Zrodzony z fantastyki

 
lost64
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 36
Rejestracja: wt mar 15, 2011 4:53 pm

Kontrole

pn wrz 26, 2011 11:20 am

Witam. To znowu ja, i znów z niedożecznym pytaniem: Czy w formacie legacy są (w sensie dzialają i maja szanse) jakiekolwiek decki kontrolne inne niż UBg Landstill? Jeśli tak to jakie (ceny mnie nie obchodzą - w legacy zacząłem dopiero grać, i robię to wyłącznie przez MWS/ Cockatrice, więc nie mam zamiaru tych talii mkupować.) Interesuje mnie tylko, czy takie talie istnieją, gdyż jakoś z szukania mi nic nie wychodzi, a poza tym nawet jak znajduję to nie wiem, czy takowy deck ma szanse jakiekolwiek, a testowć wszystkiego co na necie znajdę nie mam ochoty, więc zwracam się z tym pytaniem do społeczności polterowej.
 
Awatar użytkownika
Specu
Moderator
Moderator
Posty: 3303
Rejestracja: sob maja 03, 2008 4:11 pm

Kontrole

pn wrz 26, 2011 7:52 pm

Pierwsza sprawa - rodzajów kontroli jest dużo, bo kontrola nie ogranicza się tylko do sypania kontrami. Masz również kontrolę stołu, masz kontrolę tempa i masz kontrolę totalną. Utarło się, że kontrola kojarzona jest z niebieskim kolorem. Niby tak bo masz tak kontry, ale nie tylko niebieska kontrola jest w użyciu.

Z decków kontrolujących grę (kontrujących) masz mało, a tak naprawdę nic grywalnego. Z aggro-kontroli (najpopularniejszy typ w Legacy) masz: Banta, Merfolki, Stoneblade, New Horizons, Team America, Patriot i inne. Gra takim deckie jest uber trudna, bo musisz znać doskonale meta żeby wiedzieć co i jak kontrować. Z kontroli tempa masz przede wszystkim UW Tempo oraz wszelkiego rodzaju fishe.

Najtrudniejszą kontrolką do grania jest kontrola absolutna, gdzie kontrolujesz praktycznie każdy element w grze - przeciwnik praktycznie nic nie robi. Są tylko dwa takie decki: Enchantresska oraz 43 landy.

Każda z wymienionych talii jest konsystentna o w 100% grywalna więc tylko wybrać.

Przykładowa rozpiska Landsów, które stanowią kontrolę absoltuną, mimo że nie kontrują żadnego spella:

Instants [6]
2 Intuition
4 Entomb


Sorceries [4]
4 Life from the Loam


Enchantments [7]
3 Manabond
4 Exploration


Artifacts [6]
1 Engineered Explosives
1 Ensnaring Bridge
1 Mindslaver
3 Mox Diamond


Lands [37]
1 Academy Ruins
1 Bayou
1 Cephalid Coliseum
1 Creeping Tar Pit
1 Forest
1 Glacial Chasm
1 Karakas
1 Misty Rainforest
1 Riftstone Portal
1 Savannah
1 The Tabernacle at Pendrell Vale
1 Urborg, Tomb of Yawgmoth
1 Verdant Catacombs
1 Windswept Heath
1 Wooded Foothills
2 Ghost Quarter
2 Tolaria West
3 Tranquil Thicket
3 Tropical Island
4 Maze of Ith
4 Rishadan Port
4 Wasteland
 
lost64
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 36
Rejestracja: wt mar 15, 2011 4:53 pm

Kontrole

pn wrz 26, 2011 9:29 pm

Panie Specu, ja wiem, ze może i nie jestem Specem od Magica, ale wiem, że kontrola =/= kontrowanie :-) Agrokontrole nie bawią mnie wcale. Tą enczantreskę i 43 lands muszę spróbować - właśnie o tego typu decki mi chodziło :-) Dzię,kuję raz jeszcze
Dago
 
Awatar użytkownika
Specu
Moderator
Moderator
Posty: 3303
Rejestracja: sob maja 03, 2008 4:11 pm

Kontrole

pn wrz 26, 2011 9:56 pm

Z jednej strony nie bawią, z drugiej strony jednak są zazwyczaj skuteczniejsze bo masz solidnego klocka/klocki do napierania. Elementy naporu można łatwo wtopić w typową kontrolę, a stanowi to nasze zabezpieczenie na wypadek problemów. Nawet rozpiski typu jeden wincon w postaci Jace 2.0 jest w sumie słaby. Landsy mają ten problem, że poza Mishrami możesz zabić tylko Slaverem... dlatego deck ten jest bardzo trudny do grania. Podobnie jest z Enchantresską, ale nią jest łatwiej zabić, bo Sigil produkuje masę tokenów, a opcja z Words of War zadaje mnóstwo obrażeń.
 
lost64
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 36
Rejestracja: wt mar 15, 2011 4:53 pm

Kontrole

wt wrz 27, 2011 11:37 am

No cóż... Dla mnie, im mniej zabijaczy tym fajniej :D Jak mówiłem - na razie moim ulubionym deckiem w calej tej grze jest UBg Landstill (jeszcze nie zdażyło mi sie zabić Jacem - zawsze mishrami) więc wiesz... Landsy spodobaly mi się baaaardzo. Enchantreska nieco mniej, ale też fajny pomysł dość. No, taki już jestem pogięty i nic tego nie zmieni. I male pytanko jeszce - cóż to jest takiego to UW tempo?
 
Awatar użytkownika
Specu
Moderator
Moderator
Posty: 3303
Rejestracja: sob maja 03, 2008 4:11 pm

Kontrole

wt wrz 27, 2011 1:57 pm

W najwiekszym skrocie mowiac jest to deck ktory nie posiada duzej sily naporowej i wystawia sie w miare wolno, ale calkowicie wybija z rytmu przeciwnika. Masz 4 wastelandy ktore wkladasz sobie w libre i wyszukujesz za pomoca trickow. MAsz kreatury z evasion. Spellstuttery, gigantyczny CA. Problem jest tylko jeden - poznanie wszystkich trickow w decku, a troche ich jest.

Przykladowa rozpiska:

http://www.thecouncil.es/tcdecks/deck.p ... deck=47814
 
Awatar użytkownika
Gizmoo
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1195
Rejestracja: sob mar 07, 2009 1:26 am

Re: Kontrole

pt wrz 30, 2011 9:31 am

Pojawiło się kilka nieścisłości, więc muszę nieco naprostować. :wink:

Z decków kontrolujących grę (kontrujących) masz mało, a tak naprawdę nic grywalnego.


No to zakrawa prawię na herezję! :D Supreme Blue i UW Control grają nadal, ale są tak trudne w prowadzeniu i tak ciężko zrobić nimi przyzwoity wynik, że aktualnie nikt nimi nie gra. Ale od czasu do czasu pojawia się jakiś pros, który Supreme Blue wygrywa cały turniej. Do tego mamy całą masę konstrukcji Counter-Top, (Przede wszystkim Counter-Thopters), które po banie Misstepa znów wrócą do łask, bo tak naprawdę zagraża im tylko jedna karta (GSZ), a sposobów na jej pozbycie jest kilka. Nie wspominając o tym, że post side, będziemy mieli Meddling Mage'a.

Są tylko dwa takie decki: Enchantresska oraz 43 landy.


Po pierwsze: Treska to w zasadzie combo deck, bo jedyna "kontrola" jaką posiada to taka, że kreatury przeciwnika nie mogą atakować. :lol: Co do landsów, to obecnie nikt nimi nie gra. I to nie tylko z powodów, że DECK JEST DROGI. Landsy stały się dużo słabsze po wypuszczeniu KOTR-ów, a obecnie co drugi deck gra też na Wastelandach. Nie mówiąc o tym, że z combo-deckami jest zwykle auto-wtopa.

Po drugie: Nie tylko dwa decki. Jest jeszcze STAX i różne jego odmiany. Stax jednak ostatnio też nie gra, bo meta jest teraz pełne FOW-ów, a mało aggro z prawdziwego zdarzenia (może poza Turbo Zoo). Niedawno widziałem bardzo ciekawego Staxa GW, z Tytanami, który bardzo łatwo odbudowywuje się po rzuceniu Armageddona. Drugim powodem słabości Staxa jest to, że nawet aggro konstrukcje grają teraz na większej ilości landów. (o Pridemage'u nie wspominam)

Z kontroli tempa masz przede wszystkim UW Tempo oraz wszelkiego rodzaju fishe.


:shock: WOW! Jak można nie wymienić UGR Tresholda i jego odmiany UGR Fearies (różniąca się tym, że ma dodane 2-3 sztuki Wędliny)? To dwa najpopularniejsze (i najlepsze) Tempo-decki.

URG Tresh
http://www.thecouncil.es/tcdecks/deck.p ... deck=49528

UGR Faeries
http://www.thecouncil.es/tcdecks/deck.p ... deck=49315

UGR Faeries to znakomita maszyna, bardzo trudna w prowadzeniu, ale ma szanse wygrać z każdym deckiem. Szukasz dobrej kontroli - to polecam właśnie ten deck. Ostatnio gra się bez Jacków 2.0. Sam nie wiem czemu. Muszę potestować powyższe wersje, może są sprawniejsze?

W najwiekszym skrocie mowiac jest to deck ktory nie posiada duzej sily naporowej i wystawia sie w miare wolno, ale calkowicie wybija z rytmu przeciwnika. Masz 4 wastelandy ktore wkladasz sobie w libre i wyszukujesz za pomoca trickow. MAsz kreatury z evasion. Spellstuttery, gigantyczny CA.


Cała sprawa z UW Tempo polega na tym, że deck po wypuszczeniu Misstepa nie grał nigdzie. Misstep skarcił go przeokrutnie. Teraz może wróci do łask, ale sukcesu dużego mu nie wróżę, bo meta bardzo zwolniło i raczej nie wrócą szybkie konstrukcje. Cała sprawa rozbija się o to, że wszystkie decki grają dziś na większej ilości Landów. Trick z Wayfarerem, nie jest dziś na wagę złota (chyba prędzej zamiast Wastelandów siadało by Ghost Quarter :hahaha: ). Talia nadal ma bardzo dobre matchupy, w rękach dobrego gracza zamienia się w sprawną maszynę, ale jak mawiają specjaliści - to jest taki deck, że wybierasz się na turniej z myślą - "zrobię 3:2" :D .

Wersja NO-Goyf też nie siada już jak złoto, bo dzięki GSZ (Jak ja tej karty nie znoszę!) większość Bantów/Zoo/Maverików ucięło Goyfy i grają na singlowej sztuce.

Przykladowa rozpiska:

http://www.thecouncil.es/tcdecks/deck.p ... deck=47814


To jest rozpiska oparta na nieco odmiennej filozofii!. Nie ma Fathom Seerów, nie ma FOW-ów, mainowych Gruntów, ucięty jest Serra Avenger (jeden z MVC tego decku). Dodane są wróżki, które mają niby poprawić matchupy z combo-deckami, no i zamiast 17 landów jest 19. NA Source jest analiza tego archetypu (UW Tempo) i dyskusja na temat wszelkich wariacji. Kierowca tego decku stwierdził, że Spellstuttery "raz siadają, a raz nie" i dlatego nie są kartą w tym decku niezbędną. Stuttery są dobre we wróżkach, w innych deckach są zwykle "latającym ciałkiem 1/1". Talia ma szanse coś zyskać po wydaniu Snapcaster Mage'a, który będzie podnosił removal.

Reasumując - polecam UGR tresh/Faeries, ale trzeba poczekać też na zmiany i reakcję meta po braku misstepa.
 
Awatar użytkownika
Specu
Moderator
Moderator
Posty: 3303
Rejestracja: sob maja 03, 2008 4:11 pm

Kontrole

pt wrz 30, 2011 10:08 am

Co do Counter-Topa to trochę już słaba konstrukcja. Gracze nauczyli się grać dookoła locka. poza tym GSZ świetnie radzi sobie z takim lockiem wyszukujac Pridemage i psując zabawę. IMO jedynie Bant może sobie pozwolić na katą zabawkę i to tylko w wersji z Monkami i 3 Wędlinami, żeby była przynajmniej teoretyczna możliwość skontrowania GSZ=2

Supreme Blue uważam za relikt minionej epoki jeśli chodzi o tempo i strategię prowadzenia gry. Deck owszem jest cholernie trudny do grania, i dopiero jakieś dziwactwa na stole w postaci Humility + Batterskull mogą rzeczywiście coś ciekawego zrobić. Co ciekawe coraz więcej rozpisek wkłada Mystiki + mocny toolbox (i nawet niesinglowy tutor), więc można spodziewać się albo ewolucji decku, albo całkowitej zmiany gameplanu. UW Control... cóż... Odstrasza mnie myśl, że masz z removalu tylko StP i Wrotki, a zabijasz z reguły Walkerami. Specjalnie nie podałem tego decku, bo jednak z aggro których jest trochę więcej (a w zasadzie to że są bardziej popularne na MWS/Cocatrice) w meta, Landsy są bardziej uniwersalne.

Enchantresska jest kontrolą, bo w ponad połowie gier kontrolujesz poczynania przeciwnika za pomocą Confinementu - mająs nietargetowalność oraz nie schodząc od combat dmg ciężko jest przeciwnikowi wypracować przewagę na stole. Ponadto City of Solitude praktycznie wyłącza kontrowanie przeciwnika i możliwość niemal jakiejkolwiek odpowiedzi na nasze poczynania. IMO definicja i klasyfikacja tego decku zależy od kierowcy, bo np. Grzesiek z tego co zauważyłem gra nim kontrolnie - najpierw stabilizuje sytuację na stole, potem się zaczyna kręcić po wincon.

Gizmoo pisze:
WOW! Jak można nie wymienić UGR Tresholda i jego odmiany UGR Fearies (różniąca się tym, że ma dodane 2-3 sztuki Wędliny)? To dwa najpopularniejsze (i najlepsze) Tempo-decki.


Pisząc posta z telefonu - można :hahaha:
 
Awatar użytkownika
Gizmoo
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1195
Rejestracja: sob mar 07, 2009 1:26 am

Kontrole

pt wrz 30, 2011 2:52 pm

Specu pisze:
Co do Counter-Topa to trochę już słaba konstrukcja.


No to chyba ostatnimi czasy nie śledzisz meta. A po banie misstepa będzie wysyp comb i konstrukcje CB powrócą w "blasku i chwale". Już ludzie testują na Cocatrice. Ja sam złożyłem już trzy decki z CB.

Specu pisze:
Gracze nauczyli się grać dookoła locka.


Nie da się "grać dookoła locka", bo nie wiesz co przeciwnik ma na górze, a wszystkiego też nie musisz kontrować. Ja powiem tylko, że sporo gier wygrałem grając ze "ślepym" Counterbalancem. Wysterczy dobrze topdeckować. :lol:

Specu pisze:
poza tym GSZ świetnie radzi sobie z takim lockiem wyszukujac Pridemage i psując zabawę.


No i to jedyny problem. Teraz nie ma misstepa, więc ładnie będzie siadał sensei. Ludzie ucinają Pridemage, do 1/2 sztuk w talii. Post-side masz Surgical Extraction i Medling Mage i nagle destabilizujesz deck przeciwnika. Ostatnio extrakcja wygrała mi grę na mobilizacji, bo usunąłem GSZ i typ już nic nie dobierał.

Specu pisze:
IMO jedynie Bant może sobie pozwolić na katą zabawkę i to tylko w wersji z Monkami i 3 Wędlinami, żeby była przynajmniej teoretyczna możliwość skontrowania GSZ=2


Błagam... Najlepsza konstrukcja z lockiem to Counter-Thopters. A żeby dobrze radzić sobie z GSZ, to najlepiej jednak mieć więcej kart za CMC=4, bo przeciwnik zawsze będzie próbował zagrywać za więcej, żeby omijać locka CB. A tak w ogóle, to po to masz FOW-y, żeby przedwcześnie nie wpuścić GSZ. Ostatnio zresztą konstrukcje z CB grają dodatkowo na Counterspellach.

Specu pisze:
UW Control... cóż... Odstrasza mnie myśl, że masz z removalu tylko StP i Wrotki, a zabijasz z reguły Walkerami.


Nowa UW kontrola zakłada locka w postaci Moat i/lub Humility/Ensnaring Bridge. Zabijasz tokenami z Elżbiety i Mishrami. Bardzo dobry deck. Widziałem jak potrafi siać spustoszenie. Do tego bardzo uniwersalny sajd. Ma w plecy zwykle z Vial-deckami, ale jak ryby wpuszczą Humility - to dupa bladziudka.


Specu pisze:
Landsy są bardziej uniwersalne.


Były. Nawet Don już nimi nie gra. Za mało klasycznego aggro. Meta jest teraz silnie midrange aggro-kontrol. Teraz dojdą combo-bombo decki i landsy będą naprawdę słabym wyborem, bo jedyne co mogą poradzić na stormdecki to COTV i kanonistki. Pierwsza gra na 100 w plecy, a post side przeciwnik też może się skręcić bo na pewno wciśnie bounce.


Specu pisze:
Grzesiek z tego co zauważyłem gra nim kontrolnie - najpierw stabilizuje sytuację na stole, potem się zaczyna kręcić po wincon.


Większość kombo decków musi w pierwszej kolejności pozbyć się hejtu (np. FOW). Treska kręci się wolniej, to i stabilizacje na stole musi przeprowadzić w pierwszej kolejności. W aggro meta treska jest zdecydowanie lepszym wyborem, niż landsy. Nie wspominam nawet, że mało kto ma na side odpowiedzi na treskę. Bo w zasadzie najlepszą obroną jest Aura Flux lub Serenity, wsparte Kryptą lub FOW-em w Replenisha.
 
Awatar użytkownika
Specu
Moderator
Moderator
Posty: 3303
Rejestracja: sob maja 03, 2008 4:11 pm

Kontrole

sob paź 01, 2011 2:47 pm

Gizmoo pisze:
No to chyba ostatnimi czasy nie śledzisz meta. A po banie misstepa będzie wysyp comb i konstrukcje CB powrócą w "blasku i chwale". Już ludzie testują na Cocatrice. Ja sam złożyłem już trzy decki z CB.


Z drugiej strony w tzw. międzyczasie mamy już dwa nowe dodatki + coreset. Może pojawić się parę innych rozwiązań mechanicznych dla komb (zwłaszcza nowy, trochę słabszy Yawgmoth's Will w postaci Maga)

Gizmoo pisze:
Nie da się "grać dookoła locka", bo nie wiesz co przeciwnik ma na górze, a wszystkiego też nie musisz kontrować. Ja powiem tylko, że sporo gier wygrałem grając ze "ślepym" Counterbalancem. Wysterczy dobrze topdeckować.


Stricte grać się nie da, ale można optymalizować konstrukcję pod grę przeciw Counter-Topowi. Już samo powstanie Big Zoo świadczy o tym że Counter-Top był wystarczająco upierdliwy, żeby gracze przystosowali decki pod te konstrukcje.

Gizmoo pisze:
Ostatnio extrakcja wygrała mi grę na mobilizacji, bo usunąłem GSZ i typ już nic nie dobierał.


No Ameryki nie odkryłeś... Dobrze wcelowany hejt w kartę pod którą masz zrobionego toolboxa daje tak dużą przewagę, że już tylko z własną talia możesz przegrać.

Gizmoo pisze:
Błagam... Najlepsza konstrukcja z lockiem to Counter-Thopters.


Wszystko zalezy od podejśćia i od meta, oraz tego co dzieje się post-side. Najlepsza może być, ale nie zawsze siada z podobna jakością. Wszystko zalezy od meta i jego przygotowania na deck.

Gizmoo pisze:
Nowa UW kontrola zakłada locka w postaci Moat i/lub Humility/Ensnaring Bridge


Zapodaj spis

Gizmoo pisze:
Meta jest teraz silnie midrange aggro-kontrol. Teraz dojdą combo-bombo decki i landsy będą naprawdę słabym wyborem, bo jedyne co mogą poradzić na stormdecki to COTV i kanonistki.


To że Spirala teraz będzie robić pewnie mnóstwo topów, przyczyni się tylko do kolejnych zmian na liście banów. Ocenę meta jednak zostawiłbym na 3-4 tygodnie do przodu. Niech pojawią się raporty z większych turniejów, niech decki przystosują się do "ciekawostek" z Innistradu, wtedy będzie się oceniać jakość starych i nowych konstrukcji. A pamiętasz dlaczego landsy nie grały? MM w pierwszoturową Explorację czy Manabondsy kasował praktycznie tempo tego decku.

Gizmoo pisze:
Bo w zasadzie najlepszą obroną jest Aura Flux lub Serenity, wsparte Kryptą lub FOW-em w Replenisha.


Aura Flux może być nieskuteczne, bo Sanctum w late game daje chore ilości many, więc można utrzymać te enchantmenty na których nam najbardziej zależy. Poza tym nie wiem czy sobie przypominasz, ale grały kiedyś wersje z Chrome Moxami/Spirit Guide'ami dajacymi większe tempo, oraz Ground Seal jako odpowiedź na Extirpate/Extrakcję. Ba, nawet powstały wersje mające elementy szybszego aggro, grające na Words of Wilding
 
Awatar użytkownika
Gizmoo
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1195
Rejestracja: sob mar 07, 2009 1:26 am

Kontrole

sob paź 01, 2011 7:58 pm

Specu pisze:
Zapodaj spis


"Klasyczna, współczesne UW":

http://www.thecouncil.es/tcdecks/deck.p ... deck=49619

Z Moat i Thopterami:

http://www.thecouncil.es/tcdecks/deck.p ... deck=49793

Specu pisze:
bo Sanctum w late game daje chore ilości many,


Dlatego zawsze musimy mieć w talii Wastelandy. I mówię to całkiem serio. Nie zliczę ile gier wtopiłem przez Maze of Ith, czy Tabernacla. Ostatnio wygrałem z Elfballem tylko dlatego, że ściągnąłem Wastelandem Gaea's Cradle - i typo nie miał jak wystawić Makarona. Większość aggro decków ma z Treską auto-wtope. Dlatego serenity + Krypta, to najlepsze rozwiązanie, jak nie masz kontr w talii.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości