Zrodzony z fantastyki

 
Mirasek
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 64
Rejestracja: sob sty 29, 2011 12:13 am

Wzmocnienie czaru - interpretacja

śr maja 13, 2015 7:49 pm

Mamy w grupie rozbieżne interpretacje dotyczące działania atutu 'wzmocnienie czaru' z zaklęciami, których efekt określa zarówno rzut kośćmi jak i stała wartość. Najszybciej będzie gdy podam przykład i zapytam, która z dwóch interpretacji jest poprawna:

Fałszywe życie rzucane przez postać na 10 poziomie:
1. (k10+10)*1,5 (średnio 22)
czy
2. (k10*1,5)+10 (średnio 18)

Dalej można wymieniać takie zaklęcia jak 'promień osłabienia' czy seria 'leczenia ran'. Moim zdaniem poprawna jest interpretacja numer 1. W przypadku tych zaklęć wzmocnienie daje średnio (!) efekt trochę lepszy niż ich maksymalizowanie, ale nie jest to na tyle duża różnica by było to broken, takich zaklęć nie ma też za wiele. Sugeruję się tutaj opisem atutu ze strony 101 podręcznika gracza gdzie za przykład podano magiczny pocisk. Chętnie zobaczyłbym jednak jakiś zapis w oficjalnym FAQ, erracie czy archiwum 'rules of the game', ale niestety nie znalazłem niczego takiego.

Jak interpretowaliście to u siebie?
 
Awatar użytkownika
Lord Xan
Administrator
Administrator
Posty: 592
Rejestracja: ndz gru 07, 2008 7:09 pm

Wzmocnienie czaru - interpretacja

śr maja 13, 2015 10:34 pm

Cóż, podręcznik gracza podaje jako przykład magiczny pocisk - gdzie mnożymy całe (1k4+1) razy 1,5, bo to wyrażenie (1k4+1) jest zmienną. W takim razie powinien być mnożony zawsze cały wyraz, razem z bonusem, np. leczenie lekkich ran na 5. poziomie czarującego: (1k8+5)x1,5
Okazuje się, że czary z dużymi stałymi bonusami opłaca się zatem wzmacniać, a czary wyłączanie z kostkami - maksymalizować.
Idąc zgodnie z tą interpretacją, stałe bonusy do obrażeń zaklęć (np. zdolność warmage'a) też powinna podlegać mnożeniu - mi to się osobiście wydaje sprzeczne z RAI (cała ta interpretacja od początku), ale twórcy D&D nigdy nie byli dobrzy w rozumieniu własnych systemów.

Wybierz zabawniejsze rozwiązanie ;)
 
Mirasek
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 64
Rejestracja: sob sty 29, 2011 12:13 am

Re: Wzmocnienie czaru - interpretacja

czw maja 14, 2015 5:20 pm

Z bonusami nie wynikającymi bezpośrednio z opisu zaklęcia byłbym akurat ostrożny. Na szczęście w mojej grupie warmage nigdy się nie przyjął więc problem z głowy.

Rozumiem argumentację, że skoro maksymalizacja jest 'droższa' to powinna dawać lepsze efekty niż wzmocnienie, ale chyba nic nie stoi na przeszkodzie by było kilka wyjątków od tej reguły. Jakoś się w grupie dogadamy.

Wielka szkoda, że nigdy nie pojawiło się to w oficjalnym FAQ czy jakimś artykule na stronie wizardsów. Jedyne co udało mi się znaleźć to FAQ do pathfindera (http://www.d20pfsrd.com/extras/pathfind ... ll-7-8-11-), które wskazuje, że poprawna jest moja pierwsza interpretacja. Co ciekawe poniżej jest przekreślony zapis wskazujący interpretację, że mnoży się tylko wynik uzyskany na kostce - jak widać ten problem daje czasem popalić :)

Dzięki za wypowiedź.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość