Zrodzony z fantastyki

 
Kret69

WTS Mk II #2 "Gildia/ korporacja w systemie fantasy"

wt paź 18, 2011 12:43 pm

Spinoff'em dyskusji o korporacjach jest ten watek. Tu prosze dyskutowac o korporacjach w settingach magicznych i przeszlosciowych, a tamten zostawic do korporacji wspolczesnej. To sa dwie rozne rzeczy i mieszanie tego nie wyjdzie na dobre nikomu.

Idea:

Gracze planuja/wykonuja/uczestnicza w operacjach handlowych i transportowych tworzac kompanie handlowa. Kazdy z graczy jest kupcem, warunkiem stworzenia/utrzymania druzyny jest porozumienie kartelowe (oczywiscie w rozumieniu sredniowiecznym). Zadaniem tej druzyny jest stworzenie zwiazku kupieckiego na miare Hanzy - z wlasnymi faktoriami handlowymi, statkami, a docelowo nawet calymi miastami. Jak to osiagna, to juz ich problem.

System oczywiscie raczej logiczno-mowiony niz bitewny (a jak bitewny, to niech bedzie naprawde bitewny a nie siekanina). Gracze podejmuja decyzje, a nie wykonuja je wlasnorecznie (przynajmniej nie wszystkie). Do systemu nalezaloby zaprzegnac system rozliczen miedzy graczami (osobno zapisywac naleznosci i osobno rzeczywiste platnosci, bo organizacja duzych platnosci w tamtych wiekach mogla - powinna byla - bazowac na wekslach i skryptach dluznych a nie na wozeniu zlota ze soba). Aktualizacja platnosci i rachunkow w ogole powinna miec solidne opoznienie (nawet miesiac czasu gry), a jego usprawnienie jest jednym z zadan druzyny (stworzenie wlasnego banku ze wszystkimi tego problemami).

Inspiracje:

Historia Zwiazku Hanzeatyckiego. Jako entuzjascie tego okresu to wystarcza, jak macie jakies swoje inspiracje to dorzucajcie.

Ograniczenia:

W kilku watkach w tym dziale (ekonomia-w-rpg-vt61887.html i dnamp-d-czarodziej-i-ekonomia-vt63657-unread.html#unread - prosze sie zapoznac) poruszono zasadnosc uzywania ekonomii w systemach magicznych. To najpowazniejszy moim zdaniem element do ustalenia - co magia wolno, a czego nie (i jakie to ma efektu). Tworzenie zlota z niczego co najwyzej spowoduje inflacje (taka, jak po przywleczeniu zlota z Nowego Swiata przez Hiszpanska Armade). Tworzenie dobr z niczego spowoduje takie zachwianie proporcji, ze prawa podazy i popytu w zasadzie przestana obowiazywac. To utrudni znacznie granie w okreslonym klimacie (bardziej "historycznym" niz "heroic fantasy").

Archetypy postaci w druzynie (to w nawiasach to luzne pomysly pod dyskusje):

Kupiec
Bankier (poziom okresla ilosc filii, jakie potrafi ogarnac?)
Polityk
General/Dowodca (poziom moglby np. okreslac ilosc jednostek, jakimi jednoczesnie moze dowodzic)

Pomocniczo:

Ksiadz/Kleryk/Kaplan
Rycerz
Obiezyswiat (szpieg/rozpoznanie)
Ostatnio zmieniony śr paź 19, 2011 7:44 am przez Kret69, łącznie zmieniany 4 razy.
Powód:
 
zigzak

WTS #31 WTS MkII #2 "Gildia/ korporacja w systemie fantasy"

wt paź 18, 2011 1:11 pm

Poprawiłem numerację :)

Wow, szybka reakcja, chyba miałeś to gotowe już od dawna :D
 
Kret69

WTS #31 WTS MkII #2 "Gildia/ korporacja w systemie fantasy"

wt paź 18, 2011 1:17 pm

Nie, napisalem to z marszu. To polaczenie podstaw historii ekonomii z historia Hanzy. Pierwsze stanowi element mojego wyksztalcenia a drugie - mojej pasji.
 
Kret69

WTS #31/WTS Mk II#2 "Gildia/ korporacja w systemie fantasy"

wt paź 18, 2011 1:26 pm

Jeszcze jedna dyskusja warta przejrzenia zanim sie zacznie tu pisac - "Instytucje finansowe w Starym Swiecie" (KLIK!)
 
Awatar użytkownika
zegarmistrz
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1002
Rejestracja: śr paź 20, 2004 4:05 pm

Re: WTS #31/WTS Mk II#2 "Gildia/ korporacja w systemie fanta

wt paź 18, 2011 1:31 pm

Oraz gotowa autorka o podobnej tematyce: http://czaswasni.wordpress.com/2011/02/ ... w-dodatek/
Ostatnio zmieniony wt paź 18, 2011 1:32 pm przez zegarmistrz, łącznie zmieniany 2 razy.
Powód:
 
zigzak

WTS #31/WTS Mk II#2 "Gildia/ korporacja w systemie fantasy"

wt paź 18, 2011 1:41 pm

No tak, Czas Waśni :)

Chapeau bas, zegarmistrzu.

Tylko nie za bardzo rozumiem, po co komu (przy założeniach jakie mamy tu w korporacyjnym) np akrobatyka? przecież masz grac grubym kupcem! :)
 
Kret69

WTS #31/WTS Mk II#2 "Gildia/ korporacja w systemie fantasy"

wt paź 18, 2011 1:45 pm

Niektore artystki dopinaja swego innymi czesciami ciala niz brzuchem... ;)
 
Awatar użytkownika
Królik
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 201
Rejestracja: ndz maja 25, 2008 8:42 am

WTS #31/WTS Mk II#2 "Gildia/ korporacja w systemie fantasy"

wt paź 18, 2011 6:28 pm

Kret jako inspiracje obejrzyj Spice and Wolfa, anime tak naprawdę o kupcu. Może nie jest tak dobrze pokazane wszystko o czym czytałem w pierwszej notce, ale jako inspiracja, miodzio. :D Czekam na rozwój tego projektu.
 
zigzak

WTS Mk II #2 "Gildia/ korporacja w systemie fantasy"

ndz paź 23, 2011 11:56 am

Ja bym dobrze się przyjrzał Pratchettowi i jego Gildiom w Ankh Morpork. Sporo ciekawych spostrzeżen, gdyby je obrac z humorystycznych akcentów.
 
zigzak

WTS Mk II #2 "Gildia/ korporacja w systemie fantasy"

śr cze 13, 2012 5:56 pm

Mam nadzieję że nie przegapiliście tego:

http://polter.pl/zigzak,blog.html?14128

Zapraszam do wzięcia udziału

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość