ndz gru 12, 2004 6:00 pm
No to może ja, o Wolsungu parę słów napiszę. Garnek pewnie nie patrzy i nie będzie miał dystansu do własnego dziecka a ja jestem tylko współautorem i developerem gry, więc luzik ;]
Na początku było pytanie: co dzieje się ze światem fantasy, kiedy kończy się w nim średniowiecze. Zauważyliście zapewne, ze wszystkie światy fantasy to światy średniowieczne, no góra barokowe. Albo jest to naturalnie osiągnięty stan, albo świat się cofnął w rozwoju do barbarzyńskich czasów. A co z fantasy, w którym następuje przewrót przemysłowy i "rewolucja pary i żelaza"? Co stanie się ze smokami, elfami i czarodziejami?
[product placement]
Na to pytanie próbuje odpowiedzieć pomysł Garnka- czyli Wolsung: Magia Wieku Pary
[/product placement]
Logiczne przesłanki, nielogiczne przełożenie mechanizmów naszej historii na historię Wolsunga, przeróbki, inspiracje i misz-masze. Tutaj pomysł zaczyna przeradzać się w świat. Powstaje jakaś koncepcja, która powoli przybiera mięska. Pomysły się namnażają, odkrywa się jakaś spójna historio-bilogio-fizyko-logiczność tego uniwersum. I nagle świat stworzony, taka hybryda tekstów kultury, z którymi obcuje człowiek, zaczyna żyć własnym zyciem. I sam się uzupełnia, sam się tworzy, wypełnia sobą puste miejsca.
I mamy Świat. Ale jest on osadzony na mocnych zasadach. Logika świata powstaje najpierw, potem obrasta historią i mitami.
Potem mechanika. Niekoniecznie najfajniesza dla mnie rzecz.
A potem jest z górki. Pewne rozwiązania mechaniczne wymuszają pewne zmiany w świecie. Świat oddziaływa na mechanikę. Nad wszystkim czuwa Konwencja- czyli pomysl na "klimat" gry- wiadomo, że przygody adventure, filmowe muszą dziać się w świecie filmowym. Horror rozgrywa się najczęściej w mrocznych cieniach. Klimat jest ważny.
Podsumowując:
1. Pomysł na grę.
2. Pomysł na klimat.
3. Zasady rządzące światem. Logika świata.
4. Świata (stan aktualny, biologia, historia, zakulisowe sprawki) opisanie.
5. Mechanika.
najważniejsza jest mechanika.
Dziwne? Dobry świat obroni się sam. Ale zła mechanika odstraszy od gry nowych ludzi, niestety. Fan zawsze zostanie przy systemie. Ale gra nie będzie miała zwykłych użytkowników. Bo mechanika jest zła.
Świat to kwestia gustu. Klimat to kwestia gustu. Mechanika to sposób grania.
l.