Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
Mactator
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 33
Rejestracja: ndz lis 13, 2011 6:24 pm

WTS # ? Olympia

ndz lut 03, 2013 8:02 pm

Witam,

Chciałbym zaprezentować jeden z moich projektów settingu który powolutku w ramach wolnego czasu tworzę. Jednak jestem bardzo kiepskim redaktorem i pisarzem. Jeżeli ktoś chętny do pomocy to zapraszam.

Olympia czy to co w starożytnej Grecji najlepsze powstała jako setting do mojej gry opierającej się na popularnym papier-kamień-nożyce. Potem była podstawą dwóch innych nieudanych gier. Tak więc myślę jest settingiem multiplatformowym.

Chciałbym aby Olympia była w miarę realistycznym odbiciem Grecji z uwzględnieniem czasów późniejszych jak i mitologicznych.


Przewodnik po Nowym Świecie
Znajdziesz tutaj krótki opis nowego antycznego świata Olympii wraz zarysem geografii, historii, kultury oraz struktury społecznej i polityki.

Opis świata

Akcja Olympii dzieje się w starożytnej Grecji, jednak ze względu na osobliwą historię jest to Grecja, gdzie każde miasto jest z okresu swojej świetności. Jest ona połączeniem najznakomitszych czasów historycznych antycznej Grecji oraz okresu mitologicznego. Łatwo znaleźć tu antycznych bohaterów, greckich hoplitów czy jazdę macedońską.
Wulkan Olimp wybuchł, bogowie musieli zejść więc do ludzi a pozbawieni niekończących się ilości ambrozji stali się znowu śmiertelni. Siedzą oni teraz w miastach i planują, za pomocą ludzi, odzyskać władzę nad światem. Tytani również nie próżnują, pozbawieni znacznej części swojej dawnej mocy wykorzystują ludzki strach oraz hordy potworów do pozbycia się bogów. Dodatkowej ostrości dodaje fakt, że przywódcy zarówno Bogów jak i Tytanów zniknęli. Celem wszystkich stron jest władza nad światem, nawet ludzie, trzecia nowa strona konfliktu, będą próbowali zdobyć jak najwięcej dla siebie.
Czasy w których żyją bohaterowie to kilkanaście lat po fuzji pierwszych bogów, możliwe, że część z nich jeszcze ją pamięta.

Historia świata

Fuzja pierwszych bogów

W dniu kiedy wszystko się zaczęło całe niebo przesłoniły burzowe chmury, rzeki wezbrały, na morzach rozszalały się wiatry, ziemia rozstępowała się pod żyznymi do tej pory polami a słońce zgasło.
Niewiadomym sposobem Tytanii wydostali się Tartaru, rozpuszczając po świecie nowe nieszczęścia. By nie dopuścić do kolejnej wojny niszczącej świat, prarodzice Gaja, Chronos i Uranos wykorzystując energię Chaosu próbowali utworzyć nowy świat, wolny od wojen i Bogów.

Nie udany plan
Niestety Bogowie oraz Tytani przeszkodzili im w tych planach. Pierwszy i ostatni raz połączyli siły by przeciwstawić się mocy prastarych rodziców. Tak więc świat budował się na nowo z połączenia wszystkich czasów, pojawiły się na nim miasta z okresów swojej świetności, ludzie z najdostatniejszych czasów oraz potwory przebudzone na nowo.

Wielkie ofiary
W wyniku kolejnej walki między rodzicami a dziećmi, Bogowie oraz Tytanii ponieśli ogromne straty. Główni wodzowie zniknęli, utarta Bóstw: Zeusa, Posejdona, Hadesa, Oraz tytanów: Okeanosa, Kronosa i Rei, wstrząsnęła wszystkimi.
Góra Olimp została zamieniona w wulkan, bogowie musieli zejść do ludzi a pozbawieni ambrozji zaczynali stawać się śmiertelni, natomiast wolni tytani znów przymierzają się by zawładnąć utraconym światem.

Nowe sojusze
Po nastaniu spokojniejszych czasów i pokonaniu prarodziców, Bogowie olimpijscy oraz Tytani znów skoczyli sobie do gardeł. Tym razem jako śmiertelni i pozbawieni znacznej ilości mocy zabarykadowali się w ludzkich miastach wykorzystując ich do swoich celów. Bogowie zajęli Peloponez, Attykę, Beocję, Kretę oraz Macedonię, natomiast tytani wschodnie wybrzeże morza Egejskiego, tereny Bizancjum, Trację, Tesalię oraz Epir. Cyklady są terenem ludzi marginesu oraz potworów.

Miasto
Bogowie Miasto w którym urzędują
Argos Hera
Ateny Atena
Delfy Apollo
Knossos Hefajstos
Korynt Afrodyta
Elis Hermes
Mykeny Artemida
Olimpia Czeka na Zeusa
Pella Demeter
Sparta Ares
Teby Dionizos

Miasto
Tytani
Fokaja Kojos
Bizancjum Hyperion
Dodona Temida
Efez Japet
Milet Tetyda
Sardes Krios
Stratos Mnemosyne
Tazos Fojbe
Troja Teja
Larisa Gyges (sturęki)
Ambrakia Ajgajon (sturęki)


Osoby które możesz spotkać
Osobistości, które spotkasz na swojej drodze w Olympii będą niezwykle zróżnicowane, czasem będzie możliwość audiencji u samych bogów, innym razem trzeba będzie zbratać się z piratami. W Olympii na drodze postaci staną ważne persony tacy jak Bogowie, Tytani, inni herosi, greccy obywatele znani z historii, zwykli mieszczanie, pijani karczmarze, podli przestępcy oraz niewolnicy.
Osoby których raczej nie spotkasz
W Olympii raczej nie spotkasz tak światłych postaci jak greccy filozofowie, genialni matematycy czy wspaniali twórcy dramatów. Powód jest prosty, historia nie uważa ich za zbyt dobrych by dołączyli do świata. Również MG nie musi się zajmować zrozumieniem starożytnych i próbą ich odgrywania, no chyba, że to lubi.

Geografia Grecji
Charakterystyka geograficzna Grecji jest ważna gdyż w istotny sposób oddziałuje na historię i społeczeństwo Grecji. Obszary, na których rozwijała się ich cywilizacja są bowiem znacznie odmienne od znanych nam krain europy środkowej.
O geograficznym charakterze Grecji decyduje bardzo szczególny układ gór. Grecja przecięta jest wieloma wysokimi łańcuchami górskimi, zostawiającymi niewiele miejsca na równiny.
Wysokie łańcuchy górskie oddzielają też półwysep od reszty Europy, powodują one brak prób kontaktu z barbarzyńcami zamieszkującymi środkową Europę oraz niechęć do kolonizacji terenów poza obrzeżami.
Podróżników z innych części świata uderzyć może jałowość znacznej części niższych łańcuchów górskich. Nagie zbocza, pokryte co najwyżej niskimi krzewami, skąpymi kępami traw i ziół między głazami, dominują w pejzażu Grecji środkowej oraz Peloponezu.

Morze i jego znaczenie
Cechą podstawową świata greckiego jest wszechobecność morza. W północnej Grecji największa odległość od wybrzeży wynosi 140 km, środkowej 70 km, na Peloponezie 45 km.
Ogromna ilość wysp tworzy prawdziwy pomost między półwyspem Bałkańskim a Azją Mniejszą. Basen Morza Egejskiego od południa zamyka Kreta i archipelag Dodekanezu, dalej ku północy znajdują się Sporady i wyżej, najliczniejsza grupa, Cyklady. Największa odległość od lądu pomiędzy wyspami wynosi 40 km, co stwarza niezwykle dogodne warunki żeglugi.
Choć żegluga nie jest ani łatwa, ani bezpieczna, pozwalała na skuteczniejsze, szybsze i tańsze przewożenie ludzi niż transport lądowy.
Poważne niebezpieczeństwo stanowią piraci, atakujący statki i przybrzeżne osady a rozwój żeglugi hamuje brak odpowiedniego do budowy statków drewna.

Bestiariusz
Chimerę
dwugłowego psa Ortrosa
stugłowego smoka Ladona, który strzegł jabłek Hesperyd
smoka kolchidzkiego
Sfinksa
Cerbera
Scyllę
Gorgonę
Hydrę lernejską
orła, który pożerał wątrobę Prometeusza
Lwa nemejskiego



Do opisania
- Krótkie charakterystyki regionów Grecji i wybrzeży morza Egejskiego,
- Krótka charakterystyka miast Grecji
- Podział polityczny / wpływu bóstw
- Pożywienie
- Gospodarka – rudy metali, glina, drewno, flota
- Kwestie handlowe - podróże, odległość, pieniądze
- wojska lądowe i morskie.
- Życie codzienne
- Wpływ bogów na życie codzienne,
- Siła bogów – bóstwa, świątynie, ofiary, wpływ ambrozji
- Bogowie a Tytani
- Potwory
- Ambrozja - boski pokarm
- Inne kraje
- magiczne przedmioty

Inne notki, notatki luźne

Kwestie handlowe – Najbogatsi to osoby parające się handlem z barbarzyńcami (nie Grekami) aczkolwiek taki handel jest niebezpieczny. Po morzach jedynym, szlaku handlowym, grasują piraci, korsarze oraz potwory.

Wpływ bogów na życie codzienne – bogowie, którzy pojawili się w miastach a nawet wsiach mają istotny wpływ na życie codzienne. Swoimi mocami potrafią zdziałać bardzo dużo ale również potrafią wiele poświęcić dla sowich kaprysów. Bogowie za pomoc żądają ofiar i to pełno wartościowych (znaczy nie tylko tłuszcz i kości jak się umawiali z Prometeuszem).

Siła bogów – bogowie mają wielką lecz ograniczoną moc i niechętnie ją wyczerpują. Ich moc zwiększają ofiary.
By zyskać ofiary bogowie często manifestują swoją moc, co w większości utrzymuje ich moc na stałym poziomie ale możliwym do szybkiego zwiększenia w czasie kryzysu.

Bogowie a Tytani – Tytani to tzw. starsi bogowie, teraz walczą o władzę, której pozbawił ich syn Kronosa, Zeus razem z rodzeństwem. Na potrzeby gry są uznawani za takich samych bogów jak bogowie olimpijscy. Naturalne staje się by bogowie Olimpijscy byli tymi dobrymi a Tytani złymi. Wszystko zależy jednak od punktu patrzenia, bo czyż zabijanie niemowląt jest warte tego by wróg nie zniszczył całego miasta?

Potwory – Utrudniają życie, ale sprawiają też że jest ciekawsze dla poszukiwaczy przygód. Dzieci Uranosa, Kronosa i Zeusa nie pomagają nikomu a cieszą się z wolności. Z swojej natury nie przepadają za ludźmi, często mają też swoje cele i ambicje.

Inne kraje – Egipt, Fenicja, Persja,


Najprawdopodobniej Olympię wykorzystam jako setting do mojej gry „Moc Bogów” więc będę również chciał zrobić jakieś ciekawe kampanie na miarę 12 prac Heraklesa, Odysei czy wyprawy argonautów.

To tyle, zapraszam do konstruktywnej krytyki i pomocy.
 
Awatar użytkownika
Z Enterprise
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 134
Rejestracja: wt paź 30, 2012 10:46 am

WTS # ? Olympia

ndz lut 03, 2013 8:40 pm

Kim się gra w tym settingu? Bogami?
Jaka mechanika? PKN?
 
Awatar użytkownika
Mactator
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 33
Rejestracja: ndz lis 13, 2011 6:24 pm

WTS # ? Olympia

ndz lut 03, 2013 9:04 pm

Wg. mnie setting nie powinien określać kim się gra ani jaka jest mechanika gry. Jednak na pewno skupia się na ludziach nie bogach.

W obecnej grze nad którą pracuję będzie się grać ludźmi wykradającymi moc bogom, na mechanice z masą k6 (trochę inspirowaną animą prime)
Ostatnio zmieniony ndz lut 03, 2013 9:04 pm przez Mactator, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Z Enterprise
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 134
Rejestracja: wt paź 30, 2012 10:46 am

WTS # ? Olympia

ndz lut 03, 2013 9:10 pm

No dobrze, to rozwiń może obie te sprawy?
Na razie mamy garśc faktów o starożytnej Grecji, a nie informacji o grze.
Napisz coś na temat mechaniki, o roli postaci graczy w świecie gry, o ich celach, napisz coś o celu gry, metaplocie - co chciałbyś, by gra eksplorowała, jakie wątki, konwencje cię interesują?

Na razie to trudno w czymkolwiek pomóc, czy rzucic konstruktywną krytyką, bo o samej grze, orócz tego że setting jest w starożytnej Grecji, nieiwiele wiadomo.

Rozwiń proszę.
 
Awatar użytkownika
Mactator
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 33
Rejestracja: ndz lis 13, 2011 6:24 pm

WTS # ? Olympia

ndz lut 03, 2013 11:00 pm

Mechanika będzie na pewno bardziej heroicowa, wspierająca odważne akcje. (można przyjąć d20 ponieważ moja mechanika powinna być w tym klimacie)

Postacie w grze będą herosami, bohaterami którzy próbują wyrwać bogom część lub całość ich mocy. W tym celu będą przemierzać Grecję, pomagać staruszką w zdjęciu kotków, pokonują hydry bądź walczą z Aresem o władzę nad Spartą.

Cel gry - zyskać boskość.

Gra powinna uwypuklać wątki heroiczne, pomoc uciemiężonym ludziom pod Tytanami i Bogami, walkę z potworami, by na końcu zyskać boskość.

Ogólnie chyba najbardziej pasowałoby mi typowe fantasy tylko w Grecji w czasie mitów. Chyba najlepiej oddaje to Forgotten Realms z swoimi epickimi magami rządzącymi miastami.
Nie za bardzo radzę sobie w opisywaniu czegokolwiek, dlatego trochę się gubię w wyjaśnieniach dla mnie jako twórcy oczywistych.

Mechanika która najprawdopodobniej będzie użyta


PS właśnie o setting mi chodzi bo nad grą (czyli mechanika + setting) na razie nie myślę.
Ostatnio zmieniony ndz lut 03, 2013 11:21 pm przez Mactator, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Z Enterprise
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 134
Rejestracja: wt paź 30, 2012 10:46 am

WTS # ? Olympia

ndz lut 03, 2013 11:11 pm

Ok, to teraz już coś mamy :)
Przyjrzę się i dam znac.
 
Awatar użytkownika
Lord Koniu
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 275
Rejestracja: czw lip 29, 2010 1:30 pm

WTS # ? Olympia

ndz lut 03, 2013 11:25 pm

Niespecjalnie mogę ci pomagać (o czym za chwilę), ale sugeruję zmianę nieco pretensonalnej nazwy osoby prowadzącej rozgrywkę (bóg gry?) na jakąś kojarzącą się z Grecją antyczną - np. aojda albo strateg.

Zapraszam cię do udziału w drugiej edycji Rzutu na Inicjatywę, konkursu na najlepszą autorską grę fabularną. Same zalety, pozytywny bodziec do ukończenia projektu, a do tego możliwość wydania drukiem twojego systemu.
http://rni.ancientscroll.pl/rzut-na-inicjatywe-2-inauguracja/
 
Awatar użytkownika
Albiorix
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2265
Rejestracja: pn gru 20, 2010 10:10 pm

WTS # ? Olympia

pn lut 04, 2013 2:25 am

Zauważ że heroic mitów greckich jest innej natury niż heroic D&D i ogólnie amerykański etos heroiczny. Amerykanie mają "od pucybuta do milionera" co przekłada się na "od zera do bohatera" czyli "zwykły człowiek ciężką pracą, odwagą i wytrwałością może dojść do wielkości" co mechanicznie wygląda w ten sposób że każdy może klepać poziomy od 1 do 20 i z bezradnego ciołka którego kot domowy może zabić jednym ciosem staje się pożeraczem antycznych smoków. Coś takiego występuje w D&D, kapitaliźmie, buddyźmie i niektórych bajkach, nie ma tego natomiast prawie w ogóle w mitach Grecji, Persji czy średniowiecznych eposach heroicznych. Tutaj decyduje przede wszystkim pochodzenie. Bohaterowie albo są półbogami albo przynajmniej potomkami wielkich królów i wodzów. Dosyć często dają pokaz siły już jako małe dzieci. Nie poświęcają lat na trening ani nic w tym stylu, ewentualnie z marszu idą na wojnę albo bogom lub potworom wykradają przegięte magiczne moce. Sami bogowie i istoty mityczne mają niezmienną moc od początku do końca swojego istnienia, zdarza im się choćby ruszać na wojnę jako noworodki.
Ostatnio zmieniony pn lut 04, 2013 2:26 am przez Albiorix, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Mactator
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 33
Rejestracja: ndz lis 13, 2011 6:24 pm

WTS # ? Olympia

pn lut 04, 2013 10:05 am

Lord Koniu:
Jeżeli chodzi o Boga gry, to zgadzam się co do nie najlepszej nazwy. Problem polega tylko na tym, że chcąc utrzymać rotację MG, gracz z "najlepszym" wynikiem kradnie cząstkę boga, staje się na chwilę bogiem (lub bardzo blisko boskości), patrzy z jego perspektywy. Dlatego nie chcę żadnych narratorów czy śpiewaków bo jest on antagonistą bohaterów, jest bogiem który nie chce pozwolić im działać.

Na RnI może się rzucę jak będę miał, czas, cierpliwość i ktoś mi pomoże napisać nie kłujące w oczy teksty.

Albiorix:
Będę musiał to przemyśleć. Choć zauważyłem również, że większość bohaterów nie wie o swoim pochodzeniu do pewnego czasu aż coś osiągną (np. Edyp, Jazon, Tezeusz).
Poza tym chyba lubię model amerykański.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości