Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
Scol
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 41
Rejestracja: ndz lis 28, 2004 2:15 pm

[Pathfinder] Balnans rozgrywki przy braku optymalizacji

wt cze 18, 2013 6:55 pm

Witam. Wraz ze znajomymi przymierzamy się do gry w Pathfindera. Chciałbym rozwiać kilka z moich wątpliwości odnośnie balansu rozgrywki. Na wstępie chciałbym zaznaczyć że zwkle wśród nas tylko ja zajmuję się optymalizacją postaci, oraz że to mi przypadła rola MG. Wcześniej graliśmy w D&D 3.0 i 3.5

Generalnie nie boję się o problemy, które mogą sprawiać zoptymalizowani magowie, gdyż zwykle moi gracze ich po prostu nie optymalizowani. Bardziej boję się o przepaście między niezoptymalizowanymi postacimi, przede wszystkim relacje Wojownik(i "wojownikowaci")-Kompan(zwierzak druida czy eidolon). Czy to prawda że kompani radzą sobię w walce tak samo dobrze(albo i nawet lepiej) niż wojownicy(tak jak to pisał Klebern w tym temacie)? Jeśli tak, jakie przeciwdziałania proponujecie?

Kolejna sprawa to pytania odnośnie Summonera:
-Jak wypada Summoner z archetypem Synthesist w porównaniu do postaci walczących w zwarciu i zwykłego Summonera
-Czy premie jakie otrzymuje półelf(ulubiona klasa oraz archetyp = dodatkowy evolution point co 2 poziomy) nie jest przesadą? 26 a 36 evolution points na 20 to jednak naprawde spora różnica.
-Jak sprawuje się Summoner przy przeciwnikach którzy potrafią 'wyłączyć' mu eidolona?

I na koniec prosiłbym o opinie o następujących zdolnościach:
-Seria atutów Dimensional, przede wszystkim Dimensional Savant używanego przez Fetchling Rogue/Ninja
-Surprising Charge(Oracle, Battle mystery) jako unik szarży wojownika
-inne zdolności na które powinienem uważać
 
Awatar użytkownika
Tyldodymomen
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 40
Rejestracja: śr lut 22, 2012 11:39 pm

Re: [Pathfinder] Balnans rozgrywki przy braku optymalizacji

wt cze 18, 2013 7:29 pm

Sythesis Summoner jako jeden z nielicznych archetypów ma bana w Pathfinder Socety, gdzie dopuszcza się wszystko jak leci, więc to wystarczająca reklama tej podklasy.
Zwierzęcy kompani tracą na wyższych poziomach kosztem klas walczących ( brak wszechstronności!nie wszystko da się pokonywać na jedno kopyto + konieczność stosowania konkretnych komend przy użyciu handle animal - czego zapewne wspomniana gra Kleberna nie uwzględniała)
Tworzenie buildów które się rozkręcają na poziomach 10+ to strata czasu jeśli zamierza się zacząć od poziomu pierwszego.

Na co trzeba uważać
-zasady concealment ( RAW bardzo często łotrzyk nie jest w stanie wypłacić sneaka potworom z darkvision)
-tarcze i magia ( konieczność ustanowienia houserule'a w kwestii wolnej ręki do czarowania, szczególnie istotne w kwestii kapłana)
-spells PER DAY, nie per rest (kolejna dziura, RAI odległość czasowa miedzy kolejnym spreparowaniem czarów winna wynosić conajmniej kilkanaście godzin.
-tworzenie magicznych przedmiotów ( caster level przedmiou nie ma znaczenia, można rzeźbić opaski intelektu +6 od momentu uzyskania aktutu twoerzenia cudownej rzeczy.No i można mieć co do tego stosunek przerywany.
 
Awatar użytkownika
Scol
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 41
Rejestracja: ndz lis 28, 2004 2:15 pm

[Pathfinder] Balnans rozgrywki przy braku optymalizacji

wt cze 18, 2013 7:52 pm

Hmm, chyba poszukam tej listy banów Pathfinder Society, powinna być dobra na początek
Co do magicznych przedmiotów to planuję coś w stylu Inherent Bonuses z D&D 4.0, a ceny magicznych przedmiotów jak i ilość złota którą będą dysponować bohaterowie przeskalować do rozsądnych wartości.
Jeszcze jedno pytanie - jak się sprawuje psionika od Dreamscarred Press?

EDIT: Znalazłem to listę ale niestety wielka ilość banów raczej uniemożliwi mi stosowanie jej ;/
Ostatnio zmieniony wt cze 18, 2013 8:01 pm przez Scol, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Tyldodymomen
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 40
Rejestracja: śr lut 22, 2012 11:39 pm

[Pathfinder] Balnans rozgrywki przy braku optymalizacji

wt cze 18, 2013 10:14 pm

Odradzam większą inżynierę houserulową w system- łatwo wysypać ten domek z kart. Co do dodatków pozapaizowych- trudno orzec, nie widziałem jeszcze grupy w której MG dopuszczałby rzeczy wydane przez niezależnych wydawców, z pobieżnych oględzin wynika że może nastąpić znany z 3.0 syndrom wolverine'a.
Niemniej z tego co piszesz wynika że gracze nie zapowiadają się na wielkich powergamerów, więc póki co dylematy związane z summonerem i atutami/czarami z serii ultimate są czysto akademickie :razz:
 
Awatar użytkownika
Klebern
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 4195
Rejestracja: czw gru 01, 2005 5:53 am

[Pathfinder] Balnans rozgrywki przy braku optymalizacji

wt cze 18, 2013 10:33 pm

Scol, jeżeli martwisz się o balans, to moja opinia jest taka: ani Pathfinder ani DnD 3.x jego nie zapewnią. Zatem masz dwie opcje:
- pierwsza: zwyczajnie to olać, przy nieoptymalizowaniu postaci czarujących i zoptymalizowaniu postaci nieczarujących będzie on mniej widoczny.
- druga: przesiąść się na DnD 4.0 [jeżeli chcesz pograć/pomistrzować w dedeki], co z całego serca ci polecam.

Jest jeszcze opcja trzecia, którą ja często - właściwie zawsze - stosuję w sesjach dedekowskich. Każdemu graczowi w zależności od fabuły, dawałem szablony za free. Nie były one jakoś mega przepakowane, ale zdecydowanie silniejsze dawałem postaciom nieczarującym. Ale po pewnym czasie wymaga to budowania specyficznych wyzwań, gdyż standardowe potworki z dowolnego dodatku, są zbyt słabe - a ja zbytnio zwiększysz SW to zbyt mocne. Jeżeli zaś nie masz doświadczenia z taką modyfikacją do jednak odradzam, bo może ci się posypać walka i fabuła.

Tak jaj pisał Tyldodymomen, stanowczo ci odradzam mieszania dowolnego systemu dedekowskiego z licznymi house-rulami czy nieoficjalnymi dodatkami, bo posypią się zasady i będzie lipa.
Ostatnio zmieniony wt cze 18, 2013 10:34 pm przez Klebern, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Scol
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 41
Rejestracja: ndz lis 28, 2004 2:15 pm

Re: [Pathfinder] Balnans rozgrywki przy braku optymalizacji

wt cze 18, 2013 10:41 pm

Jeśli chodzi houserule to inherent bonuses to jedyne co mam w planach, oczekiwana ilość złota na poziom zawsze była dla mnie największym ograniczeniem systemów d20. A co do serii ultimate, to grając ze znajomymi kilka lat doszedłem do wniosku że w naszym gronie najlepiej działa około 5 podręczników, czyli akurat Core Rulebook, Advanced Players Guide, Advanced Race Guide, Ultimate Magic i Ultimate Combat, tak więc aż tak akademickie dylematy to nie są.
O sam powergaming sie nie martwie, chodzi mi o balans bez powergamingu.

W każdym razie dzięki za pomoc, i wspomnienie o Pathfinder Society - nawet jeśli lista banów jest niebywale długa, zawsze to dobry punkt odniesienia.

EDIT:
Klebern, w D&D 4.0 graliśmy, i była to edycja która zdecydowanie najmniej przypadła nam do gustu - zbyt przypominała planszówkę, a za mało RPG. Jedyną ważną dla nas zaletą był właśnie Inherent Bonuses.

Co do szablonów, może być to nawet dobre rozwiązanie, przynajmniej jeśli natkniemy się na problemy z balansem. A jeśli żaden z graczy nie zdecyduje się na klasę z towarzyszem, praktycznie na pewno do nich nie dojdzie.

Odnośnie nieoficjalnych dodatków, o psionikę pytałem bo znalazłem ją na 1 z 2 SRD do pathfindera i zacząłem się zastanawiać czemu tam się znalazła. Co więcej, w kampanii gracze prawdopodobnie odwiedzą podmrok(Forgotten Realms), a jak wiadomo żyje tam kilka psionicznych ras.
Ostatnio zmieniony wt cze 18, 2013 10:56 pm przez Scol, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości