Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
Lord Xan
Administrator
Administrator
Posty: 608
Rejestracja: ndz gru 07, 2008 7:09 pm

Zręczność jako atrybut dużo potężniejszy od siły

śr lis 19, 2014 11:22 pm

Kartkując dział z ekwipunkiem możemy natknąć się na kilka broni o cesze finesse. Pozwala ona stosować do testów ataków i obrażeń modyfikator ze Zr zamiast S, co dla postaci używających tego rodzaju oręża eliminuje problem niskich obrażeń - (a znajdziemy na tej liście choćby rapier, sejmitar czy sztylet) zwłaszcza, że bronie dwuręczne nie zwiększają bonusu z siły do obrażeń.
Zatem postać walcząca, która jako priorytet obierze Zr, będzie posiadać wyższe KP, inicjatywę, lepszy rzut obronny na zręczność (które są częstsze od tych na siłę) i obrażenia różniące się tylko rodzajem kostki. Czyżby to pokłon w stronę fanów walki dwoma sejmitarami? :D
Czy coś wymyka się mojej ocenie?

PS Gdyby ktoś przeoczył: http://media.wizards.com/2014/downloads ... s_v0.2.pdf
 
Awatar użytkownika
Siriondel Evendim
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 12
Rejestracja: śr sty 03, 2007 1:13 pm

Zręczność jako atrybut dużo potężniejszy od siły

pt lis 21, 2014 1:31 am

To mocno zależy od specjalizacji danej postaci i chyba nie można powiedzieć, że postać oparta o Zr jest stricte lepsza od tej opartej na S. Wg mnie balans jest dość dobrze zachowany. Co do zalet Zr, które wymieniłeś powyżej, mam jedną uwagę dotyczącą KP - w jaki sposób u postaci opartej o Zr KP może być wyższa (mowa o potencjale)? Na niskich poziomach modyfikator raczej nie przekroczy +3, co daje KP 15 do walki dwoma orężami, natomiast wojak / paladyn może od razu zaopatrzyć się w kolczugę, co daje KP 16 samo w sobie, a ostatecznie do 18 przy najlepszej zbroi. Gdyby w obu przypadkach do jednej wolnej ręki dodać tarczę kosztem obrażeń, przepaść jedynie się powiększa. Paladyna w mojej drużynie już teraz ciężko mi ruszyć :) Ponadto, nie opancerzone klasy walczące wręcz wspomagają się za pomocą Unarmored Defense, co pozwala im wyrównać się w kwestii KP z klasami opartymi na Zr.

No dobrze, to ja teraz może wymienię kilka zalet posiadania wysokiej wartości S. Na początek oczywiście udźwig. Drobnostka, ale zawsze coś. Dalej - testy zwarcia, które w tej edycji jest bardzo użyteczne. Okej, przy próbach wyrwania się można pomagać sobie Zr, ale nie przy próbach atakowania w ten sposób. Co do obrażeń, to walczący dwoma orężami musi wykonać aż dwa udane testy ataku, żeby zadać pełne obrażenia, co w przypadku zastosowanego w tej edycji systemu Bounded Accuracy ma duże znaczenie. Kolejną i prawie najważniejszą kwestią jest fakt, że walka dwoma orężami wymaga wykorzystania w każdej turze akcji dodatkowej (bonus action) na ten drugi atak. A teraz kiedy pomyślimy, jak wiele klasowych zdolności wykonuje się właśnie za pomocą tej akcji... I to zaprowadziło nas do ostatniej kwestii, czyli dodatkowych ataków klasowych. Zdolność Extra Attack otrzymywana na piątym poziomie przez niektóre klasy (i jeszcze dwa kolejne razy u wojownika) dotyczy tylko ataku podstawowego. Więc przy dwóch atakach broń dwuręczna zadaje 4 kostki obrażeń, a walka dwoma orężami tylko 3 i to wymagając bonus action oraz wykonania dodatkowego testu ataku. W przypadku klasy wojownika przepaść jest kolosalna już kiedy myślimy o samej ilości podstawowych ataków, a wojownik ma jeszcze przecież Action Surge, co podwaja akcje postaci.

Czyli tak, coś mogło wymknąć się Twojej ocenie :) Jedno i drugie jest bardzo fajne i ma swoje zastosowania, choć pod kątem czystego DPSu, to ostatecznie S wypada lepiej. Mam w drużynie barbarzyńcę, paladyna oraz tropiciela, który jest nastawiony głównie na łuk, ale często przychodzi mu walczyć dwoma orężami, także wszystkie takie niuanse obserwuję na bieżąco.
 
Awatar użytkownika
Olórin
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 52
Rejestracja: wt lis 25, 2014 10:49 am

Zręczność jako atrybut dużo potężniejszy od siły

wt lis 25, 2014 11:22 am

Od siebie dodam, że jeżeli nie posiada się odpowiedniej siły, to cięższe pancerze spowalniają. Ponadto rzuty obronne na siłę w praktyce nie są częstsze od tych na zręczność. Spora część zdolności specjalnych potworów wymaga właśnie takowych save'ów - a przecież właśnie z potworami (w głównej mierze) przyjdzie walczyć naszym BG.
 
Awatar użytkownika
Lord Xan
Administrator
Administrator
Posty: 608
Rejestracja: ndz gru 07, 2008 7:09 pm

Zręczność jako atrybut dużo potężniejszy od siły

śr lis 26, 2014 2:21 am

Dobrze słyszeć to od graczy, którzy zdobyli już doświadczenie w systemie. W takim razie nie pozostaje mi chyba nic innego, niż samemu rozwiać swoje wątpliwości. Dopiero teraz mocno wczytałem się w artykuły debatujące o bounded accuracy i jestem jeszcze bardziej zachęcony.
 
Aesthevizzt

pn mar 14, 2016 10:49 pm

.
Ostatnio zmieniony czw lis 30, 2023 4:14 pm przez Aesthevizzt, łącznie zmieniany 1 raz.
 
Awatar użytkownika
Olórin
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 52
Rejestracja: wt lis 25, 2014 10:49 am

Zręczność jako atrybut dużo potężniejszy od siły

wt mar 22, 2016 12:34 pm

Można jeszcze dodać, że testy siły (atletyki) są stosunkowo często i stosunkowo ważne. Skaczemy, wspinamy się, pływamy na sile. Co prawda mam drużynę typowych mięśniaków, co może nieco zakłamywać obraz, ale ilość testów siły do ilości testów zręczności ma się jak 2 do 1.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość