Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
Morphius
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 21
Rejestracja: ndz maja 09, 2004 7:47 pm

Nie przesadziliście...?

czw cze 09, 2005 11:54 am

Witam,
Gdy dowiedziałem że o nowej polskiej grze karcianej i to w dodatku podobnej w rozgrywce do L5R to ucieszyłem się. Zawsze lubiłem gry o ambitniejszej rozgrywce niż sztampowe Mtg i z zapałem wziąłem się za wertowanie instrukcji. Niestety mój zapał szybko przerodził się w zdziwienie, zdziwienie w niedowierzanie, a niedowierzanie w niesmak. Jestem katywnym graczem L5R i czytając instrukcji do Crystalicum nie mogłem nie odczuć deja vu...

Cholera wzięła mnie gdy zobaczyłem zimportowany system doświadczenia. Czemu poprostu nie zostawiliście angielskich nazw do wszystkiego? Łatwiej by było się zorientować... :(
Chętnie bym zagrał sobie w Crystalicum ze względu na przyjemną szatę graficzną, lecz kupowanie drugiej takiej samej (no dobra: łudząco podobnej) gry mija się z celem.
W ten spodsób tracicie niestety sporą część potencjalnych klientów gustjących w takich właśnie karciankach jak Wasza.
Bardzo się dziwię bo chyba nie było by większym problemem postaranie się o jakąś nową jakość, wprowadzenie większej ilości własnych pomysłów, postawienie bardziej na jeden z aspektów gry itd. ? (prosty schemat - albo uznajemy że ważniejsza będzie polityka i rozbudowujemy jej struktury tworząc wiele różnych aspektów i sposobów działania a walkę ograniczamy i upraszczamy, albo odwrotnie - i już jest coś nowego, ciekawszego! Wy natomiast pozostawiliście legendowe proporcje i niestety wyszedł produkt niewiele wnoszący i wtórny. Szkoda.
Rozumiem że przyświecał Wam (czy smaczny czy nie - to już pomińmy) pomysł wykorzystania sprawdzonych pomysłów w celu stworzenia dobrej gry. Ala na bogów! Czy aż tak trudno coś więcej samemu wymyślić? Albo nawet zaczerpnąć najlepsze pomysły z 5 róznych karcianek a nie lepsze i gorsze z jednej?
Przy pięciu źródłach wyszła by z tego naprawdę nowa jakość, a jest tak jest :(

pozdrawiam
Michał Bugajski
 
Awatar użytkownika
Gosia
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 28
Rejestracja: śr maja 18, 2005 1:53 pm

czw cze 09, 2005 12:41 pm

Witaj Michale,

Spróbuje po krótce i w kolejności odpowiedzieć na twoje wątpliwości i zarzuty.

Po pierwsze, owszem, mamy zamiar wprowadzić postaci zaawansowane, ale widzisz, nie wynika to z chęci kopiowania czyiś pomysłów, a raczej z natury gry. Karciane Crystalicum będzie miało rozwijającą się fabułę (na którą bedą mieli wpływ także gracze), stąd też rozwój postaci jest naturalną konsekwencją takiego założenia. Dodajmy, że Legenda nie jest jedyną karcianką, w której pojawiają się postaci zaawansowane.

Po drugie, nowa jakość i wtórność. Tutaj żadną miarą nie mogę się z Tobą zgodzić. Nowych rozwiązań, które róznią "Crystalicum" nie tylko od "Legendy", ale także od innych gier jest sporo (chociażby cała warstwa eksploracji, bitew gwiezdnych czy Szczęścia).

Po trzecie zapewniam, że "Legenda" nie jest jedyną karcianką, jaką znają autorzy gry i nie była jedynym źródłem inspiracji.

Wreszcie na zakończenie, bardzo się cieszę, że podoba Ci się wygląd "Crystalicum" i mam nadzieję, że spróbujesz zagrać.

Zapraszam na partyjke. :)

Pozdrawiam serdecznie,
Małgorzata Majkowska.
 
Awatar użytkownika
Grabarz
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 365
Rejestracja: śr lis 03, 2004 10:30 am

czw cze 09, 2005 12:42 pm

Przykro mi, ale nie moge sie z Toba zgodzic. Gralem w wiele karcianek i rozpoczynajac gre w Crystalicum KGK nie odnioslem az tak druzgocacego wrażenia. To prawda jest tam wiele elementów podobnych do L5R ale najblizej jej do Star Wars, Vampira: ES i 7th Sea CCG.
Tu zas rodzi sie pytanie, czy w imie nowatorstwa nalezy na siłe tworzyc novuum. Kolejną sprawa jest to czy pokazenie uniwerslanych motywów zawsze musi oznaczac plagiat z jakiejs popularnej gry. W tym wypadku prawia kazda gra karciana na swiecie jest plagieatem jakies wczesniejszej.
Co zaś do Crystalicum KGK, to miala byc to grą jak najbardziej wszechstronna, nie mogła byc więc oparta tylko na jednym aspekcie i sposobie zwycięstwa. Tutaj dostajesz tak naprawdę aż cztery: bitwy morskie z uzyciem statków, polityke i pojedynki w ambasadzie, eksploracje nowych swiatów i statdardowe inwazje. Tylko dwa sa spotykane w L5R. Byc moze, wybacz ze tak powiem, jestes przyzwyczajony, że gra karciana opiera sie tylko na polityce albo zwykłych walkach, wiec wątek bitew gwieznych i eksploracji światów w KGK juz nie jest dla ciebie tak ważny. Mnie urzekła właśnie możliwość łaczenia wielu różnych sposobów by osiągnąc zwycięstwo, mam wrażenie, że dzieki temu gra sie stała bogatsza i ciekawsza. Stad mam prośbe byś postarał sie zagrac, a potem oceniał. Rewolucja i awangarda nie zawsze sa grywalne. W grze Crystalicum naprawde sie sprawdza i jest dużo bardziej skomplikowane od jakiejkolwiek gry kracianej jaka widzialem, przy jednoczesnym małym skomplikowaniu zasad. Postawiono na wszechstronnosc i to jest siła tej karcianki.

pozdrowienia
 
Awatar użytkownika
konishiko
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 110
Rejestracja: pn kwie 12, 2004 7:48 pm

czw cze 09, 2005 1:40 pm

Morphiusie, chyba jesteś skrzywiony graniem w L5K. Sama nigdy w nie nie grałam, ale czytałam zasady i IMHO zaczerpnięto stamtąd w formie niezmienionej wyłącznie Politykę/Honor oraz dwie talie.

Być może ja też jestem skrzywiona, ale jak dla mnie Crystallicum ma najwięcej wspólnego z Doomtown przez mnogośc lokacji i złożone zasady ruchu, a w szczególności przez sposób prowadzenia bitew. Zresztą postaci doświadczone rónież tam występują, ale chyba nikt nie będzie mówił, że Doomtown zżynało z L5R... Szczęście i łądowanie rzeczy na statki przywodzi mi zdecydowanie na myśl Star Warsy, natomiast eksploracja Światów jest chyba zupełnym novum, podobnie jak pomysł ograniczenia ilości dołączanych do postaci kart.

Jak to wszystko wygląda w praniu dopiero się przekonam, ale nie mam wrażenia wtóności. Oczywiście, nie jest to gra aż tak unikalna pod względem zasad jak Kult albo LotR, ale obie te gry (w szczególności mocno pasjansowy Kult) po jakimś czasie się nudziły i ich nowatorstwo było raczej ograniczeniem.
 
Awatar użytkownika
Morphius
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 21
Rejestracja: ndz maja 09, 2004 7:47 pm

czw cze 09, 2005 3:22 pm

hmm, chyba będę się musiał bardziej wczytać w instrukcję, gdyż koniec końców całej jej dokładnie nie przeczytałem i mogły mi rzeczywiście umknąć jakieś ważne elementy (choć odnośników do V:tes to tam się raczej nie spodziewam... ;) ).
Jeśli zaś chodzi o skrzywienie poprzez granie w L5R to szczerze wątpię - oprócz tego gram/grałem także w Veto!, Lotra, Mtg, Dark Eden, Kult, V:tes, a drugie tyle znam w miarę dobrze :)
Lotr zaś wcale taki nowarotski nie jest bo to poprostu uproszczona wersja Middle Earth CCG.

Tak więc siadam teraz żeby przestudiować dokładnie instrukcję i zweryfikowane poglądy niebawem tu zamieszcze (kurcze coś po Jodowemu mi to zdanie wyszło :? )

pozdrawiam
Michał
 
Awatar użytkownika
neishin
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1856
Rejestracja: pn mar 17, 2003 11:56 pm

czw cze 09, 2005 4:25 pm

Ha, łatwo tak rzucać oskarżenia, a potem dopiero siadac do dokładnego przejrzenia instrukcji?:>
Legenda? Owszem, twórcy gry nie raz i nie dwa zabijali mojego Kraba, ale widzę tam nawiązania do wielu innych karcianek.
Dwa decki raczej związane sa z V:tES i kryptą.
Szczęście do dla mnie kostka z Warcry'a (użyta potem w Troi).
Wiesz, jak się robi coś nowatorskiego to zazwyczaj ląduje się na kupie śmiecia, patrz Arkadia, kompletnie niegrywalna karcianka do Chagelinga.
 
Awatar użytkownika
Morphius
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 21
Rejestracja: ndz maja 09, 2004 7:47 pm

czw cze 09, 2005 5:49 pm

no to wyliczanka (narazie do 30 strony instrukcji):
z L5R
- dwa decki (to na siłę, bo idea 2 decków jest bardzo dobra i może skutecznie ograniczyć losowość która to jest śmiercią każdej karcianki (vide Troja)
- ciało i duch (choć trochę pozamieniane właściwości to i tak bardzo podobne)
- pojedynki i focu...echm...szczęście
- zwycięstwo honorowe
- typy kart i ich waga (postaci są główną siłą i pierwszy lepszy hero może więcej niż cała kohorta)
- sposób zagrywania akcji
- doświadczenie

V:tES :
- no niby deck światow i dawanie tam kryształów, ale ze względu na kompletnie inną formę wykorzystywania tych ostatnich to tylko kosmetyczne podobieństwo


reszta jest, albo nowatorska, albo mi nie znana, albo nie skojarzyłem (a więc nierzucająca się w oczy :) )


A teraz małe sprostowanko, żebym zaraz na stosie nie skwierczał :

Nie zamierzam tutaj robic za obrońcę praw Alderaca do tych pomysłów, ani jęczeć że się Wam nic nowego nie chce wymyśleć - chodzi mi raczej o sposób wykorzystania tych rzeczy - bardzo rzucający się w oczy i chyba, przynajmniej moim zdaniem, nie do końca przemyślany.
Tak jak np. przekopiowanie wagi kart postaci - taki bohater z kilkoma zabaweczkami ma moc kilkuset chłopa. Nie dałoby się zrobić z tych bitew prawdziwych bitew a nie tak jak to zrobili twórcy L5R potyczki między kilkoma gościami? Tak, żeby postaci bawiły się w politykę i dowodzenie, a walką zajmowałyby się wojska. Tak ja sobie przynajmniej wyobrażam konflikt galaktyczny (co z resztą sądzicie o takim czymś? )

pozdrawiam
Michał
 
Awatar użytkownika
neishin
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1856
Rejestracja: pn mar 17, 2003 11:56 pm

czw cze 09, 2005 5:58 pm

Morphius pisze:
- dwa decki (to na siłę, bo idea 2 decków jest bardzo dobra i może skutecznie ograniczyć losowość która to jest śmiercią każdej karcianki (vide Troja)


A ja bym bardziej to porównał do VtESa, bo w Legendzie masz w obu deckach różne rodzaje kart, a w Wampirze są tam tylko postacie - tutaj tylko światy.

- ciało i duch (choć trochę pozamieniane właściwości to i tak bardzo podobne)


Jakbyś nie zauważył to jest jeszcze umysł. Poza tym duch służy tutaj do czegoś innego niż w Legendzie - lobbowania.

- pojedynki i focu...echm...szczęście


W Legendziej pojedynki były akcją kartową (potrzebujesz kar, które go zaczynają), tutaj jest on automatyczny. A Szczęście można pociągnąc tylko raz, a focusować się można i kilka razy.

- zwycięstwo honorowe


Tutaj w ogóle nie ma takiego zwycięztwa - jest możliwe tylko jedno - 40 PP, niekoniecznie poprzez pojedynki.
Ostatnio zmieniony czw cze 09, 2005 10:52 pm przez neishin, łącznie zmieniany 1 raz.
 
Awatar użytkownika
Morphius
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 21
Rejestracja: ndz maja 09, 2004 7:47 pm

czw cze 09, 2005 8:04 pm

Przeczytałem sobie dokładnie dwukrotnie instrukcję i poprzeglądałem zamieszczone w sieci skany kart i muszę powiedzieć że mi się podoba :P
Kilka rzeczy na sucho wydaje się trochę przekombinowanych ale pewnie "w praniu" wyjdą w porządku.
Co śmieszniejsze jak całość przenalizować to wychodzi bardzo podobnie do karcianki którą sam zacząłem tworzyć jakieś 3 miechy temu (tydzień potworzyłem i zarzuciłem z natłoku zajęć :( ). To czytanie o Crystalicum sprawiło że chętnie bym do tego wrócił, z tym, że chyba nie ma po co bo obie by były do siebie trochę za bardzo podobne (system polityki mnie w C urzekł i chętnie bym go wykorzystał bo pomysłu na własny nie miałem :P ).

Jak ktoś chciałby przeczytać moje wypociny to zapraszam TU i TU

Byłbym wdzięczny za komentarze :) (z resztą biorę się teraz za to to trochę uporzątkuję tamte pomysły).

Wracając natomiast do tematu, czyli Crystalicum - czy przewidujecie dodawanie nowych frakcji w najbliższych dodatkach, a jeśli tak to kiedy owe dodatki będą wychodzić (jeśli możecie oczywiście uchylić rąbka tajemnicy ;) )


pozdrawiam
Michał Bugajski
 
Awatar użytkownika
Bubi
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 10
Rejestracja: czw cze 09, 2005 9:03 pm

czw cze 09, 2005 9:11 pm

No ja też dzis dołączyłem do posiadaczy Crystalicum i muszę powiedzieć że jestem bardzo pozytywnie zaskoczony.Zagrałem juz 2 razy w Bardzie i troche nie znaliśmy zasad więc gra wydawała się dziwna ale teraz jak doczytałem to musze powiedziec że zasady są proste ale dające dużo możliwości i co najważniejsze spójne...

Nie ma perspektywy Legendy bo nigdy w nią nie grałem, ale Crystalicum wydaje mi się bardzo sypatyczne i szczerze wspieram polski produkt wreszcie o klasie międzynarodowej.

No to wracam do analizy spoilera...
 
Awatar użytkownika
Gosia
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 28
Rejestracja: śr maja 18, 2005 1:53 pm

czw cze 09, 2005 9:37 pm

Morphiusie, bardzo sie ciesze, że przekonałeś się już trochę do Crystalicum i mam nadzieję iż przekonasz się jeszcze bardziej :)

Uchylając rąbka tajemnicy powiem, ze w pierwszym dodatku pojawią się dwie nowe frakcje: Gnomy i Krasnoludy z Księżyca. W drugim Dziewięć Miast i Pospolite Elfy.

Bubi, bardzo fajnie, ze Ci się podoba.
Wszystkim dziękuję za ciepłe słowa pod adresem karcianki.

Pozdrawim
 
Awatar użytkownika
Morphius
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 21
Rejestracja: ndz maja 09, 2004 7:47 pm

czw cze 09, 2005 10:25 pm

Przeczytałem spoiler i skapitulowałem :P
Jutro kupuję starter krasnali i szykuję swoją flotę do gwiezdnych batalii :evil:
 
kotul
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 632
Rejestracja: czw cze 10, 2004 10:44 pm

wt cze 14, 2005 2:31 pm

Ja tez przeczytalem spoiler i niestety nie do konca jestem zadowolony... Wszystko byloby fajnie gdyby nie jedna rzecz. Karta Walecznosc jest zdecydowanie lepsza od innych dodajacych sile. Nawet nie to ze jest lepsza tylko ze jest po prostu ulepszana wersja innych kart bez dodania zadnych minusow. Nawet stwierdzenie ze przeciwnik niszczy jedna rzecz mniej, czy ze nie mozna zagrac tej karty na kolesia z aktualna sila mniejsza/wieksza niz X byloby na miejscu.

A tak mamy karte przegieta w porownaniu z innymi (przegieta malo, ale za to widocznie). A tego w systemie C/U/R nie lubie.

Pozdrawiam
 
Awatar użytkownika
neishin
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1856
Rejestracja: pn mar 17, 2003 11:56 pm

wt cze 14, 2005 2:40 pm

Tak, ale czy Waleczność nie jest Rką? I to taką, którą rzeczywiście trudno trafić (ja mam jedną i to wydraftowaną na turnieju, a kupiłem 3 podstawki i jakieś 13 boosterów). Reszta to commony chyba, prawda?
 
Awatar użytkownika
Morphius
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 21
Rejestracja: ndz maja 09, 2004 7:47 pm

wt cze 14, 2005 2:43 pm

przesadzasz - ja jej nawet nie przewiduję w taliach, gdyż jest tu tyle wszelkiego rodzaju dopałek, że następne 3 sztuki nie są potrzebne
 
kotul
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 632
Rejestracja: czw cze 10, 2004 10:44 pm

wt cze 14, 2005 2:43 pm

Tak, reszta to C i U. I nie o to chodzi.

Chodzi o to ze jedna karta jest lepsza od drugiej (na sposob ktory juz wczesniej opisalem) tylko dlatego ze jest eRka. A tego nie lubie.

Jedyna rownie silna dopalka jest ta dla Twojej nacji. I jeszcze jesli nastawiasz sie na dana rzecz to masz kolejna +3. Czyli w decku mozesz miec 3 w porywach do 6 rownowaznych walecznosci kart.
 
Awatar użytkownika
Morphius
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 21
Rejestracja: ndz maja 09, 2004 7:47 pm

wt cze 14, 2005 2:52 pm

z dwojga złego wolę żeby była lepsza niż gorsza, żebym miał się wnerwiać jak ją trafię.
z resztą Twoje narzekania są z rodzaju, "ale dlaczego ta ziemia jest taka okrągła :? "
 
kotul
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 632
Rejestracja: czw cze 10, 2004 10:44 pm

wt cze 14, 2005 2:57 pm

Skoro tak uwazasz. Ja uwazam ze eRki powinny byc lepsze od reszty, ale lepsze specyficznie.

Bo co to za karcianka jak common daje +1, uncommon +2, a eRka +3? (oczywiscie tu troszke przesadzam ale chyba czujesz o co mi chodzi?)
 
Awatar użytkownika
neishin
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1856
Rejestracja: pn mar 17, 2003 11:56 pm

wt cze 14, 2005 3:26 pm

Przesadzasz:> To jedna karta i o co to halo?:P Reszta eRek jest chyba dość specyficzna?
 
kotul
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 632
Rejestracja: czw cze 10, 2004 10:44 pm

wt cze 14, 2005 11:22 pm

Reszta tak. I wiem ze przesadzam ale od tego jest ten temat (patrz podobienstwa do innych karcianek :P)

Mam tylko nadzieje ze w dodatkach (gdy powstana) nie bedzie tego typu spraw :)
 
Awatar użytkownika
Volrath
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 37
Rejestracja: pt sie 19, 2005 3:44 pm

pt sie 19, 2005 4:14 pm

Jak dla mnie Crystalicum jest poprostu kompilacja wielu karcianek z nowatorskim i jak dla mnie bardzo przyjemnym swiatem oraz pomyslami=] A ze podobne do Legendy? Fakt jest wiele podobienstw, ale i wiele roznic. Wiele podobienst zauwazylem tez w WARS TCG, ale co z tego? Gra sie zupelnie inaczej, bo
a) Karty sa zupelni inne, maja inne dzialania, nie ma tych samych, popularnych comb, itd.
b) Swiat jest zupelnie inny, przez co grajac w Crystalicum nie czuje sie jak bym gral ani w Legende ani w WARSy, ale w cos posredniego z - wlasnie - oryginalnym i ciekawym swiatem=]

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości