RPGowe (lub pseudoRPGowe) dla dzieciaków w różnym wieku.

"Starszyznę" (przedział 16-18) raczej zainteresowałem typowymi sesjami, jednak korzystaliśmy głównie ze storytellingu i nie odbywało się to w żadnym konkretnym settingu, ponieważ często zmieniana była konwencja i styl gry, po za tym grupki w których starałem się coś robić niestety nie były zbyt stałe osobowo.

Młodszych zajmowałem raczej na zasadzie zabaw w.... czyli coś na kształt LARPów, jednak z - przynajmniej dla mnie - spisanym scenariuszem. Jak wiadomo były to głównie zabawy w świat bajkowy, ale dzięki temu mogły się też odbywać zajęcia np plastyczne, czy nawet próba czytania książek wspólnie.
 
Awatar użytkownika
Scobin
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 4449
Rejestracja: śr lis 07, 2007 2:04 pm

Re: RPG dla młodych (10-13 lat)

śr maja 19, 2010 9:16 pm

Ank pisze:
Hej - przez 8 miesięcy pracowałem we Wrocławiu w jednej ze świetlic środowiskowych, gdzie prowadziłem różnego rodzaju działania RPGowe (lub pseudoRPGowe) dla dzieciaków w różnym wieku.


Super! I jak to działało? Jakie mocne i słabe strony mógłbyś wymienić? Jeśli oczywiście masz ochotę o tym pisać. :-)
 
Awatar użytkownika
Morel
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 4566
Rejestracja: śr mar 03, 2010 10:59 am

RPG dla młodych (10-13 lat)

czw maja 20, 2010 12:20 pm

Wszystko tak na prawdę zależy od grupy dzieciaków.
Ja akurat pracowałem z tzw "trudną młodzieżą" z rodzin patologicznych, biednych, alkoholików etc. Świetlica była umiejscowiona we wrocławskim śródmieściu, stąd takie akurat dzieciaki przychodziły i to właśnie do nich aktywność tego miejsca była skierowana.

W moim przypadku największym problemem była rotacyjność, ponieważ ciężko było utrzymać stałą grupę dzieciaków, które przychodziły na zajęcia. Tak na prawdę często było tak, że nie wiedziałem kto się danego dnia pojawi.

A najmocniejsze strony?
No to chyba to, że dzieciaki po prostu fantastycznie się bawiły. Takie zabawy, czy nawet prowadzenie prostych gier - przy tym, że np z książkami są na bakier, nie oglądając też specjalnie telewizji (!) - powoduje, że angażują się maksymalnie i uwalniają swoje pomysły.
 
Awatar użytkownika
Zsu-Et-Am
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 9825
Rejestracja: sob cze 26, 2004 11:11 pm

RPG dla młodych (10-13 lat)

czw maja 20, 2010 4:21 pm

W powiązaniu z tematem: całkiem niedawno Wizards of the Coast postanowiło wyjść naprzeciw dzieciom w wieku (przed)szkolnym: przykładem na to jest ten tekst. Ich pomysłem na pokazanie dzieciom RPG jest czysta zabawa - jasny cel i proste reguły (swobodnie nawiązujące do D&D). Podejście zupełnie różne od proponowanego przez Ciebie, ale może da się to w jakimś stopniu pogodzić.
 
Awatar użytkownika
Scobin
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 4449
Rejestracja: śr lis 07, 2007 2:04 pm

Re: RPG dla młodych (10-13 lat)

czw maja 20, 2010 5:17 pm

Mhm, dzięki Wam obu, może się za jakiś czas zainspiruję. :-)
 
Awatar użytkownika
Morel
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 4566
Rejestracja: śr mar 03, 2010 10:59 am

RPG dla młodych (10-13 lat)

czw maja 20, 2010 5:20 pm

Pogodzić się pewnie da, chodzi o fakt, że tutaj już wprowadzane są reguły i zasady - to można stosować przy grupie, której skład nie zmienia się przez jakiś czas.
U mnie niestety tak nie było.
 
Awatar użytkownika
Planetourist
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2069
Rejestracja: wt paź 04, 2005 8:20 pm

RPG dla młodych (10-13 lat)

czw maja 20, 2010 8:08 pm

Dzięki za rady :)

Bardzo podbudował mnie tekst Mayhnavei. Gdybym trafił na takich właśnie, dość dojrzałych graczy, było by wspaniale. Jeżeli nie - a nuż uda mi się coś w nich zmienić?

"LAPRy" Anka brzmią ciekawie, ale nie mając w ogóle doświadczenia w Live Action (poza poprowadzeniem jednych warsztatów teatralnych), wolę zwykłą sesję. Myślę o poprowadzeniu Yarry, rzeki śmierci. To przygoda pióra samego Sapkowskiego na jego własnej, co nieco archaicznej mechanice – Oku Yrrhedesa. Drużyna ma w niej przetrzeć nowy szlak handlowy badając, czy tytułowa Yarra wpada do innej, większej rzeki. W oryginale drużyna po prostu przepiła całe oszczędności i potrzebowała nagrody, ale to akurat wydaje mi się niezbyt ciekawe i hm... niepedagogiczne :wink: , więc u mnie będzie ona grupą odkrywców na usługach the Wayfinder Foundation (w moim tłumaczeniu Fundacja Nowych Szlaków) – eberrońskiej grupy sponsorującej tego typu ekspedycje. Rzecz będzie się więc działa gdzieś w Eberron, głównie na moje potrzeby – nie będę tłumaczył graczom settingu (chyba, że będą bardzo chcieli), ale wykorzystam moją wiedzę o nim, by ubarwić przygodę. Dawno jej nie czytałem i dopiero dzisiaj udało mi się ją pożyczyć, ale w ciemno powiem, że fajnie będzie dodać do niej kilka typowo fantastycznych lokacji.

Mechanika Oka jest w miarę prosta, ale wolę jakąś bardziej działającą na wyobraźnię – przerobię Wildlingi. Gracze dostaną trzy kostki: k8, k10 i k12 i będą musieli wybrać, która z nich to Niedźwiedź (siła, wytrzymałość), która Wąż (zręczność, spryt), a która Sowa (wiedza, czujność). W przeciwieństwie do wildlingów, testy będą polegały po prostu na przebiciu ST (zwykle 4, w najgorszym razie 7-8).

Wnet jadę do Niemiec, więc do Towarzystwa napiszę dopiero za tydzień. Postaram się umówić na wpadnięcie do świetlicy podczas innych zajęć, by wytłumaczyć dzieciom, jaką grę im proponuję - i zebrać chętnych.

Z góry dzięki za pomysły i uwagi! Jeżeli wypali – obiecuję raport :)

PS. Heroes of Hesiod już widziałem i zamierzam poprowadzić, choć nie chciałbym, żeby była to pierwsza sesja dla młodych graczy - zbyt dużo w niej z gry komputerowej :wink:
 
Awatar użytkownika
Scobin
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 4449
Rejestracja: śr lis 07, 2007 2:04 pm

Re: RPG dla młodych (10-13 lat)

czw maja 20, 2010 8:43 pm

Raportuj, raportuj. :-) Powodzenia!
 
Awatar użytkownika
Morel
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 4566
Rejestracja: śr mar 03, 2010 10:59 am

RPG dla młodych (10-13 lat)

wt maja 25, 2010 3:03 pm

Planetourist pisze:
"LAPRy" Anka brzmią ciekawie, ale nie mając w ogóle doświadczenia w Live Action (poza poprowadzeniem jednych warsztatów teatralnych), wolę zwykłą sesję.

Ja też nie miałem doświadczenia w LARPACH. Mam nieco doświadczenia w działaniach teatralnych, więc to też bardziej były działania idące w tą stronę. ;)

I także czekam na raport!
 
Awatar użytkownika
Scobin
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 4449
Rejestracja: śr lis 07, 2007 2:04 pm

Re: RPG dla młodych (10-13 lat)

pt maja 28, 2010 5:24 pm

 
Awatar użytkownika
Planetourist
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2069
Rejestracja: wt paź 04, 2005 8:20 pm

RPG dla młodych (10-13 lat)

ndz maja 30, 2010 4:38 pm

Właśnie napisałem maila do Stowarzyszenia i wrzuciłem na bloga stworzone na jego potrzeby wyjaśnienie, czym jest RPG. Może zaciekawi ono kogoś z Was :)
Ostatnio zmieniony pn maja 31, 2010 8:43 am przez Scobin, łącznie zmieniany 2 razy.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Planetourist
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2069
Rejestracja: wt paź 04, 2005 8:20 pm

RPG dla młodych (10-13 lat)

pn sie 16, 2010 10:04 am

Długi czas nie pisałem o dalszym ciągu mojej inicjatywy, bo wydawało mi się, że nie ma na razie o czym. Gdy jednak Vukodlak wysłał mi priva z pytaniem o niego, w odpowiedzi udało mi się stworzyć w miarę przyzwoity raport - niniejszym więc go Wam przedstawiam:

Stowarzyszenie było i jest zainteresowane RPGami - tyle, że moja propozycja dotarła z dziwnym opóźnieniem, pod samiutki koniec roku szkolnego. Świetlica nie działa w wakacje, dlatego też miałem okazję wpaść do niej tylko raz. Znalazłem trójkę dzieci zainteresowanych grą (a może nie śmiących odmówić komuś przedstawionemu jako 'pan' - trudno stwierdzić) i poprowadziłem im krótką sesję wg scenariusza Sapkowskiego. Szybko musieli się zbierać, więc było miejsce tylko na 2 zwroty akcji, które w dodatku ich nie wciągnęły - miałem wrażenie, że fabuła miała dla nich zbyt mały rozmach, brakowało wybuchów, zawrotnych prędkości i innych efektów specjalnych, do których chyba przyzwyczaiły ich gry komputerowe. To dla mnie ważna nauczka - pierwszą sesję trzeba zaczynać od czegoś mocnego i wciągającego, jak wolsungowskie 'jeżeli nie masz innego pomysłu, to niech przez ścianę wpadnie Wielki Parowy Golem'. Potem omówiłem z jedną z opiekunek potencjalne problemy podczas sesji - skłonność dzieci do przemocy, brak zaangażowania w obcy temat - i obiecałem pojawić się pod koniec sierpnia, by przedyskutować włączenie RPGów w stały grafik. Jeżeli wszystko pójdzie dobrze, wystartuję z regularnymi sesjami od września.
 
Awatar użytkownika
Scobin
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 4449
Rejestracja: śr lis 07, 2007 2:04 pm

Re: RPG dla młodych (10-13 lat)

pn sie 16, 2010 12:22 pm

Dzięki! Jeśli będzie dalszy ciąg od września, to masz we mnie stałego czytelnika kolejnych raportów. :-)
 
Awatar użytkownika
Planetourist
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2069
Rejestracja: wt paź 04, 2005 8:20 pm

RPG dla młodych (10-13 lat)

czw paź 07, 2010 6:36 pm

Was für ein Triumph!

Moi drodzy, udało się :) Dziś spotkałem się z dziećmi ze Stowarzyszenia i udało mi się je wciągnąć. Sama gra trwała ledwie nieledwie paręnaście minut, ale i tak uważam dzisiejszy dzień za spory sukces.

Z początku mało kto był zainteresowany zabawą - gdy wszedłem do Stowarzyszenia, zebrałem zaledwie dwóch chętnych. Rozczarowało mnie to, ale usłyszałem, że więcej dzieci ma przyjść później, więc postanowiłem poczekać.

I zaczęło się robić bardzo sympatycznie. Chcąc wkręcić nowych podopiecznych w udawanie i grę, zacząłem bawić się minami, manierami i głosami, co niesamowicie im się spodobało. Zostałem powszechnie uznany za aktora i wypytany, w czym grałem (że też to nie jest - jeszcze - prawda :wink: ) i miałem okazję pomóc w zadaniu z matmy i przyrody. Gdy reszta się zebrała, znalazłem sześciu graczy - w sam raz na sesję.

Tym razem zamiast sesji przygotowałem LARPa - Złotą Rybkę, kopię Wishmastera poprowadzonego na Avangardzie przez Dragon Warriora Ktulu. Każdy gracz wylosował sobie jakieś życzenie i miał przekonać innych, że to właśnie ono powinno zostać spełnione. Z początku wydawało się, że gra skończy się po pół minuty - kilka nieśmiałych graczek w ogóle nie miało ochoty bronić swoich życzeń i trzeba było odpowiednio je nakierować. Gdy zaczęły walczyć o swoje marzenia, atmosfera podniosła się trochę za bardzo i musiałem tłumaczyć, że ta gra powstała właśnie po to, że fajnie jest się kłócić, ale lepiej nie naprawdę :wink: Poza tym drobniutkim zgrzytem było naprawdę sympatycznie i widać było, że gracze dobrze się bawią. Niestety, już po parunastu minutach dzieci przestały się koncentrować, ale to w sumie moja wina - przygotowałem chyba trochę za prostą rozgrywkę.

Na przyszły raz napiszę coś bardziej obfitującego w zwroty akcji i wymagającego współpracy od graczy (przekonałem się, że scenariusz ciekawy dzięki konfliktowi to zły pomysł). Myślę nad powrotem do 'zwykłego' RPG - wydaje mi się, że angażuję dzieci swoim aktorstwem, więc bardziej wciągnę je w sesję z prowadzącym odgrywającym całą plejadę ciekawych postaci. Jako, że każdy zna ten świat, myślę nad Star Wars na jakiejś prostej mechanice.

Ogólnie rzecz biorąc, jestem naprawdę zadowolony i nie mogę się doczekać kolejnego spotkania :)
 
Awatar użytkownika
Scobin
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 4449
Rejestracja: śr lis 07, 2007 2:04 pm

Re: RPG dla młodych (10-13 lat)

czw paź 07, 2010 8:34 pm

Znakomicie! Cieszę się bardzo i powodzenia w dalszych działaniach. :-)


Planetourist pisze:
Na przyszły raz napiszę coś bardziej obfitującego w zwroty akcji i wymagającego współpracy od graczy (przekonałem się, że scenariusz ciekawy dzięki konfliktowi to zły pomysł).


W pewnych okolicznościach konflikty są dobre. Ale to bardzo mądrze, że dostrzegasz wartość współpracy. :-) Myślę, że ze względu na cały kontekst Twojej pracy z dzieciakami scenariusze kooperacyjne będą rzeczywiście lepsze. Gwiezdne Wojny jako źródło uniwersum też brzmią nieźle. Czyli w sumie nic nowego Ci nie powiedziałem. ;-)
 
Awatar użytkownika
Planetourist
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2069
Rejestracja: wt paź 04, 2005 8:20 pm

RPG dla młodych (10-13 lat)

pn lis 22, 2010 10:48 pm

Czas na kolejny raport :)

Ponieważ dzieci ze Stowarzyszenia w co drugi czwartek jeżdżą na basen, od ostatniego raportu nie udało mi się zebrać RPGowej grupki. Ale wpadam tam regularnie, poznaję podopiecznych i pomagam im w innych sprawach, co jest szalenie fajne :) Gdy tylko znowu zaczną się RPGi, na pewno się tu odezwę.
 
jasisz
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 1
Rejestracja: sob sie 13, 2011 5:45 pm

RPG dla młodych (10-13 lat)

ndz sie 14, 2011 11:55 pm

Wprawdzie nie darmowe i nie grałem, ale zgarnęło kilka nagród. RPG specjalnie dla dzieci - http://www.kickstarter.com/projects/dan ... hday-robot Happy Birthday, Robot!

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości