Zrodzony z fantastyki

 
Errendir
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 38
Rejestracja: pn lip 04, 2005 7:32 pm

Zasada zmiany kości

wt wrz 20, 2005 9:38 pm

Zasada zmiany kości
Ile razy zdarzyło się wam, że postać która umie zrobić coś świetnie, z powodu słabego rzutu nie udaje jej się to. Ile razy łotrzyk spadał z drabiny uciekając przed orkiem. Ile razy mnich złamał żebra przy przeskakiwaniu ze skarpy na skarpę. Zasada zmiany kości pozwoli uniknąć takich sytuacji.

Kiedy stosować tę zasadę ustala Mistrz Podziemi. Jeśli jakaś czynność powinnna zależeć w bardzo małym stopniu od szczęścia, a głównie od umiejętności postaci MP powinien zażądzić zmianę kości na mniejszą, aby to zrobić trzeba (pokażę na przykładzie mnicha):

1. Jeśli mnich chce skoczyć w dal z rozbiegu według standardowych zasad rzuca k20 lub wykorzystuje zasadę 10. Mnich chce skoczyć najlepiej jak umie więc nie weźmie zasady 10 (ten skok ma być dobrym skokiem, a nie skokiem standardowym). Jeśli zaś wyrzuci na k20 1 skocczy jak pięciolatek - to mało możliwe w końcu jest wysportowanym mnichem. W takim wypadku należy rzucić zamiast k20 k12, lub k10.

2. Jeśli rzuca k20 średni wyrzut to 10,5 plus 6 (premia do Skakania mnicha) czyli 16,5. Maksymalny wyrzut to 26, a minimalny 7. Jeśli rzuca k12 dodaje do testów Skakania premię równą połowie różnicy pomiędzy pierwotną kością, a kością, którą rzuca (czyli w tym wypadku +4, ponieważ 20-12=8 8:2=4). W tym wypadku średni wyrzut (na k12) to 6,5 plus 10 (premia do Skakania mnicha powiększona o cztery) czyli 16,5. Taki sam jak na k20. Maksymalny wyrzut to 22, a minimalny 11.

3. Oznacza to, że mnich ma mniejszą szansę na słaby skok, a ma dużą szansę, że skoczy dobrze jednak nie tak dobrze, jeśliby rzucał k20. Aby tę różnice zmniejszyć jeśli mnich wyrzuci 12 czyli maksymalną liczbę na kości, rzuca dodatkową k4 i tyle ile wypadnie dodaje do wyniku testu (rzuca k4 nawet jeśli zmienił k20 na k10).

Bardzo proszę o komentarze.
 
Awatar użytkownika
rincewind bpm
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1931
Rejestracja: pn wrz 27, 2004 5:24 pm

wt wrz 20, 2005 9:59 pm

Zmiana k20 na k10+5 nie jest taka głupia na jaką wygląda. To serio zmniejsza elemt losowy, który w niektórych sytuacjach jest skrajnie nierealistyczny- choć w sumie od tego właśnie jest zasada 10 i ona wystarczy.
 
Awatar użytkownika
gaelt
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 82
Rejestracja: ndz wrz 11, 2005 7:45 pm

wt wrz 20, 2005 10:10 pm

Zmiana k20 na k10+5 nie jest taka głupia na jaką wygląda. To serio zmniejsza elemt losowy, który w niektórych sytuacjach jest skrajnie nierealistyczny- choć w sumie od tego właśnie jest zasada 10 i ona wystarczy.

ale dalej wystepuje denerwujaca "rownoprawdopodobnosc" wyniku najlepszego oraz sredniego (analogicznie najgorszego i sredniego)

A jak juz cos sie chce zmieniac, to IMHO lepiej d20 na 2d10. EX rosnie o 0.5, ale zdecydowanie czesciej otrzymujemy wyniki srednie i zblizone do nich, niz ekstrema (tak na szybko - 10 wypada bodajrze 9x czesciej niz 20)
 
Awatar użytkownika
Patwan
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 36
Rejestracja: wt wrz 06, 2005 10:21 pm

sob lis 05, 2005 12:09 pm

Z jednej strony ciekawe za co gratuluje, natomiast
z drugiej strony jest to niepotrzebne komplikowanie rozgrywki, ale kazdy gra jak chce.
Ja jednak pozostaje przy standardowej zasadzie 10.
:wink:
 
Errendir
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 38
Rejestracja: pn lip 04, 2005 7:32 pm

sob lis 05, 2005 1:10 pm

Tak zasada 10 jest przydatna, ale często nie można jej wykorzystać (gdy coś ci przeszkadza). Mam też teraz coś nowego - po twoim poście Gaelt policzyłem procentową szansę wyrzucenia od 2 do 20 na dwóch k10. Tak więc:

aby wypadła...

2 jest 1% szans
3 jest 2% szans
4 jest 3% szans
5 jest 4% szans
6 jest 5% szans
7 jest 6% szans
8 jest 7% szans
9 jest 8% szans
10 jest 9% szans
11 jest 10% szans
12 jest 9% szans
13 jest 8% szans
14 jest 7% szans
15 jest 6% szans
16 jest 5% szans
17 jest 4% szans
18 jest 3% szans
19 jest 2% szans
20 jest 1% szans

Więc jeśli będzie się rzucało 2k10 zamiast k20 skrajne wartości takie jak 20 i 2 będzą wypadały bardzo rzadko, a najczęściej 11.
 
Soulnar
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 98
Rejestracja: pt paź 21, 2005 2:56 pm

sob lis 05, 2005 3:02 pm

Pomysł mi się nawet podoba, ale mimo wszystko w skrajnych przypadkach takich jak niektóre umiejętności w innym rzie nie ma zastosowania i tylko niepotrzebnie komplikuje sprawe.
 
Damador.
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1094
Rejestracja: pn sie 09, 2004 1:36 pm

sob lis 05, 2005 9:52 pm

pomysl bez sensu - zasada rownej szansy na 1 i 20 jest wlasnie po to by wprowadzic ten element pecha ( kazdemu cos moze nie wyjsc nawet jak jest w tym mistrzem:)


ps 3.5 zmienia zasady skakania i nie ryucamy kostka na jak dlaeko skaczemy
 
Errendir
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 38
Rejestracja: pn lip 04, 2005 7:32 pm

pn lis 07, 2005 9:04 pm

Ech...... Prawdziwy Dedekowiec nigdy nie przyjmie do wiadomości zasady nie napisanej w oficjalnym podręczniku do gry. Mogłem się tego spodziewać pisząc ten temat. Może jednak jest coś (cokolwiek) dobrego w zmianie k20 na 2k10 lub 1k10+5 albo 1k12+4?

A ponadto przecież nie zawsze można wykorzystać zasadę 10. Właśnie wtedy należy stosować tę zasady i po to zostały wymyślone.
 
Awatar użytkownika
krzysiek-jakh
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 831
Rejestracja: wt sty 03, 2006 9:33 am

sob sty 07, 2006 10:31 am

2k10 to nie jest dobry wybór. Średnia wartość takiego rzutu to 11, a średnia wartość rzutu k20 to 10,5. Poza tym przy rzucie 2k10 masz szansę osiągnąć 20, a nigcy nie wyrzucisz 1 (co jest niesprawiedliwe).

Można to szybko skorygować - bo przecież chodzi o to, aby częściej wypadała wartość średnia rzutu k20 (czyli dokładnie 10 lub 11) - a rzadziej wartości skrajne (20 i 1).

Rzucamy 2k6+k10-2
Wtedy wartość średnia wynosi dokładnie 10,5 (tyle co przy rzucie k20)
Wartość miniamlna jaką można wyrzucić to 1, a maksymalna to 20.
Wartości skrajne (1 i 20) wypadają bardzo rzadko (średnio 1x na 180 rzutów wypadnie 1 ALBO 20)

Jak ktoś się lubi bawić w rzuty - to może zastąpić tą zasadą zasadę "10"
 
Awatar użytkownika
panstefan
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 0
Rejestracja: wt sty 24, 2006 11:49 pm

sob lut 11, 2006 6:32 pm

krzysiek-jakh pisze:
Rzucamy 2k6+k10-2


No tak, niedlugo bedziemy rzucac 4k6 + k10-4 -.-. Bez sensu to jest. Takie kombnacje z koscmi sa tylko do tego, zeby bardziej przypakowac BG. A zreszta na tym rzucie 2k6+k10-2 napewno jest duuuuzo mniejsze prawdopodobienstwo wyrzucenia 1 niz na k20, a wieksze na rzucenie dobrych wynikow. Wniosek- rzut korzystny dla BG i praktycznie eliminujacy efekt pecha w grze.
 
Kumbat
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 23
Rejestracja: pt lut 17, 2006 6:21 pm

pt lut 17, 2006 6:24 pm

A nie lepiej jest zamienić 1k10+5 (czy tam 2k10) na 3k6?
Myśle że takie rozwiązanie będzie najlepsze, ponieważ będzie wtedy zamierzony cel (bardziej "środkowe" wyniki), średnia nadal wynosi 10,5 :wink: .
 
Damador.
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1094
Rejestracja: pn sie 09, 2004 1:36 pm

pt lut 17, 2006 7:03 pm

krzysiek-jakh pisze:
2k10 to nie jest dobry wybór. Średnia wartość takiego rzutu to 11, a średnia wartość rzutu k20 to 10,5.


blad

zasada prawdopdobienstwa tu wchodz i

przy d20 mamy 1/20 szansy na kazdy wynik

przy 2d10 o ile pamietam 10!/10^2
 
Awatar użytkownika
Dravin
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 164
Rejestracja: ndz cze 18, 2006 12:06 am

śr sie 16, 2006 9:53 am

Damador. pisze:
zasada rownej szansy na 1 i 20 jest wlasnie po to by wprowadzic ten element pecha ( kazdemu cos moze nie wyjsc nawet jak jest w tym mistrzem:)


Całkowicie zgadzam się z Damador.'em.
W czasie walki wszystko dzieje się poza tym na szybkiego i dochodzi wiele zakłóceń koncentracji. Co innego kiedy na spokojnie się przygotuje, nie ma zakłóceń skoncentruje się na tym co ma zrobić i wszyściutko reszta jest cacy to można chyba nawet wykorzystać zasadę 20. Ale eliminowanie elementu pecha to (szczególnie w niesprzyjających warunkach) bardzo zły pomysł.
 
trzeci
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 35
Rejestracja: pn maja 09, 2005 1:15 pm

ndz wrz 03, 2006 11:21 am

Ale to moze stać się trochę denerwujące. Gracze bedą chcieli cały czas zmiany kostki na ich korzyść (już raz tak zrobiłem i nie mogłem ogarnąć porządku przez całą sesję). Ludzie w takich przypadkach po prostu trzeba zmniejszyć ST lub dać jakąś premię.
 
Awatar użytkownika
Namrasit
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2079
Rejestracja: ndz maja 21, 2006 11:12 pm

ndz wrz 03, 2006 2:29 pm

To że gracz mówi ze sie do czegoś bardzo, bardzo przygotowywuje nie jest powodem by mu zmieniać kość. Jak gracz powie ze mierzy do smoka przez 3 runy żeby lepiej trafić to co, mamy mu kość zmieniac ?. A zamiast zmieniania to czy nie lepiej pozwolic graczom na jakiś rzut ratunkowy ?. Np gdy mnich ma przeskoczyc przepaść (dajmy na to ze na 1 mu sie nie uda). nie oznacza to przecież ze skoczył, i nagle 5 cm przed końcem spada jak kamień ? Ja bym pozwolił graczowi na rzut na refleks (ST=10) co powinno dać mu szanse złapać sie skraju przepaści (łotrzyk spadający z drabiny moze przecież zdążyć złapać sie czegoś innego). Tak przeprowadzona akcja wydaje mi sie wygląda duzo bardziej realistycznie i ciekawie. A jak sie nie uda to trudno, zostaje wskrzeszeni lub nowa postać (moze troche brutalne, ale pózniej gracze staja sie ostrożni, nie robią wielu głupich błedów, graja lepiej wiedząc ze zawsze mozę "coś" nie wyjsć).

Popraw post bo nie da się go czytać. Inaczej wyleci. I, na bogów, czytaj to co wstukałeś przed wciśnięciem "wyślij".
ModeraTOR
Ostatnio zmieniony ndz wrz 03, 2006 5:23 pm przez Namrasit, łącznie zmieniany 1 raz.
 
Awatar użytkownika
piotikus
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 77
Rejestracja: śr kwie 05, 2006 12:31 pm

ndz wrz 03, 2006 3:27 pm

hmm zmiana kości na 2k6+1k10-2, czy tam na inną wartość dość mocno przybliża D&D do ED. A chyba nie o to chodzi prawda?

Pozatym jak już powiedziano wcześniej prościej i z pożytkiem dla dynamiki będzie obniżyć ST dla kogoś kto się bardzo przygotowuje lub dać mu premię +2.
Inna sprawa odnośnie umiejętności 1 nie koniecznie oznacza pecha więc jeśli mówimy o czymś w czym postać jest mistrzem to przy wymaxowanych rankach powinien mieć na 5 poziomie około 8-12 (w zależności od cechy) także wspomniane przeskoczenie przepaści (o rozsądnej szerokości niepowinno być wielkim problemem).
 
Awatar użytkownika
krzysiek-jakh
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 831
Rejestracja: wt sty 03, 2006 9:33 am

ndz wrz 03, 2006 4:44 pm

Nie zglądałem tu dawno :P
Damador. pisze:
krzysiek-jakh pisze:
2k10 to nie jest dobry wybór. Średnia wartość takiego rzutu to 11, a średnia wartość rzutu k20 to 10,5.


blad

Gdzie?
Wartości średnie na pewno są wyliczone dobrze :)

Co innego sens (skomplikowanego) rzutu 2k6+1k10-2
..ale jeżeli ktoś woli rzucać zamiast wziaść 10 - to czemu nie?
 
Awatar użytkownika
Zigtahell
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 111
Rejestracja: pt wrz 01, 2006 7:05 pm

sob wrz 23, 2006 5:25 pm

piotikus pisze:
hmm zmiana kości na 2k6+1k10-2, czy tam na inną wartość dość mocno przybliża D&D do ED.


Zgadzam sie nie po to jest ED żeby w nim rzucać k20 i na odwrót. To mechanika D20, cały świat został pod nią rozpisany i sensu nie widzę w zmienianiu kości tylko dla zdania: jak BG jest na wysokim poziomie, to jak się szkolił przez całe życie, to nie może mu rzecz, na której sie zna, nie wyjść. To co likwidujemy pech, a tylko szczęście zostaje? Pech może się zdarzyć każdemu! Saper też uczy się całe życie jak minę rozbroić, a czasem się pomyli :razz: !
 
Damador.
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1094
Rejestracja: pn sie 09, 2004 1:36 pm

sob wrz 23, 2006 5:33 pm

zmiana kosci pociagnie zmiane % szanys na wypadniecie danej liczby

na d20 kazda liczba ma dokladnie 5 % szans na wypadniecie

na 2 k10 -

2 - 2 %
3 - 2 %
4 - 3 %
5 - 4 %
6 - 5 %

itp itd .. najczesciej beda wyniki okolsrednie czyli 10 i 11 - tmyczase, w jednorzutowym przypadku prawdopodobienstwo kazdego wyniku jets takie samo

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości