Zrodzony z fantastyki

  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
 
Awatar użytkownika
Jean de Lille
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1156
Rejestracja: śr paź 21, 2009 2:21 pm

Aspekt "militarny" i "wojskowy" w FR

wt lis 01, 2011 12:09 pm

Klebern pisze:
Eee tam, to właśnie pisanie w oderwaniu od mechaniki tworzy bzdury, jak ten oderwany, pełen dziur oraz nieścisłości podręcznik co się zowie Zapomniane Krainy: Opis Świata.
Wisz przecież, że gdyby światy DnD były tworzone w oparciu o mechanikę, ich mieszkańcy nigdy nie oglądaliby słońca :) .
 
Kal_Torak
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 343
Rejestracja: wt kwie 01, 2003 11:38 am

Re: Aspekt "militarny" i "wojskowy" w FR

wt lis 01, 2011 1:48 pm

Albiorix pisze:
Nie może być uniwersalnej wizji światów high magic bo w takich światach jeden niuans wysysanej z palca teorii magii może totalnie zmienić strategię.Ogólnie jednak jest tendencja do rzeczywistości w stylu Magic - the Gathering - supermagowie wykrawają sobie kawały rzeczywistości i obrzucają się wzajemnie czarami i przywołanymi armiami, świat robi się ogólnie abstrakcyjny i z czapy.


Tzn. może nie do końca uniwersalnej. Niech dotyczy FR, bo w końcu ten temat jest w tym dziale i zasadniczo odnosi się do tego świata, a przy okazji FR jest jakby nie patrzeć sztandarowym i chyba najbaradziej popularnym w RPG przykładem świata high magic. Stąd teorie magiczne mogą zostać takiej jak w FR - grunt żeby mechanika nie odciskała destruktywnego piętna na owej teorii magicznej.

Wiem, że mi łatwiej mówić, gdyż settingi DnD prowadzę na innej mechanice, która nie ingeruje w świat. Z mechaniką D20 jest ten problem, że zasadniczo staje się zarówno opisem światem, jego dokładnie sprecyzowanym w każdym szczególe "fizyką", a jednocześnie mechaniką "rozwiązywania konfliktów przy pomocy rzutu kością" - przy czym te pierwsze ma przewagę nad drugim. Z tego względu zrezygnowałem z niej, bo chciałem prowadzić w świecie FR (na podstawie samego fluffu podręcznika zapomnianych krain), a nie prowadzić świat D20 ;P. Dzięki temu mogę np. czytać opis świata, pomijając mechanikę, czyli często 1/2 lub nawet 3/4 objętości podręczników i dodatków ;P.

Stąd możliwe, że macie rację i nie da się opisać wojskowości, a tym bardziej ekonomii czy gospodarki (patrz temat ekonomia FR w 4 edycji) w oderwaniu od mechaniki, a w oparciu o teorię magiczną.

A może się jednak da? Istnieje szansa?
Ostatnio zmieniony wt lis 01, 2011 1:54 pm przez Kal_Torak, łącznie zmieniany 4 razy.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Klebern
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 4195
Rejestracja: czw gru 01, 2005 5:53 am

Aspekt "militarny" i "wojskowy" w FR

wt lis 01, 2011 4:48 pm

Dać się da, ale nie w takim kontekście jak sądzisz.

Żeby zacząć opisywać ekonomię, militaria w świecie fantasy najpierw trzeba zacząć od fluffu fabularnego. Należy określić ramy świata. Jak dostępna jest magia, jak potężni są mieszkańcy danego świata, jak bardzo zaludniony, ba nawet określić podłoża systemów politycznych: dlaczego rządzi 15 poziomowy wojownik a nie jego doradca 15 poziomowy czarodziej.

A potem wziąć się za mechanikę.

Właściwie, to dochodzimy do takiego momentu, że wyrzucamy książki opisujące Faerun i tworzymy je na nowo, z sensem.
 
Kal_Torak
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 343
Rejestracja: wt kwie 01, 2003 11:38 am

Re: Aspekt "militarny" i "wojskowy" w FR

wt lis 01, 2011 5:21 pm

Klebern dokładnie to miałem na myśli.

Wystarczy spojrzeć na ten temat. Wojskowość FR staram się oceniać względem fluffu fabularnego, jak chociażby dostępność magii, która domyślnie jest bardzo duża, bo inaczej nie ma w konwencji high fantasy i wiele innych od gospodarki zaczynając na wpływie bóstw kończąc.

Stworzenie tego z sensem wymaga tworzenie od nowa, opierając się oczywiście na jakiś fundamentalnych zasadach określonego universum.

Sęk w tym, że dotychczac nie spotkałem z próbą wzięcia tego chciażby w jakieś "ogólne ramy" - przynajmniej nie w RPG (dużo lepiej przedstawiają te zagadnienie niektóre filmy/seriale).

Widać to po powracających tematach na przeróżnych formach, czyli tematy o zasadach działania świata w rzeczywistości magicznej, typu ekonomia w świecie magii, władza w świecie magii, technologia w świecie magii, wojskowość w świecie magii, mentalność ludzi w świecie magii, wiara w świecie magii itd. W zasadzie większość stara się te zagadnienia pomijać i słusznie, bo po co się niepotrzebnie męczyć, skoro nikt nie wiem nawet jak ogólnie miałby wyglądać wpływ magii na świat. Akurat w FR zacząłem prowadzić tylko dlatego, że świat jest magiczny do kwadratu, a tym samym jako MG miałem dużo zabawy, aby go inaczej przedstawić od typowego świata historycznego lub low fantasy (bo każdu aspekt w zasadzie wygląda tam domyślnie inaczej niż w rzeczywistej kulturze).
Ostatnio zmieniony wt lis 01, 2011 5:24 pm przez Kal_Torak, łącznie zmieniany 4 razy.
Powód:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości