Zrodzony z fantastyki

 
Nabuchodonozor
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 68
Rejestracja: pn lis 11, 2013 1:18 pm

Dyplomacja/Zastraszanie/Blefowanie w praktyce

ndz lut 16, 2014 7:49 pm

Generalnie rozumiem różnice między tymi umiejętnościami, ale w praktyce stosowanie każdej z nich wydaje mi się dość mętne. Proszę więc o porady kiedy, której używać gdy chcę coś uzyskać od BN (i nie tylko)
 
Awatar użytkownika
Rafau
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 26
Rejestracja: sob mar 19, 2011 1:10 pm

Dyplomacja/Zastraszanie/Blefowanie w praktyce

ndz lut 16, 2014 8:59 pm

Wydaje mi się, że po przeczytaniu rozdziału „Umiejętności” wszystko powinno być jasne, a w razie wątpliwości ponowna lektura byłaby wskazana, ale mimo, że pytanie zadane jest chyba z lenistwa, ludzka sprawa, wypada na nie odpowiedzieć.

Dyplomacja: przekonanie kogoś do swoich przekonań, za pomocą mniej lub bardziej racjonalnych argumentów, ogólne zdolności bohatera do wpływania na innych, a w tym na nastawienie BNów poprzez siłę słowa (zgodnie z tabelą na stronie 69 w PG 3.5).
Zastraszanie: demoralizacja przeciwników w walce, przekonywanie kogoś siłą fizyczną poprzez tortury, do działania wedle rozkazów, czasem nawet znęcanie się nad bohaterem nie jest konieczne w przypadku kiedy sam wygląd napastnika jest powodem strachu.
Blefowanie: finta w walce, odwrócenie uwagi w celu ukrycia się, a w bezpośrednim kontakcie, rozmowie, dyskusji czy kłótni, odpowiada umiejętności okłamywania, oszustwa, łgarstwa.

Jeszcze raz zachęcam do przeczytania Rozdziału 4 w Podręczniku Gracza.
 
Nabuchodonozor
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 68
Rejestracja: pn lis 11, 2013 1:18 pm

Dyplomacja/Zastraszanie/Blefowanie w praktyce

ndz lut 16, 2014 9:50 pm

Rafau pisze:
Wydaje mi się, że po przeczytaniu rozdziału „Umiejętności” wszystko powinno być jasne, a w razie wątpliwości ponowna lektura byłaby wskazana, ale mimo, że pytanie zadane jest chyba z lenistwa, ludzka sprawa, wypada na nie odpowiedzieć.

bardzo się mylisz. Przeczytałem opis tych umiejętności trzykrotnie, a poza tym dyplomację i blef stosowałem na sesjach. Mimo to nadal praktycznie nie byłem w stanie określić w jakich sytuacjach NAJLEPIEJ którą z nich stosować.
Mam też wrażenie, że albo mnie nie zrozumiałeś, albo nie umiesz czytać ze zrozumieniem. Napisałeś czym się różnią te umiejętności, a przecież wyraźnie dałem do zrozumienia, że różnice pojmuję. Mi chodzi o to kiedy lepiej użyć dyplomacji, a kiedy blefowania, kiedy zaś zastraszenia w sytuacjach z ludźmi. Nie interesuje mnie ich wykorzystanie w walce czy w celu ukrycia się. Raczej chodzi o uzyskanie tego czego chcę. Np chcę, żeby mnie strażnik gdzieś wpuścił. Kiedy lepiej negocjować, kiedy lepiej blefować a kiedy zastraszyć? Mogę przecież do tego samego celu użyć każdej z nich. Podobnie na przykład przy handlu, albo w celu uzyskania informacji.
 
Awatar użytkownika
Lord Xan
Administrator
Administrator
Posty: 608
Rejestracja: ndz gru 07, 2008 7:09 pm

Dyplomacja/Zastraszanie/Blefowanie w praktyce

pn lut 17, 2014 12:05 am

To już przecież zależy całkowicie od podejścia Twojej postaci :) Oczywiście w rozmowach z wysoko postawionymi personami (możnowładcy, arcymagowie itd.) wskazane jest nie obrażać rozmówców, a za takie z pewnością zostanie wzięte nieudane zastraszanie czy wykryty blef - może też się to nieciekawie skończyć dla postaci. W kontaktach z maluczkimi jak najbardziej można zastraszać czy łgać - ale tylko, kiedy daje to faktyczną korzyść. bo jeśli można po dobroci - po co sobie utrudniać?

Diplomancerzy rządzą, przy okazji.
 
Awatar użytkownika
Squid
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 706
Rejestracja: wt maja 09, 2006 2:22 pm

Re: Dyplomacja/Zastraszanie/Blefowanie w praktyce

pn lut 17, 2014 2:26 am

Patrząc na oficjalne zasady:

-zastraszanie podczas rozmowy trwa minutę, efekt jest krótkotrwały, jest opcja zastraszania wrogów w walce (daje minusy do niektórych rzutów). Trudność zależy głównie od poziomu zastraszanego.

-blefowanie podczas rozmowy trwa przynajmniej rundę, efekt jest bardzo krótkotrwały:
Udany test Blefowania oznacza, że ofiara przez krótką chwilę (zwykle przez rundę lub mniej) działa zgodnie z twoim życzeniem lub wierzy w to, w co chciałeś, by uwierzyła.

Dochodzą opcje przekazania sekretnych wiadomości, odwracania uwagi i fint. Trudność zależy od Wyczucia Pobudek okłamywanego.

-dyplomacja podczas rozmowy trwa minutę (lub krócej, z modyfikatorem -10), efekt jest trwały, trudność zależy od nastawienia rozmówcy.

Więc myślę, że tak:
-do specjalnych opcji umiejętności (zastraszanie w walce, finta itp) oczywiście nadają się tylko te umiejętności, które je mają.

-jeżeli masz stosunkowo niskie modyfikatory do umiejętności, a bardzo ci się spieszy, blefowanie wydaje się najlepszym wyjściem (zwłaszcza, jeśli MG nie dał swoim BN-om wyczucia pobudek na wysokim poziomie).

-jeżeli nie spieszy Ci się, a masz spore szanse na wyrzucenie przynajmniej 20 w teście (żeby podnieść nastawienie z wrogiego na nieprzyjazne albo z przyjaznego na pomocne), Dyplomacja robi się bardzo mocna - a można to osiągnąć już na pierwszym poziomie postaci. Zakładając, że przeciętny strażnik, który nie chce Cię wpuścić, jest wobec Ciebie obojętny, już 15 powinno spokojnie wystarczyć, żeby zmienił zdanie. Poza tym, im większy uzyskasz wynik, tym większe zaczynają się cyrki.

Zagadanie króla/generała/arcymaga/imperatora, który darzy postać sympatią (bo na przykład wykonała dla niego zadanie) z wynikiem przynajmniej 20 daje postaci jego wsparcie (a co to dla takiego imperatora przydzielenie np. kilkudziesięciu ludzi zbrojnej eskorty bohaterom? Albo załatwianie darmowego leczenia, kiedy bohaterowie będą tylko tego chcieli?)

Jeżeli zdasz test z PT 30, przerywasz walkę z przeciwnikiem, zmieniając jego nastawienie z wrogiego na nieprzyjazne w jedną rundę. Jeżeli regularnie będziesz powtarzał taki wynik, większość walk z inteligentnymi przeciwnikami powinna kończyć się bezkrwawo.

Jeżeli zdasz test z PT 30, starczy ci też chwila audiencji u przeciętnego władcy, żeby uzyskać jego wsparcie i przyjaźń.

Test z PT 50 (to da się zrobić!) sprawia, że postawiony przed Mrocznym Władcą, który chce Cię stracić, sprawiasz, że po minucie płomiennej mowy Mroczny Władca przeprasza Cię serdecznie, stawia Ci obiad, uwalnia Twoją ukochaną, którą porwał, i wysyła swoje Mroczne Legiony jako eskortę honorową podczas waszego ślubu na koniec kampanii. Przy PT 60 mowa nie trwa minuty; trwa 6 sekund.

Są buildy, które podbijają Dyplomację jeszcze wyżej, ale prawdę mówiąc, nie wiem po co.

No więc, wracając do tematu: od kiedy robisz się dobry w Dyplomacji, dyplomacja jest lepsza od wszystkiego innego. Jeżeli nie jesteś wyszkolony w niczym, a zależy Ci tylko na krótkotrwałym efekcie, lepsze powinny być zastraszanie i blef (z naciskiem na blef).

Ale uwaga: Dyplomacja jest akurat tą umiejętnością, którą MG stosunkowo często zmieniają/ograniczają, więc warto przed grą zapytać się, jak wygląda sytuacja u Twojego prowadzącego. Jak to napisał niejaki OneWinged4ngel na forum Giant In The Playground:

Dyplomacja jest uznawana za jedną z najbardziej przegiętych zasad wszech czasów, w całej grze. Zasłużyła sobie na drugie miejsce, tuż za Pun-Punem [najpotężniejszym możliwym buildem postaci] na liście "Zabójcy kampanii: rzeczy, które rozwalają całą grę" na forach o optymalizacji postaci. Nigdy, przenigdy nie powinieneś używać dyplomacji podczas prawdziwej gry, tak jak nigdy nie powinieneś używać Pun-Puna. Ze swoimi stałymi poziomami trudności i łatwym zdobywaniem synergii, Dyplomacja jest przegięta - nawet najprostsza postać barda bez żadnego wysiłku wyciągnie PT 30 na niskich poziomach. Całą umiejętność powinno wywalić się na rzecz jakichś bardziej rozsądnych zasad domowych.
Ostatnio zmieniony pn lut 17, 2014 2:40 am przez Squid, łącznie zmieniany 3 razy.
Powód:
 
Elicor
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 43
Rejestracja: wt sty 14, 2014 10:14 pm

Dyplomacja/Zastraszanie/Blefowanie w praktyce

pn lut 17, 2014 1:09 pm

A oto przykład tego co się dzieje, gdy mamy postać z mnóstwem punktów w blefie i efektem czaru Krasomówstwo: http://www.giantitp.com/comics/oots0767.html

"Behold the power of lying! You can pretty much alter reality if you try hard enough."

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości