Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
Dziewic
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 116
Rejestracja: ndz lip 13, 2003 9:58 pm

Mechanika Sfer

pn sty 30, 2017 10:38 pm

Po wielu latach wreszcie zdecydowałem się poprowadzić kampanię w PS. Widzę, że dział na forum jest od dłuższego czasu martwy, ale pomyślałem, że podzielę się kilkoma pomysłami - może ktoś tu kiedyś zajrzy.

(I sorry za to gigantyczne białe pole nad tabelką. Nie wiem, jak się go pozbyć).

Pierwsze zagadnienie: KONTROLOWANIE LIMBO

Na ostatniej sesji gracze sprawili mi niemały kłopot. Ten, który kontrolował teren (i przez to nie mógł brać bezpośredniego udziału w walce) uznał, że skoro panuje nad chaotyczną materią Limbo, to przecież może z niej tworzyć bloki skały, słupy ognia itp. W efekcie zamiast stać z boku, grał w potyczce pierwsze skrzypce. A już po wszystkim, na koniec sesji, wymyślił sobie, że tworzy z chaotycznej materii grudkę złota, by sprawdzić, czy da się ją wynieść z Limbo (i w łatwy sposób wzbogacić się). Nie jestem z tych MG, który mówią "nie, bo nie". Staram się nie zabraniać im zbyt wiele (chyba w końcu o to chodzi w takim high magic settingu jak Planescape, o moc wyobraźni) i zawsze mieć jakieś w miarę logiczne wytłumaczenie, czemu coś działa tak, a nie inaczej.

Zrobiłem spory research w necie i podręcznikach i nie znalazłem zadowalającej odpowiedzi na powyższe problemy (walka kontrolowanym terenem i produkcja złota). Zasady, które zamieszczam poniżej, są miksem Planes of Chaos, Księgi planów, materiałów dostępnych w internetach oraz mojego rozumienia mechaniki D&D. (Muszę dodać, że gramy w D&D 3,5).

1. Umiejętności
Nowa umiejętność: Kształtowanie chaosu
Kluczowy atrybut: Intelekt lub Roztropność (patrz dalej)
Niewyszkolona: tak
Klasowa: umiejętność jest umiejętnością klasową wyłącznie dla postaci posiadających atut Władanie chaosem (możliwy do wykupienia tylko przy tworzeniu postaci)

Umiejętność ta pozwala na kontrolowanie i stabilizowanie surowej chaotycznej materii Limbo. Świadome kształtowanie chaosu wymaga testu umiejętności opartego na Intelekcie i zajmuje całą rundę. Raz ukształtowana chaotyczna materia utrzymuje swoją formę tak długo, jak długo postać jest przytomna oraz skupiona na podtrzymywaniu jej w istnieniu. To ostatnie pochłania całą uwagę postaci i uniemożliwia jej robienie w tym czasie czegokolwiek innego, oprócz poruszania się i formułowania prostych wypowiedzi (w szczególności nie może ona walczyć oraz rzucać zaklęć). Jeżeli postać chce zmienić kształt uformowanej przez siebie materii, musi wykonać kolejny test umiejętności. Każde wykorzystanie umiejętności wymaga określenia wielkości terenu, który pragnie się kontrolować lub szczegółowości efektu, który pragnie się uzyskać – następnie należy odnaleźć odpowiedni wiersz w poniższej tabeli i na tej podstawie ustalić Stopień Trudności testu. Nieudany test Kształtowania chaosu uniemożliwia postaci skorzystanie z umiejętności przez najbliższe 1k4 rund.

Istoty posiadające atut Władanie chaosem mogą podtrzymywać w istnieniu uformowaną przez siebie materię bez użycia świadomości (np. śpiąc, będąc nieprzytomne lub walcząc). Aby określić jak duży obszar i na ile szczegółowo są w stanie kontrolować, muszą wykonać test umiejętności oparty na Roztropności i następnie porównać wynik z poniższą tabelą. (Uwaga: w tym wypadku najpierw wykonuje się test, a później sprawdza się efekt w tabeli; odwrotnie jest w przypadku kontrolo świadomej, gdzie najpierw spogląda się do tabeli by ustalić Stopień Trudności, a dopiero później wykonuje test. Innymi słowy, testy nieświadome nie mogą być nieudane).







































STKontrolowany obszarUstabilizowany obszar1Efekt kontroli
0-5żaden
6-8w promieniu 50 cmochrona przed żywiołami
9-11w promieniu 3 mjeden surowy żywioł
12-15w promieniu 10 mdwa żywioły
16-19w promieniu 30 mprosty krajobraz (np. łąka)
20-24w promieniu 100 mpagórki, drzewa, strumienie
25-29w promieniu 1 kmw promieniu 3 mproste budynki, ulice
30-34w promieniu 5 kmw promieniu 10 mzłożone budynki, przedmioty2
35++5 km do promienia za każde 5 pkt. powyżej 30+10 m do promienia za każde 5 pkt. powyżej 30zwierzęta

1 Obszar ustabilizowany, to obszar, który istnieje nawet po tym, jak postać straci przytomność lub go opuści, a nawet opuści Limbo. Oczywiście wciąż podlega on erozji (działaniu żywiołów), tak jak materia w każdej innej Sferze i niepodtrzymywany ulegnie on siłom chaosu. Ponadto kontrolę nad nim może spróbować przejąć inna istota i ukształtować go zgodnie ze swoim życzeniem.
2 Tworzenie przedmiotów rzemieślniczych (takich jak instrumenty, miecze, zbroje, gobeliny, rzeźbione meble, skomplikowane urządzenia itp.) wymaga udanego testu Rzemiosła.

2. Atut
Nowy atut: Władanie chaosem [specjalny]
Wymagania: dowolny chaotyczny charakter, dostępny tylko przy tworzeniu postaci
Korzyści: ranga 1 umiejętności Kształtowanie chaosu, umiejętność Kształtowanie chaosu jest traktowana jako umiejętność klasowa, pozwala na nieświadome podtrzymywanie w istnieniu uformowanej uprzednio surowej materii chaosu
Zasady specjalne: nieświadoma kontrola wymaga testu Kształtowana chaosu opartego na Roztropności

Nowy atut: Anarcha [specjalny]
Wymagania: atut Władanie chaosem, 10 ranga umiejętności Kształtowanie chaosu, trwający co najmniej miesiąc trening w Gildii Anarchów
Korzyści: premia +2 do testów Kształtowania chaosu, możliwość dodawania bonusu z Roztropności do wyniku świadomego użycia umiejętności Kształtowanie chaosu, nieudany test kształtowania chaosu nie blokuje już dłużej możliwości wykonania kolejnego testu

3. Testy sporne
Przejęcie kontroli nad już kontrolowanym lub ustabilizowanym obszarem Limbo wymaga uzyskania wyższego wyniku w teście Kształtowania chaosu, niż wynik uzyskany przez istotę, która ukształtowała daną przestrzeń. (Uwaga: trzeba zapisywać wyniki). W przypadku, gdy wyniki obu testów są równe, należy do każdego z nich dodać modyfikator z Charyzmy odpowiedni dla danej postaci. Jeśli wyniki wciąż są równe, obszar zostaje pod kontrolą tej istoty, która pierwotnie go ukształtowała. Przejmowanie kontroli jest akcją całorundową.


4. Wynoszenie z Limbo ukształtowanej chaotycznej materii
Z Limbo można wynosić tylko ustabilizowaną chaotyczną materię (wynik 25 i wyżej w teście Kształtowania chaosu). Wszelka inna materia natychmiast, po opuszczeniu Sfery, wymknie się spod kontroli właściciela i zacznie ujawniać swoje chaotyczne właściwości. Dotyczy to wszelkiej materii, włącznie z jedzeniem, napojami oraz powietrzem, którym się oddychało. W efekcie, większość podróżnych, którzy przemierzali Limbo na własną rękę, po opuszczeniu Sfery cierpi na krótkotrwałe bóle brzucha, rozwolnienie, zapalenie pęcherza oraz kaszel (organizm pozbywa się chaotycznej materii, której nie zdążył przyswoić).

Wynoszenie obiektów bardziej skomplikowanych, niż jeden z surowych żywiołów wymaga, aby obiekty te były uprzednio stworzone z ogromną precyzją. Wymaga to nie tylko odpowiednio trudnego testu Kształtowania chaosu, ale również testu jednej z umiejętności rzemieślniczych lub umiejętności wiedzy. Np. wyniesienie rośliny lub zwierzęcia wymaga ukształtowania go z pomocą odpowiedniego testu Wiedzy (natura), testu Rzemiosła (zbrojmistrzostwo) dla miecza, testu Rzemiosło (jubilerstwo) dla biżuterii, ale testu Wiedza (rudy metali) dla nieobrobionych surowców, takich jak złoto czy srebro. Osoba tworząca skomplikowany przedmiot musi mieć nie tylko wyobrażenie o nim, ale również doskonałą wiedzę, np. o budowie wewnętrznej zwierząt lub o gęstości, właściwościach itp. rud metali. Przedmioty nieustabilizowane, wykonane bez pomocy odpowiedniej wiedzy lub rzemiosła, będą w pełni sprawne (i żywe, w przypadku roślin oraz zwierząt) na terenie Limbo, gdyż kreatywna natura Sfery uzupełni „konstrukcyjne” braki. Jednakże wyniesienie takiego przedmiotu poza Limbo odcina go od twórczej natury chaosu i wszystkie nieścisłości dają o sobie znać, destabilizując obiekt.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości