wt cze 28, 2005 10:01 pm
Przy tworzeniu ras "połówek" należy zawsze zastanowić się nad tym, co chcemy osiągnąć: "rasę" czy szablon. To drugie znajduje zastosowanie, gdy kombinacja jest naprawdę ogólna (półsmok, półczart, półniebianin, ale i półogr, półtroll, półillithid...) i może się wiązać z wieloma typami istot. Rasa ma sens tylko, kiedy zachodzi w jakimś konkretnym przypadku i ma naprawdę konkretne cechy - jedną z nich jest sam fakt niewielkiej potęgi dodatkowych czynników. Jeśli łączymy orka z inną istotą humanoidalną - powiedzmy, z człowiekiem - nie mamy jakichś kolosalnych różnic w wyglądzie - ot, rysy twarzy, trochę budowa ciała i kośćca, barwa skóry, włosów i oczu - ani w potędze: żadnego zionięcia, wyraźnych różnic w rozmiarze itd. W tym wypadku nie ma sensu tworzyć szablonu - zamiast tego, tworzymy zwykłego półorka, półczłowieka, którego cechy rasowe ulegają wyśrodkowaniu i osłabieniu (zmniejszona premia do atrybutu i brak premiowych punktów umiejętności czy atutu, ale w zamian za to zmniejszone kary do atrybutów, brak kary przy przebywaniu w jaskrawym świetle i widzenie w ciemności + "orcza krew" i biegłości rasowe). Podobnie ma się rzecz w przypadku półelfa.
Jeśli rasy są bardziej różne względem siebie lub powstają w wyniku połączenia nietypowych ras, można już nieco inaczej do tego podejść. Najważniejsze jest wzajemne porównanie ich cech względem siebie. Choćby wspominany półkrasnolud-półgnom. Przyjmujemy, że krasnoludy i gnomy są dość zbliżone do siebie i mogą się ze sobą mieszać, dając płodne (lub nie) potomstwo. Jak będą wyglądały cechy takiego dziecka? Warto porównać ze sobą krasnoluda i gnoma:
- obie rasy mają premię do Bd, ale karę do Cha (krasnolud) lub S (ze względu na rozmiar; gnom)
- rasy mają inny rozmiar (gnom - mały; krasnolud - średni), ale niezbyt różnią się wzrostem i w sensie ogólnym są zbliżone (wysoki gnom jest podobnego wzrostu, co niski krasnolud)
- gnomy posiadają magiczne uzdolnienia (sztuczki, ulubiona klasa); krasnoludy - wojownicze (ulubiona klasa, premie rasowe)
- obie rasy posiadaja premie przy walce z pewnymi istotami (giganci, orkowie, koboldy, goblinoidy), choć wystąpują między nimi różnice w doborze "wrogów rasowych"
- obie rasy posiadają własne bronie rasowe (urgrosh, gnomi młot z hakiem, krasnoludzki topór bojowy)
- obie rasy posiadają identyczną prędkośc bazową (powolny - 6 m), jednak krasnoludy nie są spowalniane przez ciężki ładunek ani ciężkie pancerze; oprócz tego, krasnoludy są stabilne (premie do utrzymania równowagi przy przewracaniu itp.)
- krasnoludy obdarzone są skalnym zmysłem i widzeniem w ciemności; gnomy - widzeniem w słabym świetle
- krasnoludy są nieco odporniejsze na trucizny i efekty wpływające na umysł
Porównanie wykazuje istotne różnice między rasami, ale i nakierunkowywuje nas na kompromisy dość istotne. Można kombinować, ale końcowy wynik może wyglądać w ten sposób:
- Bd +2, Cha -2 - półgnomy są dobrze zbudowane, ale nieco burkliwe; ponoszą też pewne trudności w związku ze swym podwójnym, półkrasnoludzkim, półgnomim, pochodzeniem
- prędkość bazowa 6 m (nie zmniejszana przy średnim ładunku lub pancerzu, przy ciężkim ładunku lub pancerzu zmniejszana tak, jak normalnie przy średnim)
- rozmiar mały (i odpowiednie kary oraz premie z tym związane)
- premia rasowa +2 do Dyplomacji i w przypadku kontaktów z gnomami lub krasnoludami - półgnomy dobrze rozumieją podwójną kulturę, której są owocem i nie maja trudności ze znalezieniem się w tego rodzaju społecznościach
- potężna budowa (możliwośc stosowania broni większego rozmiaru, premie przy testach przewracania itp. tak, jakby było się o rozmiar większy - w tym wypadku, półgnom, mimo małego rozmiaru, może stosować bronie i być traktowanym pod względem przewracania, byczej szarży i podobnych tak, jak istota średniego rozmiaru)
- automatyczna znajomość 1 sztuczki (1 raz/dzień) tak, jak gnom (i spośród sztuczek dostępnych gnomom)
- premia rasowa +1 do testów ataku i obrażeń względem gigantów
- premia +1 do testów Profesji i Przeszukiwania związanych z wyrobami z metalu lub kamienia
- gnomia krew i krasnoludzia krew - pod względem okoliczności biorących pod uwagę rasę istoty, półgnom może być uznawany w równej mierzez za krasnoluda i za gnoma
- widzenie w ciemności 18 m
- ulubiona klasa: Wojownik lub Bard (raz wybrana, później nie ulega zmianie; warto zwrócić uwagę na fakt, że Bard nie będzie sobie najlepiej radził z czarowaniem z uwagi na karę do Cha); ew. Hexblade
- automatyczne języki: gnomi lub krasnoludzki, wspólny
ECL, tak na oko, +0 (niewielka różnica w porównaniu z krasnoludem, niekoniecznie na lepsze - trochę słabsze cechy).
Powyższa rozpiska jest tylko przykładem - można ją zawsze modyfikować zgodnie ze swoimi potrzebami i pomysłami. Chodziło o przedstawienie propozycji: w jaki sposób można łączyć ze sobą różne rasy.