Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
Cartman222
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 7
Rejestracja: sob sie 27, 2011 1:08 am

[2 ed.] Mechanika - pytania

śr sie 31, 2011 10:04 pm

A czy chowanica może zobaczyć osoba nie posiadająca wiedźmego wzroku?
 
Awatar użytkownika
Vukodlak
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1622
Rejestracja: śr maja 11, 2005 4:41 pm

[2 ed.] Mechanika - pytania

śr sie 31, 2011 10:14 pm

Oczywiście, że tak. Chowańce to istoty materialne, więc zobaczyć może je każdy. Czasami tylko się zdarza, że stwór jest niewidzialny lub eteryczny. Chowańce są oswajane lub tworzone. Oswoić można praktycznie wszystkie zwierzęta, a te tworzone mogą przybierać najróżniejsze kształty. Posiadanie chowańca, szczególnie stworzonego dziwoląga, może się dla imperialnego czarodzieja skończyć posądzeniem o konszachty z Chaosem (wszak hoduje w domu małego demona) i stosem.

Nie wszyscy fani WFRP są zadowoleni z chowańców, gdyż bardzo zwiększają one możliwości czarodzieja i pokazują, że świat Warhammera nie jest low magic. Jeśli jednak idea Ci się podoba, to Królestwo Magii zawiera wszystkie reguły, których potrzebujesz. Jest to IMO jedna z kilku fajnych rzeczy w tym bardzo średnim dodatku. Prawie identyczne zasady znajdują się również w Księdze Spaczenia, ale dotyczą chowańców-demonów.
 
Awatar użytkownika
Cartman222
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 7
Rejestracja: sob sie 27, 2011 1:08 am

[2 ed.] Mechanika - pytania

śr sie 31, 2011 10:37 pm

Mam własnie zamiar zakupić jak najszybciej oba dodatki bo mimo braku w mojej drużynie maga chce się więcej o nich dowiedzieć.
Czy np. kota lub psa można nazwać chowańcem jeśli mag go oswoi bo ja to tak rozumiem z twojej wypowiedzi oczywiście zdaje sobie sprawe że taki pies raczej żadnych plusów swojemu panu nie daje.
Ostatnio zmieniony śr sie 31, 2011 10:52 pm przez Cartman222, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Rozti
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 82
Rejestracja: pn cze 07, 2010 8:14 pm

[2 ed.] Mechanika - pytania

śr sie 31, 2011 11:03 pm

patrząc pod kontem mechaniki oswajanie to proces trwający kilka (1k10/2) tygodni, po których czarodziej testuje chowańca (wykonując wymagające testy Ogd i Int). Jeśli którykolwiek z nich się nie powiedzie, trzeba go oswajać na nowo (oczywiście najpierw trzeba znaleźć lub kupić zwierzaka nadającego się na chowańca).
 
Awatar użytkownika
Cartman222
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 7
Rejestracja: sob sie 27, 2011 1:08 am

[2 ed.] Mechanika - pytania

śr sie 31, 2011 11:06 pm

Właśnie o to mi chodzi jakiego typu zwięrzeta nadają się na chowańca oraz jakich umiejętności trzeba posiadac by go oswoić?
 
Rozti
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 82
Rejestracja: pn cze 07, 2010 8:14 pm

[2 ed.] Mechanika - pytania

śr sie 31, 2011 11:35 pm

Potrzeba cechy Magia na poziomie przynajmniej 2, oraz przynajmniej jedną ze zdolności:
- Magia tajemna- tradycja Cienia, Niebios Ognia, Światła, Zwierząt albo Życia
- czarostwo (zdolność którą może zakupić czarownik- profesja opisana w Królestwie Magii)

Na chowańca nadaje się każde zwierzę (w KM jest tabelka, która opisuje efekt poszukiwań czarodzieja. Są to zwierzęta typu kot, pies, orzeł koń łasica wilk itp.)
 
Awatar użytkownika
Cartman222
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 7
Rejestracja: sob sie 27, 2011 1:08 am

[2 ed.] Mechanika - pytania

śr sie 31, 2011 11:40 pm

Ok. Wielkie Dzięki reszte już doczytam w KM
 
Tadeus
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 143
Rejestracja: pn wrz 19, 2005 12:02 pm

Re: [2 ed.] Mechanika - pytania

ndz wrz 25, 2011 1:49 pm

Szybkie pytanko o ponowne wykupywanie umiejętności, by dostać +10.

W podręczniku przykład wygląda tak:

Profesja podstawowa ma daną umiejętność > zaawansowana, na którą wchodzisz też ją ma = wykupujesz i masz +10

A tak to też działa:

Profesja początkowa ma daną umiejętność > zmieniasz na inną początkową za 200pd, która też ją ma = dostajesz +10?

Bo moi gracze zamiast iść w zaawansowane zaczęli skakać po początkujących (co jest uargumentowane fabularnie, więc dla mnie ok) i chciałbym wiedzieć, czy w ten sposób mogą dostać te fajne bonusy od rozwiniętych na wyższe poziomy umiejętności. Przykład w podręczniku tyczy się tylko przejścia na zaawansowaną.
Ostatnio zmieniony ndz wrz 25, 2011 1:50 pm przez Tadeus, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Klebern
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 4195
Rejestracja: czw gru 01, 2005 5:53 am

[2 ed.] Mechanika - pytania

ndz wrz 25, 2011 2:13 pm

W ogóle mnie to dziwi, że wolą skakać po profesjach, zamiast wydać te 100 XP na specjalizację. Przecież to kompletnie się nie opłaca.

Ogólnie to wygląda tak, że by móc wziąć inna profesję, która nie jest profesja wyjściową [to się nie tyczy profesji zaawansowanych] trzeba wydać 200 XP. Ale po wejściu na nową profesję trzeba po kolei wykupywać umiejki. Oczywiście, jeśli za 100 XP na nowej profesji wykupi tą samą umiejkę, to dostaje owe +10%. Czyli zatem uzyskanie specjalizacji w ten sposób kosztuje całe 300 XP a nie 100 normalnie. W przeciwieństwie do początkowej profesji, następne profesje nie zapewniają z automatu umiejętności czy zdolności, je po prostu trzeba zwyczajnie wykupywać.

W razie wątpliwości odsyłam do podręcznika głównego strona 29, akapit "Nowa profesja"

Dodatkowym utrudnieniem jest to, że przynajmniej trzymając się podręcznika, postać nie tylko fabularnie powinna wytłumaczyć wzięcie nowej profesji, ale też grając starą profesją zdobyć ekwipunek potrzebny do wykonywania nowej profesji. Podręcznik główny strona 29, akapit "Zmiana profesji".
 
Tadeus
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 143
Rejestracja: pn wrz 19, 2005 12:02 pm

Re: [2 ed.] Mechanika - pytania

ndz wrz 25, 2011 3:22 pm

Po początkujących profesjach skaczą, bo losowaliśmy profesje i jakoś tak wyszło, że wszyscy są praktycznie czystymi wojakami od broni białej i brakuję im umiejętności i talentów niebojowych, potrzebnych do rozwiązywania zagadek i bardziej subtelnego podejścia do życia :)

A ekwipunek i fabularny powód, jak już pisałem, jest.

Co do ceny rozwinięcia, to chyba jest tak że:

Przy przejściu na profesję wyjściową jest to 100pd za przejście i 100pd za wykupienie umiejętności po raz drugi.

Przy przejściu na inną profesję podstawową jest to 200pd za przejście i 100pd za wykupienie umiejętności. Czyli nie 300 albo 100, jak w Twoim przykładzie, ale 300 albo 200.

No dobra, w każdym razie dowiedziałem się tego, co chciałem wiedzieć. Mogą spokojnie specjalizować się w umiejętnościach skacząc tylko między początkującymi.
 
Awatar użytkownika
Ulli
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 128
Rejestracja: czw sie 26, 2010 1:30 pm

Re: [2 ed.] Mechanika - pytania

pn paź 03, 2011 3:54 pm

Ktoś kto wylosował mutację magiczna moc (magia +1) i zostaje potem złowróżem. "Naturalne" 1 PM z mutacji i +1 z profesji się sumują?
 
Awatar użytkownika
Drengi
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 119
Rejestracja: ndz cze 07, 2009 2:23 pm

Re: [2 ed.] Mechanika - pytania

pn paź 03, 2011 6:27 pm

Gdyby nie można było tego zsumować, ta mutacja nie miałaby sensu.
 
Awatar użytkownika
Tequila Slammer
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 584
Rejestracja: śr cze 22, 2011 10:27 pm

[2 ed.] Mechanika - pytania

pn paź 03, 2011 7:43 pm

Miałaby, gdyż mogłaby rozwinąć zdolności magiczne u osoby, która do tej pory ich nie posiadała. Dzięki takowej mutacji można stać się magiem chaosu powiedzmy z wojownika, nawet jeśli później +1 magii z mutacji nie sumowałoby się z rozwinięciami. Mogłoby to służyć wskazaniu nowej drogi takiemu obdarzonemu mutantowi.

Poza tym mutacje u bogów chaosu nie muszą mieć sensu żeby być, a kolega oczekiwał wytłumaczenia a nie stwierdzenia "tak bo tak".

Co do samego pytania to w książce nie ma ani słowa o tym. Pozostawiono to być może w gestii MG. Jednakowoż w opisie mutacji zawarto informację, iż jest to mutacja Pojedyncza, zatem może się przytrafić postaci tylko raz. Nie więc możliwości zyskania w ten sposób większej mocy magicznej od +1. Logika pozwoli zatem zakładać, iż faktycznie można zsumować +1PM z mutacji oraz rozwinięcie złowróża. Przynajmniej ja tak bym to zinterpretował.
 
Awatar użytkownika
Drengi
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 119
Rejestracja: ndz cze 07, 2009 2:23 pm

Re: [2 ed.] Mechanika - pytania

śr paź 05, 2011 8:29 pm

Żeby ta mutacja miała sens, musi się sumować z rozwinięciem. Gdyby tak nie było, magowi nic by nie dała, tak samo wojownikowi bo bez j.tajemnego splatania magii itp itd. jest bez użyteczna.
 
Awatar użytkownika
Ulli
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 128
Rejestracja: czw sie 26, 2010 1:30 pm

Re: [2 ed.] Mechanika - pytania

czw paź 06, 2011 7:39 pm

Miałaby sens bo umożliwiałaby wzięcie włóczykijowi, chłopu, węglarzowi profesji złowróża. Wymagania to magia 1 i jedna mutacja.

Co do mutacji niemających sensu: postać ślimaka, pomiot chaosu, gwoździogłowy, siewca zarazy (nie możesz się wyleczyć i dostajesz co tydzień mutację aż się staniesz pomiotem), wiele odbytów itd.
 
Awatar użytkownika
Vukodlak
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1622
Rejestracja: śr maja 11, 2005 4:41 pm

[2 ed.] Mechanika - pytania

pt paź 07, 2011 12:10 am

Ulli pisze:
Miałaby sens bo umożliwiałaby wzięcie włóczykijowi, chłopu, węglarzowi profesji złowróża.


Włóczykij, chłop i węglarz i tak mogą rozpocząć profesję złowróża. Wystarczy, że posiadają mutację, zechcą oddać się Chaosowi i ukończą termin. Ta mutacja po prostu zwiększa wartość Magii o 1, niezależnie od jej obecnego stanu. To nie jest rozwinięcie z profesji, które musisz liczyć. Jak postać dostanie mutację Odporny i zwiększy wartość Odporności o 5, to nie pozwolisz jej na pierwsze rozwinięcie tej cechy? Mutacje powinno się traktować dokładnie tak, jak zdolności zwiększające cechy. Załapanie Niezwykle odpornego nie sprawia, że tę cechę rozwiniesz dopiero, gdy wejdziesz na profesję z rozwinięciem +10.

Poza tym nie każda mutacja musi być pozytywna dla postaci. Odkąd to Chaos zwraca uwagę na coś takiego, jak balans rozgrywki czy przydatność? Większość mutacji nie powinna wywierać wpływu na charakterystykę, albo mieć raczej ujemny. Tylko nieliczni szczęściarze posiadają taką, która w istocie jest pomocna w czymkolwiek.

A posiadanie cechy Magia na 1 niewiele daje. Co najwyżej postać może rozpocząć profesję guślarza, bo potrzeba zdolności umożliwiającej rzucanie czarów (języki tajemne to rzecz drugorzędna, bo tylko ułatwiają ten proceder). Ewentualnie może rozpocząć profesję złowróża (jeśli MG ma takie widzimisię), co odzwierciedlałoby, że jest samoukiem i ma potencjał stać się czymś więcej. Oczywiście, jeśli bóg Chaosu nie obdaruje frajera łaską zamiany w pomiot Chaosu. Z punktu widzenia bóstwa, to też jest forma uznania, porównywalna z Rozrostem i inną koszącą wszystko mutacją. Poza tym, co ich obchodzą wybrańcy na jakiejś marnej planecie - wielki czempion, który rokuje na awatara zniszczenia i końca świata może skończyć jako bełkoczący idiota, bo bóg miał taki kaprys. Zniszczenie świata jutro, albo za kilkaset tysięcy lat - dla bogów Chaosu nie ma różnicy.
 
Awatar użytkownika
Tequila Slammer
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 584
Rejestracja: śr cze 22, 2011 10:27 pm

[2 ed.] Mechanika - pytania

pt paź 07, 2011 12:30 pm

Mutacje nie muszą mieć sensu, być dla postaci dobre czy złe (w sensie bonusów), ale oczywiście Drengi i Vulkodlak macie rację co do sumowania się tego bonusu. Inne mutacje również dodają (lub odejmują) współczynniki niezależnie od innych rozwinięć.
 
Awatar użytkownika
Albiorix
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2265
Rejestracja: pn gru 20, 2010 10:10 pm

[2 ed.] Mechanika - pytania

wt paź 11, 2011 1:12 pm

Gdybym prowadził postaci gracza która zmutowała tak, że zaczyna mieć magię 1, to raz na jakiś czas (przy silnych emocjach choćby) miotał bym na tabelkę efektów ubocznych czarów (przekleństwo Tzeentcha to się chyba zwie). Magomutant albo musi opanować magię i używać jej świadomie (jakaś profesja) albo w końcu go niekontrolowana magia zniszczy (ale nie za szybko, częstotliwość rzutów dobrałbym tak, żeby pożył kilka lat).
 
Awatar użytkownika
Didek
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 391
Rejestracja: pt sty 25, 2008 7:56 pm

[2 ed.] Mechanika - pytania

wt paź 11, 2011 5:34 pm

To nie częstotliwość rzutów odegrałaby tu kluczową rolę, a raczej szczęście (tudzież pech?) podczas rzutu - nawet za pierwszym rzutem nieostrożnego guślarza/maga moce Chaosu mogą wciągnąć go na wieki w eterowe odmęty.
 
Awatar użytkownika
Feniks
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 5008
Rejestracja: ndz lis 07, 2004 10:34 am

[2 ed.] Mechanika - pytania

wt lis 29, 2011 10:11 pm

Pytanie o zdolność groźny i przerażający.

Czy ktoś ze zdolnością groźny jest odporny na tą odporność czy też nie daje to żadnego bonusu?

W bitewniaku jest tak, że groźna istota jest odporna na grozę ale wpływa na nią przerażenie z mniejszym skutkiem. Przerażająca istota jest odporna na grozę i przerażenie.

Wydaje mi się, że może mnie to sens i tutaj bo głupio by było, żeby smok wystraszył się mojego zabójcy demonów i ze strachu bał się poruszyć. Ale jaka jest oficajlna wersja
 
Awatar użytkownika
Petros
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 242
Rejestracja: wt lis 01, 2011 6:21 pm

[2 ed.] Mechanika - pytania

wt lis 29, 2011 10:26 pm

Odwaga i Nieustraszony dają odporności do Strachu i Grozy. Groźny i Przerażający nie. Te pierwsze działają defensywnie, a te drugie ofensywnie. Być może jest to po prostu rozdzielenie tego, co w bitewniaku jest.
 
Awatar użytkownika
Feniks
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 5008
Rejestracja: ndz lis 07, 2004 10:34 am

[2 ed.] Mechanika - pytania

śr lis 30, 2011 10:13 am

Ok wszystko jasne.
 
cade dailes
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 125
Rejestracja: pn cze 27, 2011 4:38 pm

Re: [2 ed.] Mechanika - pytania

ndz sty 15, 2012 1:12 pm

mam takie pytanko, jakie bronie to bronie specjalne- a jakie zwykłe? czy grając akolitą mogę machać wielkim mieczem?
:judge: lub grając giermkiem?
 
Awatar użytkownika
gacoperz
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1397
Rejestracja: sob paź 01, 2011 8:44 am

[2 ed.] Mechanika - pytania

ndz sty 15, 2012 1:35 pm

W podręczniku masz listę broni z zaznaczeniem zwykła, specjalna, długi łuk itp

o ile pamiętam zwykłe to miecz, krótki łuk, sztylet, pałka, kij, tarcza...

No i oczywiście jest też dodatek "Zbrojownia Starego Świata". Ale lista w podręczniku już sama w sobie daje pole do popisu.
Ostatnio zmieniony ndz sty 15, 2012 1:38 pm przez gacoperz, łącznie zmieniany 2 razy.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Feniks
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 5008
Rejestracja: ndz lis 07, 2004 10:34 am

[2 ed.] Mechanika - pytania

ndz sty 15, 2012 10:55 pm

Strona 110 podręcznika głównego.
 
cade dailes
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 125
Rejestracja: pn cze 27, 2011 4:38 pm

Re: [2 ed.] Mechanika - pytania

pn sty 16, 2012 10:25 am

thx wielkie :D :rockpunk:
 
quashin
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 6
Rejestracja: pn sty 16, 2012 1:29 pm

Re: [2 ed.] Mechanika - pytania

pn sty 16, 2012 1:33 pm

Mam pytanie dotyczące rozwoju postaci. Np. Gladiator posiada zdolności broń specjalna (parująca,dwuręczna i korbacze), następnie wybiera sobie profesje weterana, posiadającą zdolność broń specjalna (dowolne dwie). Czy w takim wypadku musi/może dokupić sobie za zdobyte doświadczenie umiejętność posługiwania się nowymi dwoma typami oręża. Analogiczne pytanie z sytuacją z umiejętnościami typu wiedza, nauka, kuglarstwo.
 
Awatar użytkownika
gacoperz
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1397
Rejestracja: sob paź 01, 2011 8:44 am

[2 ed.] Mechanika - pytania

pn sty 16, 2012 1:35 pm

Tak
 
Awatar użytkownika
Siriel
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2022
Rejestracja: śr cze 22, 2005 10:42 am

Re: [2 ed.] Mechanika - pytania

pn sty 16, 2012 4:41 pm

Nie musi, ale może. Jeśli postać ma w rozwoju: broń specjalna (dowolna), nauka (dowolna), itp. to może wykupić ich dowolną ilość, ale do skończenia profesji potrzebne jest mu tyle, ile napisali w tymże schemacie rozwoju.

Czyli: gladiator ma broń specjalna (parująca, dwuręczna, korbacze). Mógł wykupić tylko te trzy i musiał wykupić wszystkie, żeby skończyć profesję. Przechodzi na weterana, który ma broń specjalna (dowolne dwie), i następnie może:
- zadowolić się już posiadanymi z gladiatora; do skończenia profesji wystarczy, że będzie miał dwie.
- dokupić dowolne umiejętności broń specjalna

Jest to przepak, ale taka była oficjalna wykładnia. Jedynym wyjątkiem jest magia, tzn. wędrowny czarodziej ma magia tajemna (dowolna) - może wybrać tylko jedną. Tak samo jest z magią kapłańską.
 
Awatar użytkownika
Drachenfels
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 32
Rejestracja: czw lip 20, 2006 8:08 pm

Re: [2 ed.] Mechanika - pytania

pn sty 23, 2012 6:03 pm

Witam,
mam pytanie odnośnie pościgów, gonitw konnych, ucieczek i innych testów związanych z ruchem.
Jak je testować? Przeszukałem podręcznik i albo jestem ślepy, albo nie widzę żadnych zasad mówiących o w/w zagadnieniu.
Przykładowo BG goni uciekającego BNa. Zakładamy że biegają po równym terenie, gdzie nie wymagane są żadne dodatkowe testy. Co testować? Podręcznik podaje szybkość dla każdej z ras, oraz ile mogą postacie przejść/przebiec w ciągu rundy. Ale jak to przetestować? Ja z reguły mnożę współczynnik szybkość przez 10 i normalnie testuję szybkość jak cechę, ale może istnieją jakieś zasady które pominąłem?
Podobnie robię z pościgiem konnym, wozami itp.
Jak to u Was wygląda?

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 9 gości