AD1
Jeśli masz kartę, która pozwala na przeprowadzenie drugiej fazy ataku, to możesz zaatakować jeszcze raz. Jeśli nie, to po prostu przy odmorfowaniu będziesz mógł nią zadeklarować blok w turze przeciwnika. Można też użyć tej zdolności jako obrony przed umiejętnością np.
Royal Assassin albo innych podobnych kart.
AD2
Jeśli dowolnym efektem land stanie się dodatkowo kreaturą to masz kartę podobną do
Treetop Village, z tym, że nie musisz płacić many za uruchomienie umiejętności. Cały czas możesz ściągać manę z landa albo zadeklarować atak. Ma to swoje ujemne strony, ponieważ taki land może być "zabity" obrażeniami i zejdzie wtedy jak kreatura do grobu. Landy typu
Treetop Village, które możesz zamienić w kreaturę nazywają się "man landy"
AD3
Nie bardzo wiem co masz na jyśli mówiąc "zinstantuje". Cast to zagranie z ręki przy zapłaceniu pełnego kosztu many. W takim przypadku wkładasz tokena 10/10. Jeśli włożysz kreaturę z ręki do battlefield za pomocą np.
Quicksilver Amulet albo instanta/sorcera o podobnym działaniu umiejętność nie zadziała. Ponadto w tym przypadku token jest wkłądany w wyniku castowania kreatury. Nawet jeśli pójdzie w nią kontra, to umiejętność i tak trafi na stos do rozpatrzenia. W takim przypadku umiejętność tą trzeba by kontrować np.
StifleAD4
Niestety, z tego typu fetchy (czyli landów, które wstawiają inne landy do gry) nie ściągniesz nawet generic many.
AD5
Equip jest zagrywany zawsze w tempie sorcery chyba, że na karcie masz zasadę dodatkową mówiącą inaczej. Dajmy na to, że
Skullclamp działa w tempie instanta. Nawet jak przepniesz go między 5 kreaturami to przy fazie rozdania obrażeń zasady gry sprawdzą, że tylko jedna ma podpiętą skulklampę i tylko ta jedna dostanie bonusy. Jeśli źle zinterpretowałem tok myślenia, to opisz dokładniej sytuację, albo wymyśl takową.
AD6
Nie, nie możesz. W momencie kiedy jest tura przeciwnika przy rozpoczęciu każdej fazy to on ma inicjatywę. Ty możesz odpowiadać na każde jego zagranie, ale tylko odpowiadać.
Wygląda to tak:
untap->upkeep->draw->faza główna, wystawię landa (...), chciałbym przejść do fazy ataku
(tu jest Twój czas na użycie zdolności, więc ją używasz), chciałbym przejść do fazy ataku (Ty -ok) ->faza ataku, deklaracja atakujących, (tu dostajesz inicjatywę na zagrywanie instantów, uruchamianie umiejętności itp), deklaracja bloków (...)
Jak widać, jeśli dasz przeciwnikowi przejść do fazy ataku, to przez to że ma inicjatywę zawsze zdąży zadeklarować atak, nim twoja umiejętność zdąży wejść na stos.
AD7
Każda kreatura wchodząca do gry ma tzw. summoning sickness, czyli nie może atakować póki "nie przejdzie" przez fazę upkeep osoby kontrolującej ją (czyli jeśli przejmiesz kreaturę przeciwnika za pomocą np.
Treachery to nie możesz nią zaatakować, ponieważ nie kontrolujesz jej od początku ostatniego upkeepu). W tym przypadku kreatura nie dość że ma sicknessa, to jeszcze nie może blokować.
Na stronie
www.magiccards.info po wpisaniu danej takty masz informacje w jakich formatach jest legalna. Edycje dodrukowane w np. wszelkiej maści dueldeckach, From the Vault itp nie zmieniają ich legalności w danym formacie. Podany Mindwrack Demon jest kartą występującą tylko w duel decku, więc jest to karta dostępna tylko w "najpotężniejszych" formatach, które dopuszczają prawie wszystkie wydane karty. Jeśli ta karta będzie przedrukowana w normalnym dodatku, to będzie też legalna w standardzie.
Jeśli gracz deklarujący atak pozwoli na deklarację bloku i danej kreaturze atakującej zostanie przypisana blokująca kreatura, to tylko trample spowodują przejście obrażeń na gracza. Zdjęcie jej instantem spowoduje, że atakująca kreatura nie otrzyma obrażeń od blokującej kreatury. Jeśli natomiast atakująca kreatura w między czasie zniknie, to nie zadaje ona obrażeń, ponieważ nie doczekała do końca fazy ataku, gdzie następuje równoczesna wymiana obrażeń.
To tak samo jak z dwoma gościami na solówce. Jeden bije w drugiego. Pojawia się bloker w którego idzie cios. Jeśli blokujący się potknie i upadnie, cios idzie w powietrze. Jeśli blokującego nie ma, ale atakujący dostanie od np. widza pałą w łeb i zaliczy glebę, cios nie doszedł celu i nie ma obrażeń.