Politeiści to kapłani, którzy zdecydowali się wyznawać więcej, niż jedno bóstwo. Często stają się łącznikami pomiędzy kościołami sprzymierzonych ze sobą bogów lub stacjonują w świątyniach, w których czci się panteon lub jakąś jego część, nierzadko też są głównymi kapłanami w takich przybytkach. Ścieżka politeisty wymaga od niego większej religijności (choć bogowie skłonni są pójść na kompromis, to ostatecznie nie zadowalają się półśrodkami, jeśli chodzi o obrządki), bardziej też muszą uważać na swoje czyny, gdyż pogwałcenie kodeksu postępowania któregokolwiek z wyznawanych przez nich bogów, kończy się utraceniem zdolności klasowych. Z racji szerszych możliwości w wyborze zaklęć mają bardziej ograniczoną ich ilość, jeśli chodzi o zapamiętywanie, potrafią się też specjalizować w większej liczbie umiejętności i otrzymują nieco więcej punktów do rozdzielenia od innych kapłanów.
Politeista
Kostka Wytrzymałości: k8.
Wymagania
Postać, która chce zostać politeistą, musi spełnić następujące wymagania.
Umiejętności: Wiedza (Religia) 8 rang.
Atuty: Zogniskowanie umiejętności: Wiedza (Religia).
Inne: Oddawanie czci bóstwu (nie samej domenie), w dodatku takiemu, które posiada co najmniej jednego boskiego sprzymierzeńca.
Umiejętności klasowe
Oto umiejętności klasowe politeisty (i atrybut kluczowy dla każdej z nich): Czarostwo (Int), Dyplomacja (Cha), Koncentracja (Bd), Leczenie (Rzt), Rzemiosło (Int), Wiedza (historia) (Int), Wiedza (plany) (Int), Wiedza (religia) (Int), Wiedza (tajemna) (Int), Zawód (Rzt).
Punkty umiejętności na każdym poziomie: 4 + modyfikator z Int.
Właściwości klasowe
Oto właściwości klasowe politeisty.
Wielobóstwo: Po pewnym czasie służby u jednego boga i spełnieniu wymagań tej klasy prestiżowej masz prawo wyznawać także maksymalnie dwóch jego sprzymierzeńców, czyli dwóch lub trzech bogów naraz, co zwiększa wybór zaklęć do rzucenia, choć ogranicza ilość dostępnych komórek na czary. Od tej pory musisz mieć przy sobie święte (lub przeklęte) symbole tych bóstw, których możesz używać na przemian. Poświęcasz również dwukrotnie lub trzykrotnie więcej czasu na modlitwy i medytację, nawet, jeśli nie przygotowujesz zaklęć, które pochodzą od „nowych” bogów.
Biegłość w broni i pancerzu: Politeista nie zyskuje biegłości w broni ani pancerzu.
Czary na dzień/znane czary: Co każdy poziom w tej klasie prestiżowej politeista zyskuje zaklęcia na dzień, tak jakby awansował na kolejny poziom klasy rzucającej czary, której był przedstawicielem, zanim zdecydował się na klasę prestiżową. Nie otrzymuje jednak innych korzyści wynikających z awansu w zwykłej klasie, z wyjątkiem wzrostu efektywnego poziomu czarującego. Oznacza to tak naprawdę tyle, iż postać dodaje poziom politeisty do poziomu innej już posiadanej klasy pozwalającej na rzucanie zaklęć, po czym w oparciu o uzyskaną sumę określa liczbę zaklęć dziennie oraz poziom czarującego. Na każdym poziomie czarów politeista zyskuje te, które były dla niego nieosiągalne (czary chaosu, dobra, prawa czy zła), a na których rzucanie zezwala charakter wszystkich czczonych przez niego bóstw (nawet, jeśli nie samego politeisty, gdyż jego charakter musi być zgodny jedynie z charakterem bóstwa, które czcił przed awansem w tej klasie prestiżowej). Z racji tego, że możliwości politeisty są nieco większe, niż kapłana jednego bóstwa, może on zapamiętać o jeden czar mniej na każdym poziomie powyżej trzeciego, i to tylko w przypadku, gdy czci dwa bóstwa. W przypadku oddawania czci trzem – nie tylko potrafi zapamiętać o jeden czar mniej na każdym poziomie powyżej trzeciego, lecz traci niektóre komórki premiowe wynikające z modyfikatora Roztropności (zawsze na potrzeby obliczania dodatkowych komórek traktuje się go tak, jakby modyfikator z ten był niższy o 1, czyli: zamiast +4 – +3), i to nie tylko w stosunku do komórek na czary powyżej trzeciego poziomu zaklęć, lecz także tych z niższych poziomów. Politeista ma prawo rzucać zaklęcia domenowe każdego wyznawanego przez siebie bóstwa. W takim przypadku uzyskuje co najwyżej sześć „znanych” zaklęć (i domen), a nie dwa (czy dwie). Wybiera nowe domeny tak, jak na pierwszym poziomie w klasie kapłana. Ilość możliwych do rzucenia czarów domenowych także się zwiększa - o 1 na każdym poziomie domeny.
Rozszerzone domeny i umiejętności klasowe: Analogicznie jak u kapłana, choć uwzględniając nowe domeny zyskane dzięki oddawaniu czci „nowym” bogom: politeista, który wybierze domenę zwierząt lub roślin, uzupełnia zamieszczoną wcześniej listę umiejętności klasowych o Wiedzę (natura) (Int). Jeśli zdecyduje się na domenę wiedzy, dodaje do niej wszystkie dziedziny umiejętności Wiedza (Int). Jeżeli wybierze domenę podróży, uzupełnia listę o umiejętność Sztuka przetrwania (Rzt). Natomiast kapłan, który sięgnie po domenę oszustw, dodaje do wspomnianej listy Blefowanie (Cha), Przebieranie (Cha) oraz Ukrywanie się (Zr). Patrz dalej, “Bóstwo, domeny i czary domenowe”, gdzie znajdziesz więcej informacji.
Rozszerzone spontaniczne czarowanie: W przeciwieństwie do standardowego kapłana, politeista może nieco nagiąć sztywne zasady obowiązujące przy leczeniu i zadawaniu ran. Przykładowo: kapłan dobrego i neutralnego bóstwa może leczyć lub zadawać rany, o ile wybrał opcję zadawania ran względem neutralnego bóstwa. Raz podjętej decyzji w takim przypadku również nie może zmienić, choć jeśli na przykład czcisz dwa bóstwa neutralne, to w obu wariantach możesz zdecydować się na odmienny efekt.
Rozszerzone odpędzanie i karcenie nieumarłych (zn): Podobnie jak z leczeniem i zadawaniem ran – politeista może nieco nagiąć sztywne zasady i odpędzać lub karcić nieumarłych, o ile zdecydował się na karcenie (lub odpędzanie) przy wyborze umożliwiającym mu czczenie bóstwa neutralnego.
Złotousty wierny: Począwszy od 2. poziomu, politeista otrzymuje premię z usprawnienia +8 do testów Dyplomacji względem osób czczących te same bóstwa, co on.
Zgoda buduje: Począwszy od 3. poziomu, politeista raz zdanego testu Dyplomacji względem osób czczących te same bóstwa, co on, nie musi powtarzać w trakcie pojedynczej rozmowy – innymi słowy: każdy kolejny test w czasie jej trwania kończy się powodzeniem.
Względy patronów: Począwszy od 4. poziomu, zaklęcia politeisty stają się efektem modlitw do więcej, niż jednego boga przy pojedynczym rzucaniu czaru, dzięki czemu są nieco potężniejsze, choć nie dwu lub trzykrotnie. Mianowicie:
- przy czczeniu dwóch bóstw - zadają/leczą 3 punkty obrażeń więcej, a ST rzutu obronnego przeciw ich skutkom zwiększa się o 3 (kumuluje się to z innymi premiami, wynikającymi np. z atutów).
- przy czczeniu trzech bóstw – zadają/leczą 6 punktów obrażeń więcej, a ST rzutu obronnego przeciw ich skutkom zwiększa się o 3 (kumuluje się to z innymi premiami, wynikającymi np. z atutów).
Ukryta aura (zw): Począwszy od 5. poziomu, politeista zaczyna emanować „zamgloną” aurą, jednak tylko w przypadku, gdy czczone przez niego bóstwa różnią się pod względem charakteru. Nawet, jeśli pozornie nie „zyskuje” on nowej aury (gdyż np. czci dobre i neutralne bóstwo, z czego tylko to pierwsze „nadaje” mu aurę), to jego aura i tak jest zmącona na tyle, że nikt nie jest w stanie jej wykryć.
Wtajemniczenia: Może wybrać jedną z dalej opisanych zdolności specjalnych, wydając na nią 300 PD.
Doceniona gorliwość: Po dłuższym okresie służby u wielu patronów, politeistę przestają obowiązywać niektóre kary wynikające z wielobóstwa. Przy czczeniu dwóch bóstw odzyskuje on utracone komórki z poziomów 4 – 6, przy czczeniu trzech – komórki z poziomów 1 – 5, a na potrzebę obliczania czarów premiowych z tychże poziomów uzyskuje normalny modyfikator z Roztropności.
Mistrzostwo w obrządkach: Dzięki wprawie w modlitwach do wielu bogów, politeista może bardziej spójnie i klarownie podchodzić do swojej wiary, a czas, jaki musi poświęcać na oddawanie czci bóstwom (poprzez medytację) skraca się o godzinę.
Potężny czar: Zdolność ta sprawia, że jedno zaklęcie zostaje zesłane maksymalnie przez dwa bóstwa jednocześnie (jak atut metamagiczny maksymalizujący efekt zaklęcia z poziomu maksymalnie 5). Poziom zaklęcia pozostaje jednak niezmieniony. Możesz tę zdolność wybrać wielokrotnie, przy każdym wyborze maksymalizując efekt innego czaru.
Młot na heretyków: Politeista coraz sprawniej radzi sobie z kapłanami bóstw przeciwnych tym, które wyznaje. Otrzymuje premię z olśnienia +3 do testów ataku i obrażeń przeciwko nim, a rzut obronny na Wolę przeciwko ich zaklęciom wykonuje z premią z olśnienia +3.
Symbol jedności: Święte (lub przeklęte) symbole politeista potrafi wymienić na jeden, zawierający na obu stronach symbol innego bóstwa lub taki w kształcie trójściennej piramidki – jeden symbol na każdej ścianie. Dzięki temu może korzystać z rozszerzonego karcenia i odpędzania nieumarłych jednocześnie, tzn. wybierać inny efekt wobec wybranego nieumarłego.
Tabela: Politeista
Byli politeiści
Politeista, który w znacznym stopniu pogwałci kodeks postępowania wyznawanych bóstw lub przestał czcić którekolwiek z nich, traci wszystkie zaklęcia i klasowe właściwości, z wyjątkiem biegłości w zbroi i tarczy oraz biegłości w broni prostej. Od tego momentu nie może również zyskiwać poziomów w klasie politeisty, jak i kapłana, dopóki nie odbędzie pokuty (patrz opis czaru pokuta).
Politeiści po śmierci
Gdy kapłan będący politeistą umrze, jego duch przenosi się najczęściej na rodzimy plan bóstwa, które zaczął czcić najwcześniej (zwane dalej bóstwem pierwotnym). Rzadziej, i tylko gdy osiągnął wysoki poziom doświadczenia lub wyróżnił się jakoś od innych kapłanów, może o jego esencję upomnieć się zwierzchnik bóstwa pierwotnego, o ile oczywiście przedstawiciel tej klasy prestiżowej go czcił. Jeśli chodzi o sprawność politeistów w zaświatach i po śmierci, to jest ona jeszcze bardziej rozwinięta, niż u zwykłych kapłanów, gdyż jednostki czczące większą ilość bogów lepiej orientują się w sprawach duchowych, jak i są bardziej świadomi relacji i połączeń zachodzących między Mocami.