Jeśli naprawdę chcesz nieść drużynę na swoich barkach i pomagać w każdym zwycięstwie, to skup się przede wszystkim na zaklęciach bardzo uniwersalnych, jak cieniste wywołania/przywołania – większość sytuacyjnych zaklęć będziesz mógł dzięki temu rzucić ot tak, z rękawa. Ale musisz wtedy porządnie odrobić lekcje i po prostu znać wszystkie przydatne zaklęcia
do tego rozproszenie magii i nieco buffów drużynowych.
Nie wiem, co masz na myśli przez podręcznik klas prestiżowych.
Jeśli możesz sięgnąć do innych źródeł, to polecam wariant Metamagic specialist z Player's Handbook II – zamiast chowańca możesz 3+mod. z INT razy dziennie użyć atutu metamagicznego bez wydłużenia czasu potrzebnego rzucenia zaklęcia (i np. mógłbyś dzięki temu rzucać przyspieszone zaklęcia, czego zwykły zaklinacz nie zrobi).
Szósty poziom to chwila, z którą kończysz przygodę z zaklinaczem i wchodzisz na prestiżówkę Inkantatriks (Incantatrix) z Przewodnika Gracza po Faerunie albo Magii Faerunu (w przypadku BG mężczyzny będzie to Inkantator). Dalej pełne czarowanie, 4 premiowe atuty metamagiczne i sporo zdolności odnoszących się do metamagii – jeśli nie masz jakiegoś bardzo wyspecjalizowanego pomysłu na postać, jak tęczowy sługa czy gnomi mag cienia, to w zasadzie najlepsze, co możesz zrobić z zaklinaczem.
Na pewno potrzebujesz wtedy atutu żelazna wola (wymóg prestiżówki) i atutu metamagicznego: polecam wziąć wydłużenie czaru, a później poznać "persistent spell" – atut, który wydłuża zaklęcie na 24 godziny. Wyobrażasz sobie, do ilu sztuczek może to posłużyć. No i przede wszystkim potrafi aplikować efekty metamagii do zaklęć bez podnoszenia poziomu zaklęcia (!).
Potrzebujesz bardzo wysokiego modyfikatora umiejętności Czarostwo, żeby w pełni korzystać ze zdolności (no i być kompetentnym magiem w ogólności). W więcej niż jednym podręczniku (na pewno w Podręczniku Przygód Epickich) sugeruje się, aby postać mogła używać czarostwa z modyfikatorem atrybutu na którym czaruje (dla zaklinacza – CHA), a nie uniwersalnie intelektu. Dlatego proponuję m.in. wziąć atut Precocious apprentice z Complete Arcane – da +2 do testów czarostwa, oraz zdolność rzucania jednego (!) czaru 2 poziomu już od początku gry, od 1 poziomu, jeśli tylko powiedzie się prosty test poziomu czarującego. Nikt się nie spodziewa oberwania 4k6 obrażeń z płomiennego promienia od 1-poziomowej postaci
Pamiętaj też o premiach synergicznych, np. 5 rang w wiedzy (tajemnej) zapewnia +2 do czarostwa.
Zapraszam na priv po jakieś większe szczegóły.
Zaklinacz to baaaaardzo kreatywna klasa, im bardziej przygotujesz się przed grą, przeryjesz źródeł w poszukiwaniu narzędzi, im więcej problemów nauczysz się rozwiązywać posiadanymi sztuczkami (patrzę tu choćby na czary iluzji) tym potężniejszy będziesz. To jest klasa z najwyższej możliwej półki. Ale nie ma drogi na skróty.