Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
Red Dragon
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 35
Rejestracja: ndz sty 16, 2005 12:08 pm

Eliendy

czw mar 17, 2005 4:19 pm

Eliendy
Eliendy to rasa zamieszkująca lasy nad wodą. Są to spokojne, piękne i zarazem lekkomyślne istoty.
Osobowość: Eliendy nie są ani waleczne, ani wyjątkowo uzdolnione magicznie, za to doskonale czują się w lasach, bagniskach i innych terenach związanych z lasami i wodami.
Opis fizyczny: Eliendy cechuje wielki wdzięk i elegancja. Mierzą aż od 1,80 do 2,15 metra wzrostu, choć są bardzo szczupłe i lekkie. Średnia waga to 50 kg. Mężczyźni są trochę niżsi od kobiet, za to ważą trochę więcej. Eliendcy mężczyźni naszą krótkie, ładne wąsy. Eliendy dożywają 350 lat. Mają błękitną lub szarą skóre, najczęściej czarne lub bązowe włosy oraz niebieskie oczy.
Relacje: Eliendy rzadko nawiązują bliższe stosunki z którąś z innych ras. Jeśli jednak muszą najlepiej dogadują się z ludźmi i niziołkami. Są obojętne wobec gnomów i półelfów. Za bardzo za to nie lubią się z krasnoludami, za ich miłość do podziemi; elfami, ponieważ elfy uważają je za nierozsądne oraz z półorkami, za ich lubowanie się w walce.
Charakter: Eliendy są najczęściej neutralne, ze skłonnością ku dobru. Nie występuje u nich za to charakter zły. Szansa spotkania złego elienda równa się zeru. Rzadko spotyka się też charakter praworządny.
Krainy eliendów: Eliendy nie mają własnych krain, żyją w lasach spokojnych państw, najczęściej ludzkich, rzadziej krasnoludkich lub elfickich. Mieszkają w lasach i terenach podmokłych. Znane są z wyrobu dobrych łuków i instrumentów. Eliendy w krainach to najczęściej obrońcy lasów lub dobrzy rzemieślnicy w broniach dystansowych, zbudowanych z drewna. W miastach eliendzkich panuje ustrój teokratyczny.
Religia: Eliendy czczą własnego boga Vanilisa. Nie uznają bóstw innych ras.
Język: Eliendy mają własny język eliendzki, który używa własnego alfabetu. Jest on płynny, nieco trudny do nauczenia. Eliendy posiadają bogatą poezje pisaną. Eliendy uczą się szybko języków wrogów i przyjaciół. Znają też dobrze język leśny.
Imiona: Imiona to ważna rzecz dla eliendów. Imię jest nadawane przez rodziców, a imię klanowe nadawane przez wodza. Jeśli eliend będzie hańbił to imię, zostanie mu nadane dodatkowe imię tzw. Zastępcze. Jeśli ten eliend uczyni dobry uczynek, imię jest mu spowrotem nadane. Eliendy które przyczyniły się do załatwienia jakieś dobrej sprawy zostaje mu nadane imię honorowe.
Imiona mężczyzn: Amagmon, Borot, Fozsti, Jalieri, Kalsmen, Merns, Pikug, Saleri, Tirti, Werti.
Imiona kobiet: Alnhalia, Corilnile, Gotrilla, Hiasdra, Ilsa, Jomina, Opita, Pitra, Samnra, Zalkila.
Imiona zastępcze: Bruan, Corlani, Holnira, Jolpa, Xilan.
Imiona honorowe: Anor, Evers, Maxum, Sipel, Zastli
Poszukiwanie przygód: Eliendzki poszukiwacz przygód będzie prowadził drużyny przez dzicz. Jest to też dobry nabytek do opieki nad zwierzętami. Eliendy często wyruszają na wyprawy, aby zdobyć imię honorowe, które nadaje mu prestiżu.
Eliendowskie cechy rasowe:
-Charyzma +2, Roztropność -2: Eliendy są piękne (i lekkie), ale lekkomyślne (i mało wytrzymałe).
-Średni rozmiar: jako stworzenia średnie, eliendy nie maja żadnych specjalnych premii czy kar w związku ze swymi rozmiarami.
-Bazowa szybkość elienda to 9 metrów.
-Widzenie w słabym świetle: eliendy mogą widzieć dwa razy dalej niż ludzie w świetle gwiazd, księżyca, pochodni oraz w podobnych warunkach kiepskiego oświetlenia. Zachowują w takich okolicznościach zdolność odróżniania kolorów i szczegółów.
-Premia +2 do testów dyplomacji, występów i zbierania informacji. Eliend przez swój wygląd wpływa na osoby które spotka.
-2 razy/dzień - zauroczenie osoby. ST na odparcie efektu czaru:15+premia z charyzmy
-Automatyczne języki: eliendzki, leśny i wspólny. Języki premiowe: elfi, gnomi, krasnoludzki, niziołczy, powietrzny i wodny. Eliendy powszechnie znają języki swoich wrogów oraz sprzymierzeńców.
-Ulubiona klasa: Tropiciel. Gdy określasz, czy wieloklasowy eliend otrzymuje kary do PD, nie liczy się jego klasa Tropiciela. Tropiciele to bardzo popularna rasa wśród eliendów, ponieważ od urodzenia mieszkają w lasach.

I jak? To moja pierwsza rasa. Prosze o ocene i ewentualne zmiany.
Ostatnio zmieniony ndz mar 20, 2005 10:40 am przez Red Dragon, łącznie zmieniany 15 razy.
 
Awatar użytkownika
Zed Kraken
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1020
Rejestracja: czw cze 24, 2004 7:00 pm

czw mar 17, 2005 4:33 pm

Większych zastrzeżeń nie mam. Główny minus to zbyt mały opis fizyczny. Jaki mają kolor skóry, włosów, oczy itd.
Ogólna ocena: 5-
Good job :spoko:
 
Awatar użytkownika
Lord_Arten
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 47
Rejestracja: pn wrz 27, 2004 8:53 pm

czw mar 17, 2005 4:35 pm

Bardzo ciekawa rasa , przypomina mi jdnak trochę za bardzo elfy.W sumie O.K.
 
Awatar użytkownika
Rishta
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 264
Rejestracja: wt gru 28, 2004 8:28 pm

czw mar 17, 2005 4:42 pm

Bardzo fajne :) "kawałek" dobrej roboty ;p
 
Awatar użytkownika
Red Dragon
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 35
Rejestracja: ndz sty 16, 2005 12:08 pm

czw mar 17, 2005 4:43 pm

Zed Kraken - zapomniałem na śmierć, zachwile dopisze,
Lord_Arten - głównie wzorowałem sie na elfach więc troche je przypomina.
 
Awatar użytkownika
Ramirez Kel Ruth
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 526
Rejestracja: ndz sty 23, 2005 4:18 pm

czw mar 17, 2005 5:09 pm

Mam mieszane uczuca co do twego "dzieła". Ale chyba jestem bardziej na + niż na krytykowanie. Widać, że wzorowałeś się na elfach i przez to wyszła Ci rasa średnio oryginalna. Nie podoba mi się stwierdzenie w relacjach :

Red Dragon pisze:
ponieważ elfy uważają ich za głupie i nierozsądne

- po pierwsze zmień "ich" na "je" .

Wystarczyło by "nierozsądne" - elfy starają się nie obrażać innych ras tym bardziej nie uważają kogoś, kto uwielbia las tak jak one, za kogoś głupiego ( jest na swój sposób mądry bo szanuje naturę - tym bardziej, że ich ulubiona klasa to druid...).

Gdy ja stworzyłem rasę (podniebni w tym dziale) , która jest monoteistyczna (wyznaje jedno bóstwo - które na dodatek jest przeze mnie zmyślone) wszyscy chcieli bym umieścił jego krótki opis (domeny dogmat itd.) więc Tobie radzę zrobić to samo.

To by było na tyle. W sumie to nie jest źle - dobry początek jak na pierwszą rasę, którą stworzyłeś.
 
Awatar użytkownika
El Moro
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 122
Rejestracja: czw sty 13, 2005 6:57 pm

Re: Eliendy - rasa

czw mar 17, 2005 5:31 pm

calkiem fajna rasa ale mam jedno ała ..... skoro ich ulubiona klasa jest druid to raczej nie maja okazji wykorzystywania wystepow....wiec radzil bym zmienienie wystepow na dyplomacje bo jak napisales
Red Dragon pisze:
Eliend przez swój wygląd wpływa na osoby które spotka.
to narazie wszystko z mojej strony...........
 
Awatar użytkownika
Zed Kraken
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1020
Rejestracja: czw cze 24, 2004 7:00 pm

czw mar 17, 2005 5:44 pm

El Moro pisze:
calkiem fajna rasa ale mam jedno ała ..... skoro ich ulubiona klasa jest druid to raczej nie maja okazji wykorzystywania wystepow....wiec radzil bym zmienienie wystepow na dyplomacje bo jak napisales


Elfy wysokiego rosu też mają niezbyt przydatne premie rasowe do klasy czarodzieja, a jednak to on jest ich ulubioną klasą. To niema nic do żeczy. :)
 
Awatar użytkownika
Red Dragon
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 35
Rejestracja: ndz sty 16, 2005 12:08 pm

czw mar 17, 2005 5:47 pm

Rozpiske boga dodam póżniej, bo narazie tworze swój własny świat, i panteonem zajme się pod koniec. Ale spróbuje dodać do końca tygodnia.
 
Awatar użytkownika
Lekter
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 309
Rejestracja: ndz paź 10, 2004 7:16 pm

czw mar 17, 2005 5:59 pm

Elfy nie są owłosione na ciele,ale to tylko detal,który i tak nie musi być uwzględniany.Brakuje mi też jakiegoś st na zauroczenie.
Może jakieś króciótkie opowiadanko?To zawsze pomaga wczuć mi się w klimat.

Jak na pierwszą rase to bardzo dobra.
 
Awatar użytkownika
Red Dragon
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 35
Rejestracja: ndz sty 16, 2005 12:08 pm

czw mar 17, 2005 8:19 pm

Krótki opis bóstwa Eliendów


Vanilis
Stworzyciel Eliendów, Pan Leśnych Źródeł, Leśny Podróżnik
Większe Bóstwo
Symbol: Drzewo na błękitnym tle o kształcie stawu
Plan ojczysty: Plan Żywiołu Drewna (Dzicz Ziem Bestii - dla osób którzy nie mają w kosmologi planu żywiołu drewna)
Charakter: Neutralny
Dziedzina: Eliendy, Leśne źródła i rzeki, leśne ścieżki
Wyznawcy: Eliendzi, Druidzi, Tropiciele, Pustelnicy
Charakter kleru: CN,N,ND,CD
Domeny: Podróż, Roślina, Woda, Zwierzę
Ulubiona broń: Refleksyjny łuk długi

EDIT:
Narazie podstawowe informace, jutro dodam pozostałe.
Ostatnio zmieniony czw mar 31, 2005 7:11 pm przez Red Dragon, łącznie zmieniany 2 razy.
 
Awatar użytkownika
Zed Kraken
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1020
Rejestracja: czw cze 24, 2004 7:00 pm

czw mar 17, 2005 9:29 pm

To wszystko...?
 
Awatar użytkownika
Red Dragon
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 35
Rejestracja: ndz sty 16, 2005 12:08 pm

pt mar 18, 2005 2:29 pm

Vanilis ciąg dalszy:

Vanilis jest jednym z bogów opiekujących się głównymi rasami. Jest to spokojny, opanowany bóg, nie mieszający się do spraw innych bogów, chyba, że chodzi o obronę eliendów, i innych rzeczy, którymi patronuje. Jeśli ktoś jednak będzie próbował mu przeszkodzić, potrafi być bardzo groźny, zadając ogromne obrażenia swym łukiem. Dla Vanilisa wyznawcy mają duże znaczenie. Kapłani Vanilisa w społeczności eliendów traktowani są z szacunkiem.
Historia i relacje: Vanilis często ukazywał się swoim kapłanom, szczególnie w świątyni, która w danym okresie najbardziej przyczyniła się do powiększenia liczebności wyznawców. W czasach kłopotów wędrował między swoimi świątyniami. Przybrał wtedy postać najpiękniejszego eliendila. Vanilis nie ma większych sprzymierzy, czy przeciwników, stara się być prawdziwie neutralny.
Wyznawcy i świątynie: Najwięcej wyznawców Vanilisa to eliendy, druidzi oraz mieszkańcy lasów. Kapłani Vanilisa osiadają w gęstym lesie, niedaleko ścieżki i źródełka. Próbują zdobyć jak najwięcej nowych wyznawców. Świątynie są umieszczane na szczytach kilkunastu drzew. Są budowane z drewna. Często wiszą nad leśnym potokiem lub stawem.

Vanilis jest 32 poziomowym druidem.
 
Awatar użytkownika
rincewind bpm
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1931
Rejestracja: pn wrz 27, 2004 5:24 pm

pt mar 18, 2005 2:41 pm

ogólnie klasa bardzo dobrze i całkiem profesjonalnie opisana, ale:

Red Dragon pisze:
Mierzą aż od 1,80 do 2,15 metra wzrostu, choć są bardzo szczupłe i lekkie. Średnia waga to 30 kg.

to już lekka przesada. to fizycznie niemożliwe. nawet niskie elfy z PG są cięższe... (chyba, że to sprawa jakiejś magii lub naprawdę unikalnych zdolności)
 
Awatar użytkownika
Red Dragon
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 35
Rejestracja: ndz sty 16, 2005 12:08 pm

pt mar 18, 2005 2:44 pm

Są tak lekkie bo mają mocne, ale pneumatyczne (chyba tak to się nazywało) kości, czyli puste w środku.
 
Awatar użytkownika
Hezor
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 3788
Rejestracja: pn lip 23, 2007 10:31 pm

pt mar 18, 2005 3:08 pm

Kosci sa lekkie, sam ich uklad trawienny powinien wazyc te 30 kg. A to jest srednia waga - to znaczy, z chude osobniczki w wietrzne dni dostaja dodatkowo latanie, a przez o kwalfikuja sie juz do zwiekszenia ECL :)
 
Awatar użytkownika
Red Dragon
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 35
Rejestracja: ndz sty 16, 2005 12:08 pm

pt mar 18, 2005 3:10 pm

Jak tak bardzo chcecie, to zwiększe tą średnią wage. :(
Do postu poniżej:
Magia?
Ostatnio zmieniony pt mar 18, 2005 3:12 pm przez Red Dragon, łącznie zmieniany 1 raz.
 
Awatar użytkownika
Kejmur
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1684
Rejestracja: wt cze 15, 2004 4:35 pm

pt mar 18, 2005 3:10 pm

Są tak lekkie bo mają mocne, ale pneumatyczne (chyba tak to się nazywało) kości, czyli puste w środku.


To raczej nie gwarantuje zwiększenia solidności kości, wręcz przeciwnie. Ptaki mają puste kości, by były wystarczające lekkie, by latać. Ale z pewnością nie są dzięki temu mocniejsze. Pozdrawiam.
 
Awatar użytkownika
wytrazek
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 50
Rejestracja: pn cze 07, 2004 6:17 pm

pt mar 18, 2005 4:21 pm

wybacz, ale jedna rzecz wydaje mi się zupelnie bez sensu: mają karę -2 do Rzt, co oznacza, ze przecietna wartosc tego atrybutu elienda wynosi 8 lub 9... a wiec nie moga rzucac czarow druidzkich, ktore na roztropnosci sa oparte :/
poza tym - podoba mi sie!
 
SpeLLbReaKeR
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 260
Rejestracja: pn paź 11, 2004 2:57 pm

pt mar 18, 2005 4:24 pm

Ja bym dodal jeszcze jedna rzecz. Budowa -4 (lub -2) Zrecznosc +4 (lub +2) poniewaz sa lekkie zwinne lecz słabo zbudowane i bardzo łatwo nimi pomiatac
 
Awatar użytkownika
Red Dragon
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 35
Rejestracja: ndz sty 16, 2005 12:08 pm

pt mar 18, 2005 4:48 pm

Wytrazek:
To zmień sobie ulubiona klase na tropiciela. I po kłopocie
 
Awatar użytkownika
wytrazek
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 50
Rejestracja: pn cze 07, 2004 6:17 pm

pt mar 18, 2005 8:25 pm

tropiciel tez rzuca czary oparte na roztropnosci :P
mniejsza z tym.
 
Awatar użytkownika
Red Dragon
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 35
Rejestracja: ndz sty 16, 2005 12:08 pm

pt mar 18, 2005 8:38 pm

Ale dopiero od 4 poziomu, a wtedy możesz sobie roztropność podwyższyć.
 
Awatar użytkownika
Zed Kraken
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1020
Rejestracja: czw cze 24, 2004 7:00 pm

pt mar 18, 2005 8:41 pm

Prawde mówiąc wytrazek ma troche racji. Choc to niema nic do rzeczy, nikt nie zagra druidem z karą do roztropności. :/
 
Awatar użytkownika
Hezor
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 3788
Rejestracja: pn lip 23, 2007 10:31 pm

pt mar 18, 2005 9:19 pm

SpeLLbReaKeR pisze:
bardzo łatwo nimi pomiatac

No wiesz, to raczej cecha charakteru :P

Wedlug mnie w D&D czary sa tropicielowi wcisniete na sile (mimo, ze opieraja sie na madrosci :) ) - jest pelni sprawny bez tej hkhm, "potegi" i nie widze powodow, zeby mial rozt. powyzej przecietnej - tropiciel powinien byc czlowiekiem (czy czyms tam innym) dziczy, a nie paladynem z dodatkami kaplanskimi zamienionymi na druidzkie. Dostep do umiejetnosci takich jak ukrywanie sie i skradanie w polaczeniu z tropieniem pozwalaja naprawde stworzyc cos innego niz wojownika na 2 mieczach, a dostep do zaklec czasem zdecydowanie koliduje z postacia, no bo dlaczego lowca nagrod scigajacy od miesiaca kilku zbiegow odkrywa w sobie wielka wiez z natura i zaczyna rzucac nagle przywolanie niebiankiego psa/zlowieszczego wielkiego szczura/czegos w tym stylu i posilkowac sie odpornosciami na zywioly? U paladyna jest to uzasadnione bo kazdy paladyn musi byc w pelni oddany swemu bostwu, wiec to poprostu symbolizuje zdobycie jeszcze wiekszych lask. U psywoja drobna ilosc mocy jest dostepna od sammego poczatku. Tylko lowca sie nieladnie wylamuje.
Ostatnio zmieniony sob mar 19, 2005 1:29 am przez Hezor, łącznie zmieniany 1 raz.
 
Awatar użytkownika
Zsu-Et-Am
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 9825
Rejestracja: sob cze 26, 2004 11:11 pm

pt mar 18, 2005 10:15 pm

Jozzo - nie wprowadzaj innych w błąd, wpierw sprawdź informację, którą podajesz. Otóż Tropiciel opiera swe zaklęcia na Rzt i powinien (jeśli chce korzystać z magii) posiadać jej wartość 11-14, więcej, gdyby chciał otrzymywać komórki premiowe. Od Siły mogą zależeć co najwyżej moce dyscypliny psychometabolizmu (i to tylko w 3 ed.), obrażenia, udźwig, atak - ale nie czary. I, jak zauważyłeś, Tropiciel nie bez powodu posiada takie a nie inne czary - w znacznej mierze, druidzkie. Jest tym samym dla Druida, czym Paladyn dla Kapłana, choć z innymi zdolnościami.
 
Awatar użytkownika
Hezor
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 3788
Rejestracja: pn lip 23, 2007 10:31 pm

sob mar 19, 2005 1:19 am

Zsu-Et-Am pisze:
Otóż Tropiciel opiera swe zaklęcia na Rzt i powinien (jeśli chce korzystać z magii) posiadać jej wartość 11-14, więcej, gdyby chciał otrzymywać komórki premiowe

To to ja wiem, pisalem, ze wg mnie czary sa wcisniete tropicielowi na sile, a nie ze sila jest atrybutem na ktorym sa opierane :) Zaraz poprawie posta zeby nie bylo dalszych watpliwosci.
A w zasadzie to tropiciel dzieki duzym bonusom do walki 2 broniami/lucznictwa jest w stanie sie obejsc bez wiekszosci czarow, zwlaszcza, ze zdobywa je powoli. Dzieki temu mozna dac jakas 11 w Mdr coby miec mozliwosc maskowania, a wyzszy atrybut/punkty przydzielic do czegos bardziej przydatnego np, Zr albo Inteligencji dla punktow umiejetnosci.

Aham, jak ktos a ochote podyskutowac o kwestii tropiciela to zaraszam na PW, zeby tu nie zawalac watku.
 
SpeLLbReaKeR
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 260
Rejestracja: pn paź 11, 2004 2:57 pm

sob mar 19, 2005 10:13 am

Jozzo pisze:
No wiesz, to raczej cecha charakteru

Chodzilo mi o dosłowne pomiatanie :) jak to mówil Juliusz Cezar czy ktos inny :P (maz rzucajacy zona o sciane): "Kosci zostały rzucone". Mniejsza z tym wedlug mnie te elfy powinny miec kare do intelektu a nie do roztropnosci... Tak mi by bardziej pasowalo i moglaby zostac ta klasa druida (lecz wtedy fabularnie by sie nei zgadzalo... :/) Szczerze moze usunac ta kare do rzt i poprostu dac ECL +1
 
Awatar użytkownika
sir_xeno
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 180
Rejestracja: pt gru 24, 2004 12:43 am

sob mar 19, 2005 10:51 am

Red Dragon pisze:
Spotkanie złego elienda równa się zeru.

Wydaje mi się, że po polsku brzmiałoby to "Szansa spotkania złego elienda równa się zeru", to po pierwsze.
Po drugie ta rasa wydaje mi się zrobionej na siłę. Chyba, że wprowadzisz ją w swoim świecie jako zamiennik elfów. Nikt przecież nie powiedział o przymusie istnienia jakiejś rasy w danym świecie.

Z karą do roztropności rób co chcesz, ale klasa tropiciela jako ulubiona wydaje mi się byćp wiele lepszym pomysłem niż druid.
 
WithnesS
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 23
Rejestracja: sob lis 13, 2004 7:15 pm

sob mar 19, 2005 8:19 pm

Bardzo mi się podoba, ale mam sprawe. Ludzie to że mają puste kości nie znaczy że latają. Ptaki mają puste kości, zgadza się. Ale mają też takie małeg gówno, czekajcie...jak to szło.... Aha skrzydła. Może nie wiecie, ale machające skrzydła sprawiają że powietrze, idzie w dół po czym, w znów w góre, z większą siłą. Dzięki temu mogło by podnieść ptaka nawet, jakby miał pełne kości. Co nie zmienia faktu że, to bardzo miłe udogodnienie :P Wiec apeluje przestańcie gadać jakieś bzdury od lataniu :/ uff.... ulżyło mi :)

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości