Pisałem już- edytuj posty... Współczuję modemwcom, którzy czasem takie rzeczy muszą ładować. Jeśli zapomnisz, to co za problem skasować post i wkleić tekst w swój poprzedni? Jak to się mówi- "kto nie ma w głowie, ten ma w... myszcze".
Chciałbym sprostować Mr.Ale. Oczywiście +4/+2., nie +4/+0.
Co do kontrowania. Z tą "sztuką" związana jest cała nauka obsługi tzw. "stosu" (ang.
stack). Żeby Cię nią nie katować... Kiedy ktokolwiek ktoś zagrywa, czy to czar (creature, sorcery, instant, enchantment, artifact) czy jakąś zdolność umieszczane jest to wpierw na stosie. Żeby mogło zostac rozpatrzone, zagrywający musi
oddać priorytet przeciwnikowi. Ten ma prawo dokładać do stosu teraz swoje akcje. W tym momencie właśnie zagrywane są kontry w czary przeciwnika.
Kiedy dwaj gracze oddadzą sobie priorytet nic nie dodając do stosu, rozpatruje się górna akcja na nim (np. dołożona kontra) i ponownie gracz dostaje priorytet. I tak to się toczy, dopóki stos się nie opróżni.
Zwróć uwagę, że nie wymieniłem wcześniej zagrania lądu jako akcji używającej stosu. To nie przeoczenie, zagrywane lądy wkłada się do gry bez żadnych ceregieli.
Jeszcze jedna ważna rzecz- akcje dzielimy na szybkie i wolne. Szybkie to instanty i zdolności kart, wolne- pozostałe. Jeżeli stos nie jest pusty lub znajdujesz się w innej fazie nież Twoja faza główna, do stosu możesz dokładać tylko szybkie akcje.
Wiem, że to wygląda strasznie skomplikowanie, etc. Sam się kiedyś bardzo bałem takich tekstów.
Ale w miarę gry te zasady daje się naturalnie przyswoić. W końcu- trening czyni mistrza!