Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
Zireael
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 3534
Rejestracja: wt maja 24, 2005 3:11 pm

Wariant d20 - cechy osobowości

czw kwie 05, 2012 7:08 pm

Coś, co miało iść na stronę, ale nie mogę dość wycyzelować, by spełniło wymagania redaktorów.

Wariant do d20: Cechy osobowości

Ramka – Czemu cechy osobowości?
Charakter nie pomaga odgrywać postaci, ma jedynie konsekwencje mechaniczne. Może być interpretowany na tak różne sposoby, że wizja postaci Neutralnej Dobrej jednej osoby może być sprzeczna z poglądem innej osoby.
Przez wielu prowadzących charakter (alignment) jest traktowany sztywno. Panuje przekonanie, że postać Praworządna Dobra nigdy nie skłamie; Chaotyczna Neutralna nigdy nikomu nie pomoże; Chaotyczna Zła nigdy nie może współczuć. Tymczasem nawet w Podręczniku Gracza pada zdanie o tym, że postacie nie są idealne i nie trzymają się konsekwentnie charakteru.
Wielu osobom wydaje się też, że każda postać o takim samym charakterze będzie się zachowywać identycznie. Problem ten dotyczy szczególnie paladyna, który musi być Praworządny Dobry. Kto nam jednak każe mieć dwóch (albo trzech, albo dziesięciu) identycznych paladynów?


Gracz wybiera 6 cech osobowości z poniższej tabeli. Nie można wybrać jednocześnie cech przeciwnych (np. hojność i skąpstwo). Gracz może wybrać te cechy przy tworzeniu postaci lub też dopisać je na karcie później, kiedy już skrystalizuje się osobowość BG.

Cechy osobowości mają być pomocą w odgrywaniu postaci. Są one niezależne od percepcji danej postaci i uniwersalne dla całego świata (tzn. postać, która jest nieszczera, jest taka nawet, jeśli sama siebie za taką nie uważa).

Poniższa lista ma charakter poglądowy i nie jest w żadnym wypadku kompletna. MG może ją swobodnie modyfikować.

Pewność siebie Odwaga Tchórzostwo
Agresywność Lojalność Nielojalność
Ponurość Hojność Skąpstwo
Radość Litościwość Okrucieństwo
Naiwność Cnota Pożądliwość
Nieostrożność Energiczność Leniwość
Fatalizm Sprawiedliwość Stronniczość
Niespokojność Pobożność Sceptycyzm
Gadatliwość Otwartość Zacofanie
Mrukliwość Skromność Duma
Stoicyzm Rozwaga Gwałtowność
Nerwowość Ufność Podejrzliwość
Miłosierdzie Mściwość
Kultura Gburowatość
Ambicja Brak ambicji
Konformizm Nonkonformizm
Uczciwość Oszustwo
Towarzyskość Samotność
Troska Nieczułość
Perfekcjonizm Niedbałość
Potulność Apodyktyczność


Cechy osobowości mają być dodatkiem do klasycznego charakteru D&D, doprecyzującym go i ułatwiającym odgrywanie.

Nic nie stoi na przeszkodzie, by zastosować je w systemie posiadającym jedynie jedną oś charakteru (Prawo-Chaos lub Dobro-Zło) zamiast dwóch albo też całkowicie zastąpić nimi charakter.

Charakter czy osobowość? – Ramka
Charakter (alignment) jest to uproszczona wizja osobowości postaci. W OD&D mieliśmy trzy charaktery (na jednej osi, tzn. prawo-chaos): praworządny, neutralny i chaotyczny. Podobnie było w Basic D&D. Od edycji AD&D mamy dziewięć charakterów, na dwóch osiach (prawo-chaos oraz dobro-zło). Wyjątkiem była Gra Przygodowa, w której mieliśmy tylko trzy charaktery (na osi dobro-zło): dobry, neutralny i zły.

W 4E z kolei mamy jedynie pięć charakterów: praworządny dobry, dobry, unaligned, zły, chaotyczny zły. Postacie unaligned mogą, w zależności od decyzji MG, nie wybierać cech osobowości (jeśli chodzi o zwierzęta) lub też wybierać je zupełnie niezależnie od ramki „jakie cechy do jakiego charakteru”.
Cechy osobowości są wymienione powyżej. W ramach jednego charakteru, np. Praworządnego Dobrego, mamy kilka cech osobowości, takich jak sprawiedliwość, uczciwość czy szczerość. Sprawiedliwość i szczerość są zarówno praworządne, jak i dobre; uczciwość jest dobra, a neutralna na osi prawo-chaos.


Jakie cechy do jakiego charakteru? - Ramka
Postać dobra musi posiadać większość cech osobowości pozytywnych (tj. 4 cechy pozytywne, 2 negatywne lub 5 pozytywnych, 1 negatywna). Podobnie postać zła musi posiadać większość cech negatywnych, w takich samych proporcjach.
Postać neutralna posiada po 3 cechy pozytywne i negatywne.
MG może też uznać, że niektóre cechy (np. Okrucieństwo) wykluczają dobry charakter postaci niezależnie od proporcji.
Postać praworządna musi posiadać 3 cechy związane z prawem; podobnie, postać chaotyczna musi posiadać 3 cechy związane z chaosem.

Następujące cechy są związane z prawem: perfekcjonista, konformista, sprawiedliwy, cnotliwy, szczery, lojalny. Następujące cechy są związane z chaosem: nonkonformista, stronniczy, chutliwy, nieszczery, nielojalny. Pozostałe cechy są neutralne, jeśli chodzi o oś prawo-chaos.
Następujące cechy są związane z dobrem: litościwość, hojność, sprawiedliwość, ufność, miłosierdzie, troska. Następujące cechy są związane ze złem: okrucieństwo, skąpstwo, mściwość, oszustwo, nieczułość. Pozostałe cechy są neutralne, jeśli chodzi o oś dobro-zło.


Prowadzenie
Jeśli postać odgrywana jest stale, konsekwentnie w sposób, który sugeruje, że posiada ona jeszcze jakąś inną cechę osobowości, niewybraną na początku, powinno się ją dopisać do listy i kontynuować takie samo odgrywanie.

Przeciwnie, jeśli postać została stworzona z np. cechą szczery, ale w trakcie sesji często kłamie, MG może wymusić na graczu odpowiednią zmianę zapisu na karcie. W większości przypadków będzie to zmiana czysto kosmetyczna, odwzorowująca sposób odgrywania postaci… ale w przypadku paladyna może (opcjonalnie) poskutkować również utratą zdolności klasowych.

Ramka
Uwaga! Jedno kłamstwo, na przykład, nie oznacza automatycznej utraty cechy szczerość. Gdzie leży granica, zależy od percepcji Mistrza Podziemi oraz innych graczy.



Jeśli postać zmienia cechy osobowości zbyt często, zdaniem MG oraz innych graczy, Mistrz Podziemi może zażądać od gracza konsekwencji w odgrywaniu. Jeśli taka konsekwencja się nie pojawi, MG może poprosić gracza o stworzenie nowej postaci.

Cechy osobowości mają też pomóc Mistrzowi Podziemi w konsekwentnym odgrywaniu NPC. W tym przypadku nie musi on koniecznie wybierać 6, wystarczą te, które zauważają gracze (honorowy strażnik, hojny karczmarz – lub przeciwnie: skąpy, troskliwa kapłanka etc.).


Mechanika
Mistrz Podziemi, który stosuje opisane wyżej cechy, może określić jaki ma być ich wpływ na mechanikę d20 lub D&D.

Cechy osobowości mogą wpływać na dostępność klas – np. paladyn musi posiadać cechę sprawiedliwość; kapłan lub druid – pobożność. Możliwe jest też zupełne odseparowanie cech osobowości od klas.

Podobnie jak z wymaganiami klasowymi ma się sprawa z magią. Mistrz Podziemi musi zdecydować, czy przy zastosowaniu cech osobowości istnieje magia związana z charakterem… być może istnieją jedynie zaklęcia szkodzące istotom o innym charakterze, ale nie ma możliwości wykrycia samego charakteru jako takiego. Można też, zamiast czarów wykrycia chaosu/dobra/prawa/zła, dodać nowy czar wykrycie cech osobowości opisany poniżej.

Wykrycie cech osobowości
Kapłan 1, Czarodziej/Zaklinacz 1
Wieszczenie
Komponenty: W, S
Zasięg: 36 m
Obszar: emanacja w kształcie stożka
Czas trwania: Koncentracja, do 10 min. poziom (P)

Wykrywasz cechy osobowości, jakie posiada istota w zasięgu. Liczba cech, jakie wykrywasz, jest równa liczbie rund, przez jakie studiujesz daną istotę.
Jeśli poświęcisz jedną dodatkową rundę na każdą cechę, dowiadujesz się, do jakiego osobowości ona należy.
Jeśli w zasięgu znajduje się więcej istot niż jedna, nie możesz koncentrować się na dwóch jednocześnie. Wykrywasz jedną cechę każdej istoty innej niż pierwsza, na której się koncentrujesz. Jeśli zmienisz istotę, na której się koncentrujesz, wykrywasz tylko jedną cechę istoty, na której się koncentrowałeś wcześniej. Zmiana celu nie wpływa na to, którą cechę wykrywasz jako jedyną.

---------------------------------------------
Czekam na uwagi.
Zi
 
slann
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 4982
Rejestracja: pt paź 14, 2005 10:35 am

Re: Wariant d20 - cechy osobowości

czw kwie 05, 2012 7:59 pm

Jest też taki system, zaczerpinięty z pendragona
Taris Lawertas
Odważny/Tchórzliwy 14/6
Ufny/podejrzliwy 12/8
Umiarkowany/Ulegający 15/5
Nierozważny/opanowany 12/8
Ascetyczny/światowy 5/15
Skromny/dumny 15/5
Litościwy/okrutny 15/5
Sprawiedliwość/samosąd 10/10
Hojny/chciwy 15/5
Miłosierny/mściwy 12/8
Energiczny/leniwy 16/4
Lubieżny/cnotliwy 12/8


Cechy muszą tworzyć pełne 20 razem.
 
Awatar użytkownika
Zireael
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 3534
Rejestracja: wt maja 24, 2005 3:11 pm

Re: Wariant d20 - cechy osobowości

czw kwie 05, 2012 9:37 pm

Wiem, ale chciałabym, żeby gracz miał większe możliwości niż tylko ta ograniczona lista z Pendragona...
 
Shillelagh wielder
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 240
Rejestracja: czw lut 12, 2009 10:34 pm

Re: Wariant d20 - cechy osobowości

pt kwie 06, 2012 10:42 am

Sam pomysł z cechami osobowości jest chyba lepszy niż system charakterów, bo lepiej charakteryzuje postać. Przyznaję że zazwyczaj skupiam się na mechanice, a mniej fabule, ale dodawanie zaklęcia które wykrywa cechy jest wg mnie średnim pomysłem. Oczywiście istnieje już czar wykrycie charakteru, ale informacje uzyskane jeszcze nic nie mówiły (no, chyba że dla wspomnianego paladyna wykrycie zła było wystarczającym powodem żeby spuścić komuś łomot :razz: ), tu informacje uzyskane za pomocą twojego czaru być może zbyt wiele ujawniają? Na pewno jakieś wieszczenia wyższych poziomów typu legend lore powinny tak działać. Oczywiście wiem że nie muszę używać Twojego wariantu, ale zamieszczając to na forum zapewne chciałaś znać opinię innych graczy.

Pozdrawiam
Shillelagh wielder
 
Awatar użytkownika
Zireael
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 3534
Rejestracja: wt maja 24, 2005 3:11 pm

Re: Wariant d20 - cechy osobowości

pt kwie 06, 2012 2:48 pm

Shillelagh wielder pisze:
Sam pomysł z cechami osobowości jest chyba lepszy niż system charakterów, bo lepiej charakteryzuje postać. Przyznaję że zazwyczaj skupiam się na mechanice, a mniej fabule, ale dodawanie zaklęcia które wykrywa cechy jest wg mnie średnim pomysłem. Oczywiście istnieje już czar wykrycie charakteru, ale informacje uzyskane jeszcze nic nie mówiły (no, chyba że dla wspomnianego paladyna wykrycie zła było wystarczającym powodem żeby spuścić komuś łomot :razz: ), tu informacje uzyskane za pomocą twojego czaru być może zbyt wiele ujawniają? Na pewno jakieś wieszczenia wyższych poziomów typu legend lore powinny tak działać. Oczywiście wiem że nie muszę używać Twojego wariantu, ale zamieszczając to na forum zapewne chciałaś znać opinię innych graczy.

Pozdrawiam
Shillelagh wielder


Dlatego są te wymagania rund. Aby dowiedzieć się, że ktoś jest, powiedzmy, szczery, zużywasz rundę. Żeby dowiedzieć się, że do tego jest hojny, zużywasz kolejną. Żeby dowiedzieć się, że są to dobre cechy, zużywasz kolejne dwie rundy. Większość postaci ma przynajmniej 4 cechy, więc... A kiedy zmienisz cel, musisz zaczynać od zera...

Jakieś jeszcze uwagi?
 
slann
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 4982
Rejestracja: pt paź 14, 2005 10:35 am

Re: Wariant d20 - cechy osobowości

pt kwie 13, 2012 4:55 pm

Generalnie pomysł dobry.
Trochę bym wszedł w indie izwiększył ich woływ na mechanikę.
Masz shadows of Yeasterdays? Zrób trochę jak z kluczami.
I do tego przyklejane cechy, nadawane przez mg i graczy, które można usunąć.
 
Awatar użytkownika
Zireael
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 3534
Rejestracja: wt maja 24, 2005 3:11 pm

Re: Wariant d20 - cechy osobowości

wt maja 01, 2012 4:48 pm

Nie mam TSoY, więc nie kojarzę o co chodzi z kluczami.

Znalazłam takie coś: http://www.roleplayingtips.com/tools/1000-npc-traits/

Warte przetłumaczenia i zaadaptowania?
 
Awatar użytkownika
Cubuk
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 844
Rejestracja: pt maja 25, 2007 2:31 pm

Wariant d20 - cechy osobowości

wt maja 01, 2012 10:00 pm

Hmm sam kiedyś napisałem podobną prace, ale jak byłem młodszy i mniej doświadczony.
Chociaż zupełnie się z autorką zgodzę jeśli chodzi o traktowanie charakterów na sesji, to jednak muszę powiedziec jedną rzecz na temat tej pracy - jest niepraktyczna.

Odnoszę wrażenie że robienie tego typu klasyfikacji osobowości bohatera dodaje tylko więcej rozmaitych formułek dopisywanych na karcie postaci obok charakteru. Jako podły, nawiedzony klimaciarz :mrgreen: uważam że najważniejsze, żeby MG grał graczom do zrozumienia, na czym polegają te charaktery i żaden z nich nie jest wyznacznikiem jednego stylu odgrywania. Dodatkowo, charakter bardziej odzwierciedla filozofie postaci i temperament, aniżeli właściwe charakteru. Sądzę że gracze byliby znużeni szukaniem różnych pasujących cech i wypisujących ich na karcie, robiąc to w ten sam sposób, jak dobierają nowe skille i atuty. Mechanizacja aspektu rolplejowego nie przyniesie nic dobrego. :) Chyba że opcja ta byłaby wykorzystywana do grania z graczoma baaardzo niedoświadczonymi (nowicjuszami) o młodym wieku.

A jak nie - pomysł dobry, słuszny, ale nieprzydatny. :wink:

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości