Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
etcposzukiwacz
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 63
Rejestracja: pn wrz 03, 2012 12:17 pm

Re: Co powinnam mieć i wiedzieć jako początkująca?

sob gru 29, 2012 6:50 pm

Cóż fachowcem od Savage Worlds nie jestem, ale moim zdaniem na początek wystaczy tylko Savage Worlds Edycja Polska
i legalne materiały do ściagnięcia z netu np. http://wydawnictwogramel.pl/download/zm ... aci-PF.pdf
Jak jest troche kasy to polecam kupić Evernight Noc Bohaterów. Nie ważne czy będziesz grać w opisanym tam świecie czy we własnym świecie fantasy to sa tam opisane: elfy, półelfy, krasnoludy, niziołki, połorki i oczywiście ludzie, solidna podstawa do grania. System jest naprawde prosty (do szybkiego opanowania przez 11 latki). Robienie postaci nie skomplikowane.
 
Awatar użytkownika
gacoperz
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1401
Rejestracja: sob paź 01, 2011 8:44 am

Co powinnam mieć i wiedzieć jako początkująca?

sob gru 29, 2012 6:53 pm

Niedawno widziałem ilustrację pewnego ciekawego eksperymentu z małpami. Niestety szukanie tego obrazka na nowo zajęłoby mi więcej czasu, niż napisanie tego posta, więc uczynię to drugie.

Otóż w klatce zamknięto 5 małp. Umieszczono tam też drabinę, na szczycie której umieszczono banany. Kiedy jedna z małp wchodziła na drabinę, reszta była oblewana wodą. Po jakimś czasie, gdy któraś z małp próbowała wejść na drabinę, pozostałe małpy ją biły. Aż w końcu żadna z małp nie była chętna wchodzić na drabinę po banany. Wtedy z klatki zabrano jedną z małp i umieszczono inną, niczego nie świadomą. Ta oczywiście widząc banany próbowała wejść na drabinę, co poskutkowało pobiciem jej przez pozostałe 4 małpy, które były wcześniej oblewane wodą. Następnie zabrano kolejną małpę z pierwotnej grupy i wprowadzono kolejną nową małpę. Sytuacja się powtórzyła, przy czym biła ją też małpa, która nigdy nie była polewana wodą. Potem podmieniano kolejna małpy, aż w końcu w klatce zostały tylko małpy, które nie były warunkowane polewaniem wodą. One również ostatecznie nie sięgały po banany, pomimo, że żadna z nich nigdy nie została polana za to wodą przez eksperymentatorów.

I teraz wróćmy do naszej nowicjuszki. Jeśli najpierw wejdzie w skład istniejącej grupy, zostanie przez nią uwarunkowana w sposób, w jaki nigdy sama by nie grała i będzie przenosić te wzorce dalej, pomimo braku zrozumienia powodów kryjących się za nimi. IMHO lepiej by było, by sama spróbowała sięgnąć po banany, bo a nuż nikt nie obleje jej wodą i radość, jaką wyniesie z gry będzie większa, niż gdyby miała ślepo kopiować cudze wzorce i nigdy po te banany nie sięgnąć.
Ostatnio zmieniony sob gru 29, 2012 6:55 pm przez gacoperz, łącznie zmieniany 2 razy.
Powód:
 
Awatar użytkownika
etcposzukiwacz
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 63
Rejestracja: pn wrz 03, 2012 12:17 pm

Re: Co powinnam mieć i wiedzieć jako początkująca?

sob gru 29, 2012 7:00 pm

Sory ale nie rozumiem tej niechęci do czerpania z rpgowych doświadczeń innych. Czy naprawde wyważanie otwartych drzwi jest takie dobre?
 
Awatar użytkownika
gacoperz
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1401
Rejestracja: sob paź 01, 2011 8:44 am

Co powinnam mieć i wiedzieć jako początkująca?

sob gru 29, 2012 7:03 pm

Tu nie ma co wyważać. Praktycznie każdy dobry system zawiera dość dokładne objaśnienie, jak w niego grać.
 
Awatar użytkownika
Theran HerbacianoMroczny
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 86
Rejestracja: pn maja 28, 2007 12:38 pm

Co powinnam mieć i wiedzieć jako początkująca?

sob gru 29, 2012 8:27 pm

Nie zaprzeczę, że każdy dobry system zawiera dokładne objaśnienie jak grać, ale nie wszystkie systemy są równie łatwe do przetrawienia jak ktoś zaczyna z RPG. Kolega z mojej niegdysiejszej grupy D&D zbierał się do prowadzenia Neuroshimy, ale poddał się przy zasadach serii z broni palnej. :wink: Zaznaczam, że nie był on żadnym tam kompletnym nowicjuszem.
Jeśli ktoś zaczyna przygodę to też nie do końca każdy system będzie równie łatwy, chociażby dla kontrastu D&D 3.5 i Wraith:Oblivion. I tu i tu wystarczą podręczniki, ale to co świeży mistrz będzie musiał z siebie dać i tu i tu, już nie idą tak równo. :razz:
 
Awatar użytkownika
dra
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 41
Rejestracja: ndz lip 01, 2007 2:03 pm

Co powinnam mieć i wiedzieć jako początkująca?

sob gru 29, 2012 9:42 pm

Neuroshima? Serio? A co dopiero KC? Albo MERP? Prowadzilem toto pare razy i powiem szczerze, nic nie pamietam :D

Dzis systemy sa proste w porownaniu do tego co bylo kiedys. Dzis klient jest wymagajacy, system ma byc realistyczny ale i pozwalajacy na heroiczne akcje. Umozliwiajacy dokladny, zroznicowany rozwoj postaci ale tez nie przysparzajacy bolu glowy przy decyzjach z nim zwiazanych. Skomplikowany ale latwy w obsludze. I najlepiej zeby na cokolwiek rzucac kostkami maksymalnie raz.

Kiedys jak nie nauczyles sie dobrze zasad pancerza to grales zle dopoki mg nie przeczytal jak sie powinno to normalnie robic przy ntym czytaniu podrecznika.

Prawda jest taka, ze zasady sa zawsze na poczatku nieco przytrudne do zapamietania. Ja sam nie moglem przy pierwszym czytaniu zrozumiec zasad magii do wfrp wiec w pierwszych sesjach nie mialem magow. Dzis mnie to smieszy bo ten system jest tak naprawde prostacki ale gdy ktos czyta podrecznik po raz pierwszy znajda sie zawsze rzeczy, do ktorych przylozy sie mniej. Ostatecznie, to mniej istotne. Ludzie przychodza na sesje dla fajnych historii, interakcji miedzy graczami i odgrywania swoich ukochanych postaci. To, ze pistolet adk-gh 9 zamiast zadawac k6+2 zadaje k8+1 to pierdolka.

Niemniej zgadzam sie, ze nie ma co sikac pod wiatr i zaczac wartoby od prostego systemu (typu wfrp). Ale cokolwiek bedzie ok, najwazniejsze by miec graczy (czy grono znajomych czy klub fantastyki), ktorzy przychodza na sesje i z nimi grac. Reszta sie jakos sama ulozy.
Ostatnio zmieniony sob gru 29, 2012 9:43 pm przez dra, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Albiorix
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2265
Rejestracja: pn gru 20, 2010 10:10 pm

Co powinnam mieć i wiedzieć jako początkująca?

sob gru 29, 2012 10:03 pm

Oj bez przesady, systemy spełniają tylko po kawałku tych wymagań. Wszystko na raz mają tylko systemy autorskie które z reguły są genialne i rewolucyjne ale za to nie działają.
 
Awatar użytkownika
amenarhi
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 68
Rejestracja: pn paź 22, 2012 11:04 am

Co powinnam mieć i wiedzieć jako początkująca?

ndz gru 30, 2012 2:46 pm

Strasznie szkoda, że masz daleko do Szczecina, Kuguara. Z chęcią bym Cię zaprosiła na sesję, albo na pogawędkę, bo nic nie zastąpi normalnej rozmowy na żywo... Ale jeślibyś miała okazję w okolicy przebywać, albo w ogóle chęć pogadać, wal do mnie na priv, dam Ci nick skype i jakoś się porozumiemy:)

Zawsze to wygodniej niż zaczynać zupełnie samotnie:)
 
Awatar użytkownika
DeSlay
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 6
Rejestracja: śr gru 26, 2012 12:35 pm

Co powinnam mieć i wiedzieć jako początkująca?

pn gru 31, 2012 6:57 pm

W moim przypadku wystarczył podręcznik gracza do D&D i kostki.
Jeśli angielski to nie przeszkoda to faktycznie wystarczy http://www.d20srd.org/ I jeśli lubisz Tolkienowskie klimaty to D&D powinno Ci się podobać. Ja sam od niego zacząłem te 15 lat temu czyli pewnie nieco młodszy od Ciebie.

Jeśli natomiast angielski to przeszkoda to na allegro 3 edycja D&D nie powinna być droga.

Nie sil się na bóg-jeden-wie jakie intrygi na początek. Stara dobra klasyka pt " Gnomi kupiec Mitto potrzebuje ochrony wozu gdy będzie jechał do miasta Deepring. Płaci złotem i dobrym słowem "

Grając bez podręcznika potworów tworzyłem potwory na zasadzie :

goblin Punkty życia 4 atak 3 obrażenia 1k6 pałka / 1k4 proca cechy : 4/1 ( nie rozpisywałem każdej umiejętności czy rzutu obronnego. Pierwsza cyfra to test który goblin powinien zdać łatwiej a drugi trudnej. Na zasadzie goblin dobrze się ukrywa i niezły ma refleks więc rzuca +4 natomiast wytrwałość czy dyplomacja tylko +2)

Niespecjalnie się to z mechanika zgadzało ale co z tego. Na początek oczywiście ;)
 
BartekChom
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 215
Rejestracja: pn sie 23, 2010 3:25 pm

Re: Co powinnam mieć i wiedzieć jako początkująca?

śr sty 02, 2013 7:00 pm

DeSlay pisze:
Jeśli angielski to nie przeszkoda to faktycznie wystarczy http://www.d20srd.org/ I jeśli lubisz Tolkienowskie klimaty to D&D powinno Ci się podobać. Ja sam od niego zacząłem te 15 lat temu czyli pewnie nieco młodszy od Ciebie. Jeśli natomiast angielski to przeszkoda to na allegro 3 edycja D&D nie powinna być droga.

Jeśli nie potrzebujesz psioniki czy jakichś wariantów, to jest też SRD po polsku i to na Polterze: http://dnd.polter.pl/SRD-v35-c8856
 
Awatar użytkownika
Squid
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 706
Rejestracja: wt maja 09, 2006 2:22 pm

Re: Co powinnam mieć i wiedzieć jako początkująca?

śr sty 02, 2013 8:36 pm

W SRD chyba niestety nie ma porad, jak grać. W Savage Worlds też nie, z tego, co się orientuję - tam porady są raczej dla doświadczonych erpegowców. Inna sprawa, że możesz spróbować, Kuguaro, grać bez dokładnych porad (i może wtedy nawet bez dokładnych zasad - Jazdy Próbne ujdą) i zobaczyć, jak wyjdzie. Jeśli wyjdzie dobrze, to sprawa załatwiona, jeśli nie - możesz napisać tutaj albo poszukać gry z dokładniejszymi poradami.

Aha, i rady co do tego, że większość systemów jest dobrych na start, są OK.
 
Awatar użytkownika
KFC
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 191
Rejestracja: czw paź 21, 2010 10:08 pm

Re: Co powinnam mieć i wiedzieć jako początkująca?

sob sty 12, 2013 7:54 pm

Staroć straszliwy, ale też kawałek sesji jest nagrany więc można sobie zerknąć ;)

http://youtu.be/qMYSFoJp-0o

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości