Gram już jakiś czas w kilka systemów Śwista Mroku i zauważyłem wiele usterek i nieścisłości zasad opisanych w podręcznikach. Oczywiści dla prawdziwego narratora nie mają one znaczenia, gdyż dostosowuje on system do swoich potrzeb, ale mimo to zdarzają się gracze żądający uzasadnienia niektórych jego działań. Chciałbym aby wszyscy którzy mieli kiedyś podobny problem opisali tu zarówno jego sedno jak i rozwiązanie które zastosowali. Być może rozwiązania zostały uwzględnione w następnych wydaniach podręczników, lub w dodatkach więc jeśli pojawią się niepotrzebne pytania to przepraszam.
Zacznę od razu kilkoma pytaniami.
1) W systemie Mag: Wstąpienie roczaje magycznych czynów podzielono na kilka kategorii. Efekty "wszystko albo nic", "bezpośredniego zranienia", "złożone rytuały" itd... W zależności od rodzaju użytej magyi stosujemy odpowiednie kombinacje liczby wymaganych sukcesów, stopnia trudności, i czasu, jaki zajmuje jeden rzut. Moje pytanie brzmi: czy wolno wykonać złożony rzut magyczny do efektu "bezpośredniego zranienia"? Upraszczając: czy wolno mi rzucać przez kilka tur na uderzenie silnym piorunem we wroga i zsumować sukcesy aby uzyskać większe obrażenia? I czy wolno mi postąpić analogicznie przy efekcie "akceleracji / spowolnienia czasu"? Jaki czas powinien trwać jeden rzut?
2) Na waszej stronie widziałem opis Roty czasu 2 / entropi 2 dotyczącej przewidzenia gdzie polecą kule wystrzelone z broni palnej, by uniknąć trafienia. Czy na ten efekt muszę rzucić na turę przed wystrzeleniem pocisku? Jak powinien to potraktować MG? Przecież teoretycznie powinienem podzielić sumę by jednocześnie rzucić zaklęcie i uniknąć pocisków na obniżonym przez magye stopniu trudności.
3) W punkcię "Magya w walce" zasad udramatyczniających akcję w podręczniku do Maga ostatni akapit traktuje o "magycznym pchnięciu". Czy jest to tylko przykład użycia czaru na turę przed atakiem, czy jakaś opcjonalna zasada pozwalająca rzucać czar w tej samej turze co atak? Jeśli tak to jak uzasadnić konflikt z innymi rozdziałami, gdzie napisano wiele razy że bez użycia akceleracji czasu lub rozdzielenia sumy Arete nie wolno poza rzuceniem czaru zrobić niczego innego w turze.
4) Czy jako MG powinienem wszelkie rzuty w turze uwzględniać jako część Sumy? Np. gdy chce rozstrzygnąć czy gracz walczący z HIT Markiem zauważy drugiego wroga skradającego się za jego plecami powinienem odebrać mu część kostek na rzut Percepcji + Czujności czy poprostu kazać mu rzucić na Percepcję + Czujność a Sumę pozostawić nienaruszoną?