Zrodzony z fantastyki

 
Renal
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 4
Rejestracja: pt lut 17, 2012 6:12 pm

Miasto

wt maja 08, 2012 8:55 pm

Mam zamiar stworzyć wielkie miasto (około 1'000'000 mieszkańców). Chcę w nim móc poprowadzić całą kampanię (między 1, a 21 poziomem). Tyle, że nie mam pomysłu jak stworzyć to miasto. Gdy próbuję oprzeć się na Przewodniku Mistrza Podziemi nie mogę mu nadać "duszy". Jakieś rady?
 
Awatar użytkownika
Kamulec
Administrator, Koordynator społeczności
Administrator, Koordynator społeczności
Posty: 2237
Rejestracja: sob lip 09, 2005 12:32 pm

Miasto

wt maja 08, 2012 9:11 pm

Zacznij od znalezienia sensownego powodu dlaczego to miasto jest takie wielkie oraz ustalenia co sprawia, że może istnieć (organizacja władzy, infrastruktura). Najlepiej za przykład weź starożytny Rzym, w średniowiecznej Europie duże miasto miało kilkadziesiąt tysięcy ludzi.
 
Awatar użytkownika
Radnon
Szef działu
Szef działu
Posty: 4281
Rejestracja: czw maja 06, 2004 3:35 pm

Miasto

wt maja 08, 2012 9:34 pm

Sugerowana liczba ludności robi wrażenie nawet z perspektywy D&D. W takiej sytuacji uzasadnienie istnienia miasta jest istotne, ale nie jest to rzecz, od której bym zaczął.

Wydaje mi się, że pierwszą rzeczą jaką powinieneś opracować to pewien ogólny klimat Twojego miasta. Czy ma to być bardziej realistyczna (albo lepiej byłoby powiedzieć historyczna), trochę mroczna metropolia wzorowana na realnie istniejących miastach. Trochę jak Lankhmar albo Wolne Miasto Greyhawk. Czy raczej wolisz iść w drugą stronę i zrobić lokację bardziej fantastyczną, która będzie przypominała Sharn albo miasta z Warcrafta. Na tym etapie dobrze byłoby też wziąć pod uwagę czynniki geograficzno-klimatyczne.

Potem dobrze byłoby opracować jakąś lokację startową, od której gracze mogliby zacząć swoją przygodę. Może to być jakaś gospoda, w której spotykają się awanturnicy i gdzie można znaleźć pracę, jakaś dzielnica cudzoziemców albo coś w tym stylu. Na tym etapie dobrze jest też przygotować kilku bohaterów niezależnych, którzy będą swego rodzaju "przewodnikami" graczy. W ten sposób łatwiej będzie przedstawić poszczególne organizacje albo frakcje, które w tak ogromnym mieście na pewno występują.

Kolejne etapy zależą już od tego, w którą stronę potoczy się przygoda. Jeśli gracze zdecydują się na udział w intrygach to wtedy dobrze będzie opracować głównych graczy na scenie politycznej. Jeżeli będą woleli zapuścić się do podziemi to trzeba opracować jakieś lochy (zapewne zaczynając od nieśmiertelnych kanałów).
 
Awatar użytkownika
Froger
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 560
Rejestracja: wt lut 05, 2008 4:52 pm

Re: Miasto

wt maja 08, 2012 10:58 pm

Podziel sobie miasto na dzielnice. Traktując każde jak odmienną jednostkę będzie Ci łatwiej budować, np. poprzez nadawanie tematów: doki, dzielnica pałacowa, targowa itd. Kiedy już skończysz pisać, połączenie ich nie będzie trudne. Tylko nie odgradzaj ich sztucznie i ostentacyjnie (jak w Baldur's Gate, czy Neverwinter I), np. murami - niech podział zostanie w twojej głowie.
IMO milion jest za dużą liczbą. Nie ogarniesz takiej masy. Popatrz na nasze milionowe miasta - potrzebne Ci takie molochy?
Skoro powyżej wspominano Rzym, oto kilka ważnych punktów tworzących miasto:
-Forum Romanum,
-Pole Marsowe,
-Via Sacra,
-Via Appia.
 
Renal
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 4
Rejestracja: pt lut 17, 2012 6:12 pm

Miasto

śr maja 09, 2012 6:56 pm

Podział na dzielnice jakiś już mam, a te tworzenie miasta "od środka" wydaje mi się ciekawym pomysłem. Więc zacznę od opracowywania "lepszych slamsów". Klimat raczej tak w miarę realistyczny ale bez przesady... Podzieliłem mapkę na 23 części. To najpierw opracuję jedną i boczne. Tam gracze zaczną. Biorę panteon Faeruński i silny w tym mieście jest kościół Helma. Poza tym bardzo ważne miasto portowe. Co do władzy wiem, że główną władzę sprawuje Rada Trzech - Najwyższy Kapłan Helma, Arcymag i wojownik-arystokrata potomek założyciela miasta (tak sprzed tysiąca lat).
 
Awatar użytkownika
Gwjazdor
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1287
Rejestracja: czw sty 25, 2007 10:53 pm

Miasto

śr maja 09, 2012 11:10 pm

W DMG II oraz CItyscape masz "trochę" (drugi podręcznik jest w całości poświęcony miastom, jak nazwa wskazuje) na ten temat napisane.
 
Awatar użytkownika
Radnon
Szef działu
Szef działu
Posty: 4281
Rejestracja: czw maja 06, 2004 3:35 pm

Miasto

śr maja 09, 2012 11:20 pm

Warto też zerknąć na darmowe wprowadzenie do Ptolusa. O ile sam Ptolus to dość specyficzne miasto, to jednak ten "przewodnik gracza" jest niezłym źródłem inspiracji do tworzenia początkowych lokacji.
 
Renal
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 4
Rejestracja: pt lut 17, 2012 6:12 pm

Miasto

czw maja 10, 2012 1:40 pm

O podręcznik poświęcony miastom. Tego mi brakowało xD. Ale pewnie polskiej wersji nie ma...
 
Awatar użytkownika
Gwjazdor
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1287
Rejestracja: czw sty 25, 2007 10:53 pm

Miasto

pt maja 11, 2012 1:30 am

Oczywiście, że nie ma - wszak ISA się tym zajmowała ;]
 
Awatar użytkownika
Kamulec
Administrator, Koordynator społeczności
Administrator, Koordynator społeczności
Posty: 2237
Rejestracja: sob lip 09, 2005 12:32 pm

Miasto

pt maja 11, 2012 5:03 am

Odbiegamy nieco od tematu, ale o ile ISA miała wielkie problemy z dotrzymywaniem terminów, o tyle wydała na prawdę dużo podręczników. Licząc przygody do samego D&D będzie koło 40. Osób gotowych wyłożyć więcej pieniędzy na jeden system jest w Polsce garstka.
Ostatnio zmieniony sob wrz 14, 2013 1:21 am przez Kamulec, łącznie zmieniany 4 razy.
Powód:

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości