Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
Gwjazdor
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1287
Rejestracja: czw sty 25, 2007 10:53 pm

Różnica poziomów w drużynie

śr wrz 01, 2010 10:48 pm

Witam.
W PMP gdzieś było napisane, że postacie o niższym poziomie powinny dostawać więcej doświadczenia niż te o wyższym (za te same dokonania). Tylko właśnie - o ile więcej? Jak wy to rozwiązujecie? I czy dajecie doświadczenie wszystkim równo, czy temu więcej a tamtemu mniej itp?

Odnośnie jeszcze tego tematu - jak dochodzi nowy gracz to na jakim poziomie? Na 1szym? Na takim samym jak reszta? A jak gracz z jakiegoś powodu chce zmienić postać?
 
Awatar użytkownika
Klebern
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 4195
Rejestracja: czw gru 01, 2005 5:53 am

Różnica poziomów w drużynie

czw wrz 02, 2010 8:34 am

Jeśli chodzi o przyjmowanie nowych graczy i poziom ich postaci:

Część Mistrzów Gry uznaje, że nowy gracz powinien zacząć na poziomie niższym niż grupa dotychczasowych graczy. Tłumaczone jest to tym, że nie uczestniczył w rozgrywce i nie dokonał postacią takich czynów jak pozostali gracze. Ale to też rodzi pewne uczucie skrzywdzenia. Kluczowe sformułowanie jest to, że nie uczestniczył. Nie miał szans na to, by dokonać tych samych czynów, bo nie grał. Nie można, według mnie, nowego gracza napiętnować tym, że nie grał z tą ekipą. On zwyczajnie nie miał szans, na to, bo go wcześniej nie było, zatem powinno mu się dać te same możliwości i niech się sprawdzi. Niech pokaże na co go stać, jako gracza.

Drugi przypadek, gdy "stary" gracz chce zmienić postać.

Tutaj nie ma tak łatwo i oczywiście jak w przypadku wcześniejszym. Mistrz Gry powinien przywiązywać sprawę do tego, by gracz zżył się z postacią. Obowiązkiem Mistrza Gry jest umożliwienie tego. Po to się wprowadza wątki, dostosowane pod daną postać, które powodują, że część przygód odbiera jako osobiste. Graczy, którzy chcą zmieniać postać, zazwyczaj traktuje się dość stereotypowo: bo olewają postacie i zmieniają je jak rękawiczki.

A tu gracz chce zmienić postać. Trzeba z nim porozmawiać. Bo często i gęsto wina leży po stronie Mistrza Gry, a nie gracza. To on nie stworzył podstaw by, gracz przywiązał się do postaci i nie jest żadnym wytłumaczeniem, to, że pozostali gracze tego dokonali. Może za mało czasu Mistrz Gry poświęcił na daną postać gracza, a może jego pomysły zupełnie były chybione? Zwyczajnie trzeba z takim graczem pogadać, poznać powody takiej a nie innej decyzji. Wtedy ta rozmowa kończy się tym, że gracz pozostaje przy dawnej postaci, zaś Mistrz Gry wprowadza do fabuły takie watki, które zostają traktowane jako osobiste, przez gracza, który do tej pory nie zżył się z postacią. Choć nie jest to regułą i jednak mimo takiej szczerej rozmowy, gracz i tak zmieni postaci, bo jednak sprawy fabularne tak daleko zaszły, że nagły zwrot o 180 stopni, potrafi być nie do odegrania z powodu wcześniejszych wydarzeń.

Jednak istnieje tez drugi biegun tego problemu. Gracz jednak jest tym stereotypowym graczem, co zmienia postacie jak rękawiczki i nawet nie myśli o tym, by przywiązać się do postaci. Rada: pozbyć się gracza, a nie zmniejszać mu poziom, bo to i tak nic nie da.
Ostatnio zmieniony czw wrz 02, 2010 8:37 am przez Klebern, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Schpeelah#144
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 939
Rejestracja: pn sie 21, 2006 8:26 pm

Różnica poziomów w drużynie

czw wrz 02, 2010 9:05 am

Pierwsze pytanie: wedle zasad to idzie tak: masz 4-osobową drużynę i jedna osoba ma powiedzmy 5 pozioma reszta 6, drużyna pokonuje potwora SW 6, 5-poziomowiec dostaje 1/4 XP, jakie zdobyłaby drużyna 5-poziomowa za to spotkanie, a reszta po 1/4 XP które zdobyłaby drużyna 6-poziomowa. Tyle zasady. W przypadku gdy dana postać ma niższy poziom bo stworzyła dużo przedmiotów sugerowałbym dawać tyle co reszcie, albo gdzieś pomiędzy tym co powinna dostawać a tym co otrzymują pozostali. Inaczej postać będzie mogła albo kompletnie nadrobić koszt XP na dłuższą metę, albo tworzyć jeszcze więcej ekwipunku i być generalnie silniejsza niż powinna.

Drugie pytanie: nowa postać w drużynie powinna mieć tyle samo XP co inni (czyli ten sam poziom, chyba że ktoś zużywał na coś XP i ma niższy). We wcześniejszych edycjach nowy gracz dochodził na 1. poziomie, ale XP potrzebne do następnego poziomu rosło tak szybko że zwykle po 2 sesjach był już tylko 1-2 poziomy do tyłu.

Raczej nie jest to sztywno określone w regułach, to powyżej to na podstawie porad dla MG.

Klebern, może mamy inne doświadczenia ale wydaje mi się że trochę robisz z igły widły. Znaczy, owszem, czasem się zdarzy gracz z erpegowym ADD który co sesję chce grać kim innym albo cwaniak co zawsze chce mieć postać zoptymalizowaną pod konkretną przygodę i to może być problemem (ale może być to po prostu nieortodoksyjny styl gry, jeśli ktoś ma już dłuższy staż i chce poeksperymentować). Natomiast w moim odczuciu zmienianie postaci zdarza się 1-2 razy na kampanię, bo okazało się że graczowi na dłuższą metę nie sprawia przyjemności granie daną postacią z różnych przyczyn (zwykle gracz mniej doświadczony, jeszcze nie wiedział co mu się spodoba, ewentualnie eksperyment z nowym typem postaci, nie wyszło, trudno) i wtedy nie ma co deliberować nad zmianą czy doszukiwać się winy MG.
 
Awatar użytkownika
Gwjazdor
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1287
Rejestracja: czw sty 25, 2007 10:53 pm

Różnica poziomów w drużynie

czw wrz 02, 2010 4:47 pm

No ja miałem takiego gracza który potrafił (chcieć) zmieniać postacie prawie co sesję pod wpływem ostatnio obejrzanego filmu %-) Mieliśmy już Wiedźmina, Legolasa, jakiegoś nekromantę, inkwizytora, Voldemorta, lekarza który zabija różnymi rodzajami trucizn itd itp... Sesji było chyba o 1 więcej niż postaci...

Co do nowych graczy ja preferuję wprowadzanie nowej postaci na poziomie o 2 niższym, niż najniższy w drużynie jeśli po prostu chce grać inną, lub o 1 niższym jeśli postać umarła a team nie da rady jej wskrzesić niebawem. Nowych graczy wolę wprowadzać ze średnią ilością XP jaka jest w drużynie.
Schpeelah#144 pisze:
masz 4-osobową drużynę i jedna osoba ma powiedzmy 5 pozioma reszta 6, drużyna pokonuje potwora SW 6, 5-poziomowiec dostaje 1/4 XP, jakie zdobyłaby drużyna 5-poziomowa za to spotkanie, a reszta po 1/4 XP które zdobyłaby drużyna 6-poziomowa.
O, bardzo pomocne, dzięki :)

A co do rozdawania doświadczenia równo bądź nie? Czy dajecie graczom tyle samo, czy różne ilości? Ja do tej pory dawałem identyczne wartości za sesję, zaś bonusy indywidualne w wysokości od 0 do 100 XP w zależności od odgrywania postaci przez gracza.

Jeszcze inna metoda z jaką się spotkałem to coś takiego, że gracze po sesji przypominają MG co zrobili na sesji za co wg nich powinni dostać bonus w postaci pktów XP.
 
Awatar użytkownika
erman
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1005
Rejestracja: pt wrz 04, 2009 4:28 pm

Re: Różnica poziomów w drużynie

czw wrz 02, 2010 6:37 pm

Może ja się wypowiem.
U nas zawsze było to dosyć luźne. PD nie liczyliśmy a poziomy gm dawał według uznania. Może nie jest to najlepszy sposób ale nam odpowiada. Mamy dosyć zmienną ekipę (każdy ma postać ale nie każdy przychodzi na sesje). Do tego czasem ktoś się przyłączy na sesje albo dłużej. Dostaje zawsze ten sam poziom. Generalnie cała drużyna trzyma się na tym samym poziomie by nikt nie odbiegał. Dlaczego? Dlatego bo kiedyś mieliśmy jednego potężnego pół-orka barbarzyńce większego o 3 albo 4 lvl i to psuło rozgrywkę i to bardzo...

No ja miałem takiego gracza który potrafił (chcieć) zmieniać postacie prawie co sesję pod wpływem ostatnio obejrzanego filmu %-) Mieliśmy już Wiedźmina, Legolasa, jakiegoś nekromantę, inkwizytora, Voldemorta, lekarza który zabija różnymi rodzajami trucizn itd itp... Sesji było chyba o 1 więcej niż postaci...

Też tak miałem na początku (i 3/4 mojej drużyny). Na początku to nic złego że chce się wypróbować inną klasę by znaleźć tą swoją ale na dłuższą metę to się staje nudne gdy nie wiadomo kto kim gra.
Czyli na początku - tak. Potem - nie.
 
Awatar użytkownika
Kamulec
Administrator, Koordynator społeczności
Administrator, Koordynator społeczności
Posty: 2341
Rejestracja: sob lip 09, 2005 12:32 pm

Różnica poziomów w drużynie

pt wrz 03, 2010 9:26 pm

Odnośnie jeszcze tego tematu - jak dochodzi nowy gracz to na jakim poziomie? Na 1szym? Na takim samym jak reszta? A jak gracz z jakiegoś powodu chce zmienić postać?


a) Dla nowego gracza: postać otrzymuje średnią drużyny w PD i wartości ekwipunku
b) Dla gracza wchodzącego w zamian za kogoś: postać otrzymuje tyle PD i złota, by średnia drużyny została bez zmian, ew. jak w a.
c) Dla zmiany postaci: jak b (lecz nie a) lub dodatkowa strata (np. kiedy stara postać zginęła, szczególnie jeżeli nie była to śmierć wymuszona odgrywaniem i zainicjowana przez MG).

Odnośnie PD na Abasz'Har pisałem na ten temat. Stosuję własny system będący bardziej dokładna wersją tabeli z PMP, lecz nie premiuję posiadania niższego poziomu, ani za niego nie każę:
Kamulec pisze:
Otrzymane PD = ułamek siły drużyny, jaki postać stanowi * proporcja siły pokonanego przeciwnika do siły drużyny * poziom postaci * 300

Należy pamiętać, że przy liczeniu siły poziom, czy też SW 5 to 1/2 poziomu, czy też SW 7.

W efekcie postacie o różnych poziomach, wędrujące razem, po takim samym czasie zdobywają kolejny poziom.
 
Awatar użytkownika
Gwjazdor
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1287
Rejestracja: czw sty 25, 2007 10:53 pm

Różnica poziomów w drużynie

sob wrz 04, 2010 12:00 am

Ale ja właśnie szukam rozwiązania które powoli dopędzić tym nisko-levelowcom, wyższych kolegów :) Żeby nie było, że jak postać zaczęła na 1 lvlu podczas gdy drużyna miała 5 lvle, to gdy mają 20 lvl - w/w postać ma 15... Szukam jakiegoś w miarę optymalnego rozwiązania, żeby postać zarówno nie musiała ruski rok zbierać doświadczenia żeby nadgonić jedną sesję na której gracza nie było, ale i żeby nie było to jakoś zbyt szybko...
 
Awatar użytkownika
Kamulec
Administrator, Koordynator społeczności
Administrator, Koordynator społeczności
Posty: 2341
Rejestracja: sob lip 09, 2005 12:32 pm

Różnica poziomów w drużynie

sob wrz 04, 2010 1:33 am

Trzy rozwiązania:
1. Wszystkie postacie są na sesji, część graczy najwyżej ma dwie postacie (porady w szczegółowe to materiał na inny temat, zresztą pewnie funkcjonujący na forum). Sam stosuję i uważam za optymalną metodę.
2. Skoro inni mieli misję bez niego, niech on ma misję bez nich.
3. Uznaj, że w tym czasie jego postać coś robiła i daj mu tyle samo PD, co reszcie
4. Dawaj wszystkim tyle samo PD, a różnica się będzie zmniejszać, spadając do poniżej jednego poziomu.

Notabene: Wg standardowego systemu naliczania PD niemal nierealnym jest, aby na jednej, całodniowej sesji postać zdobyła całość PD potrzebnego na następny poziom.
 
Awatar użytkownika
von Mansfeld
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1778
Rejestracja: wt lip 29, 2008 7:31 am

Różnica poziomów w drużynie

sob wrz 04, 2010 7:06 am

Gwjazdor pisze:
Żeby nie było, że jak postać zaczęła na 1 lvlu podczas gdy drużyna miała 5 lvle, to gdy mają 20 lvl - w/w postać ma 15...


Jeśli grasz w 100% w pełni zasadami, tak wcale nie powinno być. Jeśli podajemy PD-ki systemem wyzwań (nieważne czy walki, intrygi bądź eksploracja), to zauważ że różnica między EPP 1 a EPP 5 wynosi 10 000 PD. A między EPP 15 a 20? 70 000 PD. Zważywszy na początkowe szybsze tempo awansowania postaci o EPP 1 (wg PMP), to wątpię by w dalszej skali nastąpiła różnica większa niż 2 poziomy.

Tak wychodzi, jak przyznaje się "poziomowo" poziomy.

Kamulec pisze:
Notabene: Wg standardowego systemu naliczania PD niemal nierealnym jest, aby na jednej, całodniowej sesji postać zdobyła całość PD potrzebnego na następny poziom.


Jeśli postacie umieją kombinować (w walce i poza nią), a także są dobrze optymalizacyjnie przygotowaniu, wtedy wyzwania o SW (poziom drużyny +1 lub +2) nie będą takie straszne. Poza tym, należałoby ustalać SW nawet konfliktu społecznego czy "niebojowego". Przy sesji wręcz obfitej we wszelką akcję, dałoby się przeskoczyć na następny poziom.
 
Awatar użytkownika
Kamulec
Administrator, Koordynator społeczności
Administrator, Koordynator społeczności
Posty: 2341
Rejestracja: sob lip 09, 2005 12:32 pm

Różnica poziomów w drużynie

sob wrz 04, 2010 4:54 pm

Dzięki Laveris, że powtórzyłeś to, co napisałem w punkcie 4. :razz:

Aby dostać PD na następny poziom trzeba pokonać 4 u 1/3 wyzwania, w których ma się 50% szans na przetrwanie bez bardzo dobrych decyzji gracza. Czyli grając szybko ma się 5% na poziom i 95% na zgon. Awans można dostać tylko, jeżeli MG rozdaje PD za każdą bzdurę naginając na korzyść gracza (np. daje pełne PD za pokonanie, gdy zrzuci się na wroga lawinę, którą wywołać można było łatwo).
 
Debowy_Mocny
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 5
Rejestracja: pn sie 25, 2014 6:55 pm

Różnica poziomów w drużynie

pn sie 25, 2014 10:37 pm

Według mnie to zależy od wielu sytuacji. Np. u nas MG jak wprowadza nową postać to ma ten sam poziom co reszta drużyny, i eq startowe według poziomu postaci na jakim zaczyna(Czyli według podręcznika mistrza podziemi). Nikt nie narzeka bo w końcu jak jakaś postać u nas zginie to reszta rozkrada wszystko co ma.

Strzałem w stope może być fakt, że w wyniku niefortunnej śmierci (Niefart w kostkach i goblin walnął 3x20 w teście ataku i zrobił insta killa) jest zrobienie tak by ktoś stworzył postać słabszą od tej co aktualnie grał. Gracz może poczuć się pokrzywdzony.

Najllepiej jest poprostu jak najlepiej zbalansować moc teamu np. Nie na zasadzie, że gdzieś tam jedna postać natraci poziomów przez wampiry czy inne badziewie, natraci atrybutów a reszta została zkoksana. Nie dość, że gracz grający osłabioną postacią poczuje się pokrzywzony ale także ciężko jest taką sesje wprowadzić (Bo z jednej strony jak wyzwania zrobiś pod reszte teamu to ta osłabiona postać będzie miała naprawdę ciężkie życie a zatem ten gracz także, jednak z drugiej strony "koxy" będą się nudzić).


MG ma taką moc by zbalansować moc drużyny, poprostu trzeba to fajnie rozegrać. Np. masz 1 posługującego się półtorakiem i tarczą, drugiego posługującego sie dwuręcznym mieczem a trzeciego masz nekromante posługującego się kosą. Wszystkich zadowoli jeśli w podziemiach zamiast "Buzdyganu rodupczania" znajdą "Kose rozdupczania + dwuręczniak rozdupczania + Półtorak rozdupczania" obytrzej zadowoleni. A jeśli np dasz tylko Półtorak rozdupczania to tylko jedna postać zyskała a reszta dostałą nic.
Ostatnio zmieniony wt sie 26, 2014 1:33 pm przez Debowy_Mocny, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości