Od dłuższego czasu planuję skomentować Serdone, zapowiada się bowiem fajnie. Na razie nie przegryzłem się jeszcze przez cały opublikowany materiał - poniżej zawarłem spostrzeżenia na temat tego, co poznałem na tyle, że z czystym sumieniem mogę ocenić. (Przy okazji ćwiczę szatę graficzną:) - nie przerażajcie się więc tagami).
Komentarz do Wstępu (post 1.).
Treść podoba mi się ze względu na klimat. Moim zdaniem dobrze przedstawia pewną konkretną atmosferę i stanowi właśnie to, co oznacza jej nazwa - wprowadzenie w realia, przedstawiające je w sposób ogólny i przygotowujące psychicznie do głębszego poznania.
Popracować możnaby nad rozpoczęciem tekstu pisanego kursywą. Wszystko jest niby świetnie, ale z drugiej strony - do czytania tego tekstu musiałem się nieco zmuszać, a to znaczy, że nie ma w nim nic, co od razu przykułoby uwagę. Oczywiście wstęp to drobiazg, ale chyba lepiej wszystko dopracować...
Komentarz do Awansu i klas (post 2.).
Spełnia swoją funkcję jako opis zmian w stosunku do podstawy d20. Podoba mi się poprzedzenie mechaniki krótką dygresją na temat świata i poniekąd samego settingu. Sugestia (może nawet
sugestia:) - dajcie tego trochę więcej, w formie np. wyróżnionych fragmentów rozbijających tekst (coś na zasadzie ramek z rozmaitych papierowych podręczników).
Opisane ograniczenia odnośnie wartości ekwipunku i awansu po namyśle uznaję za adekwatne (na początku zdały mi się za mało restrykcyjne); 0-poziomowy start również wydaje mi się dobrze pomyślany.
Komentarz do Wieloklasowości (post 3.).
Nowicjat... Dobrze rozwiązane. IMO w związku z zastosowaniem 0. poziomu w zasadach wieloklasowości możnaby zupełnie lub częściowo znieść standardowe modyfikatory PD (mnie zawsze wydawały się bezsensowne i stworzone tylko dla zachowania balansu na siłę - a tu już i tak jest balans, bo multiklas powoduje efektywną utratę poziomu za każdą nową klasę).
Komentarz do Tropiciela (post 3.).
Na początku pomyślałem, że, crap, nie ma ulubionego wroga. Okazało się, że jest i to lepiej pomyślany niż w zwykłym d&d. Za to wielki plus! (Nie grywam tropicielem, ale ulubiony wróg to przecież klimat tej klasy). Umiejętności ogólnie są logiczne i budują wspomniany klimat, a ulubiony teren to ciekawa nowa propozycja rdzenia klasy, IMO dobrze rozwinięta.
Co do zaś głosów na temat zbytniej potęgi tej klasy - cóż, IMO nie zawadzi go trochę osłabić w niektórych liczbach, ale też nie wydaje mi się to konieczne.
Byki.
Znalazłem parę, to czemu się nie pomądrzyć.
Mechaniczne.
Każde zwierzę, które wpadło w pułapkę zastawioną przez tropiciela otrzymuje dodatkowe obrażenia w wysokości modyfikatora z Intelektu tropiciela.
-
Tropiciel, lista zdolności
Warto zaznaczyć, że umiejętność nie może obniżyć obrażeń, a tylko je zwiększyć.
Stylistyczne.Punkty umiejętności: punkty umiejętności jak na 1 poziomie (np. 2 + mod. z Int) x 3
-
Awans i klasy, wątek
0. poziom postaciNieco niepoprawne (choć bez większych zaburzeń funkcji komunikatywnej;). Napisałbym raczej:
Punkty umiejętności: punkty umiejętności jak na 1 poziomie, lecz w ilości trzykrotnie, nie zaś czterokrotnie większej w stosunku do punktów uzyskiwanych na wyższych poziomach. Np.: (2 + mod. z Int) x 3.Literówki.Dzisiaj światem [...] nawet w czasie wojny zdarzają się zawieszenia broni, święta i powody do radości. a niezależnie od mieszkańców świata,
-
Wstęp, drugi akapit niezapisany kursywą
Artefakty i magiczne przedmioty [...] – zawsze istnieje ryzyko niepowodzenia, pomyłki, błędu tragicznego w konsekwencjach. w związku z powyższym, [...]
-
Awans i klasy, czwarty akapit
Pewne oko: [...] Tropiciel Otrzymuje premię odziedziczoną +2 do testów Zauważania.
-
Tropiciel, lista zdolności