Tak sobie zaczynam spisywać w końcu porządnego rulebooka do autorskiego settingu i systemu (dark-)fantasy i zastanawiam się nad rozwiązaniem pewnej kwestii, wspomnianej już w tytule tego tematu. Rzecz jasna, należałoby wprowadzić jakieś mechaniczne efekty wieku postaci, mam jednak problem z dobraniem odpowiednich wartości.
Aktualny szkic pełnej mechaniki (w zarysach, rzecz jasna; jeszcze raz, szkic, więc nie czepiajcie się tego za bardzo, chociaż jakaś krótka opinia/recenzja tego szkicu mile widziana, mimo że zapewne zabrzmi "pokomplikowałeś to jak cholera"; do tego jest to "pełna" mechanika, nie oczekuję od nikogo grania cały czas na tym wariancie, raczej na wariantach uproszczonych gdzieniegdzie):
- bazowe wartości współczynników: 9-14 (przy czym średnia wypada gdzieś koło 11.5), każda postać ma później możliwość podniesienia trzech współczynników o 1; dodatkowo, może przenieść do dwóch puntków między współczynnikami
- umiejętności są wykorzystywane praktycznie w każdym teście (tzn. trafienie z szabli leci testem z umiejętności "walka szablą", z modyfikatorem ze współczynnika "zręczność" (patrz niżej), obrona przeciwnika leci z umiejętności (powiedzmy że przeciwnik ma w ręku tarczę) "tarcza" z modyfikatorami ze współczynników zręczność i zwinność przeciw rzutowi atakującego*; do tego zatacza się, jeśli jego siła jest o 3 lub więcej mniejsza od siły atakującego, ale to już mniej istotne w tej chwili)
- umiejętności:
-- 1 - ledwo co się postać czegoś nauczyła
-- 5 - klasyczny żołnierz macha mieczem na tym poziomie
-- 9 - mistrz danej umiejętności
- modyfikatory ze współczynników:
-- test z jednego współczynnika - mod = współczynnik / 3
-- test z dwóch współczynników - mod = niższy z modyfikatorów
* - wiem, wygląda dość zawile, ale prosty przykład:
atakujący: siła = 14, zręczność = 13, walka szablą = 4, warunki normalne => mod S = 4, mod Zr = 4, walka szablą(Zr) = walka szablą + mod Zr = 8, mod trudności = 0
broniący się: siła = 15, zręczność = 11, zwinność = 12, tarcza = 5 => mod S = 5, mod Zr = 3, mod Zw = 4, tarcza(Zr, Zw) = tarcza + min(mod Zr, mod Zw) = tarcza + mod Zr = 5 + 3 = 8
atak: rzut k12; musi być mniejszy niż walka szablą(Zr); dajmy na to, 7, zdany.
obrona: rzut k12, mniejszy niż tarcza(Zr, Zw) i niż rzut atakujący; dajmy na to 4, zdany.
// notka: mechanika nie działa na zasadzie punktów życia, ale obszarów trafień - i zakłada, że dłuższe walki 1v1 nie mają jak się zdarzyć
W zasadzie wszystkie te wielce wyliczane wartości wystarczy mieć gdzieś wynotowane, może zrobię na nie jakieś sprytne miejsce na karcie postaci.
W mechanice istnieje w sumie dziesięć współczynników: siła, zręczność, wytrzymałość, zwinność, refleks, spostrzegawczość, inteligencja, wiedza, siła woli, charyzma.
A więc, co aktualnie chodzi mi po głowie w związku z tytułem - i proszę o krytykę dla każdego z tych punktów:
1. Podzielić postaci na kategorie wiekowe w kwestii fizycznej - dla ludziów: (1) <22, (2) <40, (3) <58, (4) >58 (czyli cholerna sędziwość), dla elfów: (1) <200, (2) <400, (3) <600, (4) >800 (czyli prawie staruszek), dla innych ras podobnie, zależnie od maksymalnego wieku.
2. Uzależnić modyfikatory wynikające z wieku od powyższych kategorii. I tak (rozpiska kompletnie na ślepo, proszę o wszelkie sugestie):
(1) mężczyźni: siła +1, zręczność +2, wytrzymałość +2, zwinność +1, refleks +2, spostrzegawczość + 2
kobiety: siła +0, zręczność +2, wytrzymałość +1, zwinność +2, refleks + 2, sp. +2
(2) mężczyźni: S +2, Zr +2, W +1, Zw +0, R +2, Sp +2
kobiety: S +1, Zr +2, W +1, Zw +1, R +2, Sp +2
(3) m: S +1, Zr +1, W +0, Zw +0, R +1, Sp +1
k: S +0, Zr +1, W +0, Zw +1, R +1, Sp +1
(4) m: S -1, Zr -1, W - 1, Zw -2, R -1, Sp -1
k: S -2, Zr -1, W -1, Zw -1, R -1, Sp -1
3. W kwestii doświadczenia życiowego - modyfikacja Wiedzy, dajmy na to +1 za każde 20 przeżytych lat, niezależnie od rasy - i tak, zdaję sobie sprawę, jakiego overpowera dostają wtedy długowieczne elfy, no ale co innego? Ograniczyć ten bonus do jakichś +5? Jakieś inne rozwiązanie?
4. Jakieś premie, dajmy na to +1, za wygląd starego mędrca.
5. Stałe modyfikatory do siły woli wg uznania MG za wydarzenia, w których postać się załamała/wzmocniła psychicznie.
6. Nie ruszać inteligencji w żaden sposób w kwestii wieku (no, bo bez jaj przecież - nie da się tego raczej w żadną regułę ubrać).
------
Jest to kompletnie wstępny szkic mechaniki do mojego własnego systemu; nie jest to może owoc kompletnie dogłębnych analiz problemu i tak dalej, a i nawet nie został przeprowadzony żaden "proof of concept", w najbliższym czasie planuję zorganizować kilka mini sesji w czasie których będę mógł potestować różne konfiguracje, ale chciałbym was prosić o jakąś wstępną opinię na temat tego wszystkiego.