Ogólnie rzecz biorąc, samą mechanikę D&D najlepiej jest tłumaczyć tak by jak najwierniej oddać znaczenie angielskiej wersji, i jak najmniej dodawać od siebie (a najlepiej nic). ISA tłumaczyła właśnie podobnie do Ciebie, i trochę niejasności było. Zaraz przetłumaczę Ci te przykłądy bo dobrze by jednak było je zawrzeć tutaj.
Proszszsz, raptem dwa były (sorry za Jasia, musiałem
):
SAVING THROWS:
Przykład: Jaś tworzy 1-poziomowego wojownika [aha, i ja bym to osobiście zmienił z "wojownik" na "zbrojny", tak jak klasa BN], klasę z jednym dobrym rzutem i dwoma słabymi. Chce stworzyć postać w typie szermierza, więc wybiera Refleks na swój dobry rzut, a Wytrwałość i Wolę zostawiając jako słabe rzuty.
Później, wojownik Jasia zdobywa poziom eksperta, klasy z dwoma dobrymi rzutami i jednym słabym. Chce nadal mieć Refleks jako dobry rzut, więc ustala że będzie on dobrym rzutem. Decyduje również, że chce by jego postać lepiej opierała się urokom, więc wybiera Wolę jako następny dobry rzut, zostawiając Wytrwałość jako kiepski rzut.
CLASS SKILLS:
Przykład: wojownik ma sześć umiejętności klasowych, plus Rzemiosło. Jaś chce grać zwinnym, zręcznym wojownikiem który używa swojej wysokiej Zręczności oraz Charyzmy by uzyskać dobry efekt. Na 1. poziomie, postać wybiera na swoje zdolności klasowe Blefowanie (Cha), Rzemiosło (Int), Ukrywanie (Zr), Zastraszanie (Cha), Skakanie (S), Ciche poruszanie (Zr), Zawód (Rzt), oraz Zwinność (Zr).
Gdy wojownik Jasia zdobywa poziom w klasie eksperta mającego dwanaście umiejętności klasowych plus Rzemiosło i Zawód, musi wybrać nowy zestaw umiejętności klasowych. Jaś chce by jego postać mogła nadal wykupować swoje umiejętności jako umiejętności klasowe, więc zaczyna wybierając wszystkie umiejętności które wybrał dla klasy wojownika. Ponieważ jego postać spędziła życie jako złodziej i włamywacz [nie wiem jak przetłumaczyć second story artist tak na polski
w każdym razie chodzi tu o specyficzny rodzaj włamywacza], więc dodaje Zachowanie równowagi (Zr), Wspinaczkę (S), Unieszkodliwianie Mechanizmów (Int), Wiedzę (lokalna) (Int), oraz Otwieranie Zamków (Zr) do swojej listy zdolności klasowych.