Zrodzony z fantastyki

 
Zarrow
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 271
Rejestracja: sob mar 26, 2005 11:52 pm

ndz mar 05, 2006 4:30 pm

Hm! Widzę, ze w swoich pomysłach ejstem zbyt rewolucyjny :razz: Ale bede się upierał, ze standardowy zaklinacz nie pasuje do Serdone. Ale moze źle się wysłowiłem. Chodzi o to, że awansujac na nastepny poziom Zaklinacz bedzie mógł wybierać-albo użyć listy Zaklinacza, albo wymodelowac swoja moc tak, by móc rzucac pojedyńcze zalecie jak czarodziej. Chociaz to wydaje sie nonsensowne, gdyz zaciera różnice miedzy klasami, ale jednak! ale jednak chyba coś w tym jest...
 
Awatar użytkownika
Zsu-Et-Am
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 9825
Rejestracja: sob cze 26, 2004 11:11 pm

ndz mar 05, 2006 4:53 pm

Sugeruję wstępnie przyjąć inne rozwiązanie: po prostu poczekaj :razz:. Przedstawimy naszą wersję mechaniczną (na razie chodzi tylko o fabułę) modyfikacji magii, a wtedy porozmawiamy na ten temat. Proponowane przez Ciebie zacieranie różnic między klasami jest czymś, czego jednak wolelibyśmy unikać. Spróbujemy jednak pójść w drugą stronę, pozostawiając kilka furtek zarówno dla tych, którzy chcą szybko i często korzystać z magicznej mocy, jak i tych ostrożniejszych. Jakoś to pogodzimy z awansem i tak, by nie mieszać w samej klasie, a tylko w kwestiach bardziej ogólnych... Miejmy nadzieję.
 
Faerish
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 25
Rejestracja: pn lis 07, 2005 11:06 am

pt mar 10, 2006 8:56 pm

Nie komentowałem poprzedniej części tekstu, więc od razu powiem o obu.

Znowu jakość tekstu jest duża bez zbędnego lania wody, ale też zawierająca o wiele więcej niż suche informacje. Wieloklasowość została dobrze opisana, wieloklasowość a poziom 0 dobrze wyjaśniona.
Tropiciel jak dla mnie nie jest przegięty, choc na pierwszy rzut oka robi takie wrażenie, dzięki dość dużej ilości zdolności w tabelce. Jednak po bliższym spojrzeniu okazuje się dość zrównoważony w stosunku z tamik wojownikiem.
Szaman jest bardzo ciekawym rozwiązaniem, szczerze mówiąc dziwie się, że Wizardsi jeszcze nie rozpisali go w którymś z dodatków jak to oni mają w zwyczaju :wink: . Jeśli kiedyś będę chciał grać jakimś czaromiotaczem z dzikich plemion, to nie wezmę druida, zaklinacza, czy kapłana, tylko właśnie szamana.

To teraz druga częśc. Powiem, że bardzo mi się spodobała, przybliża bowiem realia świata Serdone, poprzez opisanie roli egzystujących w nim przedstawicieli różnych grup społecznych.
Mam tylko parę pytań co do Warlocka, o którego istnieniu wcześniej tylko słyszałem. A więc - z jakich konkretnie źródeł czerpie moc czarnoksiężnik? Mogłoby wynikać z tekstu, że czerpie z pierwotnej esencji magii, ale zaprzeczałoby temu to, że tak usilnie poszukuje potęgi i jest gotów zaprzedać nawet duszę - co może sugerować, że źródła jego mocy są "złe". Czy jeśli tak jest, to czy każdy czarnoksiężnik musi być taki spaczony jak zostało to opisane, czy też zdarzają się tacy, którzy wykorzystują swą moc głównie do szeroko pojętego pomagania innym?
Acha - i jak mają się klasy czarujące do gnomów? Jeśli oczywiście te w settingu istnieją.
Mam nadzieję, że już niedługo zostanie opisany duchowny, ciekawe czy będą jakieś zmiany w stosunku do pracy Shada :wink:

A więc - good job, trzymać tak dalej (choć zawsze może być lepiej) i szybko dawać następną część. Przyznam się, że skrycie liczę iż będzie ona choc przybliżała geografię i politykę Serdone.

Pozdrawiam
 
Awatar użytkownika
Urko
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 896
Rejestracja: śr sty 07, 2004 2:53 pm

pt mar 10, 2006 10:14 pm

W imieniu ekipy - dzięki za opinię :D. Nic tak bardzo nie mobilizuje nas do pracy jak szczere i niewymuszone pochwaly ;).
Niedługo kolejna, duża i dużo mówiąca o Serdone aktualizacja... Magia i psionika nie będą już takie same po tym artykule ;].
Co do klas - napotkaliśmy pewne trudności i póki jest kłopot z realizacją tego punktu. Ale niedługo powinniśmy ot naprawić. W zamian damy coś co najmniej równie smacznego, jeżeli nie lepiej ;-). Wypatrujcie aktualizacji by Zsu!

Pozdrawiam,
Urko from Serdone Team :D
 
Awatar użytkownika
rincewind bpm
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1931
Rejestracja: pn wrz 27, 2004 5:24 pm

ndz mar 12, 2006 10:09 pm

Urko pisze:
Magia i psionika nie będą już takie same po tym artykule ;].

Nie są.

Dobra, należy się Wam komentarz choćby w zamian za masę szczegółów od Zsu :)

Tak wielkie, choć jednocześnie spójne i dopasowane do konwencji ograniczenia, zupełnie zmieniają spojrzenie na te zdolności. W tej chwili przy awansie na poziomy już nie liczy się ile masz czarów (bo i tak nie rzucasz ich zbyt dużo jeżeli chcesz żyć) ale bardziej to, że podwyższa ci się czarostwo.

Bardzo ciekawie rozwiązane zostały "negatywne konsekwencje"- wszystkie są dobrze dopasowane do konwencji i do danego sposobu czarowania. Patrząc na nie wydaje się, że drugą po czarostwie najpopularniejszą umiejętnością będzie dyplomacja... A atut- "przyjazna magokracja" z opisu świata FR ;)

Bardzo ciekawy i godzien zastosowania w innych settingach, nawet o zupełnie innej konwencji, jest proces modłów. Myślę, że można by ewentualnie pomyśleć na większą ilością modyfikatorów. :)

Podsumowując- zasady te przybliżają nam konwencje systemu jeszcze lepiej niż wszelkie opowiadania. Brawo, czekam na następną aktualkę.
 
Awatar użytkownika
amnezjusz
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 1634
Rejestracja: pn sie 15, 2005 9:33 pm

ndz mar 12, 2006 10:55 pm

Parafrazując naszego premiera: Yes, yes, yes! :)
To jest to! Naprawdę swietny artykuł, pełen ciekawych informacji, ale po kolei.
Sprawa wiary została rozwiązana w bardzo ciekawy sposób. Uzyskiwanie i utrata wiary sa jak najbardziej ciekawymi rozwiązaniami. Modły oraz rytuały są bardzo ciekawe a na dodatek w pełni oddają to w jaki sposób powinny się taki rytuały odbywać.
rincewind bpm pisze:
Myślę, że można by ewentualnie pomyśleć na większą ilością modyfikatorów.

Też tak uważam, ale ostatnie słowo i tak należy do teamu Serdone ;)
Obłęd i jego punkty to kolejny plus pracy. psionika(w końcu :D), równiez została ciekawie rozwiązana, efekty uboczne jak najbarzdiej mi sie podobają.
Magia tajemna. W tym miejscu widać, że magia jest tam niezwykle trudną dziedziną i do jej opanowania potrzeba naprawde mistrzostwa. Zmienione testy czarosta jak najbardziej ukazują te trudności. Efekty nieudanego rzucenia czaru również są ciekawe. czarna magia - bardzi fajna sprawa, bez zarzutów.
Do całej reszty również nie mam się do czego przyczepić( w każdym razie teraz). Podsumowując, kolejny bardzo rzetelny, ciekawy i co więcej dający pogląd na Serdone, artykuł. Odwaliliście kawał naprawdę dobrej roboty :spoko:
 
Awatar użytkownika
Radnon
Szef działu
Szef działu
Posty: 4466
Rejestracja: czw maja 06, 2004 3:35 pm

pn mar 13, 2006 6:23 pm

Przeczytałem kolejną aktualizację i także dodam kilka słów komentarza od siebie.
Przede wszystkim całość tekstu jest całkiem ciekawa i tak jak poprzednie przybliża nam to czym jest Serdone. Niestety muszę też powiedzieć, że najtrudniej mi się ten fragment czytało ze wszystkich dotychczasowych, nie chodzi tutaj o nudność samego tekstu co raczej mnogość mechaniki, która zawsze (w moim wypadku) obniża przyjemność z czytania. No ale przejdźmy do poszczególnych części składowych.

Zacznę niejako od końca, czyli od magii i jej odmian. Taki podział na wysoką, czarną i objawioną bardzo przypadł mi do gustu, a różnice widać nie tylko fabularanie ale i mechanicznie za co należy się pochwała. Jednocześnie mechaniki jest na tyle mało, podobnie jak dodatkowych rzutów, że w czasie gry nie powinno być problemów z przestojami czy zbyt długimi walkami lub nagromadzeniem rzutów. Efekty niepowodzeń także są fajne, klimatyczne, dobrze oddają naturę świata oraz same ryzyko używania magii. Dwa dodatkowe warianty także są interesujące i niekiedy warte do stosowania jako smaczki fabularne (choć na stałe chyba zbytnio utrudniły by grę).

Jeśli chodzi o psionikę to spostrzeżenia są takie same jak w przypadku magii. Czyli wszystko napisane krótko, zgrabnie i co najważniejsze na temat. Mechanicznych zmian niezbyt wiele ale to wystarcza.

Obłęd i zasady z nim związane. Ten fragment naprawdę mi się spodobał, zasady obłędu są jasne i klarowne a zarazem nie został on sprowadzony tylko i wyłącznie do kolejnej statystkyki gdzieś na karcie postaci, którą czasem dodaje się lub odejmuje od testów czy umiejętności. Tutaj obłęd naprawde ma klimat, jednocześnie pozostawienie dużej swobody dla MG w intepretacji i wprowadzaniu tych zasad ułatwia grę jednocześnie unikając tworzenia kolejnych nikomu niepotrzebnych tabelek.

Jeśli chodzi natomiast o pierwszą część tekstu czyli wiarę. Tutaj mam najwięcej wątpliwości i najbardziej mieszane uczucia. Z jednej strony ogólne pojęcie wiary i metoda jej wprowadzenia oraz uzależnienie od niej mocy kapłańskich czarów naprawdę mi się spodobało. Zasady te zdają się idealnie pasować do koncepcji świata, podkreślając odmienność Serdone od innych settingów DnD a jednocześnie sprawiają, że wiara staję się czymś bardziej metafizycznym, mniej konkretnym niż w standardowych zasadach. Z drugiej strony razi natomiast zbytnie sformalizowanie wiary, brak tutaj swobody do intepretacji. Szczególnie widać to w opisie rytuałów, dokładne określanie co daje ile % sukcesu, jak poszczególne okoliczności wpływają na szanse powodzenia lub niepowodzenia czarów odziera niejako wiarę właśnie z wyjątkowości, którą udaje się wcześniej osiągnąć. Przy tych rytuałach wiara staje się niestety kolejną statystyką. Może lepiej było to pozostawić do decyzji MG w całości, tworząc tylko jeden ogólny wzór a pozostałe warunki załatwiać po prostu na zdrowy rozsądek i modyfikatory z okoliczności ? Owszem należy przyznać, że taki konkrentyzm niektórym może się podobać ale innych może odstraszyć od używania rytuałów (szczególnie osób, które nie lubią dużej ilości liczenia). Proponuję więc aby pozostawić magię rytualną mimo wszystko jako wariant (ze wskazaniem na użycie) a nie zasadę obowiązującą.

Podsumuwojąc muszę jednak podkreślić, że kolejny raz ekipa Serdone dostarczyła nam kawał naprawdę dobrze i rzetelnie napisanej pracy. Za to należą się Wam szczere gratulację, a ja cóż więcej mogę powiedzieć - czekam na kolejne aktualizacje.
 
Awatar użytkownika
Urko
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 896
Rejestracja: śr sty 07, 2004 2:53 pm

sob mar 18, 2006 9:42 pm

Dziękujemy za wszelkie pochlebne opinie i krytyczne uwagi - w końcu to zdanie publiki liczy się najbardziej dla twórców. Dzięki za wsparcie i zagrzewanie nas do dalszej pracy :D.

Przy okazji - kolejna aktualizacja w Serdone. Dzięki uprzejmości ShadEnca, jego klasa podstawowa, Duchowny, został zaadaptowany do Serdone. Dziękujemy szanownemu twórcy za udostępnienie owoców swojej pracy :).

Pozdrawiam,
Urko
 
Awatar użytkownika
rincewind bpm
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1931
Rejestracja: pn wrz 27, 2004 5:24 pm

sob mar 18, 2006 10:02 pm

Duchowny jest piękny.

Bardzo pasuje do całego świata- kiepski walczy, jest taki... słaby. To nie jest potężny kapłan, który wydaje się być (choć oczywiście taki nie jest) samowystarczalny- rozwala wrogów, walczy jak wojownik, często wydaje się że to nie on służy bóstwu, a ono zabiega o niego... Duchowny bez ciągłego udowadniania siły swej wiary staje się niczym- praktycznie zwykłym plebejuszem. Jest to bardzo ciekawa, choć trudna postać dla BG. Ma też dobre ograniczenie swoich "czarów"- tak jak magowie wtajemniczeń musi stosować swe czary sporadycznie, choć z zupełnie innych powodów. Gratuluję, ShadEncowi i ekipie przystosywującej- i czekam na więcej.
 
Awatar użytkownika
Aruik
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 111
Rejestracja: śr maja 25, 2005 8:40 pm

sob mar 18, 2006 10:20 pm

Duchowny... co za pokusa,
aby pokazać w Serdone moc swego ducha.
I jak postać taką odgrywać się natrafi,
gdy nie wiele mocy, a dużo potrafi.
Po prostu ubóstwiać...

-> No... natchnęło mnie po prostu po przeczytaniu opisu klasy, poprostu gratuluję :spoko:

-> Czy dorzucenie w okolicach 18 / 19 poziomu tej klasy zdolności: Moc Kościoła, działająca jak Dar Boży tylko z zaklęciami 2 p. była by przesadą ? W końcu w Serdone nie mają się praktycznie tak wypoziomowane postacie pojawiać... :wink:

Pozdrawiam i czekam z niecierpliwościąna dalsze prace !
 
Awatar użytkownika
amnezjusz
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 1634
Rejestracja: pn sie 15, 2005 9:33 pm

ndz mar 19, 2006 1:08 am

No, no. Bardzo dobre, klasa idealnie pasująca do konwencji Serdone, pogratulować wyczucia. Bardzo ciekawe wydaja się być punkty Wiary oraz sama otoczka duchownego, który cały czas musi udowadniać swoją wiarę i przeywiązanie do bóstwa. Tak na szybko to w tekście nie zauważyłem żadnych błędów.
Tak więc po raz kolejny odwaliliście kawał dobrej roboty. Nie pozostaje mi nic innego jak tylko czekać na następne artykuły, które na pewno będą co najmniej tak dobre jak ten :)
 
Awatar użytkownika
Radnon
Szef działu
Szef działu
Posty: 4466
Rejestracja: czw maja 06, 2004 3:35 pm

ndz mar 19, 2006 5:57 pm

Bardzo byłem ciekawy jak będzie prezentować się ta klasa i muszę powiedzieć, że przerosła moje oczekiwania. Duchowny jest po prostu świetny i tak jak wspomnieli moi przedmówcy doskonale pasuje do klimatu i koncepcji Serdone. Profesja jest ciekawa, dobrze opisana, posiadająca bogate tło fabularne, trudna do ogrywania ale jednocześnie na pewno dająca wiele frajdy. Jedncześnie nie zauważyłem jakiś błędów mechanicznych czy potknięć językowych - wszystko jest przygotowane profesjonalnie i widać nakład pracy włożony w tą klasę.

Na koniec pozostaje mi tylko pogratulować i powiedzieć, że niecierpliwie czekam na kolejne artykuły, Nie powiem, że mam nadzieje, że równie dobre bo jestem tego akurat pewien :)
 
Awatar użytkownika
Zsu-Et-Am
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 9825
Rejestracja: sob cze 26, 2004 11:11 pm

sob mar 25, 2006 9:36 pm

Dzięki za komentarze. Dzisiejsza aktualizacja Serdone została niestety przesunięta na inny termin z przyczyn niezależnych - część twórców jest na konwencie, a ja powoli wracam do życia po grypie. Za tydzień wszystko wróci do normy. Tymczasem, zapraszam do komentowania już opublikowanych artykułów.
 
Anonim_1

ndz mar 26, 2006 2:11 pm

Dziękuję wszystkim za ciepłe komentarze. Nie spodziewałem się, że Duchowny zostanie przyjęty z tak małą dozą (brakiem?) krytyki. Gratulacje należą się w dużej mierze Zsu-Et-Am, który wyhaczył i dopasował klasę dla potrzeb settingu.
 
Awatar użytkownika
Ubiquit
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 485
Rejestracja: pn cze 20, 2005 6:46 pm

sob kwie 01, 2006 12:03 am

Duchowny – bardzo fajna klasa, świetnie wkomponowuje się w klimaty Serdone, a i samo wykonanie bez zarzutu. Jest to miła odmiana od napakowanego kapłana i stwarza ciekawe pole do manewru dla graczy i samych mistrzów, gdyż dostaliśmy klasę będącą bliżej swojego bóstwa i bardziej mu oddanej, przez co także trudniejszą do odegrania.
 
Awatar użytkownika
Urko
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 896
Rejestracja: śr sty 07, 2004 2:53 pm

sob kwie 01, 2006 11:10 pm

Z przyczyn nieobiektwnych (czytaj: z powodu Urka) będzie lekka obsuwa z kolejną publikacją, za którą przepraszam najmocniej. Mam nadzieję, że mi to wybaczycie :-).
 
Awatar użytkownika
krzysiek-jakh
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 831
Rejestracja: wt sty 03, 2006 9:33 am

wt kwie 04, 2006 12:06 am

Po długiej nieobecności na forum wróciłem i nadrabiam zaległości w postach :spammer: :P
Na pierwszy ogień idzie Serdone - w którym mnie jeszcze ani razu nie było.

W punktach.

1. Widać że kaaaaaaaawał dobrej roboty.
2. Bardzo podoba mi się klasa tropiciela. Z każdym poziomem dostaje nowy atut (co jest jej dużym atutem :P). Na pierwszy rzut oka, nie wydaje się przepakowana, bo tropiciel traci swoje czary - ale czy rzeczywiście nie wyróżnia się na tle innych klas, ciężko powiedzieć, trzeba by było troche taką postacią pograć.
Serdone jest światem dark, więc klasa tropiciela - który atakuje z ukrycia (z dużą premią do ataku) i ma możliwość zniknięcia bez śladu - może zapewniać zbyt duże bonusy graczowi (w porównaniu do innych klas)... ALE tak jak już napisałem to trzeba by było dłużej pograć, żeby stwierdzić czy tak jest rzeczywiście.
3. Doświadczenie - na pewno nowością jest poziom 0 (podobna koncepcja występuje w PMP, ale jedynie przy postaciach wieloklasowych na 1 poziomie), mimo to mam poczucie niedosytu. Rozumiem, że zbyt duże zmiany spowodowałyby masę komentarzy, że jest zbyt zamieszane... No ale nie można zadowolić wszystkich :P jak dla mnie można by spokojnie jeszcze coś tam dorzucić/zmienić w sposobie awansowania na poziomy (tak zauważyłem, jeż też zmiana w szybkości awansowania).
4. Wariant: "naruszenie rzeczywistości" - brakuje mi jakiegoś równoważnika tego wariantu dla klas walczących - jakieś tabele tak zwanych "upsów" czy coś w tym stylu - ale może pojawią się później :)
5. patrz pkt 1.
 
Awatar użytkownika
Zsu-Et-Am
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 9825
Rejestracja: sob cze 26, 2004 11:11 pm

wt kwie 04, 2006 12:53 am

Za przeciągające się (potrwa to najpewniej do przyszłego tygodnia) opóźnienie przepraszamy. Nałożyło się na to kilka czynników, w tym jak najbardziej ludzka słabość (czyt. grypa), lenistwo, brak czasu i inne przeszkody. Mamy jednak nadzieję wkrótce wrócić do regularnych publikacji, a nic tak nie motywuje, jak liczne komentarze i pytania - szczególnie ze strony nowych osób :wink:. Tak więc, piszcie - tylko podsycicie tym nasz zapał.

Przede wszystkim dziękuję za przychylne opinie. Czekam jeszcze na jakiś znak życia od Zarrowa, którego dawno tu nie było - a szkoda. Co do zastrzeżeń, tradycyjnie - na uwagi w punktach, podobna odpowiedź:

1. Tropiciel - zastanawialiśmy się nad jego wyważeniem. Świat jest Dark Fantasy, jednak to lubi się odbijać na różnych innych elementach systemowych - w tym wypadku, na przynajmniej pozornie potężniejszym Tropicielu. Brak przydatnych czarów, zwierzęcego towarzysza i dość silnych atutów. Wszystko to zastąpiły dodatkowe korzyści nie-do-końca-bojowe, w tym zwiększona mobilność, oraz bardziej dowolny wybór atutów w zwiększonej liczbie (oraz minimalnie poszerzona lista biegłości w broniach o kilka typowo "łowieckich" narzędzi). Jest to chyba dość wyważone, ale mamy pewną koncepcję drobnych zmian (np. obniżenia prędkości poruszania się do +1,5/+3 m zamiast +3/+6 m w dowolnym/ulubionym terenie) - kwestia tego, czy naprawdę są konieczne. Kolejny komentarz może przeważyć.

2. Postanowiliśmy jednak uniknąć przesadnych kombinacji i zmian względem mechaniki pierwotnej. Lepiej zostawić najogólniejsze, ale wyraźne modyfikacje, a resztę oddać z zestawem elastycznych sugestii w gestię MG. Takie wyjście łatwiej zastosować i przywyknąć doń - a już z pewnością lepsze to od sztucznego namnażania tabeli, wzorów i wymagających długich obliczeń podziałów (np. rozdziału PD na kilka rodzajów czy czegoś tego rodzaju). Nie warto, skoro to samo w znacznie prostszy sposób oddaje kilka uwag do prowadzącego. Jeśli jednak ktoś ma takie życzenie, zawsze może wprowadzić zmiany w ramach zasad domowych.

3. Tu nas masz. Magia, jak obecnie widać, została bardzo osłabiona i obarczona ryzykiem, którego brak konwencjonalnej walce. I dobrze, gdyż sztuczne wprowadzanie równowagi tam, gdzie nie jest to konieczne wobec konwencji, do niczego dobrego nie prowadzi. Jednak już jak najbardziej zgodne z konwencją są pewne zmiany, nawet opcjonalne, mogące prowadzić do częściowego zwiększenia śmiertelności. Bez obaw, pamiętamy tu o istniejacych nakładkach i wariantach, vide UA/SRD. Tym samym postaramy się z nich skorzystać, podając konkretne odwołania... lub też tam, gdzie to uznamy za konieczne, prezentując własną wizję zmian w mechanice. Podobnie jak w przypadku magii i awansu, będzie to możliwie proste w użyciu i wprowadzeniu, a przy tym, miejmy nadzieję, dostatecznie ciekawe, by wzbudzić taką chęć. Kwestia czasu - pracuję nad tym. Może nie nad "tabelami 'upsów", ale krytyki zawsze uznawałem za zbyt mało śmiertelne :razz:... Nawet pamiętając o wariantach z UA.

Pozdrawiam w imieniu ekipy.
 
Zarrow
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 271
Rejestracja: sob mar 26, 2005 11:52 pm

pt kwie 14, 2006 7:45 pm

Coś aktualizajce utknęły w miejscu... Czyżby twórcy Serdone dali sobie spokój?
 
Awatar użytkownika
Zsu-Et-Am
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 9825
Rejestracja: sob cze 26, 2004 11:11 pm

pt kwie 14, 2006 7:54 pm

Nie. Zderzyliśmy się ze Znachorem :wink:, co okazało się problematyczne. Poza tym, zabrakło niejako odzewu z Twojej strony - jak i innych komentarzy. Mniejsza motywacja spowalnia tempo prac, szczególnie, gdy nakładają się na to dodatkowe trudności (choroba, nawał innych zajęć - w szkole, pracy czy dla serwisu). Niemniej, trwamy... I pracujemy.
 
Zarrow
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 271
Rejestracja: sob mar 26, 2005 11:52 pm

pt kwie 14, 2006 10:03 pm

Jestem raczej kiepskim znawcą mechaniki D&D. Ja lubie historie, story-telling. Mechanika mnie raczej odstręcza, z rzadka lubię se w nią zagłębiać bardizje, niz to konieczne. Dlatego, mimo przeczytania ostatnich materiałów nie wypowiadałem się na ich temat-wykazałbym się zbyt dużą ignorancją :razz: Za to z niecierpliwościa czekam na to, co ukaże się w najbliższym (miejmy nadzieję) czasie.
 
Awatar użytkownika
d6
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 313
Rejestracja: pt mar 03, 2006 12:32 pm

pt kwie 14, 2006 10:11 pm

Od dłuższego czasu planuję skomentować Serdone, zapowiada się bowiem fajnie. Na razie nie przegryzłem się jeszcze przez cały opublikowany materiał - poniżej zawarłem spostrzeżenia na temat tego, co poznałem na tyle, że z czystym sumieniem mogę ocenić. (Przy okazji ćwiczę szatę graficzną:) - nie przerażajcie się więc tagami).


Komentarz do Wstępu (post 1.).

Treść podoba mi się ze względu na klimat. Moim zdaniem dobrze przedstawia pewną konkretną atmosferę i stanowi właśnie to, co oznacza jej nazwa - wprowadzenie w realia, przedstawiające je w sposób ogólny i przygotowujące psychicznie do głębszego poznania.

Popracować możnaby nad rozpoczęciem tekstu pisanego kursywą. Wszystko jest niby świetnie, ale z drugiej strony - do czytania tego tekstu musiałem się nieco zmuszać, a to znaczy, że nie ma w nim nic, co od razu przykułoby uwagę. Oczywiście wstęp to drobiazg, ale chyba lepiej wszystko dopracować...


Komentarz do Awansu i klas (post 2.).

Spełnia swoją funkcję jako opis zmian w stosunku do podstawy d20. Podoba mi się poprzedzenie mechaniki krótką dygresją na temat świata i poniekąd samego settingu. Sugestia (może nawet sugestia:) - dajcie tego trochę więcej, w formie np. wyróżnionych fragmentów rozbijających tekst (coś na zasadzie ramek z rozmaitych papierowych podręczników).

Opisane ograniczenia odnośnie wartości ekwipunku i awansu po namyśle uznaję za adekwatne (na początku zdały mi się za mało restrykcyjne); 0-poziomowy start również wydaje mi się dobrze pomyślany.


Komentarz do Wieloklasowości (post 3.).

Nowicjat... Dobrze rozwiązane. IMO w związku z zastosowaniem 0. poziomu w zasadach wieloklasowości możnaby zupełnie lub częściowo znieść standardowe modyfikatory PD (mnie zawsze wydawały się bezsensowne i stworzone tylko dla zachowania balansu na siłę - a tu już i tak jest balans, bo multiklas powoduje efektywną utratę poziomu za każdą nową klasę).


Komentarz do Tropiciela (post 3.).

Na początku pomyślałem, że, crap, nie ma ulubionego wroga. Okazało się, że jest i to lepiej pomyślany niż w zwykłym d&d. Za to wielki plus! (Nie grywam tropicielem, ale ulubiony wróg to przecież klimat tej klasy). Umiejętności ogólnie są logiczne i budują wspomniany klimat, a ulubiony teren to ciekawa nowa propozycja rdzenia klasy, IMO dobrze rozwinięta.

Co do zaś głosów na temat zbytniej potęgi tej klasy - cóż, IMO nie zawadzi go trochę osłabić w niektórych liczbach, ale też nie wydaje mi się to konieczne.


Byki.

Znalazłem parę, to czemu się nie pomądrzyć.


Mechaniczne.

Każde zwierzę, które wpadło w pułapkę zastawioną przez tropiciela otrzymuje dodatkowe obrażenia w wysokości modyfikatora z Intelektu tropiciela.

- Tropiciel, lista zdolności
Warto zaznaczyć, że umiejętność nie może obniżyć obrażeń, a tylko je zwiększyć.


Stylistyczne.

Punkty umiejętności: punkty umiejętności jak na 1 poziomie (np. 2 + mod. z Int) x 3

- Awans i klasy, wątek 0. poziom postaci
Nieco niepoprawne (choć bez większych zaburzeń funkcji komunikatywnej;). Napisałbym raczej:
Punkty umiejętności: punkty umiejętności jak na 1 poziomie, lecz w ilości trzykrotnie, nie zaś czterokrotnie większej w stosunku do punktów uzyskiwanych na wyższych poziomach. Np.: (2 + mod. z Int) x 3.


Literówki.

Dzisiaj światem [...] nawet w czasie wojny zdarzają się zawieszenia broni, święta i powody do radości. a niezależnie od mieszkańców świata,

- Wstęp, drugi akapit niezapisany kursywą

Artefakty i magiczne przedmioty [...] – zawsze istnieje ryzyko niepowodzenia, pomyłki, błędu tragicznego w konsekwencjach. w związku z powyższym, [...]

- Awans i klasy, czwarty akapit

Pewne oko: [...] Tropiciel Otrzymuje premię odziedziczoną +2 do testów Zauważania.

- Tropiciel, lista zdolności
 
Awatar użytkownika
Radnon
Szef działu
Szef działu
Posty: 4466
Rejestracja: czw maja 06, 2004 3:35 pm

pt kwie 14, 2006 10:24 pm

Właściwie od pojawienia się klasy Duchownego, na którą długo czekałem i nie zawiodłem się a nawet zaskoczyła mnie w pewien sposób pozytywnie nie zaglądałem za dużo do Serdone. Tak czy owak cieszy mnie fakt, że dalsze prace trwają i mimo opóźnień możemy się w najbliższym czasie spodziewać nowych materiałów (a drobne opóźnienie jeśli ma im wyjść na dobre jest całkowicie do przyjęcia). Można by jednak dla podgrzania atmosfery podać kilka szczegółów na temat tego czego dotyczyć ma najbliższa aktualizacja, na pewno ściągnęło by to kilka osób do tematu.
Na koniec powiem, że cały czas czekam niecierpliwie na nowości i jak tylko coś się pokaże możecie liczyć na mój komentarz. Życzę Wam też dalszej, równie owocnej jak do tej pory pracy.
 
Awatar użytkownika
Zsu-Et-Am
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 9825
Rejestracja: sob cze 26, 2004 11:11 pm

sob kwie 15, 2006 2:17 am

d6 - literówki są o tyle ciekawe, że nie są efektem naszego działania, tylko autokorekty... Word nie rozumie pewnych sugestii. W wersji "właściwej" wszystko jest już poprawne od dawna. Tylko na Forum zostały błędy. Pominąłeś zresztą jeszcze jeden, bardzo istotny - w opisie Szamana, otrzymał on ni z tego ni z owego (a naprawdę: przez nieuwagę) biegłość we wszystkich broniach żołnierskich! Co oczywiście nijak ma się do założeń - należy ograniczyć zapis do samych tylko broni prostych.

Radnon i Zarrow - dzięki za to. Postaramy się, by was nie zawieść.
 
Awatar użytkownika
d6
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 313
Rejestracja: pt mar 03, 2006 12:32 pm

sob kwie 15, 2006 9:30 am

Pominąłeś zresztą jeszcze jeden, bardzo istotny - w opisie Szamana


Ja na opis szamana i dalszy stuff na razie tylko rzuciłem okiem. Przeczytałem tylko do tropiciela włącznie... Więc cierpliwości, będzie dalsza część komentu:). No i powodzenia przy robocie z settingiem.
 
Zarrow
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 271
Rejestracja: sob mar 26, 2005 11:52 pm

ndz kwie 23, 2006 6:57 pm

Czas mija, a aktualizacji jak nie było, tak nie ma... rozumiem, że dbacie o jakość, ale doprawdy! Nie można ludzi tak długo trzymać w niepewności :razz: Jeśli nie możecie wydusić z siebie kolejnej klasy, to wrzućcie cokolwiek-zajawkę, fragment opisu świata... No, dalej, ja chcę więcej Serdone :razz:
 
Awatar użytkownika
Zsu-Et-Am
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 9825
Rejestracja: sob cze 26, 2004 11:11 pm

ndz kwie 23, 2006 8:08 pm

d6 - czekamy na ową "dalszą część" :wink:.

Zarrow - nie chcę się wykręcać. Nie było czasu. Przyszły tydzień, mówię to już w tej chwili, również będzie wolny od aktualek do Serdone - wyjeżdżam i nie będę miał możliwości napisania czy choćby wrzucenia jakiegoś tekstu. Jednak dzisiaj coś jeszcze zrobimy. Zapraszam wkrótce do komentowania nowego artykułu, odbiegającego już od tematyki klas, do której kiedyś powrócimy. Tym razem coś czysto fabularnego... Wstęp do opisu ras w Serdone!

Czekamy na komentarze i jak zawsze, życzymy miłego czytania.
 
Awatar użytkownika
Radnon
Szef działu
Szef działu
Posty: 4466
Rejestracja: czw maja 06, 2004 3:35 pm

ndz kwie 23, 2006 8:37 pm

Temat kolejnego artykułu przyznaje brzmi bardzo ciekawie. Tym razem tekst czysto fabularny a do tego jako wstępny opis ras może dostarczyć sporo nowych informacji na temat samego wyglądu świata. Jak dla mnie bardzo smakowity kąsek, czekam z niecierpliwością.
 
Awatar użytkownika
Radnon
Szef działu
Szef działu
Posty: 4466
Rejestracja: czw maja 06, 2004 3:35 pm

wt kwie 25, 2006 3:02 pm

Przepraszam za umieszczenie dwóch postów pod rząd ale od poprzedniego minęło już nieco czasu a poza tym dla czytelności wolę oddzielić poprzednią wiadomość od tej. Jeśli jednak zostanie uznane to za złamanie regulaminu proszę o scalenie obu postów. Z góry dziękuję.

Dostaliśmy kolejną aktualizację Serdone, która tak samo jak wszystkie poprzednie stoi na naprawdę wysokim poziomie. Wstęp do ras a także opis rasy ludzkiej zaskoczył mnie bardzo pozytywnie. Spodziewałem się kilku suchych fbularno-mechanicznych ogólników a otrzymałem ciekawy i interesujący opis bardzo dobrze oddający klimat świata a przy okazji dający dodatkowe fabularne smaczki i ciekawostki tak z historii jak i kultury Serdone za co należą się brawa. Godny pochwały jest też sposób prezentacji tak wstępu jak i ludzi gdzie widać widoczny nacisk położony na fabułę, który mi osobiście bardzo odpowiada a poza tym jest miłą odmianą po serii artykułów mniej lub bardziej mechanicznych.
Do tekstu nie mam praktycznie żadnych zastrzeżeń. Ludzie jawią się jako rasa dobra na początek, z jednej strony niezbyt trudna do odgrywania ale mimo to lekko zmodyfikowana w stosunku do standardów znanych z innych światów DnD. Wszystko opisane jest konkretnie, nie zauważyłem nic nie wnoszącego wodolejstwa czy niepotrzebny akapitów, krótko mówiąc klimatycznie i ciekawie.
Język i styl, tak jak ekipa Serdone nasz już przyzwyczaiła, stoi na doskonałym poziomie (literówek praktycznie nie ma, znalazłem chyba tylko jeden ominięty wyraz).
Podsuwomując dostaliśmy do rąk kolejny artykuł przybliżający nam Serdone oraz jego atmosferę. Pozostaje mi tylko pogratulować i powiedzieć, że z niecierpliwością czekam na kolejne prace i dalsze informację na temat świata.
 
Awatar użytkownika
strateks
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 112
Rejestracja: pt cze 16, 2006 3:44 pm

sob cze 17, 2006 11:54 am

Ktoś tu się musiał baardzo napracować... Nie zdążyłem jeszcze wszystkiego przeczytać, ale znając twórczość Zsu (czy tam jeszcze innych, którzy to tworzyli) podejrzewam, że efekt końcowy będzie znakomity! Powodzenia w dalszej pracy 8)

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości