Zrodzony z fantastyki

 
Bertie
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 6
Rejestracja: wt wrz 04, 2012 2:44 pm

Porady dla nowego MP i BG

wt wrz 04, 2012 3:07 pm

Witam wszystkich serdecznie.

Na wstępie chcę podkreślić, iż mimo świadomości o istnieniu podobnych tematów postanowiłem stworzyć własny, aby w miarę możliwości uzyskać konstruktywne odpowiedzi na konkretnie moje pytania. Ponieważ każdy ma własne wątpliwości, nieprawdaż?

Tytułem wstępu, chciałbym powiedzieć, iż od zawsze byłem wielkim fanem gier RPG, niestety tych video. Postanowiłem więc doświadczyć korzeni gatunku i zagrać w D&D. Nie mam jeszcze Podręcznika Gracza i Przewodnika MP, lecz zamierzam je kupić, jednak wpierw chciałbym się dowiedzieć kilku rzeczy:

1) Czy możliwa jest bez większych trudności gra w dwie osoby (jeden MP, jeden BG)? Będę miał możliwość gry w 3 osoby, lecz nie zawsze. Wszyscy amatorzy, tak jak ja.

2) Czy istnieją gotowe, najlepiej oficjalne, przygody dla 1 gracza, ze świata Forgotten Realms? Na początku nie chciałbym tworzyć własnych historii, tylko, w celu zapoznania się z systemem, skorzystać z gotowej. Widziałem książki na allegro z gotowymi historiami, typu 'Głęboki Horyzont', czy 'Świątynia Drowów'.

3) Którą edycję wybrać. 3.5 czy 4.0? Słyszałem, że dla początkujących graczy lepsze jest 3.5, ponieważ jest bardziej taktyczna. Z kolei 4.0 stawia na dynamiczną walkę i nie nadaje się dla 1-2 osobowych przygód. Czy to prawda? Jaka jest wasza subiektywna opinia?

4) Czy na początek potrzebuję Księgi Potworów? Mam 'Potwory Faerunu' - czy mogę w zastąpieniu wykorzystać tę?

5) Szczególnie fascynuję mnie świat Fogotten Realms i właśnie w nim zależałoby mi grać. Posiadam książkę opisującą ten świat oraz Księgę planów. Czy mogę je jakoś wykorzystać w grze?

Dziękuję za uwagę i skwapliwie czekam na odpowiedź.

Pozdrawaim Was serdeczenie. :D
 
Awatar użytkownika
Kamulec
Administrator, Koordynator społeczności
Administrator, Koordynator społeczności
Posty: 2341
Rejestracja: sob lip 09, 2005 12:32 pm

Porady dla nowego MP i BG

wt wrz 04, 2012 10:39 pm

1) Możliwa, choć jest inaczej. W miarę możliwości spróbuj zebrać na początku minimum 2 graczy (plus MP)
2) Nie po polsku. Kup Przewodnik Mistrza podziemi, poczytaj i spróbuj stworzyć sam. Jeżeli masz jakieś gotowce kupować, polecam Księgę Wyzwań, choć może być ciężko ją dostać
3) 3.5
4) Potrzebujesz. Potwory Faerunu to dodatek
5) Tak, jako dodatki
 
Bertie
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 6
Rejestracja: wt wrz 04, 2012 2:44 pm

Re: Porady dla nowego MP i BG

wt wrz 04, 2012 11:05 pm

Ok. Dzięki wielkie.

A czy jesli chodzi o gracza, czy jedna osoba może odgrywac dwóch bohaterów? Czy bedzie też to zbyt wymagające dla początkujących graczy?

Jak ma się sprawa MP grającego jako BG?

Dlaczego wersja 3.5 jest lepsza od 4.0? Na tej odpowiedzi zależy mi najbardziej. Jaka bedzię różnica w rozgrywkach między tymi systemami?
 
Awatar użytkownika
Kamulec
Administrator, Koordynator społeczności
Administrator, Koordynator społeczności
Posty: 2341
Rejestracja: sob lip 09, 2005 12:32 pm

Porady dla nowego MP i BG

śr wrz 05, 2012 12:07 am

A czy jesli chodzi o gracza, czy jedna osoba może odgrywac dwóch bohaterów? Czy bedzie też to zbyt wymagające dla początkujących graczy?

Zdecydowanie początkujący gracz powinien sterować wyłącznie jedną postacią.

Jak ma się sprawa MP grającego jako BG?

Jest to pozbawione sensu.

Dlaczego wersja 3.5 jest lepsza od 4.0? Na tej odpowiedzi zależy mi najbardziej. Jaka bedzię różnica w rozgrywkach między tymi systemami?

4ed jest bliższa grze komputerowej (np. pojawiają się limity użycia mocy, które nie mają uzasadnienia w świecie gry) i w większym stopniu nastawiona na prowadzenie dla pełnej drużyny (koło 4 graczy + MP). Edycja 3.5 jest bardziej elastyczna, lepiej nadaje się do wprowadzania motywów innych, niż walka. Posiadane przez Ciebie podręczniki są stworzone do 3ed.
Ostatnio zmieniony śr wrz 05, 2012 12:18 am przez Kamulec, łącznie zmieniany 8 razy.
Powód:
 
Obliv
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 109
Rejestracja: sob lip 22, 2006 8:44 pm

Re: Porady dla nowego MP i BG

śr wrz 05, 2012 9:00 am

Warto nadmienić, że jeżeli zdecydujesz się na 3.5 to Księga Potworów jest dostępna w internecie za darmo jako angielskie
http://www.d20srd.org/indexes/monsters.htm
lub polskie
http://isa.pl/srd.html
SRD.
 
Bertie
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 6
Rejestracja: wt wrz 04, 2012 2:44 pm

Re: Porady dla nowego MP i BG

śr wrz 05, 2012 10:36 am

Ok, dzięki Wam wielkie.
Obliv pisze:
Warto nadmienić, że jeżeli zdecydujesz się na 3.5 to Księga Potworów jest dostępna w internecie za darmo jako angielskie
http://www.d20srd.org/indexes/monsters.htm
lub polskie
http://isa.pl/srd.html
SRD.

... na pewno się przyda, dzięki :D

A czy macie może dla mnie jakieś rady od siebie, na początek gry?
(np. rady odnośnie gry na jeden MP i jeden BG? Ponieważ na razie nie widzę innej ewentualności dla siebie?)

Możecie mi polecić jakieś przygody na dwóch graczy. Najlepiej takie, które zawierają już gotowe mapy (czyli chyba przede wszystkim są to przygody oficjalne)? Czy można też przekształcić przygody na 3-4 graczy tak aby dało się grać w 2 BG?
Ostatnio zmieniony śr wrz 05, 2012 10:39 am przez Bertie, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Szarlih
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 906
Rejestracja: ndz maja 11, 2008 3:04 pm

Re: Porady dla nowego MP i BG

śr wrz 05, 2012 11:20 am

Uważam że gra 1 na 1 to temat dla nieco bardziej doświadczonych graczy, ale jeśli chcesz, możesz przeczytać moje artykuły blogowe na ten temat:

Czym się różni granie 1 na 1 od "normalnego": http://vobono.polter.pl/Szarlih,blog.html?14720
Jak grać 1 na 1: http://vobono.polter.pl/Szarlih,blog.html?14783

Ale powtarzam, granie w ten sposób to nie jest dobry pomysł na rozpoczynanie rpgowania, lepiej poświęcić trochę czasu na znalezienie przynajmniej trzeciego grającego.
Ostatnio zmieniony śr wrz 05, 2012 11:24 am przez Szarlih, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Gwjazdor
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1287
Rejestracja: czw sty 25, 2007 10:53 pm

Porady dla nowego MP i BG

śr wrz 05, 2012 6:33 pm

Kamulec pisze:
(np. pojawiają się limity użycia mocy, które nie mają uzasadnienia w świecie gry)
Oj, niestety w 3.0/3.5 równiez często spotyka się z takimi rzeczami :/ Barbarzyńca może wpaść w szał x razy dziennie chociażby. Ale generalnie zgadzam się, że 4e dużo bardziej przypomina grę komputerową, i jest tam wiele rzeczy które ciężko sobie wyobrazić. O ile pamiętam, była jakaś zdolność która pozwalała oślepić całą drużynę wrogów po trafieniu kogoś z kuszy xD Tak czy siak, sam zdecydowanie wolę mechanikę edycji 3.0/3.5.

Bertie pisze:
A czy macie może dla mnie jakieś rady od siebie, na początek gry?

To temat rzeka, każdy z pewnością mógłby cię tu nimi zasypać. Był tematy poświęcone temu nawet.

Bertie pisze:
Najlepiej takie, które zawierają już gotowe mapy (czyli chyba przede wszystkim są to przygody oficjalne)?

Szczegółowe mapy wbrew pozorom nie są niezbędne do gry. Sam prowadzę na ogół bez map, chyba że byłoby się trudno połapać co i jak. Wtedy po prostu schemat rysuję jakiś od biedy dokładne, tylko by wyjaśnić co i jak. Dokładniej tylko podczas walki.

Bertie pisze:
Czy można też przekształcić przygody na 3-4 graczy tak aby dało się grać w 2 BG?
Większość jak najbardziej, wymaga to jednak drobnych zmian w stylu modyfikacja przeciwników na słabszych lub w mniejszej liczbie, wywalenie pułapek jeśli nie ma łotrzyka itd. itp. Poszukaj, zdziwiłbyś się ile osós o których nigdy byś tego nie powiedział, chętnie zagra.
 
Awatar użytkownika
Kamulec
Administrator, Koordynator społeczności
Administrator, Koordynator społeczności
Posty: 2341
Rejestracja: sob lip 09, 2005 12:32 pm

Porady dla nowego MP i BG

śr wrz 05, 2012 6:50 pm

Oj, niestety w 3.0/3.5 równiez często spotyka się z takimi rzeczami :/ Barbarzyńca może wpaść w szał x razy dziennie chociażby.

Limit wpadanie w szał można jakoś uzasadnić, gorzej z czasem trwania zmęczenia po szale ("do końca spotkania"). Natomiast określenie "często" uważam za nieuprawnione.
Ostatnio zmieniony śr wrz 05, 2012 6:51 pm przez Kamulec, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Gwjazdor
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1287
Rejestracja: czw sty 25, 2007 10:53 pm

Porady dla nowego MP i BG

śr wrz 05, 2012 7:21 pm

Szał to tylko jeden przykład. Muzyka bardów x razy dziennie. Zdolności druida do zmieniania się w zwierze x razy dziennie. Odganianie nieumarłych przez kapłana x razy dziennie. Niektóre ze specjalnych zdolności łotrzyka. Oszałamiająca pięść mnicha (Drżąca pięść raz w tygodniu xD). Paladyńskie ugodzenie zła oraz przełamanie choroby. W zasadzie (jeśli nie liczyć czarów) to ponad połowa z podstawowych klas ma jakieś zdolności z limitami używalności w postaci X razy dziennie. Jeśli liczyć do tego i czary (choćbyś nie wiem jak się spinał i "oszczędzał" - nie rzucisz więcej czarów dziennie określonego poziomu, niż "powinienes") - to wszystkie oprócz wojownika. Bo wojownik nie ma własnych specjalnych zdolności. Że nie wspomnę o masie specjalnych zdolności potworów których mogą używać raz dziennie (chociaż w wypadku walki z tymi potworami, wcale się tak tego nie zauważa), oraz o atutach które również potrafią dawać zdolności użyteczne określoną ilość razy dziennie. Że o masie prestiżówek nie wspomnę. Z tego powodu, uważam słowo "często" za jak najbardziej uzasadnione, a nawet stanowczo za lekkie. Pocieszeniem jest tylko to, że 4e wcale nie jest pod tym względem lepsza.
 
Awatar użytkownika
Kamulec
Administrator, Koordynator społeczności
Administrator, Koordynator społeczności
Posty: 2341
Rejestracja: sob lip 09, 2005 12:32 pm

Porady dla nowego MP i BG

śr wrz 05, 2012 8:00 pm

W zasadzie (jeśli nie liczyć czarów) to ponad połowa z podstawowych klas ma jakieś zdolności z limitami używalności w postaci X razy dziennie.

I co z tego?
Ostatnio zmieniony śr wrz 05, 2012 8:02 pm przez Kamulec, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Gwjazdor
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1287
Rejestracja: czw sty 25, 2007 10:53 pm

Porady dla nowego MP i BG

śr wrz 05, 2012 8:34 pm

A to z tego, że pod tym względem 3.5 wcale nie odbiega tak daleko od 4e bo tutaj również można sie bez problemu doszukać "pojawiania się limitów użycia mocy, które nie mają uzasadnienia w świecie gry". Tyle, i tylko tyle.
 
Awatar użytkownika
Kamulec
Administrator, Koordynator społeczności
Administrator, Koordynator społeczności
Posty: 2341
Rejestracja: sob lip 09, 2005 12:32 pm

Porady dla nowego MP i BG

śr wrz 05, 2012 9:16 pm

Te limity można uzasadnić w świecie gry (bo moce odnawiają się z codzienną modlitwą, conocnym wypoczynkiem, wzejściem księżyca itd.), w przeciwieństwie do większości tych, które czas odmierzają "spotkaniami".
Ostatnio zmieniony śr wrz 05, 2012 9:16 pm przez Kamulec, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Bertie
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 6
Rejestracja: wt wrz 04, 2012 2:44 pm

Re: Porady dla nowego MP i BG

śr wrz 05, 2012 10:38 pm

OK, może kiedyś zrozumiem o czym tak zawzięcie dyskutujecie. :D

Mam jeszcze jedno pytanie. Czy może zamiast księgi potworów 3,5 mogę kupić 4.0 kiedy cała reszta jest w ed3.5? Czy będzie to ze sobą jakoś kolidowało?
 
Awatar użytkownika
Kamulec
Administrator, Koordynator społeczności
Administrator, Koordynator społeczności
Posty: 2341
Rejestracja: sob lip 09, 2005 12:32 pm

Porady dla nowego MP i BG

śr wrz 05, 2012 10:39 pm

Nie można. 3. i 4. edycja D&D to dwie różne gry. W razie czego tutaj masz komplet.
Ostatnio zmieniony śr wrz 05, 2012 10:41 pm przez Kamulec, łącznie zmieniany 3 razy.
Powód:
 
Bertie
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 6
Rejestracja: wt wrz 04, 2012 2:44 pm

Re: Porady dla nowego MP i BG

śr wrz 05, 2012 10:43 pm

Aha ok.
A czym różni się 'Księga Potworów' od 'Księgi Potworów II' ?
Czy dwójka jest tylko rozszerzeniem czy też Księgą Potworów I + dodatkowe potwory?
Czy są jakieś przygody które możecie mi polecić na sam początek rozgrywki D&D?
Ostatnio zmieniony śr wrz 05, 2012 10:59 pm przez Bertie, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Kamulec
Administrator, Koordynator społeczności
Administrator, Koordynator społeczności
Posty: 2341
Rejestracja: sob lip 09, 2005 12:32 pm

Porady dla nowego MP i BG

śr wrz 05, 2012 11:08 pm

Potrzebujesz 3 podręczników podstawowych
    Podręcznik Gracza
    Przewodnik Mistrza Podziemi
    Księga Potworów
Reszta (np. Księga Potworów II) to dodatki.
Ostatnio zmieniony śr wrz 05, 2012 11:10 pm przez Kamulec, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
BartekChom
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 215
Rejestracja: pn sie 23, 2010 3:25 pm

Porady dla nowego MP i BG

śr wrz 05, 2012 11:34 pm

Z tym, że np. ja znam D&D 3.5 właściwie tylko z SRD, o którym mówił Bertie, i innych darmowych źródeł internetowych i mam wrażenie, że brakuje tylko ilości doświadczenia potrzebnego do zdobycia kolejnych poziomów i przyznawania doświadczenia za spotkania (a do tego drugiego są internetowe kalkulatory, z których można pewnie nawet odtworzyć zasady) - jeśli się nie mylę, do tego potrzebny jest Przewodnik Mistrza Podziemi. Możliwe też, że w podręcznikach są jakieś opisy czy coś podobnego. Ale na temat tego, czego nie znam, ktoś inny niech się wypowie.
 
Awatar użytkownika
Kamulec
Administrator, Koordynator społeczności
Administrator, Koordynator społeczności
Posty: 2341
Rejestracja: sob lip 09, 2005 12:32 pm

Porady dla nowego MP i BG

czw wrz 06, 2012 12:31 am

W SRD są same zasady gry, bez wszelkich porad i opisów fabularnych. Czyli SRD jest dobre, jak się już grę zna, a nie jak się zaczyna. Poza tym wygodniej mieć podręczniki.
Ostatnio zmieniony czw wrz 06, 2012 12:31 am przez Kamulec, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Namrasit
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2079
Rejestracja: ndz maja 21, 2006 11:12 pm

Re: Porady dla nowego MP i BG

czw wrz 06, 2012 12:44 am

Bertie pisze:
1) Czy możliwa jest bez większych trudności gra w dwie osoby (jeden MP, jeden BG)? Będę miał możliwość gry w 3 osoby, lecz nie zawsze. Wszyscy amatorzy, tak jak ja.

Oczywiście. Najważniejsze to zacząć. Ja na początku często miałem sesje 1 na 1. Co prawda są one trochę inne (można powiedzieć, że bardziej ułożone i fabularne), ale niespecjalnie trudne. Ot, takie pisanie opowieści, gdzie głównego bohatera gra gracz. Jeżeli grałeś w jakiekolwiek gry rpg, to będziesz miał pojęcie, jak to mniej więcej może wyglądać.
Bertie pisze:
2) Czy istnieją gotowe, najlepiej oficjalne, przygody dla 1 gracza, ze świata Forgotten Realms? Na początku nie chciałbym tworzyć własnych historii, tylko, w celu zapoznania się z systemem, skorzystać z gotowej. Widziałem książki na allegro z gotowymi historiami, typu 'Głęboki Horyzont', czy 'Świątynia Drowów'.

Cóż, przygody gotowe są często dość rozbudowane i przy jednym graczy, to samo zapoznanie się z nimi może być dłuższe, niż gra :P (nie no żartuję). W każdym razie w podręczniku MG jest taka tabelka, 100 pomysłów na przygody. Tam na pewno znajdziesz coś na swoje siły. Zaś co do świata, to może na początek jakaś mała, zapomniana wioska na zadupiu, z obowiązkową, questodajną gospodą.
Bertie pisze:
3) Którą edycję wybrać. 3.5 czy 4.0? Słyszałem, że dla początkujących graczy lepsze jest 3.5, ponieważ jest bardziej taktyczna. Z kolei 4.0 stawia na dynamiczną walkę i nie nadaje się dla 1-2 osobowych przygód. Czy to prawda? Jaka jest wasza subiektywna opinia?

3.5 jest zdecydowanie bardziej dostępna.
Bertie pisze:
4) Czy na początek potrzebuję Księgi Potworów? Mam 'Potwory Faerunu' - czy mogę w zastąpieniu wykorzystać tę?

Wszystkie potwory znajdziesz tam, gdzie ci pokazano. Jest tam dość potworów do wybicia :D.
Bertie pisze:
5) Szczególnie fascynuję mnie świat Fogotten Realms i właśnie w nim zależałoby mi grać. Posiadam książkę opisującą ten świat oraz Księgę planów. Czy mogę je jakoś wykorzystać w grze?

Dobrze się na nich kostkami rzuca :D. A tak na poważnie, to poczytaj, a sam zobaczysz, na ile i gdzie możesz wykorzystać zawarte w nich informacje.

No i najważniejsze:
Bawcie się dobrze!

Kamulec pisze:
W SRD są same zasady gry, bez wszelkich porad i opisów fabularnych. Czyli SRD jest dobre, jak się już grę zna, a nie jak się zaczyna. Poza tym wygodniej mieć podręczniki.


Zależy, co kto lubi. Jeśli masz pojęcie o rpg jako takim, dasz sobie radę. Może będzie to na początku kulawe, ale każdy kiedyś od czegoś zaczynał. Ja np obecnie to zawsze korzystam przy graniu z kompa (kalendaria, spis bohaterów, notatki, całe SRD do szybkiego przeglądania). Ułatwia mi to ogarnięcie wszystkiego.
Ostatnio zmieniony czw wrz 06, 2012 12:48 am przez Namrasit, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Bertie
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 6
Rejestracja: wt wrz 04, 2012 2:44 pm

Re: Porady dla nowego MP i BG

czw wrz 06, 2012 4:32 pm

Ok, dzięki wielkie. Zatem powoli zabieram się za granie. Mam nadzieję, że jeśli będę miał w przyszłości jakieś pytania bądź wątpliwości, a na pewno będę je miał, pomożecie mi. :D

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości