Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
Ruffle
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 488
Rejestracja: pt lip 13, 2007 10:21 am

Świat Valees - rdzeń świata (Rasy)

sob sty 07, 2023 2:29 pm

Przedmowa:

Mimo świadomości, ile się jeszcze nie wie, postanowiłem małymi krokami zabrać się za własne uniwersum. Cóż można rzec na początek? Otóż od lat myślę nad czymś podobnym, ale dopiero teraz zabieram się za podstawy. Nie wiem, na ile to chwytliwy pomysł. Tworząc do gier czy innych systemów krystalizuje się własna wizja. I tak, czuję się lepiej mając na uwadze to, że nie jestem ograniczony czyjąś mechaniką/fabułą.

Póki co stworzyłem koncept bazując na ogólnie przyjętych konwencjach fantasy, aczkolwiek z własną inwencją.
Następnie będą być może bóstwa i panteony oraz mapa. Jeśli chodzi o panteony, to na pewno zainspiruje mnie celtycki (Lud piękny).
Do skrystalizowania projektu jeszcze daleko, ale postanowiłem umieścić tu Rdzeń świata, jakimi są jego główni mieszkańcy.

KRÓLESTWA

Świat dzieli się na pięć Królestw. Każde Królestwo zamieszkuje inny Lud. Królestwa pertraktują ze sobą lub są sobie wrogie, jednak istnieje najtrwalszy Sojusz - między Królestwem Starej Rasy, Potomnymi, Ludem Bystrym i Pięknym. Te cztery regiony są niemal w nieustannym ponadto konflikcie z Wojennymi.

Mimo sojuszu bywa, że zjednoczone Królestwa wystąpią przeciwko sobie. Często wina o te konflikty (niesłusznie) przypisywana jest Wojennym, mimo iż nie są oni na tyle zdesperowani, by w ten sposób działać i kłócić ze sobą inne Ludy. Jako lud mający we krwi agresję, brutalność i siłę, nie stosują zmyślnych forteli, a winę za wprowadzanie sporów w rzeczywistości ponoszą jednostki lub rody, jakie pochodzą z Królestw Sojuszu. Tak zwani Wyrodni.

OGÓLNE CHARAKTERYSTYKI RAS

STARA RASA
Odpowiednik: Elfy
Domeny:
  • - Magia
  • - Historia
  • - Ekologia
Klasy/Frakcje:
  • - Magowie
  • - Historycy
  • - Myśliwi
Najmniej liczny i najstarszy Lud zamieszkujący Dziewiczą Knieję. Mają niemal nieustanny kontakt z najstarszymi bóstwami. Tak bardzo zbliżone są duchowo do bogów, że nie potrzebują kasty kapłańskiej. W ich żyłach płynie ponadto rozcieńczona krew ich własnego panteonu. Mają natomiast kasty intelektualne, czyli Historyków i Magów. Pierwsza z nich trzyma pieczę nad historią i genealogią bóstw, jak i swych rodaków. Druga natomiast oswaja potężną siłę magiczną, która chroni najstarsze połacie lasu, wraz ze swoim ludem. Myśliwi za to to zbrojne ramię owego Ludu, posłańcy niosący śmierć wrogom Sojuszu i wojownicy Kniei.

POTOMNI
Odpowiednik: Ludzie
Domeny:
  • - Wiara
  • - Tradycja
  • - Wspólnota
Klasy/Frakcje:
  • - Kapelani
  • - Strażnicy
  • - Obrońcy
Rozcieńczona krew Starej Rasy tworzy Lud Potomnych. Są oni przedmurzem swoich "stwórców", gotowymi oddać życie, by chronić siebie i inne rasy. Na pozór przeciętny Lud, jaki niczym się nie wyróżnia, lecz stanowiący filar, bez którego ciężko wyobrazić sobie egzystencję Sojuszu i w ogóle innych Ludów. Ich frakcje to Kapelani - duchowni, jacy przekazują wiarę w panteon własny i Starej Rasy, Strażnicy, czyli coś na kształt "szlachty" parającej się kupiectwem, handlem i dyplomacją oraz obrońcy - kasta wojowników.

LUD BYSTRY
Odpowiednik: gnomy
Domeny:
  • - Psychotronika
  • - Nauka
  • - Technologia
Klasy/Frakcje:
  • - Psychotronicy
  • - Uczeni
  • - Wynalazcy
Ten lud to odłam Potomnych, który jest obdarzony olbrzymim potencjałem intelektualnym. Wyodrębnił się od nich z czasem i osiadł we własnym Królestwie. Nie posiada magów ani kapłanów, za to miłuje się w dziedzinie Mocy, jaką jest psychotronika, bada prawa rządzące światem dzięki Uczonym, a w obronie stosuje przeróżne wynalazki. Niesamowity spryt sprawił, że ciężko podbić ten Lud mimo braku stosownej siły fizycznej czy kasty wojennej.

LUD PIĘKNY
Odpowiednik: ludzie/elfy
Domeny:
  • - Kultura
  • - Sztuka
  • - Tradycja Plemienna
Klasy/Frakcje:
  • - Bardowie
  • - Filidowie
  • - Druidzi
Lud piękny można by nazwać niezbyt praktycznym, lecz myliłby się ten, który uznałby go za zbędne ogniwo. Jako odłam Potomnych, który specjalizuje się w pieśniach, śpiewach, układaniu poematów i muzyce świetnie sprawdza się w obronie i wspomaganiu czy upiększaniu świetności Sojuszu. Lud to najmłodszy i najmniej bojowo nastawiony. Posiada w swych szeregach Bardów, tworzących muzykę, Filidów, przekazujących tradycję oralną i tworzących poezję, a także Druidów - kapłanów i filozofów.

WOJENNI
Odpowiednik: orkowie/krasnoludy
Domeny:
  • - Sztuka wojenna
  • - Ekonomia
  • - Kowalstwo
Klasy/Frakcje:
  • - Wojowie
  • - Rachmistrzowie
  • - Zbrojmistrzowie
Osobny, raczej nastawiony na podboje, Lud. Najbardziej barbarzyńscy jego członkowie stanowią żądnych krwi Wojów. Ich pragmatyzm ogranicza ich do posiadania kasty Rachmistrzów, jacy obliczają bilans zysków i strat, a także planują wydatki, szacując, ile kosztowałaby kolejna wyprawa wojenna. Zbrojmistrzowie natomiast to rzemieślnicy nieustannie zamknięci w pracowniach i kuźniach. Często kontuzjowani weterani wojenni lub mniej zdolni do wojaczki czy rachunków.

TEOGONIA

Początek Starej Rasy

Cały Valees był spowity nieprzeniknionym mrokiem. Wojenni mordowali siebie nawzajem, oraz polowali na zwierzynę i inne stworzenia. Panowanie Mroku trwało morze czasu, przez co Lud zwany Wojennymi władał całym niemal światem. Wtedy to Izames, bóg i stwórca nieba, postanowił ulitować się nad globem Velees. Zesłał do Dziewiczych Kniei swoje światło. Za jego sprawą przepiękna Dafneea, jedna z jego żon, nazwana Jutrzenką, Zwiastunką początku, osiadła w Iglicy Pierwtnego Brzasku. Razem z Izamesem spłodzili Igramira - odwiecznie starego boga czasu oraz dziejów. Lecz za mało światła było na tym świecie. Za niedługo narodziła się również Erashe - Poświata, oraz Isseir - Ukryty. Mimo, iż było to jakby rodzeństwo, łączyła ich miłość niemalże małżeńska. Nie mogli jednak współżyć, stworzyli więc Najstarszych, zwanych Starą Rasą, by im nie było samotnie, ponuro. Od tej pory Stara Rasa zamieszkuje Knieje i strzeże tajemnej wiedzy o swych bogach.

Izames - Odwieczny, bóg i stwórca nieba
Dafneea - Jutrzenka, Zwiastunka początku
Igramir - Pradawny, bóg czasu i dziejów
Erashe - Poświata, uczy sztuk magicznych
Isseir - Ukryty, przywódca Myśliwych

Potomni

Matka Eldegirda ("jej ród od Pradawnych") to bóstwo Potomnych. Podobno była córką króla Starej Rasy, jaki spłodził ją ze swoją ówczesną małżonką . Eldegirda wydała na świat dwoje synów, Mohamira i Odemira, obu dzięki Izamesowi, który to nie wyrzekł się swoich "prawnuków", mimo kazirodctwa. Cóż, bóstw nie obchodzą te powinowactwa. Zwłaszcza, że przybierając innego Zwiastuna, ciało bóstwa jest jakby innym już rodzicem. Drugi syn, Odemir, to bliźniak pierwszego.

Eldegirda - Matka, "jej ród od Pradawnych"
Mohamir - Syn Prawy, patron wojowników
Odemir - Syn Lewy, opiekun strażników

Lud bystry

Gerl, zwany także Największym z Rozumnych, jest dzieckiem Igramira i jednej z Potomnych. Patronuje całemu Bystremu Ludowi niemal od początku. To główny opiekun, a także rozejmca. Uczy sprytu, mądrości, logiki w myśleniu. Ma córkę Seinę - opiekunkę Mocy, strażniczkę sekretów i syna - Eldrona, bożka technologii, a także rzemiosła. Rodzeństwo to powstało ze związku Gerla i dwóch różnych kobiet spośród krwi Potomnych. Są poczęci drogą jakby niefizyczną - Gerl, w formie Zwiastuna, zapłodnił je sztucznie, nie przez kopulację.

Gerl - bóg główny, Największy z rozumnych
Seina - bogini sekretów i Mocy
Eldron - bóg technologii, sprytu i rzemiosła

Lud piękny

Najmłodszy Lud czci trójcę swych boskich patronów, choć wśród wszystkich są także pomniejsze bóstewka. Degan, bóg druidów, to syn Isseira i jednej z Potomnych. Patronuje tradycjom oraz filozofii. Król Pięknego Ludu ma córkę Shadeiss - wcielenie muzyki, inspirację bardów i syna Olgira - boga pisma, wiedzy, strażnika filidów. Spłodził ich oboje z boginką Imraee - pomniejszą patronką źródeł i strumyków.

Degan - bóg wspólny oraz bóg druidów
Shadeiss - muzyka, inspiracja bardów
Olgir - bóg pisma, opiekun filidów

Wojenni

Panteon wojennych jest dość uproszczony. Istnieje największe bóstwo - Ug-Atonem zwane. Jego imię oznacza "ten, który przeraża". Niektórzy dopatrują się w nim syna pierwotnej Ciemności - czegoś, co również czczą jako patrona. Lecz Ug-Aton jest bardziej jakby "namacalny". Przywódca ten pojawia się jako postać w zbroi, z wielkim mieczem. Ciemność jest natomiast niesłychanie skryta - przez co Wojenni sami niezbyt wiedzą, co to jest za siła. Nawet Ug-Aton jakby drży przed Mrokiem, a przecież on jest jego pierwszym tchnieniem. Jakkolwiek, Ug-Aton działa jako Zwiastun, a Ciemność uderza bez ostrzeżeń, w mroku. Bywa, że zabija ni stąd, ani zowąd. Mówi się, że może zniszczyć bogów Wojny, więc drży przed nią każdy, nawet inne bóstwa. A jest ich wiele, oprócz tych największych: małżonki Ug-Atona, Ogiany, która wydała na świat Okromyra, "strażnika okopów". Kobiety Wojennych czczą Ogianę, a mężczyźni Ug-Atona i Okromyra. Wojowie pierwszego, a reszta drugiego. Wszystkim natomiast patronuje Ciemność.

Ug-Aton - Przywódca, "ten, który przeraża"
Ogiana - Małżonka, "wykuta ze stali"
Okromyr - Syn Wodza, "strzegący okopów"

Posłowie:

Będzie kontynuacja. Tzn. w głowie mam mnóstwo innych konceptów, ale za nim przeleję to na papier czy ekran, umieszczam szkielet świata. Czyli sól ziemi...

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość